Välja bärbar dator

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
ms-bowser
Posts: 2
Joined: 2009-01-05 14:01:28

Välja bärbar dator

Post by ms-bowser »

Snälla
Jag skulle vara jättetacksam om någon skulle vilja ge mig några tips vilken dator jag borde köpa,
eller hjälpa mig lite på traven iallafall, skriva några saker jag borde tänka på. ^_^
Jag är inte så jättebra på datorer.. hoppas ni ursäktar Glad :)

Jag letar efter en bärbar dator, jag vill kunna ta den med mig hit och dit..

Den ska användas till studier och IP-telefoni. (arbetar som telefonintervjuare från datorn.)
Även användas till enkel bild- och musikredigering, och att göra enkla spel (ex. i Flash) Inget speciellt avancerat, som sagt.

Ska precis börja läsa en kurs i programmering i C++ men det behövs nog inga speciellt avancerade program så här i början.. Vet inte vad som krävs när man kommit en bit på väg med det.
Kanske borde jag tänka på dessa framtida behov??

Givetvis ska jag kunna surfa på Internet också.



Minimikrav:

*Minst 1Ghz klockfrekvens
*Absolut minst 256 MB RAM


* Trådlöst nätverkskort

* EJ MACINTOSH

Önskemål
Det viktigaste för mig är pålitligheten!
Den ska fungera så felfritt som möjligt, och vara hållbar!
Jag kommer vilja ha den här datorn ett tag, kommer inte ha råd att köpa en ny på ett tag!

*Absolut minst 5GB minne, helst uppåt 20 (Är osäker på denna punkt, men ju mer desto bättre!) Skulle iofs. kunna ha en extern hårddisk också?

*CD-brännare

*Prisklass: upp till 8000-9000
Jag är kanske helt ute och cyklar här, vill givetvis ha en billigare, om den ändå uppfyller mina krav och önskemål.



Vad jag INTE behöver:

*Den ska INTE användas till några "tunga" spel. Inga nya spel eller 3D-spel. Så grafikkort är irrelevant .. antar jag.

*Kommer inte se på så mkt film i datorn. Bildskärmens storlek/bildkvalité osv. spelar inte någon roll, så länge man kan arbeta vid den längre stunder utan att få ont i ögonen och huvudet

*Behöver inte vara snygg/"slimmad"/tyst Inget av detta är nödvändigt, så länge som den är hållbar.



Vad jag vill ha hjälp med:
*Vilken dator rekommenderar ni?
*Var bör jag köpa denna dator? Internet? Butik? I så fall, vilken? Vilken slags?
*Några andra tips ni vill ge mig?
*Är runt 8000 ett rimligt pris, eller klarar jag mig med en billigare?
*Är något jag skrivit oklart eller helt uppåt väggarna?




TACK SÅ JÄTTEMYCKET alla som orkar hjälpa mig med detta! ^_^ Jag hoppas att det jag skrivit inte är alltför idiotiskt.
Och jag hoppas ngn kan hjälpa mig....

Edit: Tvättade bort alla olika färger du tydligen tyckte var snyggt att ha blandat. Mest på grund av forumreglernas § 4.2.8, men även för att folk inte skall störa ihjäl sig på regnbågens alla färger när de tar sig tid att hjälpa dig.
/elvenman
User avatar
Explorer
Posts: 2285
Joined: 2004-09-19 22:33:07
Location: Vimmerby

Post by Explorer »

Usch vad mycket äckliga färger i ditt inlägg.

Du lär ju klara dig på en hyffsat billig dator, eftersom du kanppt har några krav på graffe skärm mm

Den här kanske skulle kunna vara något, dock så kanske det är lite overkill.
PC#1: Intel E6750, Asus P5K-E/WIFI-AP iP35, PNY 8800gts 640mb, 3x500gb sata Samsung 1x74gb WD raptor sata 1x 640gb sata Samsung 4x1gb Corsair CL4
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Dina krav ser ut att tillhöra 2002, det är svårt att hitta en ny laptop som inte uppfyller dem. Med tanke på att du inte vill ha något särskilt skulle jag råda dig att gå ut och känna på datorer så du kan hitta en med lämplig byggkvalitet eftersom du bryr dig om hållbarhet.
Vad gäller macintosh kan du titta på dem med om du gillar designen, eftersom de nyare modellerna likväl kan köra windows precis på samma sätt som vilken annan dator som helst.

Om du ska flytta mycket på datorn skulle jag råda dig att titta på något mindre än 15" och gärna en vikt under 3kg samt se så du får ordentlig batteritid.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
ms-bowser
Posts: 2
Joined: 2009-01-05 14:01:28

Post by ms-bowser »

FÖRLÅT! För färgerna...
Det blev visst lite för mycket.
Från början var det tänkt att den röda färgen skulle understryka det viktigaste.. för de som inte orkar läsa hela min långa uppsats.


EXPLORER - Tack så mycket för tipset! Den verkar bra, definitivt vettigt pris :) Nästan så man undrar vad haken är :P

SNIGEL - Tack för användbara råd! :) Mina krav är nästan stenålder. Har använt en jättegammal dator väldigt länge.. Men kraven som jag skrivit är som sagt MINIMIKRAV, skadar ju inte med snabbare, större, bättre osv. Så länge jag har råd :P :)
GangZtra
Posts: 583
Joined: 2002-03-08 23:17:19

Post by GangZtra »

Explorer wrote:Usch vad mycket äckliga färger i ditt inlägg.

Du lär ju klara dig på en hyffsat billig dator, eftersom du kanppt har några krav på graffe skärm mm

Den här kanske skulle kunna vara något, dock så kanske det är lite overkill.
Min far köpte precis en sådan dator. Verkligen mycket dator för pengarna! Rekommenderas!
Post Reply