Webbhotell, surftown eller någon annan?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Miss. Davidsson
Posts: 10
Joined: 2008-04-14 19:34:48
Location: Silent Hill ~
Contact:

Webbhotell, surftown eller någon annan?

Post by Miss. Davidsson »

Okey, Jag vet inte om det är rätt ställe får detta, flytta den om den är fel. XD

Okey, nu är det så att jag skulle vilja fixa ett domän och möjligtvis en "plats" så att jag kan ladda upp störe filer tex filmer som jag och mina vänner har gjort m.m Jag är den största n00ben på det här, sådet skulle vara as snällt om någon kunde hjälpa mig. >__<''

Det ända stället jag har hittat som är någelunda billigt är: http://www.surftown.se/ Om du har förslag på bättre, please let me know.

Jag skulle vilja ha hjälp med:

1. Hur mycket kostar det? <__< Jag fattar inte vad som kostar vad. .

2. vad behöver jag? Jag vill inte köpa saker som jag inte behöver! @_@

3. OM jag inte är nöjd kan jag "avsluta" hela skiten då? - lol fråga.

4. Måste man vara 18+? =___= Jag är bara 17 år liksom ! o_o''

5. Vad använder man för program för att ladda upp saker på "servern"? - Heter det server? o_o'' Jag lånar en "plats" av en tysk kompis just nu, det programet han använder för att ladda upp saker heter FileZilla, om det går att fixa en plats med FileZilla skulle jag bli mega happy X'D

Hoppas ni kan hjälpa mig! .___.'' Säg till om ni inte förstår X'D <3

- Sandra n____n
User avatar
andersson
Posts: 1144
Joined: 2004-10-24 21:48:34

Post by andersson »

one.com är billiga och brukar fungera ok. Deras minsta lösning kostar 12 kronor / månad vilket betalas årsvis, till detta tillkommer även en årsavgift för toppdomänen (.com, .net, .se o.s.v.). Jag antar att du menar att du använder Filezillas FTP-klient, alla webhotell som jag har testat tillåter filöverföring via FTP och så är även fallet med one.com.
Parental Advisory - Explicit Content
User avatar
Miss. Davidsson
Posts: 10
Joined: 2008-04-14 19:34:48
Location: Silent Hill ~
Contact:

Post by Miss. Davidsson »

Thank you very much! n___n Jag ska kolla igenom One.com


Fler förslag? X'D
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Du har alltid dreamhost.org samt min host strongbox.se :D
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Kan rekommendera 64bits host, ipeer (kolla bannern uppe till höger). Änsålänge har de varit väldigt tillmötesgående och haft snabb service.
hej.
User avatar
Miss. Davidsson
Posts: 10
Joined: 2008-04-14 19:34:48
Location: Silent Hill ~
Contact:

Post by Miss. Davidsson »

tack så mycket alla! n___n jag ska kolla igenom dom alla! ~
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Ipeer har bara server och VPN :P strongbox har webbhotell :D
User avatar
Miss. Davidsson
Posts: 10
Joined: 2008-04-14 19:34:48
Location: Silent Hill ~
Contact:

Post by Miss. Davidsson »

SpiXx^Orginalet wrote:Ipeer har bara server och VPN :P strongbox har webbhotell :D
Såg det x'D jag kollade på strongbox.se, det ser mycker bra ut. Jag vet inte dok om jag ska ta den. @__@ Jag sitter på datakunskap just nu, min DK lärare ska hjälpa mig lite. Han vet hur detta funkar ! :'3

Stödjer Strongbox FTP saken? Altså Filezilla. .

Tack Alla, mer förslag är välkommna! <3
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Kollar man detaljerna så har strongbox's webhotellslösningar FTP access.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

hrmm jag tror inte du ska köpa in dig på ngt alls innan du lärt dig lite mer 1200 är mycket pengar för webbhosting. kolla gärna in billigare alternativ :D eller fråga mig så får du en lite ftp access osv osv
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Flyttar till köpråd.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Problemet med delad hosting som du frågar efter är att utrymmet på servern och mängden trafik som du får använda är ganska hårt begränsad. Ska du ladda upp filmer och andra "tunga" filer så kan du få problem med ett billigt webbhotell.
User avatar
Spixx
Posts: 1613
Joined: 2004-03-20 16:47:34
Contact:

Post by Spixx »

Jo och strongbox cappar på ca 120 kbps
User avatar
Miss. Davidsson
Posts: 10
Joined: 2008-04-14 19:34:48
Location: Silent Hill ~
Contact:

Post by Miss. Davidsson »

Tack allihopa. n_n Ni har hjälp massor. ~ Jag ska kolla igenom alla länkar och får mer hjälp av min datakunskaps lärare.


Tack för allt! ^___^
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Post by syntetisk »

Jag har testat flera webbhotell, och jag skulle väl vilja påstå att alla är bra på olika sätt. Oftast så är det så att ju mer du betalar, ju bättre är webbhotellet. Men ofta så betalar man också för saker som kanske inte är så viktiga just för ens eget ändamål.

Det finns som sagt riktigt billiga webbhotell och så finns det de som är lite dyrare. Du kan till och med hitta gratis webbhotell eller varianter där du endast betalar en engångsavgift (Box.se är ett sånt exempel).

Rör det sig bara om en hemsida som ni ska hosta och relativt få visningar av filmen så kan jag nog rekommendera surftown, det är billigt och ganska bra. Där kan du dessutom testa i 3 månader, är du inte nöjd får du pengarna tillbaka. Gratis i 3 månader med andra ord.

Loppia har länge haft bra rykte, men sen Mamut tog över och en av "höjdarna" gick över till Binero så snackas det om att Binero är "det nya svarta". Dock så har jag inte hunnit testa det än.

Som det ser ut i ditt fall, att du ska lägga upp filmer, så skulle jag nog rekomendera Dreamhost. Dreamhost erbjuder både quicktime- och flashstreaming tjänster i sina webbpaket (gjorde i alla fall senast jag kollade). Dessutom har de väldigt generösa mängder trafik och lagringsutrymme. På Dreamhost får du 5000Gb trafik per månad (som ökar med 40gb i veckan), Binero 25Gb /månad, Loopia 20Gb /månad och Surftown "Obegränsat" (Obegränsat till en viss gräns, jag vet inte vart den ligger men skulle gissa någonstans på 5Gb /månad)

Nackdelen skulle vara om er publik är svensk, då är alltid svensk webbhosting att föredra. Däremot skulle jag nog vilja påstå att det är omöjligt att få samma erbjudande från ett svenskt webbhotell.

En till fördel med de svenska alternativen, främst då Binero och Loopia, är att det ingår snabb och bra telefonsupport på svenska.


Oj, det va ett långt inlägg om webbhotell. Hehe. Hoppas att det går bra att välja :)
User avatar
Miss. Davidsson
Posts: 10
Joined: 2008-04-14 19:34:48
Location: Silent Hill ~
Contact:

Post by Miss. Davidsson »

syntetisk wrote:Jag har testat flera webbhotell, och jag skulle väl vilja påstå att alla är bra på olika sätt. Oftast så är det så att ju mer du betalar, ju bättre är webbhotellet. Men ofta så betalar man också för saker som kanske inte är så viktiga just för ens eget ändamål.

Det finns som sagt riktigt billiga webbhotell och så finns det de som är lite dyrare. Du kan till och med hitta gratis webbhotell eller varianter där du endast betalar en engångsavgift (Box.se är ett sånt exempel).

Rör det sig bara om en hemsida som ni ska hosta och relativt få visningar av filmen så kan jag nog rekommendera surftown, det är billigt och ganska bra. Där kan du dessutom testa i 3 månader, är du inte nöjd får du pengarna tillbaka. Gratis i 3 månader med andra ord.

Loppia har länge haft bra rykte, men sen Mamut tog över och en av "höjdarna" gick över till Binero så snackas det om att Binero är "det nya svarta". Dock så har jag inte hunnit testa det än.

Som det ser ut i ditt fall, att du ska lägga upp filmer, så skulle jag nog rekomendera Dreamhost. Dreamhost erbjuder både quicktime- och flashstreaming tjänster i sina webbpaket (gjorde i alla fall senast jag kollade). Dessutom har de väldigt generösa mängder trafik och lagringsutrymme. På Dreamhost får du 5000Gb trafik per månad (som ökar med 40gb i veckan), Binero 25Gb /månad, Loopia 20Gb /månad och Surftown "Obegränsat" (Obegränsat till en viss gräns, jag vet inte vart den ligger men skulle gissa någonstans på 5Gb /månad)

Nackdelen skulle vara om er publik är svensk, då är alltid svensk webbhosting att föredra. Däremot skulle jag nog vilja påstå att det är omöjligt att få samma erbjudande från ett svenskt webbhotell.

En till fördel med de svenska alternativen, främst då Binero och Loopia, är att det ingår snabb och bra telefonsupport på svenska.


Oj, det va ett långt inlägg om webbhotell. Hehe. Hoppas att det går bra att välja :)
jag måste bara få säga att du äger X'D tack så himmla mycket. Nu har jag bra med info, nu ska jag bara gemföra priser och räkna ut vad som blir billigast för mitt studiebirdag X'D

tack tack tack! *__* <3
Post Reply