Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Post by Maqe2 »

Min burk som jag har nu låter för mycket. Dessutom är det en miditower-burk som är ful och otymplig, går inte att gömma undan.

Min ideal-burk är en liten snygg grej som antingen går att gömma undan smidigt, eller som kan stå framme och vara snygg (Måste vara vit, gärna typ vit pianolack). Den måste även vara _tyyyyst_ gärna helt passiv kylning.

Till problematiken/frågeställningen:
Jag köpte för ett par år sedan en rätt kraftfull burk med Quad-core processor (Intel Core2 Quad 2,4ghz)
4gb ram av ok kvalité
Inget jätte-imponerande grafikkort iofs
2x500gb diskar
1x64gb SSD-hårddisk

Är det någon vits att försöka behålla några komponenter från min nuvarande burk, eller får man motsvarande prestanda prutt-billigt nu för tiden?

Datorn används hårdast vid videoredigering (HD), väldigt lite spelande, desto mera HD-film.


Tips på ny låda/lösning välkomnas varmt :)
Även tips på bra webb-butik där man kan få bra översikt och produktsortering/info för någon som inte är suuuper-up to date med markandens nuvarande utbud.

Help me!
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
Gefagahaga
Posts: 166
Joined: 2007-12-21 10:43:17

Re: Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Post by Gefagahaga »

Om SSDn stöder TRIM och inte har slöats ner asmycket sen du köpte den så behåll den. Vad har du för budget?

Ett baspaket kan se ut såhär: http://www.inet.se/kundvagn/visa/315376/2011-03-25

Då är det ett Miditower som är vitt (skitsnyggt) och en kylare som egentligen är en kompakt vattenkylare men enbart till processorn. Riktigt smidigt, dock vet jag inte när den finns i lager (ganska ny produkt).

Till det paketet behöver du grafikkort och där är det upp till dig och din budget. Dina HD-redigeringar behöver ju inte värstingkort men ska du spela är det en annan sak.
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Re: Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Post by Maqe2 »

Tack för tipsen!

För att svara på första frågan:
Helst under 5000.

Helst hade jag sett att det går att få till en riktigt kompakt och tyst lösning, alltså inte miditower eller ens minitower, utan snarare en liten diskret burk som bara innehåller det allra nödvändigaste (vem fan behöver DVD-läsare 2011?)

Ett alternativ är annars att behålla moderkort och processor och köpa nytt grafikkort och tystare kylning och en om möjligt mindre, snyggare och tystare låda till. Vad finns det för bra snygga kompakta lådor som inte har DVD-fack? (tar bara onödig plats)

Den vattenkylnings-lösningen såg cool ut, men står ingenstans hur lite den låter?
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Post by snigel »

Vad har du för moderkort i dagsläget? ATX, MATX?

Vad är det som låter mest i din dator? Vad är det för grafikkort du har nu?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Re: Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Post by Maqe2 »

snigel wrote:Vad har du för moderkort i dagsläget? ATX, MATX?

Vad är det som låter mest i din dator? Vad är det för grafikkort du har nu?
Jag har ett ATX-kort av denna modell: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=237811

Det som låter mest är nätaggregat och processorfläkt. Även lagringshårddiskar låter en del (2x500gb á 5400rpm)
Grafikkortet har passiv kylning och är av modell GeForce 8600 GT
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Post by snigel »

Personligen tycker jag att det är lite mycket pengar för att motivera prestandaökningen att gå upp till en Core i5 och behöva byta moderkort, cpu och minnen. O andra sidan vill du få ner storleken på maskinen kommer du behöva byta till ett mindre moderkort oavsett.
Behöver du bara en extra skjuts ur datorn kanske det går att överklocka processorn, köpa ett nytt grafikkort och köra så ett år till, tills den känns helt utdaterad.

Min Core 2 Quad 9550 går galant upp från 2.83GHz (333MHz fsb) till 3.4GHz (400MHz fsb) utan att behöva ändra något annat än fsbn i bioset. Då är varken minnen eller moderkort överklockat. Detta har fungerat galant i över ett år nu.

Om din nätdel låter mycket i dagsläget så kan jag ju säga att det aldrig är en dålig investering med en bra nätdel. Det är bättre för komponenterna, datorn kommer dra något mindre ström och den är troligtvis tystare med. Jag har mycket goda erfarenheter av Corsair.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Maqe2
Posts: 2227
Joined: 2002-03-10 18:39:50

Re: Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Post by Maqe2 »

snigel wrote:Personligen tycker jag att det är lite mycket pengar för att motivera prestandaökningen att gå upp till en Core i5 och behöva byta moderkort, cpu och minnen. O andra sidan vill du få ner storleken på maskinen kommer du behöva byta till ett mindre moderkort oavsett.
Behöver du bara en extra skjuts ur datorn kanske det går att överklocka processorn, köpa ett nytt grafikkort och köra så ett år till, tills den känns helt utdaterad.

Min Core 2 Quad 9550 går galant upp från 2.83GHz (333MHz fsb) till 3.4GHz (400MHz fsb) utan att behöva ändra något annat än fsbn i bioset. Då är varken minnen eller moderkort överklockat. Detta har fungerat galant i över ett år nu.

Om din nätdel låter mycket i dagsläget så kan jag ju säga att det aldrig är en dålig investering med en bra nätdel. Det är bättre för komponenterna, datorn kommer dra något mindre ström och den är troligtvis tystare med. Jag har mycket goda erfarenheter av Corsair.
Sweet, men då kanske jag kan göra så att jag hittar ett nytt passivkylt grafikkort, en ny lite snyggare Miditower-låda, överklockar processorn med en fet supertyst kylare och hittar en passivkyld nätdel.

Det sistnämnda har jag dock svårt att hitta, finns det några bra passivkylda nätdelar? De sajter där jag kollat står det inte ens hur mkt de fläktkylda låter, så då är det ju jäkligt vanskligt att köpa nytt om det inte låter mindre än det jag redan har?

Tips på bra passivkylda, alt. svintysta PSU är vi alltså inne på nu? Anyone? :)
g -> q (ser ni skillnaden?) ;)
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Köpa ny, snygg, tyst dator...går det att uppgradera, eller m

Post by snigel »

Corsairs nätdelar är väldigt tysta. Är det minsta problemet med oväsen i min burk. Det hjälper ännu mer om du hittar en låda där nätdelen kan sitta i botten, så den inte behöver hantera all varm luft som stiger uppåt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply