Budget uppgraderingsråd

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Budget uppgraderingsråd

Post by DevilDenied »

Har nu varit med enbart bärbara i ett par år och skall byta en av mina laptops mot en stationär igen.
Undrar då lite saker.

Fakta:
Den jag skall byta till mej är en dator jag sålde till en jobbarkompis för något/några år sen.
Tror det sitter en 3500+amd cpu i Kan sockeln heta 939?
Gpu:n vet jag är x800xtpe
Ram var 1024 när jag bytte bort den borde va samma nu.
Har för mej att det bara sitter agp på det

Frågorna:
Jag vill kunna spela lite nyare spel på den och då behöver jag väl byta gpu eller?
Är detta det bästa alternativet då? http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=346359

Om jag skulle byta till det ovan nämda grafikkortet, klarar min cpu att ge det full prestanda då?
Om inte vad gör jag då, kollade på komplett och såg ingen cpu till 939...om det var så min sockel hette.

Finns det några bättre alternativ?
Att jag skall göra detta bytet är pga ansträngd ekonomi...så alternativen behöver ju inte vara så dyra.


Tack för mej
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by e99mran »

tror billigast blir att köpa någon kampanjvara från komplett eller liknande, "bygg det själv" som brukar vara lite reducerade i pris... finns datorer från 3990 och uppåt, tänk dock på att du får lägga till för OS.
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
DevilDenied
Posts: 136
Joined: 2004-04-15 18:46:23
Location: Lidköping

Post by DevilDenied »

Så här är det, jag byter min ena laptop värde 3-5k? nånstans mot nämda dator värde 500-1500?? och får pengar i mellan.

Så det är bara billiga uppgraderingar och ideer till min inbytes dator som gäller.

Kan inget om grafikkort längre, men OM jag köpte det ovan nämda grafikkortet skulle jag då kunna köra t,ex det nya stalker på relativt höga settings?
hämmerli sp20. S&W K38, matchmaster 1911 .45. cz75 9mm.
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

Skulle nog inte våga säga att du kan spela nya stalker på relativt höga settings. Tror snarare att du får hålla dig till low eller kanske nosa lite på medium-settings.

Jag har ett 6800gt att sälja om du vill hotta upp den lite men ärligt talat så borde du ha iaf dubbelt så mycket minne och en 5000+ eller liknande annars blir det inte direkt någon trevlig spelupplevelse.

Nu vet jag inte inte vad Stalker har för systemkrav men med tanke på att det är ett rätt färskt spel så tror jag det blir seglirat.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Krypskytt
Posts: 201
Joined: 2007-10-30 0:21:42

Post by Krypskytt »

DevilDenied wrote:Så här är det, jag byter min ena laptop värde 3-5k? nånstans mot nämda dator värde 500-1500?? och får pengar i mellan.

Så det är bara billiga uppgraderingar och ideer till min inbytes dator som gäller.

Kan inget om grafikkort längre, men OM jag köpte det ovan nämda grafikkortet skulle jag då kunna köra t,ex det nya stalker på relativt höga settings?
Mjo frågan är om de blir så billigt. Socket 939 är sedan länge utbytt, så nåra nya starkare processorer lär du inte hitta i butik, då får du söka dej till beg. marknaden. Just stalker kräver en hel del. Så att enbart uppgradera Grafikkortet lär ju inte hjälpa mycket i och med att processorn inte hänger med.
Ska du byta till en nyare processor blir de byte av moderkortet med, så i slutändan blev de blilligare att hitta en beg. dator lixom. Va där å peta innan ja bestämde mej för å köpa nytt. Skulle typ va tvungen å byta ut allt så de löna sej inte utan de blev nytt :)

kolla gärna här för å see specsen på just stalker: http://www.systemrequirementslab.com
Core 2 Duo E8500 || ASUS PQ5 PRO || EVGA Geforce GTX260 SSC || 2x2GB RAM Mushkin Redline || Corsair TX650 || LIAN – LI 6070B SE || WD Velociraptor 300GB || LG W2252TQ || XP pro ||
Post Reply