Klent och tyst nätagg

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Klent och tyst nätagg

Post by übermensch »

Söker ett klent och tyst nätagg till min hemmaserver, byggd kring Little Falls2 (dual core Atom) i ett Morex 6600B. Sitter för närvarande ett noname 250W i den som väsnas rätt duktigt. Med tanke på vad den ska driva är det en hel del overkill också, så det känns inte så lockande att investera i ett kvalitetsnätagg på 400W+, även om jag vet att det skulle vara tystare. Mitt Corsair 450VX i "stora" datorn är tystare än noname-agget i servern. Shuttle gör nätagg i rätt effektintervall, men de kostar en hel del och är fel formfaktor för lådan, det bör vara fullstort ATX, vilket även i praktiken utesluter andra lösningar typ picoPSU eftersom det kräver att jag bygger om chassit eller lämnar ett stort hål på baksidan. Så långt är jag inte redo att gå, än :P

Någon som har en idé? Prisjakt har inte mycket att komma med, men de indexerar å andra sidan inte allt, så jag kan(hoppas!) ha missat något.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
larsan
Posts: 506
Joined: 2004-11-03 18:04:48
Location: Göteborg
Contact:

Re: Klent och tyst nätagg

Post by larsan »

Kan du inte istället bara byta fläkt i agget du har?
Mvh David

Wks: HP NC8430

"D" is for Lysdexia!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Klent och tyst nätagg

Post by übermensch »

Jo, det är såklart ett alternativ. Men jag känner mig lite osäker på hur bra noname-agget mår av långsammare fläkt. Visserligen byter jag galler i samma veva om jag ändå ska byta fläkt så jag får något som inte är av stansad plåt, så luftflöde/dB ökar.
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Klent och tyst nätagg

Post by borz »

Hur många Watt behöver du?

Driver HTPC#2 med picoPSU med en transformator på 72 watt = tyst!
Intel Nano borde inte dra så farligt mycket ström...
DDS for life!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Klent och tyst nätagg

Post by übermensch »

TDP på processor = 8W, nordbrygga = 22W, sen två diskar på det, säg 10W styck. 50W. Även om jag rundar uppåt överallt så kommer jag inte upp till 72W så visst, det skulle definitivt räcka. Dessutom är TDP-värdena ofta högre än den verkliga effektförbrukningen. Men då måste jag göra en del ingrepp i chassit, för att täta det hål som det fullstora ATX-agget som sitter i nu fyller.

Måste säga att det lockar med helt ljudlöst nätagg, får se hur det ser ut efter lönen :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: Klent och tyst nätagg

Post by borz »

Ett tips!

Ska du köpa picoPSU så köp enbart interna delen. Transformator kan du köpa billigt på biltema.
Ett begagnad picoPSU kan vara vettigt eftersom de sällan går sönder.

Är du beredd att betala extra så finns det ATX-agg som är helt fläktlösa.
HTPC#1 drivs av en Sivlervstone flktlös 300Wattare och den blir knappt ljummen...
Sådana agg kostar dock :(
DDS for life!
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Re: Klent och tyst nätagg

Post by übermensch »

Jo, kikade lite på en såndäringa 300W Silverstone.... men... lite utanför budgeten. Och overkill med effekt :-/

Får nog bli picoPSU ändå, och sen sätta verktygen i chassit. Ska det göras kan det lika gärna göras ordentligt :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
e99mran
Posts: 319
Joined: 2002-03-13 0:26:18
Location: Göteborg
Contact:

Re: Klent och tyst nätagg

Post by e99mran »

i min bil har jag öppnat ett FCP från Inet och klippt av sladdarna jag inte använder, dessa är täckta med krympslang. Körde ett värmetest på agget utan fläkt igång och det skillde lite i jämförelse med när jag hade fläkten.
Har du låg förbrukning så behöver inte agget jobba lika hårt och behöver heller inte alltid ha fläkten igång. annars gjorde nästan alla så att de bytte fläktar på sina nätagg för 4-5 år sedan för att få ner ljudet.
Min dröm din verklighet

c2d 8400, 8gig corshair, 3x1tb samsung
Post Reply