Grym musikdator!

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Grym musikdator!

Post by phastas »

Allo 64 bitsare,

En vän till mig vill ha n dator till sin musik, alltså för att spela in och jedigera och nu vad man gör när man är musiker.
Han hade tänkt att köpa den komplett, men jag sa till honom att den kunde vi bygga själva och spara en slant samtidigt som han lär sig att bygga en dator.

Men eftersom jag har varit borta från byggeriet en tre-fyra år nu så har jag noll koll på vad som gäller nuförtiden angående CPU, RAM, MoBo´s och såna detaljer. Den ska vara snabb och tyst, så en svalare CPU vill jag föredra. Är det fortfarande aktuellt som på min tid att stoppa in en snabb liten systemdisk och ha resten på en jättedisk, eller är alla diskar snabba nuförtiden?

Så lite pekpinnar åt vilket håll jag ska titta åt när det gäller själva hårdvaran skulle uppskattas grymt mycket?
Och var handlar man nu då? Har snappat upp att datorbutiken är borta, true? (yes, så länge har jag varit borta...hehehe)

Mvh
phastas
KTM + Akrapovic = [love]
Gefagahaga
Posts: 166
Joined: 2007-12-21 10:43:17

Re: Grym musikdator!

Post by Gefagahaga »

Borta och tillbaka in business faktiskt.

Hade varit lite enklare att hjälpa dig om vi får nån typ av budget, om det finns nån.
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Re: Grym musikdator!

Post by phastas »

budget på 20 lakan...men jag räknar på 5K för skärmarna (dubbla 22-24 HD grejer) och ytterligare 5K för ljudkortet. Och tyst ska det vara!

Snickrade lite själv, är man helt ute med en Duo quad 2.33, 4G RAM 800mhz och mobo som passar? mest det här som jag är ute efter då det var ett tag sen man var med i matchen, och nu finns det ju tusen olika FSB och whatever... burken ska vara till musik, och viktigt var det tydligen att processer/kanaler kan köras samtidigt.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
Joel
Posts: 2867
Joined: 2004-09-12 19:06:06
Location: Skåne

Re: Grym musikdator!

Post by Joel »

Om mannen ska multitracka behöver man massor med RAM, jag tvivlar inte på att 4 GB räcker, men tänk på det.
meh
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Re: Grym musikdator!

Post by phastas »

Hur mycket RAM klarar XP av...många av de program som ska köras funkar inte i vista...
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Re: Grym musikdator!

Post by HLC »

32 bitars XP klarar 3GB.. XP64 klarar desto mer. (16GB som max har jag för mig nu av någon anledning, mycket ivf)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
Gefagahaga
Posts: 166
Joined: 2007-12-21 10:43:17

Re: Grym musikdator!

Post by Gefagahaga »

Du kan montera 4GB och använda runt 3.25GB av dem i XP 32bitars. 64bitars klarar, som ovanstående skriver, mer.
Post Reply