ser de oki ut? :D

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

ser de oki ut? :D

Post by Krypskytt »

Har ingen anning om Intel, alltid haft AMD. (problemet, va att ja siter på en socket 939, så byta processor betyder byta, så ja ni vet :))

Nåväl, nåra invändningar, kan ingenting om överklockning, tänker ej försöka känner mej allt för väl :P

http://img.photobucket.com/albums/v673/ ... 080728.jpg

Edit: Gjorde om img-taggen till en url-tagg, då bilden överskred forumreglernas maximala storlek.
/elvenman
Last edited by Krypskytt on 2008-07-29 12:16:16, edited 1 time in total.
JorisS
Posts: 28
Joined: 2007-09-01 18:47:11

Post by JorisS »

Några kommentar:

Varför RaptorX disken? Har man verkligen så mycket nytta av såna diskar? Har haft en 'vanlig' 8Mb modell 36Gb en gång i tiden, men tyckte mest den lät mycket. Men det gör väl de nyare mycket mindre, vad jag förstog. Men sedan den där Caviar känns inte så prisvärd, 416kr för 250Gb. Tror att man får dubbla det för en hundring mer, om du kollar lite på prisjakt. Men du kanske vill handla allt från samma butik, med tanke på att du vill beställa konfiguration och test också? Inga kunskaper att bygga själv? Roligt jobb ju :)


Sedan - Blue Ray combo.... speldator sa du? Vad behöver du Blue-Ray till? Enda som finns på blue-ray är väl HD-film? Blir det mediadator också? Skulle annars ta en vanlig DVD brännare, uppgradera är lätt och går ju alltid.

Men viktigaste kommentar av allt jag har är väl grafikkortet - 9800GTX är absolut inte prisvärd, köp en 4850 eller 4870 istället. Eller om du hellst vill ha en nVidia, ta en 8800GT eller GTS. Nästan samma performance, men bra mycket billigare.

Du kan kolla här för ett gäng benchmarks. Kolla igenom de olika spel och resultat - 9800GTX är inte dåligt, men inte särskild mycket snabbare än 8800GT/GTS. Det är samma kort i princip, vad jag förstog.

//J
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

En RaptorX är tämligen värdelös då vanliga hårddiskar ofta får mer poäng än den i benchmark, du lär upp till velociraptor om du ska ha det värsta.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

JorisS wrote: Men viktigaste kommentar av allt jag har är väl grafikkortet - 9800GTX är absolut inte prisvärd, köp en 4850 eller 4870 istället. Eller om du hellst vill ha en nVidia, ta en 8800GT eller GTS. Nästan samma performance, men bra mycket billigare.

Du kan kolla här för ett gäng benchmarks. Kolla igenom de olika spel och resultat - 9800GTX är inte dåligt, men inte särskild mycket snabbare än 8800GT/GTS. Det är samma kort i princip, vad jag förstog.

//J
Det är nya 9800GTX+, inte det gamla GTX. Om du ska ta ett sådant finns det från MSI för ca 1700KR, dvs 4-500kr mindre att köpa.

Skaffa en single-platter 320GB disk istället för en 250GB om du måste ha en billig disk och som DeCaff säger, finns snabba diskar idag som inte är raptors, samt nya veloci då.

Rekommenderar inte OCZ-aggen då det finns bättre agg, t ex Corsairs TX och HX-serie eller Thermaltakes Toughpower.

Du kan ju även t ex få dessa minnen för samma eller mindre prislapp:
http://www.datorbutiken.com/se/default. ... 2O1066RHPC
https://www.datorbutiken.com/se/Navigat ... KD2M100XP2

Finns kanske mer men tyvärr måste jag kuta till jobbet nu.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

OJ! hahaha :D

Tack som bara den, har inte mycket kunskap i vilka grerjer som är bra. Va lite "nervös" inför valet av Processor å Moderkort, de finns ju så många att välja mellan, å ja kommer som sagt va från AMD gruppen.

Grafikkort, naje vill helst ha ett Nvidia, alltid haft (konservativ lol).

Brännaren ska erkännas tog ja bara för namnet *skäms*

Men tack för tipsen, so far. brännaren kommer bli utbytt, hårdiskarna å grafikkortet lika så :)

Minnena, har alltid haft Corsair, kanske ska fortsätta med dom?

Processorn oki eller?

Moderkortet oki eller?

P.s ja är en riktigt sucker när de kommer till att plocka ihop en dator, så för mitt eget bästa :P
JorisS
Posts: 28
Joined: 2007-09-01 18:47:11

Post by JorisS »

rokk wrote: Det är nya 9800GTX+, inte det gamla GTX. Om du ska ta ett sådant finns det från MSI för ca 1700KR, dvs 4-500kr mindre att köpa.
Oj då får jag ta tbx det jag skrev (antar jag). Såg inte det och har dessutom inte hört något om nya 9800GTX+, så ingen aning hur den presterar faktiskt.


Processorn är bra, du kan evt köpa en E8400 som är några hundralappar billigare, och klocka den lite. Fast är du mest 'datoranvändare' så skulle jag nog inte ge mig på sånt :) Dock så är prestandaskillnaden mellan E8400 och E8500 inte så stor, tror jag. Men sitter själv på en 'gammal' E6750 så jag ska väl inte säga för mycket ;)

Moderkortet... vet ej, är de P45 chipsets nya eller? Läser hit o dit nu att folk rekommenderar de, trodde att X48 var det nyaste annars. Vet inte skillnaden mellan P45 och X48, så kanske värd att få lite råd där från någon som vet.

Har själv annars bra erfarenheter med Gigabyte moderkort.
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Ah ja, med risk för å bli tjatig :P Ringde up Datorbutiken, kolla lite på svaren här å gjorde denna konfiguration, ser de bättre ut eller ska ja ändra nåt? :)

Image
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Post by malici0us »

Jag kan inte se nåt fel. Tycker det ser bra ut.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Tittade lite närmare, å de ser ut som om moderkortet inte stödjer dom minna, men 800Hz minnena :-/

Är de så?

Moderkortet: http://www.datorbutiken.com/se/Navigati ... t=ASP5QPRO

Minnen: http://www.datorbutiken.com/se/Navigati ... KD2M100XP2
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Förövrigt skulle inte jag handla ifrån datorbutiken just nu med tanke på deras lagerhållning, dom verkar ha ekonomiska problem och får ingen kredit av sin leverantör.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
JorisS
Posts: 28
Joined: 2007-09-01 18:47:11

Post by JorisS »

Krypskytt wrote:Tittade lite närmare, å de ser ut som om moderkortet inte stödjer dom minna, men 800Hz minnena :-/

Är de så?

Moderkortet: http://www.datorbutiken.com/se/Navigati ... t=ASP5QPRO

Minnen: http://www.datorbutiken.com/se/Navigati ... KD2M100XP2

Inget problem där. Moderkortet pallar upp till PC-9600, att inte PC-8000 står med i listan är nog antagligen pga att det är en aningens ovanlig klock på minnena. Oftast är det PC6400 eller PC8500 som gäller. Men PC8000 går på lägre klock än PC8500 eller PC9x00, så det ska inte vara något problem alls. Minnena kan kanske köras på 1150 (pc8500) annars.
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

JorisS wrote:
Krypskytt wrote:Tittade lite närmare, å de ser ut som om moderkortet inte stödjer dom minna, men 800Hz minnena :-/

Är de så?

Moderkortet: http://www.datorbutiken.com/se/Navigati ... t=ASP5QPRO

Minnen: http://www.datorbutiken.com/se/Navigati ... KD2M100XP2

Inget problem där. Moderkortet pallar upp till PC-9600, att inte PC-8000 står med i listan är nog antagligen pga att det är en aningens ovanlig klock på minnena. Oftast är det PC6400 eller PC8500 som gäller. Men PC8000 går på lägre klock än PC8500 eller PC9x00, så det ska inte vara något problem alls. Minnena kan kanske köras på 1150 (pc8500) annars.
Ah cool tack :D Känner mej verkligen som en "pappa" när de kommer till såna här grejer :P

@ DeCaff, naje kanske men ja har inte bråttom. Om dom låg pyrt till skulle väl dom inte ta emot nåra mera beställningar?
JorisS
Posts: 28
Joined: 2007-09-01 18:47:11

Post by JorisS »

Jag har handlat lite grejer hos datorbutiken själv nyss, och har bara positivt att säga. Men om det nu är så som Decaff säger skulle jag nog vara lite försiktigt. Verkar vara ett stort företag men om du beställer där skulle jag välja postförskott - så det inte dras något från kreditkortet eller kontot och sålänge de då inte har alla grejer och fixat iordning allt så kan du annulera ordern också. Tänkte mest bara så du undviker att du betalar hela systemet och företaget går i konkurs sen eller så.
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

JorisS wrote:Jag har handlat lite grejer hos datorbutiken själv nyss, och har bara positivt att säga. Men om det nu är så som Decaff säger skulle jag nog vara lite försiktigt. Verkar vara ett stort företag men om du beställer där skulle jag välja postförskott - så det inte dras något från kreditkortet eller kontot och sålänge de då inte har alla grejer och fixat iordning allt så kan du annulera ordern också. Tänkte mest bara så du undviker att du betalar hela systemet och företaget går i konkurs sen eller så.
Nej nej ingen fara :) Är ju gammal å grå (31) så man har lärt sej, aldrig betala innan man fått va man begärt :)
User avatar
Slappyjoe
Posts: 891
Joined: 2005-08-19 16:23:32

Post by Slappyjoe »

hehe bara en tanke, vet inte varför men alltid vart så att jag har aldrig gillat western digital :p
satsa på en samsung ;) mycket bra diskar :p
| Q6600@3ghz
| EVGA 780i sli
| 9800GTX
| 2GB OCZ 1066mhz sli ready
| 320GB
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Slappyjoe wrote:hehe bara en tanke, vet inte varför men alltid vart så att jag har aldrig gillat western digital :p
satsa på en samsung ;) mycket bra diskar :p
oh lol oki, ska kika lite, hade en maxtor som krascha lol, fick en Western av datorbutiken i utbytes, så de är mest den svängen de blev en Western men visst ska kolla lite :)
User avatar
Mr Einstein
Posts: 1935
Joined: 2006-07-28 13:15:02

Post by Mr Einstein »

Vad är det du får för ”MONT2” som kostar 1295 kronor?
Är det montering och garantier?

Snyggt chassi.
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Mr Einstein wrote:Vad är det du får för ”MONT2” som kostar 1295 kronor?
Är det montering och garantier?
Jo :) Ja är helt lost va de gäller att plocka ihop grejerna lol *skäms* Fast de har funkat prima förut, blir de fel på burken skickar man tillbaks den så får dom fixa gratis :P
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

Oki har använt alla livlinor (ringt en vän: datorbutiken, Frågat publiken: 64bits forumet, 50/50: chansa lite)

Tror de här är mitt slutgiltiga svar :D Har bytt min konservativa still (AMD å Nvidia) mot ATI å Intel. Visst hårdisken kanske är lite mycke, men ja tänkte, när allt annat är tämligen snabbt, så :)

Image
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Post by Joel »

En fråga bara: Varför väljer du den kylaren till din CPU? Alla vet ju att Thermalright 120 Extreme är bäst :)
meh
JorisS
Posts: 28
Joined: 2007-09-01 18:47:11

Post by JorisS »

Det är snack om en grad temperaturskillnad eller så mellan de två, i de flesta tests. Noctuan kommer komplett med tyst fläkt, Thermalright är lite billigare.... spelar verkligen ingen roll vilken av de två man väljer i mina ögon. Har Thermalright i spelburken och en Noctua i HTPC'n, båda gör sitt och gör det bra. :D

Tycker det ser bra ut Krypskytt (jag misstänker att det inte är ditt riktiga namn, men det gör inget :P )! Tycker nog att ATI grafikkort är lite vassare just nu. Tyvärr har jag själv en 8800GT, funderade på att byta men då måste jag byta vattenkylningsblock med och hooopppp då blir det så mycket dyrare att det nog inte är värd det längre.

Hårddisken... jag vet inte, känns rätt overkill men har inte läst så mycket om velociraptorn, den kanske är värd varenda krona =)

Beror väl också på syftet med datorn, ska du lira och vill du ha det snabbt är det säkert bra. Behöver du mycket lagring... köp en vanlig disk på 1Gb istället ;)


Lycka till i alla fall!
//J
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

JorisS wrote:Det är snack om en grad temperaturskillnad eller så mellan de två, i de flesta tests. Noctuan kommer komplett med tyst fläkt, Thermalright är lite billigare.... spelar verkligen ingen roll vilken av de två man väljer i mina ögon. Har Thermalright i spelburken och en Noctua i HTPC'n, båda gör sitt och gör det bra. :D

Tycker det ser bra ut Krypskytt (jag misstänker att det inte är ditt riktiga namn, men det gör inget :P )! Tycker nog att ATI grafikkort är lite vassare just nu. Tyvärr har jag själv en 8800GT, funderade på att byta men då måste jag byta vattenkylningsblock med och hooopppp då blir det så mycket dyrare att det nog inte är värd det längre.

Hårddisken... jag vet inte, känns rätt overkill men har inte läst så mycket om velociraptorn, den kanske är värd varenda krona =)

Beror väl också på syftet med datorn, ska du lira och vill du ha det snabbt är det säkert bra. Behöver du mycket lagring... köp en vanlig disk på 1Gb istället ;)


Lycka till i alla fall!
//J
Hihi just beställt. Eftersom ja inte ska överklocka eller nåt, så vet inte. Läste lite om den den verka bra liksom. Har aldrig tänkt i dom bannorna, har en zalaman över min AMD förtillfället, ligger på runt 33 vid load, så CPU kylare va mer som "jaha vi tar den då lol".

Uhm, lagring nä :P Har en 200GB nu, har aldrig använt mer än 45GB av den så :D Tog velociraptorn för ville ha nåt snabbt, har inga planer på å byta komponeter, så framtidsäker skulle ja säga :)

Å nä heter petta :D Å använder min burk enbart till spel, har inget intresse att klocka å fixa, de ska bara funka så man kan plocka dom där HS i CS. Dator problem är de värsta ja vet lol, systemrestore å ja har ett kärt förhållande.
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

Tips om du vill ha datorn tystare är att byta fläktarna till t ex nexus eller scythe slipstreams på ~5-7 volt beroende på fläkt.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

rokk wrote:Tips om du vill ha datorn tystare är att byta fläktarna till t ex nexus eller scythe slipstreams på ~5-7 volt beroende på fläkt.
Njae inga problem :) Har ett Image

Förtillfället å dom dära "honeycombs" på sidan ihop med en zalam på fullt ös, har fått en att vänja sej vid ljud :) Dessutom chassit ja tog denna gång, va ljuddämpat :) eller meanr du fläktarna som kommer med chassit?

Ja önskar verkligen ja hade kunskap i datordelar, ja vill bara att burken ska funka så man kan dra ut online å skjuta :P
Så all hjälp har verkligen hjälpt, de ja plocka ut först hahaha, hade blivit en total miss ju :-[
JorisS
Posts: 28
Joined: 2007-09-01 18:47:11

Post by JorisS »

Nja det du hade först hade funkat fint det med. Men tycker du får mer för pengarna nu. Kommer bli bra, se till att du har bra anti-virus och anti-spyware bara. Jag hade värsta sega skiten med word och office häromdagen, körde lite anti-spyware och dyl och nu är den snabb som bara den igen. Den höll väl på skicka iväg info eller vad som helst vid varje musklick, typ... ::)

*edit*

Den där riggen är i övrigt rätt så kapabelt av att köra CS, tror jag ;D
Post Reply