Riktigt bra widescreen-monitor?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Riktigt bra widescreen-monitor?

Post by Fluffy »

Att snart ha suttit med min underbara och nästan perfekta CRT-skärm (Samsung SyncMaster 700p Plus) i 10 år känns det som en uppgradering är på gång. Efter att ha försökt leta själv gror en inre panik inom mig pga det finns så många att välja mellan. Att luska fram vilka paneler (Vilken panel rättare sagt?) som är "bäst", vilka monitorer som är baserade på dessa, vad skiljer dem åt o.s.v tar väldigt emot så jag nu frågar jag lite och snokar genvägar.

Krav:
- Widescreen
- Minst 1st DVI-D-ingång, (Eller DVI-I)
- 19-24" (24" är nog en aning för stort dock.)
- Riktigt bra panel. * (Inga döda pixlar, bra färger, inga släpningar o.s.v.)
- Bra betraktningsvinkel. (Skall kunna röra huvudet mer än några centimeter utan förvrängning.)

Plus:
- Riktigt bra pixelgaranti. (En oavsett död = Ny monitor)
- 230V rakt in. (Slippa klumpig adapter.)

Pris:
- Om en bra monitor kostar 5000 kr betalar jag hellre det än en lite sämre för 3000 kr.

Kortfattat: Lika bra bild som CRT fast smidig som en TFT. :)


* TN verkar mindre bra. A-MVA, P-MVA, A-TW-IPS, AS-IPS och S-PVA verkar att föredra.

Monitorer jag funnit som passar mina mål:
- Dell Ultrasharp 2407WFP
- Samsung SyncMaster 244T (Tydligen drappad av "Input Delay")

Dessa ovan är 24" men om de det funnits någon modell runt 19"-22" hade varit super. (Har funnit mindre modeller av dessa men har än inte hunnit läsa recensioner om dem.)
Last edited by Fluffy on 2007-06-30 23:04:04, edited 2 times in total.
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Den här kanske?

Grymt snygg med bra kontrast, 1000:1 och 3000:1 dynamiskt och grym responstid på 2 ms + att det är antagiligen en av de snyggaste skärmar man kan köpa, enda nackdelen är att den inte höj och sänkbar samt man saknar en pivot funktion.
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Eizo har några 21"WS skärmar som är lite snabbare, men det är inga 5ms skärmar direkt, men det är shyssta skärmer never the less. Ska uppdatera min post lite senare eller göra en ny med några saker jag hade i tankarna.
theLofD wrote:Den här kanske?

Grymt snygg med bra kontrast, 1000:1 och 3000:1 dynamiskt och grym responstid på 2 ms + att det är antagiligen en av de snyggaste skärmar man kan köpa, enda nackdelen är att den inte höj och sänkbar samt man saknar en pivot funktion.
Lita inte blint på responstidssiffrorna eller kontrastförhållanden, och dessutom:
komplett.se wrote:Max. horis. bildvinkel 160
Max. vert. bildvinkel 160
Detdär är karaktären hos en TN-typ av panel, dvs snäva vinklar för betrakning och ofta sämre färgåtergivning.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
ulflaban
Posts: 1399
Joined: 2006-02-02 18:36:09

Post by ulflaban »

160 grader är väl inte snävt. Det går bara 180 grader på ett halvt varv ._. Däremot så stämmer aldrig siffrorna.
Glossolalia coats my skin
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

As we approach 178 degrees, parts of the screen are no longer visible. What can be seen can be seen with great clarity.
http://www.overclockersonline.net/image ... /test4.jpg
The viewing angles from above are about the same. So despite only being listed as 160/160, the monitor makes for great viewing pleasures at every reasonable angle you'd want to use it at.

(Från overklockers online, http://www.overclockersonline.net/index ... 931&pnum=0)

Nu vill jag inte påstå att detta är bästa skärmen som finns men verkar ok och när jag såg den på OnOff såg den riktigt schysst ut.
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Last edited by MooDHooDs on 2007-06-30 22:47:24, edited 1 time in total.
Dyslexi
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

theLofD wrote:Den här kanske?

Grymt snygg med bra kontrast, 1000:1 och 3000:1 dynamiskt och grym responstid på 2 ms + att det är antagiligen en av de snyggaste skärmar man kan köpa, enda nackdelen är att den inte höj och sänkbar samt man saknar en pivot funktion.
Tyvärr så är det en TN-panel vilket är billig att tillverka men har sina problem med t.ex "endast" ~262 000 färger istället för 16,7 miljoner m.m. Det finns dock tekniker som allmänt gör TN bättre men i grunden suger dom. TN är den mest förekommande panalen. (Läste nyss ett litet faktablad. Wikipedia samt http://www.tftcentral.co.uk/speccontent.htm )

Det var detta jag menade med att hellre lägga 5000 kr på en riktigt bra skärm istället för en ok för 3000 kr.

Jag är tyvärr riktigt kräsen av mig, precis som att framtida bil för mig skall inte kunna rosta och slippa konstant underhåll som dagens bilar gör. :)

MooDHooDs wrote:http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... mary=False Ingen bra spelskärm iofs.
...och ingen widescreen. (Sedan har den en 12V-ingång och då en klumpig strömadapter. ;) )
Last edited by Fluffy on 2007-06-30 23:02:08, edited 1 time in total.
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Är väl ips-panel i dellen (lr har mitt minne sviktigt mig?). Iaf den sorts panel som ger bra färger..
Efter att kollat på föregeåndestalades länk så låter pva bekantast.. men jag ska nog ta reda på lite fakta..
Dyslexi
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

ulflaban wrote:160 grader är väl inte snävt. Det går bara 180 grader på ett halvt varv ._. Däremot så stämmer aldrig siffrorna.
Poängen var att det är karaktären hos en TN-panel inte vinklarna i sig.
Och jo, 160 grader är snävt för en bra panel idag.
theLofD wrote:As we approach 178 degrees, parts of the screen are no longer visible. What can be seen can be seen with great clarity.
http://www.overclockersonline.net/image ... /test4.jpg
The viewing angles from above are about the same. So despite only being listed as 160/160, the monitor makes for great viewing pleasures at every reasonable angle you'd want to use it at.
Synd de inte visar bilder tagna uppifrån och nerifrån, där brukar problemet ligga med denna paneltyp. Och samma kommentar som till förra inlägget ovan.
MooDHooDs wrote:Är väl ips-panel i dellen (lr har mitt minne sviktigt mig?). Iaf den sorts panel som ger bra färger..
Efter att kollat på föregeåndestalades länk så låter pva bekantast.. men jag ska nog ta reda på lite fakta..
Stämmer bra, sitter en S-IPS från LG.PHILIPS i 20.1" Dellen och S-PVA i 24" Dellen om jag minns rätt. 20.1" Dellen kan ibland även skeppas med en P-MVA panel har jag hört.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Fluffy wrote:...och ingen widescreen. (Sedan har den en 12V-ingång och då en klumpig strömadapter. ;) )
Missade det, men varför vill man inte ha ws?
På min 2005 är det direkt från el utaget och integrerat nätagg i skärmen.. på bilderna verkar det vara samma sak. Och det är vad jag vet 220 v i mina väggar.

edit:
Eh?
Krav:
- Widescreen
ska du ha widescreen lr inte?

edit2:
Aha, gav fel länk.
Rätt: http://accessories.euro.dell.com/sna/pr ... &cs=sedhs1
Last edited by MooDHooDs on 2007-06-30 23:24:17, edited 1 time in total.
Dyslexi
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

rokk wrote:
ulflaban wrote:160 grader är väl inte snävt. Det går bara 180 grader på ett halvt varv ._. Däremot så stämmer aldrig siffrorna.
Poängen var att det är karaktären hos en TN-panel inte vinklarna i sig.
Och jo, 160 grader är snävt för en bra panel idag.
theLofD wrote:As we approach 178 degrees, parts of the screen are no longer visible. What can be seen can be seen with great clarity.
http://www.overclockersonline.net/image ... /test4.jpg
The viewing angles from above are about the same. So despite only being listed as 160/160, the monitor makes for great viewing pleasures at every reasonable angle you'd want to use it at.
Synd de inte visar bilder tagna uppifrån och nerifrån, där brukar problemet ligga med denna paneltyp. Och samma kommentar som till förra inlägget ovan.
MooDHooDs wrote:Är väl ips-panel i dellen (lr har mitt minne sviktigt mig?). Iaf den sorts panel som ger bra färger..
Efter att kollat på föregeåndestalades länk så låter pva bekantast.. men jag ska nog ta reda på lite fakta..
Stämmer bra, sitter en S-IPS från LG.PHILIPS i 20.1" Dellen och S-PVA i 24" Dellen om jag minns rätt. 20.1" Dellen kan ibland även skeppas med en P-MVA panel har jag hört.
Japp såg den på OnOff lite vinklat uppåt, väldigt mörk, bra bild iof.
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Dell "24 eller Apple Cinema Display "23 :)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Dell UltraSharp 2007WFP, med S-IPS-panel då det finnas olika paneler, verkar vara ett bra alternativ. Det lilla kruxet med denna skärm är att den är ett år gammal och när den var ny ersatte den en modell vid namn 2005WFP som då var ett år gammal. Det kanske är en ny modell på gång inom kort?

2407WFP verkar folk hylla mer än 2007WFP men 24" känns en aning stort men kanske ändå inte? Är det värt 2500 kr för 4" extra? Jag bildredigerar inget nämnvärt, skriver inte mycket, spelar inte utan bara sitter och läser mestadels. Det är väl roligt att ha en enorm skärm men det känns mestadels som någon skrytfaktor i mitt fall.
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

http://www.samsung.com/se/products/moni ... /215tw.asp

Kanske? Kostar 4750 på datorbutiken. (Kostade runt 4100 igår?)

Och för att halvstjäla tråden lite..... ;)

Om man ska använda skärmen nästa uteslutande till att spela med och någon film då och då, inte intresserad av fotoredigering eller dylikt, kan man köra med en TN panel då dom är så otroligt mycket billigare än IPS/MVA/PVA etc. Eller ska man helt enkelt bita i det sura äpplet och pröjsa för en sådan?

Och angående "endast" 16,2 miljoner färger, nya TN paneler klarar 16,7 miljoner om jag förstod det jag läste rätt.
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

TN-paneler verkar vara riktigt bottennappet och då tyvärr inget alternativ för min del då jag vill ha lika bra eller bättre bildkvalitet än vad jag har nu.

Efter lite forskande verkar det finnas dessa modeller: (Har fastnat för 24")
- Dell UltraSharp 2407WFP
- Benq FP241W
- Benq FP241Wz
- Samsung SyncMaster 244T

Samsung skall tydligen vara bottennappet bland dessa skärmar pga sitt "input lag". Dell verkar vara riktigt omtyckt, speciellt i senaste revisionerna, men Dell verkar trycka in sketpaneler i denna modell ibland. Benq skall vara snäppet bättre än Dell och z-modellen skall ha en funktion som gör att spelande och mediatittande skall vara väl märkbart trevligare.

Pengarna är inte problemet även om det svider. Jag köper en monitor för många års användande och det känns då en aning dumt att snåla.

Lutar just nu åt z-modellen av Benq pga denna monitor kanske ersättar min vanliga 28" CRT-TV gällande vanligt mediatittande vilket endast är några centimeter bredare än 24" widescreen-TFT.

Tackar för tipsen, speciellt dom som lätt mig in på detta spår. Får dock se vilken monitor det blir.
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

Så du har bestämmt dig för att rubba på priset?

FP241WZ går ju på runt 8500 kr.
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

theLofD wrote:Så du har bestämmt dig för att rubba på priset?

FP241WZ går ju på runt 8500 kr.
Ahh... Det kanske var en liten miss av mig i första inlägget. Kanske skulle lagt till en extra kommentar.

Det billigaste jag ser är 8900 kr och med frakt blir det runt 9500 kr om man kollar genomsnittet bland de billigare butikerna.
User avatar
theLofD
Posts: 510
Joined: 2004-08-01 13:31:40
Location: Herrö/Västerås

Post by theLofD »

https://www.datorbutiken.com/home/Defau ... =BEFP241WZ

Billigaste jag hittade, det andra priset på pricerunner var till ett ställe som hette www.macoteket.se men dom redovisade inte inkl. moms och har aldrig hört talas om dom.
Last edited by theLofD on 2007-07-02 22:47:29, edited 1 time in total.
******************************************
* Bravely Goes Where Every Man Has Gone Before. *
******************************************
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Dyslexi
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

BenQ modellen ska tydligen upplevas som lätt oskarp, inte kollat på den själv tyvärr, men har både hört det och läst det. Sen hurpass användbar deras (ful)version av BFI är vet jag inte, hört blandade meningar där med.

Tänkte bara tillägga det ifall du inte läst något om det.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

rokk wrote:BenQ modellen ska tydligen upplevas som lätt oskarp, inte kollat på den själv tyvärr, men har både hört det och läst det. Sen hurpass användbar deras (ful)version av BFI är vet jag inte, hört blandade meningar där med.

Tänkte bara tillägga det ifall du inte läst något om det.
Det enda jag finner angående det du sa angående oskarp text är detta:
http://www.pcadvisor.co.uk/reviews/inde ... viewID=832
"You probably won't want to use the BenQ FP241WZ for everyday Windows tasks, since the clarity of text isn't as sharp as we'd like. However, the colour palette is gorgeous."
Jag har läst flera recensioner om denna skärm och även informationen på matnyttiga http://www.tftcentral.co.uk och har inte läst något om svårläst text eller liknande.

Kan du specificera några källor angående skarpheten samt fulversionen(?) av BFI?[/quote]
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Fluffy wrote:Kan du specificera några källor angående skarpheten samt fulversionen(?) av BFI?
Nemas, var länge sen jag läste om det dock. Informationen gällande oskärpa och text kommer från hardocp's stora tråd (200 sidor lång eller nåt) om FP241W(z), men verkar bero på att användare kört i andra lägen än standard eller inte 'tål' ytbeläggningen.

Vad gäller förklaringen av BenQ's AMA-Z/BFI eller vad man ska kalla det, kolla gärna hos behardware. BFI innebär ju att man lägger en svart 'frame' mellan uppdateringarna för att lura ögat och därmed få mindre visuellt oskärpa vid rörelse, det som BenQ använder är en form av svepande mörk rand liknande updateringen hos en CRT.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

rokk wrote:
Fluffy wrote:Kan du specificera några källor angående skarpheten samt fulversionen(?) av BFI?
Nemas, var länge sen jag läste om det dock. Informationen gällande oskärpa och text kommer från hardocp's stora tråd (200 sidor lång eller nåt) om FP241W(z), men verkar bero på att användare kört i andra lägen än standard eller inte 'tål' ytbeläggningen.

Vad gäller förklaringen av BenQ's AMA-Z/BFI eller vad man ska kalla det, kolla gärna hos behardware. BFI innebär ju att man lägger en svart 'frame' mellan uppdateringarna för att lura ögat och därmed få mindre visuellt oskärpa vid rörelse, det som BenQ använder är en form av svepande mörk rand liknande updateringen hos en CRT.
Ahh, tackar så mycket. Jag läste på behardware en gång tidifare men det sjönk inte in i skallen. Att de har en sådan fulversion av en BFI känns lite väl fult. Priset på skärmarna har sjunkit rejält de senaste dagarna och ligger nu runt 8500 kr inkl frakt, 7500 kr för FP241W.

Lutar nu åt Benq FP241W i detta läget då den är TCO 03- och 06-certifierad vilket medför lite fördelar mot Dell som "endast" är TCO 99-certifierad, samt att Dell som sagt verkar vara av varierande kvalitet.

Får se vad det blir i slutänden. Blir nog inte att jag bestämmer mig denna veckan.
User avatar
xxKRILLE-THE-KILLERxx
Posts: 1318
Joined: 2002-11-03 21:29:46
Location: Västerås

Post by xxKRILLE-THE-KILLERxx »

Jag är väldigt nöjd med min Apple Cinema. Bäst bild jag sett på en plattskärm. 14ms responstid märks lite när man spelar snabba fps-spel, men inte så det stör.
Guybrush: If I gave you your arm back, what would you do with it?
Murray: I'd terrorize the South Seas! I'd torture the living! I'd demolish the...er... What I meant to say was, I'd use it to pet kittens.
Guybrush: Nope. You blew it.
Murray: Drats.
Post Reply