GGS-Data Style-Note med 8800M GTX - uppdaterat 07/12/2011

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

GGS-Data Style-Note med 8800M GTX - uppdaterat 07/12/2011

Post by ruva »

Köpt en GGS-Data Style-Note, M570TU-4G+, T9400 med Grafikkort från Nvidia, nämligen GeForce 8800M GTX.

Jag Kommer skriva en fortlöpande recension under tiden jag testar den. Priset landade på mellan 21-22 000 kr och ni undrar säkert om det är värt pengarna om man gillar spela, och det är det, utan tvekan.


Info:

Intel® Core™2 Duo T9400 2,533 GHz, 6 MB, 1066 MT/s
Mobile "Penryn" (35 W)v Core Logic: Intel® PM45 + ICH9M
4096 MB DDR3 SODIMM 1066 MHz, DDR3 RAM (800/1066 MHz)
Grafikkort, NVidia® Corporation GeForce® 8800M GTX - 512 MB DDR3 RAM
Hårddisk, 320GB 7200rpm Seagate S-ATA 300/11ms/Momentus 7200.3, 16MB

Ubuntu 8.04 LTS (64-bit) Dual Boot Wimdows Vista (64-bit)
Skärm 17" typ: WUXGA (1920x1200) kristallklar TFT-färgskärm
Nätadapter 120W AC adapter - AC input 100~240V, 50~60Hz, DC output 20V, 6A
Trådlös, Intel® WiFi Link 5300 3x3 (802.11a/b/g/Draft N¹ PCIe*)
Fysiska mått 397(W) x 280,5(D) x 25,6min.~45,6max.(H)mm vikt: 4 kg (med 8-cell Lithium-Ion batteri
Last edited by ruva on 2011-12-07 21:16:47, edited 15 times in total.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

I like pie? ::)
Last edited by rokk on 2008-10-15 17:00:11, edited 1 time in total.
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Post by ruva »

Recension av datorn förutom spelprestanda, edit: 22/11/2008 - Bluetooth-problem i Vista

Första intrycket var att den var väldigt lätt och lagom stor. Tangentbordet är lite slappigt men jag tror att meningen är att det ska kännas bra men har inte vant mig ännu.

Denna Latoppen är en typisk knädator som alltså inte blir varmare än en mindre kraftfull dator på undersida. Dock känns det efter ett tag men säg den Laptop som är kall. Utblåset är på högra sidan så rekomenderat är att dra in låret på den sidan och datorn är bred så inga problem att göra detta.

Tyvär låter Datorn som en stationär, eftersom en Laptop har man nära sig, och fläktarna stänger av sig ibland med sällan. Har köpt en Zalman ZM-NC1000 Laptopcooler och tillsammans med att man sänker processorns kapacitet med 50 % i Vista hör nu nästan endast Zalmanklaren och hårddisken och det går att stå ut med.[/i]
Pekplattan är skön att använda.

Företaget har gjort ett bra arbete med installationen av både Ubuntu och Vista. Bara att tuta och köra. Vista 64 bit flyter ovanligt bra och skillnaden mellan Ubunti och Vista känns inte överdrivet snabbare åt endera hållet.

Bra och kul speldator, utmärkt skärm men till att surfa och skriva i Vistagillar jag den inte eftersom den, som sagt, väsnas för mycket för min smak. Den både viner och susar för att stänga av sig några sekunder och sedan kommer fläkten igång igen. Räcker att man trycker på en tangent. Konstigt nog blir det lite bättre när datorn varit på en timma. När man kör Linuxdistributionen Ubuntu verkar dock inte fläkten behöva arbeta lika mycket.

Datorn klarar av att ha fulla inställningar i både Vista och Ubuntu med allt extragodis som 3d och rörlig skrivbordsbakgrund.

Det trådlösa nätverket ger 30-40 Mb/s vid fildelning med Netgears WNR854T Ndraft-router från en våning till en annan. Det inbyggda bluetooth verkar inte gilla Vista 64 bit då ett krav på en viss drivrutin poppar upp om man aktiverar det. Vet inte om det hände innan jag installerade Nokias programvara men med det av-installerat kommer medelande endast när jag aktiverar Bluetooth och inte längre varje gång jag startar datorn.

Ljudet är väldigt rent och klart. Väldigt bra för att vara en Laptop. Dock brummar det dovt när man sätter i de medföljande hörlurarna som är av bra kvallité. Kortläsaren, som tar både minneskort från Ericson och Nokia, är det snabbaste jag varit med om.

Att få det fungera med Bluetooth och en Nokia eller SonyEricsson verkar dock helt omöjligt för en vanlig användare. Det går bara inte och datorn söker förtvivlat efter drivrutiner när man aktiverar bluetooth. Man får då dras med en stor blaffig skyllt på skärmen som envisas med att dyka upp. Nokia/SE, tillverkaren eller Microsofts fel? Eller så är det jag som har fel eftersom jag tycker det bara ska fungera. OBS - I Linux Ubuntu fungerar det och är barnsligt enkelt utan att man behöver installera massa extraprogram.
Image



HD film (720 p) är det perfekt att titta på med denna skärm. Bilden blir enorm vacker och ska försöka testa 1010p senare. Flyter på bra över mitt trådlösa nätverk.[/url]

Photoshop CS 3 är en dröm att arbeta med på denna dator. Jag har arbetat med Photoshop sedan 5-versionen och på många Windowsdatorer. Med denna bärbara fungerar det perfekt. Flyter på väldigt bra, skärmen passar utmärkt, trotts sina 17 tum och äntligen = nu är jag inte låst till en stationär dator för att kunna arbeta helt obehindrat med bilder.

Grafikkortet verkar omöjligt att uppdatera från Nvidia. Man är hänvisad till byggarna CLEVO, som inte verkar ha varken de senaste stabila uppdateringarna eller beta och detta verkar vanligt med bärbara monsterdatorer av andra märken också.
Sätter man igång tex Far Cry 2 händer detta:

Image

Men löste det genom att butiken tipsade att hämta drivrutiner från:
http://www.laptopvideo2go.com/forum/
och "nv_disp.inf" från http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=304191
och nu får jag inga felmeddelande när spel startas.

XP - 32 Bit SP3

Efter att kört Vista 64 bitar så var, hör och häpna, inte XP någon hit. Jag vet inte om stödet för 4 GB minne i 64 bitarssystemet gör att Vista flyter på som i en dröm och aldrig krånglar. Xp kändes seg och gammal samt vissa updateringas som NET Framework inte gick att installera på den äkta validerade licensen.

När man kör XP måste man ställa in detta i Bios (OS val mellan Vista och XP), annars "Bluesreen of deth" så jag tog bort XP. Brydde mig inte om att forska i hur man skulle få till en dualboot med XP/Vissta/Ubuntu för den sakens skull.

Men att få datorn att köra min installation av Vista och Ubuntu igen var inte lätt. Jag fick köra Paragons Liveskiva för att ta bort XP startboot i mbr och körda fixboot från Vistas installationskiva. Sedan var det ytterligare bök att få igpng Ubuntuinstallationen. Jag startade datorn med Ubuntu 8.10 live-skiva (medföljande 8.04 gick inte alls av någon konstig anledning). Skrev sudo grub i Terminalen och därefter följande:
find /boot/grub/stage1
root (hd0,4)
setup (hd0)
quit och startade om datorn för att upptäcka att den var som innan igen. Kan tillägga att jag krympte Linuxpartitionen och gjorde en egen partition till XP på överbliven plats som jag, efter att fått igång Vista igen, förmaterade och slog ihop med Vista.

Använde mig mest av programmet Acronis Disk Director. Svårigheter med att boota och installationsproblem med NET skyller jag helt på Microsoft.

Slutsats hittills:
+ Äntligen går Vista som en felfri och oseg dröm på en dator
+ Spela Pc-spel
+ Titta på film
+ Skärmen
+ Snabb och det flyter på bra t.o.m. med Vista.
+ Anpassad för Linux (Ubuntu)
+ Pekplattan
+ Prisvärd år 2008 för de som gillar att spela nyare spel vart som hellst

- Surfa eller skriva på i tyst omgivning men blir bättre om man i Vista sänker processorn med 50%. Sätts på och stängs av med ett högerklick i aktivitetsfältet.
- Bluetooth
- Går inte uppdatera drivrutinerna till grafikkortet från Nvidia och tillverkaren Clevos hänger inte med med dessa men går att hämta nyare drivrutiner från andra ställen.

+-? Tangentbordet, hörlursuttaget och att det saknas analog 5.1 utgångar. - XP 32 bit SP3 är ingen hit på denna dator om man jämför med Vista. Säljaren sa att Wifi inte fungerar med N-routrar men från min Netgear får jag 145 Mb (eg 30-40 vid HD film: 50) så vi får väll kalla honom blygsam


Edit Linux:
Med nya kärnan fungerar inte Ubuntu längre att köra på normala upplösningar http://www.linux.se/viewtopic.php?f=22& ... 2e6eed2116. Och jag som äntligen hade ett fullt fungerande Linuxsystem.

Edit Linux 2:
Det var inte lätt men jag lyckades få ordning på grafiken i Linux.
Last edited by ruva on 2009-01-04 23:55:17, edited 28 times in total.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Spelprestanda

Post by ruva »

Spelprestanda edit: 07/12/2011 - Battlefield 3

Bioshock DirectX® 10
Inga problem med 1920 X 1200 upplösning och fulla inställningar i spelet.

Crysis WARHEAD
singelplayer flyter på bra i upplösning 1920 X 1200 och gamer (näst högsta inställning i spelet utan AA).

Far Cry 2 DirectX® 10 - Steam
Inga problem med fulla upplösning och flyter nästan bra med AA 2-4.

DIRT (Gammalt kärt bilspel)
Laggar omärkbart på högsta upplösning 1920 X 1200 och jag är kräsen när jag styr så satte ner upplösningen till 1440 X 900.

GTA 4 (Sanlådeskjutare/bilåkande och jag vet inte vad)
Blir ingen textur i bilden om man inte laddar ner Nvidias senaste BETA-drivrutiner för Desktop och man hackar dessa så de överhuvudtaget går att installera. Då kan man lätt spela på näst högsta upplösning och det flyter på nästan perfekt.

GTA San Andreas (Sanlådeskjutare/bilåkande och jag vet inte vad)
Äntligen ser spelet rätt snyggt ut på fulla inställningar.

GRID (Bilspel)
Inga problem att köra högsta upplösning 1920 X 1200

Guitar Hero III
går utmärkt att köra fast det i readme stod att spelet inte går att köra med 64 bitars Vista.

Half Life 2, Ep1 och Ep 2 - Orangebox Steam
Inga problem att spela Universums i särklass bästa spel på högsta upplösning.

Mercenaries 2: World in Flames
Fungerar bra med inställningarna 720 P (japp, så är det och detta sandlådespel blir lika snyggt/fult som med PS3).

Portal - Orangebox Steam
Inga problem att att köra på högsta inställningar.


Team Fortress 2 - Orangebox Steam
Detta onlinespel gick att köra på högsta inställningar.


Battlefield 3 - Lägsta inställningar

Nja. går att spela men det är knappt. Ljudet hänger inte riktigt med och lagg ibland.
Last edited by ruva on 2011-12-07 21:24:10, edited 2 times in total.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Slutsats

Post by ruva »

Slutsats efter att haft den någon månad

Till mordärna spel, film och krävande program som Photoshop/Premiere är det en underbar maskin. Men ska jag bara surfa, sitter jag hellre på denna, en Asus med Celeron M1,5 Ghz och inbyggt grafikkort. Anledningen är att StyleNotes-datorn från GGS väsnas nästan hela tiden och jag sitter i ett tyst rum på kvällarna och surfar.

Vill ni ha en rejäl bärbar Speldator så köp denna eller en liknande.
Störs ni av högljudd hårdisk och fläktar är det inget för dig.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
User avatar
ruva
Posts: 268
Joined: 2004-11-27 14:12:39

Re: GGS-Data Style-Note med 8800M GTX - uppdaterat 08/12/200

Post by ruva »

Nu är det 2011 och datorn tuffar fortfarande på som om den var ny. Jag har nyss slängt i en SSD disk på 120 GB och Windows 7 / Linux Mint 12. Provade att installera Battlefield 3 på datorn och det gick spela single player på lägsta inställningarna men ljudet hänger inte med bilden. Men som sagt, det går att spela med lite lagg emellanåt :)

Väsnas mycket värre än vår Luft-Luft värmepump gör den fortfarande.
Förr sa de alltid att det var bättre förr
Post Reply