Switch och kablar

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Noc
Posts: 11
Joined: 2006-12-25 1:41:52

Switch och kablar

Post by Noc »

Hej!

Det är så att jag har planer på att köpa en switch för att ha lite mindre LAN under resterande tiden av sommaren men jag är inte riktigt säker
på vilka kablar man behöver för att koppla ihop ca tre datorer till switchen. :-[

Funkar dessa: http://www.webhallen.com/prod.php?id=25515
Eller ska det vara korsade?

Hade för övrigt tänkt mig denna switch:
http://www.webhallen.com/prod.php?id=69508

Vill ha svar så snabbt som möjligt i och med att jag hoppas på att kunna köpa det när jag åker in till stan efter jobbet ;D
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

1st off de ska inte vara korsade och vilken 10/100 switch som hällst realy, de ända du bör tänka på är att lägga in ett IP Manuellt på alla datorer som ska va inkopplade om du inte har en router inkopplad. men ska du inte ha de så e de lugna fiskar :)
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
User avatar
-SE-
Posts: 2783
Joined: 2004-12-06 18:40:11
Location: R-by
Contact:

Post by -SE- »

McTw1st wrote:1st off de ska inte vara korsade och vilken 10/100 switch som hällst realy, de ända du bör tänka på är att lägga in ett IP Manuellt på alla datorer som ska va inkopplade om du inte har en router inkopplad. men ska du inte ha de så e de lugna fiskar :)
Går med att ha dynamiska IP inställt också då XP tilldelar ett eget. Men absolut bäst är att ha någon form av DHCP-server inkopplad (vissa modem, brandväggar, routrar, NAT).

Att i ditt fall tänka på:
1. Köp vanliga kablar, långa är alltid skönt. Finns till bra priser på Webhallen.
2. Köp en reko switch, dåliga switchar är bland det tråkigaste som finns.
3. Har du något med DHCP som jag skrev tidigare, koppla in det också. (Detta är dock inte nödvändigt, men bekvämt).
"Inget kräver så mycket förberedelse som ett improviserat tal."
- Winston Churchill
Noc
Posts: 11
Joined: 2006-12-25 1:41:52

Post by Noc »

Tack för svaren! :)

De e inget konstigt med det här märket eller något i och med att dom va lite billigare än Deltaco?

http://www.webhallen.com/prod.php?id=65528
User avatar
McTw1st
Posts: 271
Joined: 2006-01-02 7:56:01
Location: Borlänge / Örebro
Contact:

Post by McTw1st »

5m e lite lite beroende på hur ni sitter rekomederar iaf 10m kablar :) bättre o ta förmycket än förlite.
absolut bästa är att göra egna kablar men alla kan inte sånt. de går utmärkt med dom där kablarna
AMD Phenom II 550 @ 4GHz 24/7
AMD Phenom II 550 @ 4.2 Suicide Run
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Nätverkskabel. All nätverkskabel som säljs idag klarar 10/100Mbps. Om du vill köra 1Gbps är CAT5e (missa inte detta lilla fina e) minimikravet enligt standarden. Även om CAT5 fungerar fint, av egen erfarenhet.

För vanliga bostäder, mindre nätverk m.m, är UTP-kabel som gäller . UTP är oskärmade kablar. För känsliga miljöer är det skärmade kablar, men dessa miljöer är långt ifrån vanliga bostäder.

Nätverksskort för LAN är 10m att föredra enligt min erfarenhet. Var dock ett par år sedan jag var på ett.

PS: Gigabitswitch kostar inte allt för många kronor, dock ett par gånger mer än den 10/100-switchen du visade.
Post Reply