Grafikkort - uppgradering

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Addson
Posts: 145
Joined: 2004-10-20 10:24:15
Location: Göteborg

Grafikkort - uppgradering

Post by Addson »

Inser att det är minst ett par år sen jag skrev något inlägg på 64bits senast... Kul å va tillbax, om än för en kort fråga. :)

Min kollegas 15-åriga son vill skaffa sig ett nytt grafikkort eftersom hans nuvarande inte stödjer Vertex shader 3.0. Han har en stationär dator med ca 3 år på nacken (jag har inte full koll på specen) och vill spendera ca 1000-1500kr för att kunna lira spel som kräver Vertex 3.0. På sikt blir det att skaffa helt ny dator, men det är inte aktuellt i dagsläget.

Jag har inte följt grafikkortsutvecklingen senaste 2 åren och har inte tid att sätta mig in i den just nu... Så skulle uppskatta några tips på grafikkort i den prisklassen. Ska kolla imorgon om det är AGP eller PCI-e som är aktuellt, men troligtvis PCI-e.

Tack på förhand
"My mother never saw the irony in calling me a son-of-a-bitch."
Jack Nicholson
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Re: Grafikkort - uppgradering

Post by stalinn »

Inte för att jag har jätte koll på grafikkorts marknaden heller längre, har inte haft ork och tid att följa utvecklingen. Därremot så skrev Tom's hardware en artikel om mest prisvärda grafikkorten i olika prisklasser (http://www.tomshardware.com/reviews/gef ... ,2491.html).

I alla fall så tycker jag själv att GeForce GTS 250 är mest intressant i den prisklassen (512 MB's varianten kostar ca 1000 kr och 1 GB 's varianten är en 300 kr dyrare). Överlag ett väldigt prisvärt kort vad jag förstått. Har för övrigt stöd för vertex shader 4.0.
Post Reply