Strömsnåla datordelar till rackserver?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Strömsnåla datordelar till rackserver?

Post by jb »

Hej
Har ett mysigt litet rackskåp här hemma, just nu har jag en liten 4U-låda i den som jag ganska nyligen byggde ihop, och en grendosa och ett stroboskop. På skåpets utsida har jag monterat mysig julbelysning. Jag har dock jävligt dålig koll på nästan allting hårdvarurelaterat eftersom jag alltid har tyckt att det är roligare att använda en dator än att bygga en dator, precis som att det är roligare att bo i ett hus än att bygga ett hus :p

Vad jag nu känner att jag vill ha i mitt skåp, är en STRÖMSNÅL 1U-burk (2U skulle väl gå bra också, men vill inte ta upp onödigt mycket plats i skåpet.. även om det bara är jag som använder det :)), som jag kan köra linux på och använda som router. Blir väldans dyrt med el om jag ska köra två vanliga burkar dygnet runt, och vill ju inte använda samma burk som både server och router. Så jag undrar därför om det finns hårdvara som är tillverkad just för att vara strömsnål? Och är det svindyrt i så fall?

Detta chassi tycker jag att verkar vara okej och ungefär i min prisklass. Lite dyrt tycker jag, men rackchassin verkar ju vara lite dyrare än chassin till vanliga stationära maskiner. Ifall någon skulle ha ett tips på ett billigare chassi som är bra så skulle det uppskattas :)

Tack på förhand.
Mvh jb
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: Strömsnåla datordelar till rackserver?

Post by Fenix »

när du säger "server" är det filserver, spelserver eller vad exakt menar du?
är du inte jättenoga med prestandan kan ju nån mini-itx lösning i ett billigt 1u chassi funka..
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Re: Strömsnåla datordelar till rackserver?

Post by GuessWho »

Det tråkiga med 1U chassin är att man är begränsad till 40mm fläktar samt att en del 1U servrar är väldigt långa (djupa).
Om man bara har något strömsnålt Mini-ITX kort som kräver minimalt med kylning så kan man kanske undervolta ett par 40mm fläktar. I 2U chassin används ofta 60 - 80mm fläktar, lättare att hitta några vettiga fläktar i dessa storlekar.
Men om man har servern i ett rum man inte vistas i kanske det inte spelar någon roll.

Just för ett strömsnålt bygga så kan ett Mini-ITX moderkort med Via C7, Via Nano eller Intel Atom processor vara vettigt, ja om man inte har så höga krav på prestandan.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Re: Strömsnåla datordelar till rackserver?

Post by Fenix »

shapeteks 1u chassin är väl avsedda för atx, så de är inte lika djupa som de avsedda för e-atx
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
Post Reply