Absolut ljudlöst.

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Absolut ljudlöst.

Post by theLofD »

Hej.

Har börjat tröttnat rejält på gammelburken nu som både börjar krångla och låter i mitt tycke högt. Därför har jag bestämmt för att köpa en totalt ljudlös dator, med andra ord inga fläktar över huvud taget.

Är inte ute efter en superfet speldator utan viktigare för mig är att jag inte hör den, spelar mest WoW och det spelet kräver inte så mycket av datorn.

Detta är vad jag plockat ihop:
Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, 2xPCI-Ex16
Chieftec CH-03P Pianosvart, Aluminium Front, m/USB/Firewire/Audio (utan nätagg)
Crucial DDR2 BallistiX PC5300 2048MB CL3 ,Kit w/two matched BallistiX 128Megx64
Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
NorthQ 4300GP-FL, 400W Flläktlös, 70mm Backup-fläkt, 4xSATA, PCI-E, 20/24pin
Samsung SpinPoint T166 500GB SATA2 16MB 7200RPM
XFX GeForce 8600GT 620M 256MB XXX GDDR3,PCI-Express, 2xDVI, 620/1600Mhz
Zalman Vattenkylningskit Reserator 2, Socket 478/775/754/939/940

Ska även skaffa ett vattenblock till nordbryggan och skulle gärna haft någon annat nättagg men inte hittade inget fläktlöst alternativ på komplett.

Skulle gärna höra era tankar och funderingar runt detta. Kommer Nätagget räcka till och kommer burken klara kylningen?
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Vattenkylning är aldrig lika tyst som en tyst luftkylning.

Ett antec sonata, scythe ninja passiv på cpu, zalman vf700 på grafikkortet.

Det är det tystaste jag lyckats med hittills, och den är verkligen tyst.
Jag kör 2x250GB samsung s120, de är de tystaste jag hittat.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Nej men zalmans vattenkylning saknar ju fläktar så det enda som kan väsnas är ju pumpen och det är knappast mycket mer än vad en hårddisk låter?

Det är väll mest fläktljudet som stör mig med datorn jag har nu, plus hårddisken då som låter som om allt var löst ibland.
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Angående nätagg så kanske ett sånt här kan duga
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Verkade mycket bättre, plus ett antec. =)
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Om du kör en schythe ninja på processorn och passiv kylning på grafikkortet och en utblåsfläkt (nexus 120mm på 5v) så kommer det inte låta specielt mycket.

Kanske en fläkt på processorkylaren också.
Hehe ja
User avatar
Kaleid999
Posts: 93
Joined: 2006-10-24 18:15:03
Location: Skövde

Post by Kaleid999 »

silentpcreview is your friend ;)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Man kan ha många fläktar utan att datorn hörs. Jag har 5 st fläktar i min dator och den hörs inte. Det Bara när hårddisken knattrar. Jag har 120mm inblås, 120mm utblås (tempstyrd), 120mm i nätagg, 92mm på CPU (tempstyrd) och 80mm som fläktar lite på passivt kylda grafikkortet och passivt kylda moderkortet. Allt hänger i vad man köper för fläktar, och hur pass chassit är anpassat till låg ljudnivå. Som det sagts tidigare så är ett tyst luftkylningssystem lika tyst som vattenkylning. Om du skippar din Reserator får du en dator som är mycket billigare och en dator som är mycket lättare att bära med sig. Samsungs 250GB-modeller är dom tystaste hårddiskarna på marknaden.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
Hock
Posts: 761
Joined: 2005-06-05 18:37:33

Post by Hock »

Des wrote:Man kan ha många fläktar utan att datorn hörs. Jag har 5 st fläktar i min dator och den hörs inte. Det Bara när hårddisken knattrar. Jag har 120mm inblås, 120mm utblås (tempstyrd), 120mm i nätagg, 92mm på CPU (tempstyrd) och 80mm som fläktar lite på passivt kylda grafikkortet och passivt kylda moderkortet. Allt hänger i vad man köper för fläktar, och hur pass chassit är anpassat till låg ljudnivå. Som det sagts tidigare så är ett tyst luftkylningssystem lika tyst som vattenkylning. Om du skippar din Reserator får du en dator som är mycket billigare och en dator som är mycket lättare att bära med sig. Samsungs 250GB-modeller är dom tystaste hårddiskarna på marknaden.
Om inte datorn hörs kan ju inte fläktarna snurra ens?

Jag har en 120mm på 5v som utblås, c:a 500rpm, 2 st nexus 80mm som inblås även dom på 5v, en AC freezer pro som går i 1000rpm ett corsair 520w nätagg som är bland de tystaste enligt silentpsreview och 2st upphängda hårddiskar, och jag tycker min dator är för högljudd!
Allt är relativt!
Hehe ja
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Ja alltså den hörs ju, men den är alltid överröstad av någonting om jag säger så. Allting är relativt som du just sa.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Des wrote:Man kan ha många fläktar utan att datorn hörs. Jag har 5 st fläktar i min dator och den hörs inte. Det Bara när hårddisken knattrar. Jag har 120mm inblås, 120mm utblås (tempstyrd), 120mm i nätagg, 92mm på CPU (tempstyrd) och 80mm som fläktar lite på passivt kylda grafikkortet och passivt kylda moderkortet. Allt hänger i vad man köper för fläktar, och hur pass chassit är anpassat till låg ljudnivå. Som det sagts tidigare så är ett tyst luftkylningssystem lika tyst som vattenkylning. Om du skippar din Reserator får du en dator som är mycket billigare och en dator som är mycket lättare att bära med sig. Samsungs 250GB-modeller är dom tystaste hårddiskarna på marknaden.
Bra tyst fläkt kostar runt 150-200 kronor, säg kanske 4-5 fläktar och man har runt 800 kr i bara fläktar. Sen en passiv grafikkortskylare, en cpu-kylare och eventuell fläktkontroll och man är helt plötsligt uppe i 1500 - 2000 kr beroende på vad man köper. Så en reserator blir inte så mycket mer och tar aldrig med mig datorn någonstans så det har ingen betydelse.

Ska jag dessutom lägga ut en massa pengar på en ny dator ska jag se till den här gången att jag i stort sett kan ha den bredvid mig i sängen utan att jag hör den. =)
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
Post Reply