Uppgradera min dator?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
Runo
Posts: 55
Joined: 2006-09-07 21:56:00

Uppgradera min dator?

Post by Runo »

Hej. Jag skulle behöva lite hjälp och tips inför att uppgradera min dator. Det jag har idag är:

Intel Core2duo 6400
MSI P965 Neo
2 GB ram
Radeon X1900GT
Win xp

Jag förstår ju att det finns mycket bättre grejer att köpa idag, men det intressanta är om det räcker att byta bara grafikkortet, och så fall vilket ni skulle rekommendera? Datorn används mest till spel, men jag är inte intresserad av att köra krävande FPS-spel på höga upplösningar etc. utan bara att kunna köra t.ex. Starcraft 2 på 1024*768 medium utan att det hänger sig.
Budget beror naturligtvis på om jag behöver köpa allt nytt, eller om det bara blir ett grafikkort. Men så prisvärt som möjligt är ju alltid intressant, eftersom grejerna ändå blir omoderna efter bara nåt år.
Gefagahaga
Posts: 166
Joined: 2007-12-21 10:43:17

Re: Uppgradera min dator?

Post by Gefagahaga »

HD5770 och GTX460 är prisvärda för sina prisklasser (1400:- resp 2000:-). Det kommer att bli mycket bättre för dig med graffet men jag rekommenderar att du också uppgraderar till 4GB DDR2 (vissa kommer att säga att windows xp inte kommer att använda mer än 3.25GB blablabla men 2x2GB/4x1GB i dual channel is the way to go och inte 3GB ).

Om du vet hur man klockar lite så kan du ju få upp den processorn lite grann också.
Runo
Posts: 55
Joined: 2006-09-07 21:56:00

Re: Uppgradera min dator?

Post by Runo »

Tack för snabbt svar.

I så fall lutar det nog åt 5770, eftersom det redan ligger i överkant av vad jag hade hoppats komma undan med.

Jag har 2x1GB minne idag. Trodde jag var tvungen att ha två likadana stickor för att köra dual channel, men jag kan egentligen ingenting om minne. Spelar det nån roll vilken sort som sitter i idag, eller kan jag trycka i vad som helst och hoppas? Hur tar man reda på vad man har om man har slängt alla kvitton för länge sen?

Jag vet inte exakt hur man klockar, men det följde med nåt program till moderkortet, plus att jag vet hur jag ändrar värden i BIOS. Felet är att jag bara har standardkylaren till processorn, så jag vet inte riktigt vad den tål.
I vilka lägen märker man skillnad om man skulle ge sig på att klocka? Spelar det nån roll i de flesta spel?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppgradera min dator?

Post by Jonas Axman »

Minnena på din dator arbetar i par. Så med fyra minnen så arbetar de i två par. Det som är viktigt är att minnena du köper nu är likadana, av samma typ (DDR2) och att de är två, samma hastighet eller snabbare än dina gamla. När det gäller val av minnen så är det normalt sett inte så noga. Kika på dina gamla minnen för att se vad som står på dem.

När det gäller överklockning så märker du mest i de fall då din dator är precis på gränsen prestandamässigt, och det bör vara typ 15% ökning för att du skall märka något. Så du bör upp i kanske 2,5 GHz eller något och det bör du klara med originalkylningen och antagligen mer därtill.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Runo
Posts: 55
Joined: 2006-09-07 21:56:00

Re: Uppgradera min dator?

Post by Runo »

Är det verkligen så klokt att ge sig på att klocka processorn när man egentligen inte har en aning om vad man sysslar med?

Kan det vara lönt att uppgradera till Windows 7 för att kunna utnyttja mer minne och ett bättre grafikkort?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Re: Uppgradera min dator?

Post by Jonas Axman »

Mja, det finns väl egentligen tre saker som kan gå fel:
1) Windows bootfiler blir korrupta. Hände främst på P3-tiden. Nu brukar moderkorten ha funktioner som klockar ned processorn igen om den är för instabil. Överklocka inte lika mycket bara
2) Processorn dör av hög värme. Gäller om du kör i många månader på galet hög värme. Och då kanske du förkortar livstiden på processorn från 15 år till 5. En modern processor stänger av sig innan den blir så varm att den kan direkt skadas. (En p4 går till och med att köras utan kylfläns, snabbt går det dock ej)
3) Du höjer spänningen för mycket och grillar processorn. Oftast kan du inte höja så mycket, men kan du så kolla upp innan hur mycket andra höjt.

Så det är rätt riskfritt. Börja med att överklocka inne från windows. Och kolla upp hur du gör för att "nolla" överklockingsinställningarna om du överklockat så mycket att datorn inte vill starta.

Jag tycke rinte att det är värt att uppgradera till 7 bara för minnets skull i ditt fall. Kkillnaden 3.2->4 GB kommer bara att märkas av om datorn utnyttjas så mycket och det lär den inte göra i spel ännu. Det vore för andra saker så som att 7 har stöd för nyare directx än vad XP har osv. Så är det värt att byta till 7? Ja det är det många gånger, men gällande minnet bara om det behovet finns.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply