Bra 19" LCD skärm och uppåt?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Bra 19" LCD skärm och uppåt?

Post by GangZtra »

Är på jakt efter en ny skärm till daotrn då min 17" börjar kännas lite dassig nu. Men har lite problem med att hitta "rätt" skärm för mig, det är ju en hel djungel där ute inom detta området...

Vad skall skärmen användas till då? Ja, i stort sett allt, spel, filmer osv. Surfar mycket på min dator och läser väldigt mycket på internet så den ska vara "bekväm" att läsa på. Färg spelar inte så stor roll men är den silvrig och svart är det helt klart ett plus!

Pris då, runt 2500:- INKL frakt!

Tacksam för hjälp!
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Var ligger dina värderingar på egenskaperna av skärmen?
Färgåtergivning, svärta, jämn backlight, responstid, bra för film, betrakningsvinkel? :)

Nu får du inte mycket annat än en TN-panel för 2500KR troligen, men det finns val även i den prisklassen... Alla TN har inte lika dålig svärta, backlight eller betraktningsvinkel. Du får ingen skärm som har allt för de pengarna, så man får prioritera lite... Hett tips är att kolla reviews och läsa på lite allmänt om du har tid över. Saker värda att kolla på är hur jämn backlighten är, är skärmens overdrive dåligt kalibrerad eller inte? Kanske har skärmen en sämre betrakningsvinkel än normalt, kanske bättre?

Nu kanske jag ställer till med mer förvirring än hjälp, men det var en liten tankeställare och koll på vad du tycker är viktigt, skärmen ska du troligen ha rätt länge och det är ju viktigt att man trivs med den.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

rokk wrote:Var ligger dina värderingar på egenskaperna av skärmen?
Färgåtergivning, svärta, jämn backlight, responstid, bra för film, betrakningsvinkel? :)

Nu får du inte mycket annat än en TN-panel för 2500KR troligen, men det finns val även i den prisklassen... Alla TN har inte lika dålig svärta, backlight eller betraktningsvinkel. Du får ingen skärm som har allt för de pengarna, så man får prioritera lite... Hett tips är att kolla reviews och läsa på lite allmänt om du har tid över. Saker värda att kolla på är hur jämn backlighten är, är skärmens overdrive dåligt kalibrerad eller inte? Kanske har skärmen en sämre betrakningsvinkel än normalt, kanske bättre?

Nu kanske jag ställer till med mer förvirring än hjälp, men det var en liten tankeställare och koll på vad du tycker är viktigt, skärmen ska du troligen ha rätt länge och det är ju viktigt att man trivs med den.
Jadu, det är bra frågor det där! Jag vet inte riktigt faktiskt, den ska vara bra på lite utav varje om man säger så. Har kollat runt lite på nätet nu och blir bara mer och mer förvirrad. Är widescreen något att ha eller ska man köra på vaniga standarden?

Får läsa lite recensioner så får vi se om det blir lite klarare för mig.
kqr
Posts: 3077
Joined: 2005-09-05 17:23:20
Location: Stockholm

Post by kqr »

Jag tycker att *sneglar lite på kanten av skärmen* Samsung SyncMaster 940N är trevlig att jobba, se på film och spela på.
Den har liten kant, vilket gör att den verkar mycket större trots att det samtidigt tar liten plats.

Inte widescreen dock. Om det är ett problem eller inte är upp till dig.
Jag prioriterar några extra pixelrader vertikalt framför några extra horisontellt.
Post Reply