Sälja en del från ny dator, garanti

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Sälja en del från ny dator, garanti

Post by jb »

Goddag.
Jag vet inte hur det här funkar riktigt. Säg att jag köper en ny dator. Hårddisken i denna dator plockar jag ut och säljer till någon random människa eftersom jag vill ha en annan hårddisk.

1. Får köparen garanti på disken då?
2. Ska jag i så fall ge honom/henne en kopia på kvittot för min dator?

Mvh jb 8)
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Sälja en del från ny dator, garanti

Post by snigel »

Normalt när man köper en dator så får man inte garanti på en komponent, utan måste lämna in hela datorn. Detta kan givetvis variera, men ju större företag (apple, acer, lenovo, hp etc) man handlar av desto mer är det så. Så går hårddisken sönder får du nog montera in den i din dator och skicka iväg hela datorn.
Garantin gäller egentligen bara för dig, men det är inte ovanligt att företag är snälla och ger andra garanti med så länge varan och kvittot stämmer.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Sälja en del från ny dator, garanti

Post by walliski »

Jag antar att du menar att du köper till exempel en färdigbyggd dator? Inte delar skilt för sig. Om du gör detta tvivlar jag på att garantin gäller på hårddisken då du säljer den.

Du bör även notera att om du köper en dator från t.ex. Dell, Fujitsu-Siemens, HP eller liknande, så kommer garantin antagligen att ryka direkt då du öppnar chassit.

Sedan kommer man till frågan, varför sälja en hårddisk? Du kommer alltid att behöva mera utrymme :D
Om inte kan den vara till användning om du vill testa Ubuntu eller någon annan Linux distribution.
Här var det tomt...
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Sälja en del från ny dator, garanti

Post by jb »

snigel wrote:Normalt när man köper en dator så får man inte garanti på en komponent, utan måste lämna in hela datorn. Detta kan givetvis variera, men ju större företag (apple, acer, lenovo, hp etc) man handlar av desto mer är det så. Så går hårddisken sönder får du nog montera in den i din dator och skicka iväg hela datorn.
Garantin gäller egentligen bara för dig, men det är inte ovanligt att företag är snälla och ger andra garanti med så länge varan och kvittot stämmer.
Ah, okej. Tackar.
walliski wrote:Jag antar att du menar att du köper till exempel en färdigbyggd dator? Inte delar skilt för sig. Om du gör detta tvivlar jag på att garantin gäller på hårddisken då du säljer den.
Ja, precis.
walliski wrote:Du bör även notera att om du köper en dator från t.ex. Dell, Fujitsu-Siemens, HP eller liknande, så kommer garantin antagligen att ryka direkt då du öppnar chassit.
I Apples guider för hur man byter hårddisk i deras bärbara datorer står det "Follow the instructions in this document carefully. Failure to follow these instructions could damage your equipment and void its warranty." så garantin försvinner nog inte så länge man inte gör något dumt.
walliski wrote:Sedan kommer man till frågan, varför sälja en hårddisk? Du kommer alltid att behöva mera utrymme :D
Om inte kan den vara till användning om du vill testa Ubuntu eller någon annan Linux distribution.
Får inte plats med två diskar i en laptop, och får inte in 2,5"-diskar i min server (kanske går med någon sorts adapter, men det är nog ändå bäst med 3,5"-diskar i den). Och lolwtf... testa ubuntu :D? Har kört ubuntu server i något år nu, innan det har jag kört både redhat, slackware, gentoo och debian, både som desktop-OS och server, säkert ännu fler distar som jag inte minns riktigt också :-*
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Sälja en del från ny dator, garanti

Post by walliski »

Visste juh inte det var laptop, inte heller att du nördar på med linux servrar, eller något annat för den delen. Dessutom gäller ju inte samma garantiavtal som Apple har för allihopa. Vissa tillverkare inte kanske vill att folk skall rota runt i datorerna.

Är väl bara att försöka sälja HDDn då.. Inte för att man får så mycket för dem dock, har jag för mig. Eller så sparar man som reserv om man köper en dator med sämre HDD i från förr... Finns mycket man kan göra med dem :D (http://hackedgadgets.com/2006/04/25/top ... ard-drive/)
Här var det tomt...
User avatar
jb
Posts: 1076
Joined: 2002-08-08 3:39:12
Location: Karlshamn
Contact:

Re: Sälja en del från ny dator, garanti

Post by jb »

walliski wrote:Visste juh inte det var laptop, inte heller att du nördar på med linux servrar, eller något annat för den delen.
Hehe. Ursäkta att jag inte uttryckte mig tydligare (och att jag inte inkluderande en fem sidor lång livsberättelse i inlägget så du vet vad jag har gjort). Njae, nördar på med linux-servrar är inte riktigt något jag sysslar med, tyckte det var skoj när jag var lite yngre men nuförtiden sysslar jag knappt alls med något sånt, även om jag råkar ha ett rackskåp med en rackserver i hemma :-)
walliski wrote:Dessutom gäller ju inte samma garantiavtal som Apple har för allihopa. Vissa tillverkare inte kanske vill att folk skall rota runt i datorerna.
Ja, jo, jag vet.
walliski wrote:Är väl bara att försöka sälja HDDn då.. Inte för att man får så mycket för dem dock, har jag för mig.
Vad som är "inte så mycket" för dig kan vara en halv förmögenhet för någon annan \o/
walliski wrote:Eller så sparar man som reserv om man köper en dator med sämre HDD i från förr... Finns mycket man kan göra med dem :D (http://hackedgadgets.com/2006/04/25/top ... ard-drive/)
Mja det kanske blir så att jag sparar den som reserv istället. Kan ju vara bra att ha ifall den andra disken går sönder någon gång :>
Ny låt ---> Jallabert - KRS3
Post Reply