Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by stalinn »

Hej alla goda 64bitare.

Som vanligt vänder jag mig till eran expertis, när jag står i valet och kvalet.
Som rubriken låter så är jag sugen på att köpa mig en ny brandvägg, hårdvarubaserad då (alltså inte norton el dyl mög). Innan körde jag med en gammal PC och PFsense, dock låter denna lösning lite för mycket för min smak.
Därför ersatte jag denna gammla dator med en Dlink router (DIR 655), som naturligtvis har en inbyggd brandvägg också, som i och för sig fungerar hyggligt.

Sen kom det sig som så att när jag slösurfa lite, att jag ramla in på en artikel från IDG som handlade om en liten intressant pryl kallat Wisperwall (http://www.wisper.se), som de lade in PFsense på. Då tänkte jag, det vore ju drömmen en tyst lösning med PFsense. Dock funderar jag på om det är värt pengarna, och om det kommer bli en bättre lösning än Dlinkaren? (funderar mera konkret på den lite billigare versionen av wisper, http://www.wisper.se/shop2/index.php?_a ... ductId=264)

Eller har ni kanske någon anna finurlig lösning?

Om ni undrar vad som körs på nätverket, så är det sådär medium mycket.
3 Datorer (en laptop), 1 PS3 och 1 Smartphone. Trafiken är medium mycket det också, kör en del nätverksspel, streamning och usenet, det är väll det som är mest nätverkskrävande (självklart kan mer än en av dessa saker inträffa samtidigt).
Jag skulle nog tro att min nuvarande lösning är fullt tillräklig, men det hade varit så skönt att får köra PFsense igen (saknar en hel del funktioner som finns där).
Med andra ord jag försöker övertyga mig själv om att det är ett vettigt köp.


Sen skulle jag vilja ha lite råd om ett nytt tangentbord, då jag lyckats bli av med ner pilen på mitt logitech Ultra X tangentbord. Funderar på om jag ska köpa ett likadant igen, eller om det finns något annat trevligt man ska satsa på.
Älskar de låga tangenterna, men är inte rädd för att återgå till mera traditonella höga tangenter. Har själv planer på ett Microsoft Sidewinder X6 tangentbord, men tänkte passa på och höra vad ni tycker är bäst och skönaste tangentbordet. Och jo jag vet att det finns en massa trådar om tangentbord redan, men tyckte jag kunde passa på att fråga när jag ändå var på gång.
Så när ni ändå svara på min första mer "riktiga" fråga, så kan ni väll också bara skriva ett tangentbord som ni gillar/kör själva/tycker att jag ska läga mina pengar på.

Ha det bäst
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by Jonas Axman »

Definitivt en kul grej, men den känns inte direkt värd pengarna bara så där rakt av. Det får nog vara en ganska stor del av ditt intresse inblandet i det för att vara värt det vilket jag tycker att du verkar ha.

Något jag själv funderar på att göra är att sätta samman en server där jag skall köra PFsense eller liknande på en virtuell maskin via exempelvis VMware ESXi. Då kan jag få till ett DMZ, router, filserver osv med bara en burk.

För övrigt så är ultra-x min favorit. :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
xianze
Posts: 1350
Joined: 2002-03-08 15:02:08
Location: Göteborg
Contact:

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by xianze »

Jag kör själv Ultra X och kan verkligen rekommendera det.
Såg förövrigt att det kom med 2 års garanti och jag brukar alltid lyckas slita ut mina tangenter snabbare än så...
Är nu inne på mitt tredje köpta ultra x tangentbord och kommer nog få svårt att gå över till något annat...
Workstation: Intel C2D 3ghz, 4gb ram, 20" pivot, 80gb ssd + 2x320gb raid1. Win 7
AtomRoger: Intel Atom 1,66ghz, 2gb ram, 250gb raid1, 2tb lagring, debian.
Laptop: Macbook sötnos (Felicia) 2,4 ghz C2D
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by stalinn »

Jonas Axman wrote:Definitivt en kul grej, men den känns inte direkt värd pengarna bara så där rakt av. Det får nog vara en ganska stor del av ditt intresse inblandet i det för att vara värt det vilket jag tycker att du verkar ha.

Något jag själv funderar på att göra är att sätta samman en server där jag skall köra PFsense eller liknande på en virtuell maskin via exempelvis VMware ESXi. Då kan jag få till ett DMZ, router, filserver osv med bara en burk.

För övrigt så är ultra-x min favorit. :)
Så sant så, tror jag hoppar whisper, kanske lite mycket pengar även om jag gillar den lilla lådan. Och sett till vad som faktiskt sitter i den så är den ganska dyr.
Virtuella maskiner och även då VMware ESXi är något jag inte är särkillt insatt i, låter dock som en intressant idé. Får kanske läsa på lite mer om det, och se vad man kan hitta på.



Tangentbordet blir nog ett nytt UltraX, svårt att hitta något annat. Jag har ju trots allt trivts ganska bra med detta. Fattar däremot inte hur jag efter så här många år med samma tangentbord lyckats förstöra det (köpte mitt UltraX när det var nylanserat mer eller mindre, början av år 2006 köpte jag mitt om jag inte minns helt fel ).
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by elvenman »

Jag sitter med ett sånt här hemma, helnice!
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by stalinn »

elvenman wrote:Jag sitter med ett sånt här hemma, helnice!
Hmmm såg otroligt snyggt ut det tangentbordet, gillar dock inte kombinerade knappar.
Inte helt övertyggad, fortfarande inne på att köpa ett UltraX till. Sitter dock och väntar på nästa lön innan jag skall shoppa loss på nya datordelar. (Varför går alltid flera saker i sönder samtidigt, nu har hårddisken börjat skramla också så får nog bli att byta den också.
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by stalinn »

Ursäkta att jag bumpar min egen tråd, trots att frågan mer eller mindre är avslutad.
Blir ingen whisper för min del, har inte riktigt råd att slänga pengar på det just nu.

Dock behöver jag ett nytt tangentbord och känndes inte helt lönt att starta en ny tråd för detta.

Jag sitter just nu och tittar på prisjakt och jämför och funderar.
Det jag undrar över är, vad har hänt med knappen för < och >, den brukar ju sitta brevid vänster shift tangent, men på alla de tangentbord jag tittat på så verkar det enligt bilden vara som om om den kanppen är bortplockad. Och jo jag vet att jag bara kan gå in och kika i en riktig butik, men varför göra det när 64bits.se finns.

T.o.m på "nya" UltraX är den bortplockad, istället är shift tangenten större.
Jag har även kikat på Microsoft Sidewinder X4 samt X6, Relusa, Razor Lycosa gaming/mirror, Saitek Eclipse III och Logitech Ultra-flat, samma sak på alla dessa om man går efter bilderna.

Kika bilden på http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=170268
Så förstår ni vad jag menar, är deta numer praxis?
För jag använder faktiskt < och > då och då, om det är ny praxis varför i hela världen har man valt detta då?
Om någon vet något bra tangentbord med låga tangenter, och gärna bakgrundbelyst (dock inget krav) som har kvar <> får den gärna tipsa om det.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by Raspberry »

För att förstå, ... menar du knappen med < > och |?
Skulle kunna tänka mig att den är borta, och numera delar med , och .
Win7 Ulti x64 | 22" Wide | E8400@3.0GHz | 4GB | HD4850 | Raptor 34GB; Spinpoint F3 1TB; My Book Essential 1TB; My Passport Essential 250 GB; Barracuda 750 GB
stalinn
Posts: 59
Joined: 2008-08-31 14:42:06

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by stalinn »

Raspberry wrote:För att förstå, ... menar du knappen med < > och |?
Skulle kunna tänka mig att den är borta, och numera delar med , och .
Ja just den, men varför i hela värden har man flyttat den?
Jag är inåtvänd och gillar inte när man ändrar på sådan saker utan anledning. Så sitter < resp. > på , och . ?
Men det kanske man kan leva med, även om jag tycker det verkar små skumt.

EDIT: Eller är det för att bilderna visar tangentbord med engelsk layout mån tro?
Noterade det först nu, att nästa alla produktbilder är på den engelska versionen av tangentbordet.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Köpråd. Hårdvaru brandvägg/router & även ett tangentbord

Post by snigel »

Ja, det är för att det är engelsk layout. Det är även därför enterknappen är långsmal istället för den variant vi är vana vid.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply