iPod Nano

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

iPod Nano

Post by kqr »

Jo, jag tyckte jag skrev den här nyss, men den försvann, får skriva om...
----
Jag har haft två MP3-spelare tidigare, och de har väl varit relativt bra. Den första var en SanDisk-sak, 256 meg flashminne. Den andra var en Creative MuVu V200, 512 MB flashminne, som jag har varit mycket nöjd med. Den har precis rätt funktioner och så. Men nu så har två problem uppstått; Det första att volymknapparna har börjat må dåligt, och det andra är minnesbrist. (Inte för mig, utan spelaren... ^^) Jag saknar alltid just den låten som jag vill lyssna på. Det är då oavsett hur bra jag tyckte att jag packade ner allt på morgonen.

Då faller tankarna på en iPod Nano. En sån där 8giggarsvariant. Jag har pratat med kompisar som har talat väldigt varmt om den, men jag är fortfarande lite tveksam och undrade om folk här har koll och kan ge utförliga svar.

Det första jag ser som avstötande är att den saknar manuell equalizer! Då undrar jag om det
1) finns möjligthet att kliva runt det, typ ändra på befintliga lägen så att de passar mitt behov eller
2) ifall det finns bilder någonstans på hur de färdiga lägena ser ut mätarmässigt.
Om inget av de två finns möjlighet till; går det att leva utan manuell EQ?

Det andra jag tänker på är det där iTunestvånget. Hur illa är det? Eller är iTunes faktiskt något bra?

Det tredje jag undrar över är batteritiden. Om det ska vara så begränsade laddningsmöjligeter som det är så hoppas jag att batteritiden är relativt lång. Jag har ett par Sennheiser PX 100, och det förkortar väl tiden avsevärt, men om det är någon här som har några liknande hörlurar, typ Koss Porta Pro, som vet hur iPoden brukar prestera batterimässigt så vore det fint om den delade sina åsikter.


I övrigt så undrar jag väl bara om iPoden är värd sina 2.2 kilokronor?
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

Har inte läst hela din inlägg, men har du tänkt köpa IPOD så rekommenderar jag att inte ens tänka tanken.

1. IPOD, har dyra produkter.
2. IPOD lurar folk på sina 20/40GB+ mp4...

3. Köp en vanlig mp3 spelare 1gb, kostar 200kr nu. Bra kvalité, bra ljud, bra allt! :)

Men ifall du verkligen vill köpa ipod så gör du det, skall inte förhindra dig :)

Ha en trevlig dag!

// MATWB
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Trevligt med ett snabbt svar! Om du har tid så får du gärna läsa hela posten. =)
MATWB wrote:1. IPOD, har dyra produkter.
2. IPOD lurar folk på sina 20/40GB+ mp4...
3. Köp en vanlig mp3 spelare 1gb, kostar 200kr nu. Bra kvalité, bra ljud, bra allt! :)
1. Dyra, jaa, men så långt jag ser det bästa alternativet.
2. Jag tänkte mig en Nano på 8 gig.
3. Jag har haft såna, men jag behöver mer plats, och jag gillar flashminnen. Då blir en 8giggarsiPod det bästa jag känner till.
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

MATWB wrote:Har inte läst hela din inlägg, men har du tänkt köpa IPOD så rekommenderar jag att inte ens tänka tanken.

1. IPOD, har dyra produkter.
2. IPOD lurar folk på sina 20/40GB+ mp4...

3. Köp en vanlig mp3 spelare 1gb, kostar 200kr nu. Bra kvalité, bra ljud, bra allt! :)

Men ifall du verkligen vill köpa ipod så gör du det, skall inte förhindra dig :)

Ha en trevlig dag!

// MATWB
Jag förespråkar inte Ipod, så tolka inte det här fel.. men
Det är Apple som tillverkar Ipod, Ipod är inte ett eget företag. Sedan skulle jag ställa mig tveksam till det där med bra ljudkvalitet på en 1GB-spelare för 200kr. Vet att de brukar gå sönder ofta och ljudet... ja.. det lämnar en hel del övrigt att önska. Vill man ha en bra spelare bör man satsa på ett seriöst märke.

Apple, Samsung, Creative, Iaudio mfl har bra spelare i samma prisklass med varierande minnesmängd och funktionsmängd. Jag har själv bara haft spelare från Samsung och ljudet har blivit bättre för varje generation spelare(är inne på den tredje spelaren från dem nu). Däremot har ljudet genomgående varit dåligt på de billiga spelare farsan lyckats släpa hem/fått. Kvalitén likaså, knappar som glappar och programvara som låser sig stup i kvarten gör spelarna värdelösa.

Frågar du mig skulle jag säga att nej, välj inte en Ipod om du inte vet att du gillar itunes för att föra över musiken. Det finns spelare som låter dig bläddra bland musiken på samma sätt som i en Ipod(visa låtar av en artist, efter album osv..) utan krav på extra program. Men kolla runt lite vad konkurrenterna erbjuder innan du fastnar.
In cars several processors are connected by a bus
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

MATWB wrote:2. IPOD lurar folk på sina 20/40GB+ mp4...
Berätta gärna hela historien bakom det påståendet.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

übermensch wrote:Frågar du mig skulle jag säga att nej, välj inte en Ipod om du inte vet att du gillar itunes för att föra över musiken. Det finns spelare som låter dig bläddra bland musiken på samma sätt som i en Ipod(visa låtar av en artist, efter album osv..) utan krav på extra program. Men kolla runt lite vad konkurrenterna erbjuder innan du fastnar.
Nej, jag vet ingenting om iTunes... =P

Ska kolla runt lite, är det någon som har direkta tips på vad som kan anses som liknande kvalité när det gäller;
1. Plats. 8GB flashminne är bra.
2. Kontroll. Gillar det där touch-hjulet.
3. Stabilitet. Det jag har hört om iPoden är att den bara går och går utan problem.
4. Music Quiz! (Ok, jag skojade bara.)
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

übermensch wrote:Sedan skulle jag ställa mig tveksam till det där med bra ljudkvalitet på en 1GB-spelare för 200kr.
Syrran använder en sån Mp3, Hon har haft i snart 1 ½ år, och ljudet är suveränt. Skall fråga henne vad den heter när hon kommer hem :)
Mr. Hiort wrote:
MATWB wrote:2. IPOD lurar folk på sina 20/40GB+ mp4...
Berätta gärna hela historien bakom det påståendet.
Fick ett mejl av nån annonym för ett par dagar sen, han hade skrivit av de lurar folk på deras "minnen". och det är sant, kompisen har en ipod, varje gång han lägger in låtar så står det mindre än vad låtarna är. om du förstår vad jag menar, han är inte den enda med detta "problem".
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

MATWB wrote:Köp en vanlig mp3 spelare 1gb, kostar 200kr nu. Bra kvalité, bra ljud, bra allt! :)
Håller med! Tummen upp. :D
iPod´s är läskiga ;(
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Njaa. Det finns _en_ riktigt bra sån där billig. Det är Creative MuVo V200...
Den är absolut bäst på de flesta sätt, men tyvärr maximalt en gig. Och sen har den börjat sluta säljas också... =(

(Jag lovar, den _är_ stabil. Har försökt att krascha dens firmware några gånger.. Aldrig lyckats. Och så har den precis rätt inställningar och så.)
mr_tobbe
Posts: 1407
Joined: 2003-12-31 11:13:50

Post by mr_tobbe »

MATWB wrote:Fick ett mejl av nån annonym för ett par dagar sen, han hade skrivit av de lurar folk på deras "minnen". och det är sant, kompisen har en ipod, varje gång han lägger in låtar så står det mindre än vad låtarna är. om du förstår vad jag menar, han är inte den enda med detta "problem".
Nej, jag förstår verkligen inte vad du menar, och varför i helvete skulle Apple göra det för?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

kr1sse wrote:Nej, jag vet ingenting om iTunes... =P

Ska kolla runt lite, är det någon som har direkta tips på vad som kan anses som liknande kvalité när det gäller;
1. Plats. 8GB flashminne är bra.
2. Kontroll. Gillar det där touch-hjulet.
3. Stabilitet. Det jag har hört om iPoden är att den bara går och går utan problem.
4. Music Quiz! (Ok, jag skojade bara.)
http://www.samsung.com/se/products/port ... _k3jab.asp

Tyvärr verkar den inte finnas att köpa (i sverige?) än. Men den har allt det du efterfrågar*.

*Inget touch-hjul(men touch-kontroller), men det är Ipod-specifikt. Ska du ha det är Ipod det enda alternativet.
In cars several processors are connected by a bus
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

"Available in 2GB and 4GB sizes. An 8GB version will be released in summer 2007"

Jag har inte pengar tillräckligt just nu, och när jag har det kanske den är släppt! Jag måste hålla mig up-to-date om den, den verkar riktigt ball.
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

Mr. Hiort wrote:
MATWB wrote:Fick ett mejl av nån annonym för ett par dagar sen, han hade skrivit av de lurar folk på deras "minnen". och det är sant, kompisen har en ipod, varje gång han lägger in låtar så står det mindre än vad låtarna är. om du förstår vad jag menar, han är inte den enda med detta "problem".
Nej, jag förstår verkligen inte vad du menar, och varför i helvete skulle Apple göra det för?
Inte fan skulle jag veta det? finns en länk ute där jag tror Ebay har skrivit det. Sök på google får du se :)
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Jag skulle tagit en iriver X20 utan tvekan!
Hehe ja
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

iPod nano 8Gb <3 Bästa formatet och storleken på marknaden.

Kom inte och wajna om att den är dyr, det är ni som lägger för lite pengar på elektronik och för mycket på sprit och luder :P
iDon't care about your problems.
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

X20 såg förvisso trevlig ut men på tok för tjock för min smak och mina fickor, hellre då en Nano och 2 500 kr för 8GB känns väl inte särskilt dyrt?
Parental Advisory - Explicit Content
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

nej ipoden e inte sa dyr. men jag undrar vad samsungen kommer kosta?...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: iPod Nano

Post by snigel »

kr1sse wrote: Det första jag ser som avstötande är att den saknar manuell equalizer! Då undrar jag om det
1) finns möjligthet att kliva runt det, typ ändra på befintliga lägen så att de passar mitt behov eller
2) ifall det finns bilder någonstans på hur de färdiga lägena ser ut mätarmässigt.
Om inget av de två finns möjlighet till; går det att leva utan manuell EQ?

Det andra jag tänker på är det där iTunestvånget. Hur illa är det? Eller är iTunes faktiskt något bra?
1. Ja i itunes kan du ställa specifika EQ-inställningar för en eller flera låtar, dessa följer sedan med över till ipoden.

2. Du kan se de fasta lägena om du installerar itunes och tittar i den EQn,

3. Jag hade aldrig något större problem att leva utan EQ på min, tyckte de färdiga intällningarna var bra nog, ibland ändrade jag hela album från itunes.

4. Itunes är bra om du är ordentlig med din musiksamling, gillar att tagga musiken och ha fulla album.
Om du å andra sidan är för lat för sådant och har väldigt mycket blandmusik är inte itunes för dig.
Jag rekommenderar dig att testa hela vägen ut med ett par album, dvs, låt itunes sköta filstruktur, lägg in ett album i taget, tagga i ordning det osv.

Innan jag taggade och var noga med min musik ogillade jag itunes väldigt mycket, nu har jag en musikdump och ett itunesbibliotek som jag lägger över mer och mer till allt eftersom.
Hur som helst finns det även andra program som kan föra över till ipoden, både separata och winamp-plugins, så ogillar du itunes är ipoden inte oanvändbar för det.

Sist men inte minst, programtvånget är inte bara av ondo, hela anledningen till att det finns är att spelaren skall få en databas över musiken i den som även ska kunna innehålla ytterligare information som playlists, betygsättning och liknande. Detta gör att du både får fler funktioner och en lite snabbare spelare.

Matwb, jag har lyssnat på många billiga nonamespelare, de låter inte bra, de låter markant sämre. Innan du skriver saker som att ipod luras med storleken skulle jag gärna se riktiga belägg från din sida, inte sådant som din kompis har sagt eller du har läst. Visa upp något konkret, jag har aldrig drabbats av sådana problem.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
r0ck0
Posts: 384
Joined: 2003-11-13 11:57:10
Location: Vänersborg
Contact:

Post by r0ck0 »

Jag har haft tre MP3-spelare. En Twinmos RedRock och två Ipods. En tredje generationens 40GB och en Nano 2GB.

Kan inte mer än att hålla med allt som snigel säger. Dessutom kan jag hålla med om det som sagts om att det finns likvärdiga alternativ som inte är Ipod. Själv var det bara svårt att gå ifrån Ipod när jag väl haft en ;)
Morpheus: Intel Core2Duo E8500 3.16GHz / 4GB / 2TB / DVD±RW / HD4850 512MB / 19"TFT+40"LCD
Smith: Athlon2600+ / 1024MB / 440GB /Geeforce 2MX32MB / 17"TFT
ASUS Eee PC 901: Atom 1.6GHz / 1GB / 20GB SSD / 8.9" TFT
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

Itunestvång finns väl knappt längre, hörde att winamp har iPodstöd och annars finns ju Anapod.
Parental Advisory - Explicit Content
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jämförd med iPoden, hur gör sig YP-K3?
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

Frågade syrran idag och hon sa att mp3:n kostade 150kr, 50kr (batteri).

Mp3n heter POP MUSIC.
Inte ett känt märke, men jag kan säga att den lär bli känd snabbt!
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

MATWB wrote:Frågade syrran idag och hon sa att mp3:n kostade 150kr, 50kr (batteri).

Mp3n heter POP MUSIC.
Inte ett känt märke, men jag kan säga att den lär bli känd snabbt!
Right, är säkert en S1mp3 (http://www.s1mp3.org/en/index.php) en kinesspelare med brandat skal.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

MATWB wrote:Frågade syrran idag och hon sa att mp3:n kostade 150kr, 50kr (batteri).

Mp3n heter POP MUSIC.
Inte ett känt märke, men jag kan säga att den lär bli känd snabbt!
WHAAAT? Betalade hon 150kr för en Mp3 fil?!

Seriöst, de där crap spelarna borde ingen köpa.
#mac.se @ EFnet
MATWB
Posts: 171
Joined: 2006-11-10 22:20:28
Location: Sverige

Post by MATWB »

snigel wrote:
MATWB wrote:Frågade syrran idag och hon sa att mp3:n kostade 150kr, 50kr (batteri).

Mp3n heter POP MUSIC.
Inte ett känt märke, men jag kan säga att den lär bli känd snabbt!
Right, är säkert en S1mp3 (http://www.s1mp3.org/en/index.php) en kinesspelare med brandat skal.
Nej fan, inte den skiten... :D Skall fråga vart hon köpte den, glömde det. tror det var kjell & company...
Post Reply