Tv-kort

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Tv-kort

Post by patrik åkerhage »

Jag har precis köpt en Benq E2200HD- 22tumsskärm till min dator och tänkte i samma veva passa på att kasta ut min tjock-tv för att den tar för mycket plats....

...Tänkte istället köpa ett Tv-kort som passar, som jag kan koppla in i datorn, vill inte ha något externt kort. Så kan jag använda min Benq som både tv och datorskärm.

Vad är det för typ av Tv-kort som skulle kunna passa mig? Såg det fanns PCIe och PCI, hur vet jag om jag har PCI-express i datorn?

Nu bor jag i en lägenhet (privat), jag får in kanaler direkt via antennuttaget till min tjocktv. Jag har ingen digitalbox eller liknande. Är det analogt då eller? Jag behöver inte kunna spela in eller något, tittar sällan på tv, men tänkte det kan ju vara bra ibland att ha. Så ett kort som får in kanalerna med bra kvalitet är det jag söker. Hade varit trevligt om jag kan använda Media Center till att spela upp TV-kanalerna med!
/ MoXX
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Vad har du för moderkort?
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Raspberry wrote:Vad har du för moderkort?
Verkar ju ha plats för både PCI och PCIe enligt everest.
http://i630.photobucket.com/albums/uu23 ... erkort.jpg

Edit: Gjorde om img-taggen till url-tagg, då bilden var lite väl stor.
/elvenman
/ MoXX
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Ett valfri analogt TV-kort borde passa. Alternativt kan du skaffa dig ett hybridkort typ analogt/DVB-T.

Allt hänger på hur mycket du vill betala!

Ett sådant kort kan vara klokt. Vill du kunna spela in så är alternativet bättre!

Vad gäller TV-kort så får du vad du betalar för, bra kvalite kostar pengar!
DDS for life!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

borz wrote:Ett valfri analogt TV-kort borde passa. Alternativt kan du skaffa dig ett hybridkort typ analogt/DVB-T.

Allt hänger på hur mycket du vill betala!

Ett sådant kort kan vara klokt. Vill du kunna spela in så är alternativet bättre!

Vad gäller TV-kort så får du vad du betalar för, bra kvalite kostar pengar!
Ja, men jag kan tänka mig punga ut ca 1500kr iaf, fast fjärrkontroll har jag ju redan, så känns dumt att betala extra för att få en sådan som i ditt paket där. Spela in behöver jag inte kunna göra, vill bara ha ett så bra kort som möjligt som fungerar till mitt analoga nät. Så jag får in alla kanaler utan strul och utan massa störningar.

Bör kanske tillägga att jag har Windows Vista Ultimate 64bitars, så det är kompatibelt med det också
/ MoXX
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Det verkar som att du har egentligen rätt så låga krav. Känns i sådana fall dumt att slänga ut 1,5kkr för ett TV-kort när du ändå vill ha något enkelt!

Det finns TV-kort i 600-700 kr klassen och då är det bättre att ta ett sådant i sådana fall. Problemet emd dessa billiga kort är att de dels belastar CPUn mer samt att bildkvaliten är lite sämre (har avverkat ett antal TV-kort! Men analog TV ser ändå skit ut så då spelar det egentlgien ingen roll vad du kör med... förvirrad? :D

Jag ska ha ett analogt TV-kort med helt ok kvalite liggandes som jag inte använder. Om du intresserad så kan du få det för typ en hundring eller nåt! Kan skriva mer uppgifter om det när jag kommit hem.
DDS for life!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

borz wrote:Det verkar som att du har egentligen rätt så låga krav. Känns i sådana fall dumt att slänga ut 1,5kkr för ett TV-kort när du ändå vill ha något enkelt!

Det finns TV-kort i 600-700 kr klassen och då är det bättre att ta ett sådant i sådana fall. Problemet emd dessa billiga kort är att de dels belastar CPUn mer samt att bildkvaliten är lite sämre (har avverkat ett antal TV-kort! Men analog TV ser ändå skit ut så då spelar det egentlgien ingen roll vad du kör med... förvirrad? :D

Jag ska ha ett analogt TV-kort med helt ok kvalite liggandes som jag inte använder. Om du intresserad så kan du få det för typ en hundring eller nåt! Kan skriva mer uppgifter om det när jag kommit hem.
Haha, något förvirrande faktiskt, men jag hänger med hyfsat. Ser det verkligen skit ut med alla kort? Men jag är intresserad av ditt kort, fast du får gärna skriva vad det är för något först så att jag kan kolla upp vad det är för kort själv. Vill ju egentligen inte att kortet ska belasta CPU för mycket, så betalar ju lite extra för att slippa sådant. Finns där inga kort med brusfilter eller nåt liknande? Som gör bilden bättre?

Fungerar ditt kort i Vista ulitmate 64? Och kan man ha det med MCE?
/ MoXX
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Haj!

Har nu kommit hem och grävt fram kortet. Verkar vara ett vanligt Pinnacle TV-kort med Connexant-chip. Alltså ingen bildförbättring eller CPU-avlastning. Inte heller klart om det fungerar i Vista.

Om du fortfarande vill ha det så kan du få det gratis mot frakt- och embalagekostnad!
DDS for life!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

hej...men det är ett kort som iaf tar emot analoga signaler eller?
Du får jättegärna skicka det så kan jag föra över de pengar som det kostar. Men tipsa gärna om något mer kort, eller tycker du jag ska satsa på något av de korten du nämnde tidigare?
För jag antar att detta kortet har några år på nacken och kanske inte är något som jag egentligen skulle bli rekommenderad till att köpa?

Men jäkligt juste av dig att skicka det, tackar som fan för det :)

Hittade denna annons förresten, är ju samma kort som det du länkade till
http://www.blocket.se/vi/19928476.htm?ca=20_s
/ MoXX
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Verkar vara ett fint kort till ett bra pris! :D

Pinnaclekortet ska ta emot analoga signaler. Jag har dock inte använt det till TV tidigare utan hade en videobanspelare inkopplad till det för att överföra mina gamla filmer. Därför får du det gratis om du vill.

PMa din adress så skickar jag det så fort tillfället ges!

Det är oerhört bra/fiffigt att ha dubbla tuners. Bara du provar att spela in din TV så kommer det att förändra sättet du tittar på TV. Numer ser jag aldrig något LIVE.


Själv kör jag numer med dubbla floppydtv och VMC. Eftersom du kör med en 1080p så skulle jag nästa föreslå att gå över till digital tv... du kommer att märka skillnad!
DDS for life!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Jag kanske tar det där kortet med dubbla tuners då. Ska fundera lite, verkar inte få något svar från blocket-annonsen där, så det blir att köpa ett nytt sådant isf. Går jag över till digitaltv måste jag väl betala varje månad också isf va? Det e jag inte så sugen på, men fungerar det kortet även om jag i framtiden skulle besluta mig för att gå över till det digitala nätet?

Jag skickar ett PM sen till dig, för beslutar jag mig för att köpa det andra kortet så är det ju onödigt med ditt pinnaclekort, även om gratis är gott, haha.
/ MoXX
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Du kan alltid köra med de fria kanalerna... typ svt1, svt2, tv6 osv.
Vill du titta på betalkanaler i Vista så är det floppy-/firedtv som gäller. Dessa kort kostar en slant men ger överlägset bäst kvalite... men detta är DVB-T....

Då du har så låga krav så rekommenderar jag nästan att köpa något billigare om du köper nytt.
DDS for life!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

ja, fast nu när du ändå säger det så verkar det ju ganska så smidigt att kunna spela in också. Så då är det kanske lika bra att satsa på ett bra kort som är framtidssäkert. Men jag kommer förmodligen inte att köpa någon digitalbox eller något abbonemang för digitaltv. Har redan tillräckligt med månadskostnader tycker jag :p

Men vad är floppy/firedtv för något, bara ett märke eller? Såg att dessa låg runt 2000kr iaf. Men de är alltså enbart för digitala kanaler då?

Spelar det ingen roll om jag nu vill ha analogt då och köper ett sämre kort, jag tänker rent bildmässigt?
/ MoXX
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Jag ser det så här.

Analogt TV ser skit ut på LCD. Även om du köper ett dyrt TV-kort så kommer bilden ändå att vara grynig och ha massa störningar. Vad ett dyrare TV-kort gör är att det lägger olika filter vilket enabrt gör bilden mer suddig. Därför kan man lika gärna köpa ett billigare kort och lägga lite mer pengar på något mycket roligare.

Vad gäller digitalt TV så är det lite roligare att titta på. Du får dessutom surround-ljud vilket är rätt så najs. När det kommer till Vista så kan du enbart titta på betalkanaler med floppy-/firedtv. Går säkert att hacka även vanliga TV-kort men kräver tid och kunskap.
floppydtv/firedtv är TV-kort som kör avkodningen direkt på kortet och därför inte belastar processorn lika mycket samt att Vista ser betalkanaler som fria då de redan är avkodade på hårdvarunivå.
Kör du digitalt så blir du förmodligen tvungen att köra med bordsantenn (antennuttaget är troligen reserverat till cabeltv i din bostad).
DDS for life!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

Okay, tack för förklaringen där.

Hmm, ja då låter det ju genast lite halvtråkigt att satsa pengar om det ändå ska bli dålig bild oavsett kort i det analoga nätet.
Kanske jag likagärna ska satsa på det kortet du har liggandes då? Så blir det iaf inga större kostnader och så får jag ju en liten hint om hur det ser ut iaf.

Sen kanske jag då får fundera lite på om jag tycker det är värt att satsa pengar på att skaffa digitaltv och köpa till ett såntdär floppy/firedvt-kort istället.

Synd att det ska bli så dålig bild med det analoga, borde finnas förstärkare eller nåt som gör att det inte blir så brusigt.
/ MoXX
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Som ett exempel kan jag nämna att min nuvarande "tv"htpc gick loss på ca 5000 kr plus ca 250 kr i månaden för boxer paket +tvillingkortet. Kan tyckas vara mycket pengar men tittar man mycket på tv så kan det vara värt investering.

Jag går igenom guiden en gång i veckan. väljer vilka kanaler som ska spelas in och därefter tittar på inspellnignarna när jag har lust.
Kör du MediaPortal eller MythTV så behöver du endast köpa enklare TV-kort för betaltv!

Kolla gärna forumet på minhembio.com. Där finns det så mycket information att ditt huvud kommer att spinna! Infon kan vara svår att hitta men forumet där är guld värt!
DDS for life!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

haha, det var som fan! Ja så mycket har jag kanske inte tänkt investera. Tittar ju inte jättemycket på tv som det är nu, men skulle jag haft pengar hade jag säkert velat ha något liknande! Är ju alltid kul att ha det bästa.

Jag har mediaportal, men aldrig testat det då jag gillar MCE. Men ska ta en titt på det. Ska skicka ett PM sen när jag kommer hem från jobbet också. Så ska jag fundera lite på vad jag vill göra!
/ MoXX
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Det var hela HTPCn. I ditt fall behöver du inte investera mer än ett par tusen (på sin höjd) då du redan har en dator som verkar fungera bra.
DDS for life!
User avatar
patrik åkerhage
Posts: 863
Joined: 2003-03-01 12:16:18
Location: Göteborg
Contact:

Post by patrik åkerhage »

borz wrote:Det var hela HTPCn. I ditt fall behöver du inte investera mer än ett par tusen (på sin höjd) då du redan har en dator som verkar fungera bra.
aha, låter ju bra det då! Datorn är riktigt bra, så den klarar sig ett par år till. Några tusen kan jag kanske offra, måste ju göra nåt skoj med pengarna =)

Blev tipsad om detta på ett annat forum...vad tror du om det ifall jag nu ska ha något billigare alternativ?
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=237621
/ MoXX
Post Reply