Nytt chassi

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
IsseBisse
Posts: 120
Joined: 2006-01-24 15:47:48

Nytt chassi

Post by IsseBisse »

Jag ska köpa en ny dator och undrar vilka chassin som är bra.

Jag har följande krav:
- max 1000 kr, gärna något lägre (exkl. moms)
- stilrent (inga LEDs och ingen insyn)
- inte plastigt
- ingen lucka (ev. om den är vänsterhängd)
- tyst (med originalfläktar)

Tack på förhand!
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Re: Nytt chassi

Post by stalinn »

HAF midi säger jag, har en sådan låda själv och det är en väldigt bra låda till hyfsad peng (998 kr hos komplett). Den är tyst med orginalfläkarna, och med en fläktkontroller och fläktarna på låga varv hörs det i princip inget. Det som kan störa är att hårdiskupphägningen är klassisk, och om man har en lite halv risig hårddisk kan det uppstå lite irreterande vibrationsljud. Ytterligare en detalj är att front fläkten har en röd led i sig, denna går dock att tända och släka med en knapp uppe på lådan om man nu inte skulle tycka om ledbelysningen. Helt enkelt överlag en väldigt trevlig låda, som är i lagom storlek enligt mig.

länk till lådan hos komplett:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=461645

Andra alternativ som man kan kika närmare på i samma prisklass är
CM Storm Scout (diskret låda men levereras med en röd led belysning som jag inte vet om det går att stänga av)
Chieftec Dragon II Midi T (ingen led belysning överhuvudtaget, dock tycker jag att den är fulare än övriga lådor)

och en något billigare låda är Cooler Master Centurion 590 (blå led belysning här, dock en väldigt diskret låda)

en lite dyrare men väldigt diskret låda är Antec P183, lite olika bud om denna låda dock vissa gillar den andra inte.

Det är dom lådorna jag hade valt mellan, men du ska givetvis köpa det du tycker om. Vi kanske inte alls har samma smak, jag gillar diskreta lådor, om dom sen är helt stilrena det bryr jag mig inte så mycket om.
Alla lådor jag skrivit om här har fått goda omdömen i recensioner och så.
Annars är ett bra tips att gå in på ett par webbutiker och kolla igenom lådorna och se om där är några du gillar utseendemässigt och sen kolla upp hur bra de verkar genom att söka på google.
User avatar
malici0us
Posts: 1249
Joined: 2005-02-06 18:17:54

Re: Nytt chassi

Post by malici0us »

Kanske Fractal Design Define R2 skulle passa?
Finns i silver, titanium och svart.
NZXT Hush | Gigabyte GA-P35-DS4 | Q6600 @ 3,4GHz | Scythe Mugen | 8 GB DDR2 800 Mhz | LeadTek 9800GX2 | WD 640GB LaCie 1TB | Corsair 520W
Bates4000
User avatar
peking
Posts: 2042
Joined: 2002-03-30 9:47:55
Location: Umeå
Contact:

Re: Nytt chassi

Post by peking »

Attans. Skulle ha kollat i denna tråd innan jag köpte mitt Antec Threehundred. Jag är iofs relativt nöjd med det chassit då det är bra med fläktplatser men Fractal Design-chassit verkar ju vara ljuddämpat som standard (mitt XFX Geforce 9800gt blir rätt högljutt när man spelar, även fast jag lyckats få ned tempen rätt bra sedan jag bytte till Threehundred-chassit och förbättrat luftflödet).
AMD Athlon 64 X2 6000+, Gigabyte GA-MA770-DS3, 4gb ddr2 1066mhz, XFX Geforce 9800GT 512mb, Samsung Spinpoint 250gb, Western Digital 250gb - Windows Vista Home Premium
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Re: Nytt chassi

Post by madr »

Köp annars Antec P180 / P182. Originalet som Fractal Design lånat av, men som har ännu bättre interiör.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Post Reply