Välja bärbar dator

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
ms-bowser
Posts: 2
Joined: 2009-01-05 14:01:28

Välja bärbar dator

Post by ms-bowser »

Snälla
Jag skulle vara jättetacksam om någon skulle vilja ge mig några tips vilken dator jag borde köpa,
eller hjälpa mig lite på traven iallafall, skriva några saker jag borde tänka på. ^_^
Jag är inte så jättebra på datorer.. hoppas ni ursäktar Glad :)

Jag letar efter en bärbar dator, jag vill kunna ta den med mig hit och dit..

Den ska användas till studier och IP-telefoni. (arbetar som telefonintervjuare från datorn.)
Även användas till enkel bild- och musikredigering, och att göra enkla spel (ex. i Flash) Inget speciellt avancerat, som sagt.

Ska precis börja läsa en kurs i programmering i C++ men det behövs nog inga speciellt avancerade program så här i början.. Vet inte vad som krävs när man kommit en bit på väg med det.
Kanske borde jag tänka på dessa framtida behov??

Givetvis ska jag kunna surfa på Internet också.



Minimikrav:

*Minst 1Ghz klockfrekvens
*Absolut minst 256 MB RAM


* Trådlöst nätverkskort

* EJ MACINTOSH

Önskemål
Det viktigaste för mig är pålitligheten!
Den ska fungera så felfritt som möjligt, och vara hållbar!
Jag kommer vilja ha den här datorn ett tag, kommer inte ha råd att köpa en ny på ett tag!

*Absolut minst 5GB minne, helst uppåt 20 (Är osäker på denna punkt, men ju mer desto bättre!) Skulle iofs. kunna ha en extern hårddisk också?

*CD-brännare

*Prisklass: upp till 8000-9000
Jag är kanske helt ute och cyklar här, vill givetvis ha en billigare, om den ändå uppfyller mina krav och önskemål.



Vad jag INTE behöver:

*Den ska INTE användas till några "tunga" spel. Inga nya spel eller 3D-spel. Så grafikkort är irrelevant .. antar jag.

*Kommer inte se på så mkt film i datorn. Bildskärmens storlek/bildkvalité osv. spelar inte någon roll, så länge man kan arbeta vid den längre stunder utan att få ont i ögonen och huvudet