Uppgraderingsförslag för att kunna spela CoH2?

Forum för råd angående köp eller sälj av dator, datordelar och annan teknik.
Post Reply
hasten80
Posts: 5
Joined: 2012-12-28 21:55:02

Uppgraderingsförslag för att kunna spela CoH2?

Post by hasten80 »

Tjena!

Jag har idag en budget-spelburk som varit med i ett par år nu och som fungerat väldigt bra, har även uppgraderat grafikkortet under tiden:

AMD Athlon2 X3 450 3,2Ghz
Corsair 4GB 1333MHz XMS3-10600
7200 RPM HDD
GTX 660 2 GB

Nu så ville jag spela Company of Heroes 2, och det gick inget bra. Segar runt på 23 FPS i genomsnitt (1920x1080 alla andra prylar min/off). ;(
Behöver alltså uppgradera.

Genom att flytta om lite komponenter datorer emellan kan jag "gratis" få speldatorn till en:

Core i3-3220 Dual Core, 3.3GHz
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4GB CL9
SSD
GTX 660 2 GB

Tror ni detta klarar av CoH2 i OK kvalitet? CoH2 ska visst favorisera Intel- framför AMD-system. Och om jag måste uppgradera ifrån i3-systemet, vilken väg ska jag ta? Core i5-3350? Mer RAM? Måste jag byta grafikkort? GTX 660 är relativt införskaffat...
Har lite ont om kulor just nu, så billiga lösningar som möjligt.


Tacksam för alla synpunkter!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Uppgraderingsförslag för att kunna spela CoH2?

Post by mkk »

Spelet borde nog gå bättre än så på ditt nuvarande system, kanske är det ett fall där den lite udda trekärniga konfigurationen identifieras fel av spelet och går på bara en kärna. Kan vara värt att se om utvecklarna inte hittar en sådan bugg och fixar den. Ifall moderkortets BIOS kan reglera antalet aktiva kärnor så kan du prova att ställa ner till 2st, bara för att se om det råkar gå bättre då. En annan sak som kan vara bra att göra generellt är att titta in i grafikkortets kontrollpanel och ställa tillbaka alla prestanda-relaterade inställningar till standardvärden. Det finns så många inställningar där som kan ställa till det. Allt som oftast är det bättre att låta inställningarna ske i spelens egna menyer nuförtiden.

En i3'a räcker till för detta spel hursomhelst, testade med min i5'a på halva antalet kärnor aktiverade. Sett till framtiden kan däremot en i5'a vara ett säkrare köp, då allt fler spel börjar dra nytta av ett högre antal kärnor. En i5-3350P vore klart prisvärd. Den kan till och med överklockas lite med de flesta Z77-baserade moderkorten genom att höja turbo-multipeln några steg, vilket går på Ivy Bridge generationen processorer utan märkningen -K men inte på nyare Haswell-dito.

Mer RAM-minne behövs kanske inte nu, men priset på DDR3 kommer bara att stiga framöver så det är ett bra läge att skaffa sig åtminstone 8GB totalt. Man kan aldrig ha för mycket. Hastigheten på minnet spelar en försumbar roll så ifall du råkar ha 1st 4GB minne idag så skaffa bara ett till med samma hastighetsmärkning, ifall du vill spara pengar.

SSD är bra till alla system. Samsung 840 120GB är ett prisvärt alternativ, liksom dess storebror i storleken 250GB.

Jag har sett att spelets användande av grafikminne kan överstiga 2GB, så det är nog bäst att inte maxa inställningen för texturer på ett kort med 2GB grafikminne. Company of Heroes 2 känns inte riktigt som ett spel där man zoom'ar in och beundrar detaljer ändå, men det kanske kan göra skillnad på filmiska sekvenser i kampanjen. Har fortsatt köra matcher mot datorn precis som jag gjorde under betan, så jag har inte provat kampanjen ännu. Hade det första inte varit så underhållande så hade jag heller inte införskaffat spelet.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
hasten80
Posts: 5
Joined: 2012-12-28 21:55:02

Re: Uppgraderingsförslag för att kunna spela CoH2?

Post by hasten80 »

Tack mkk för ditt utförliga svar. Jag ska genast undersöka det där med trekärns-konfigurationen och grafikkortsinställningarna. I annat fall byter jag till i3:an och hoppas kunna lira vidare med mitt budgetsystem :)
hasten80
Posts: 5
Joined: 2012-12-28 21:55:02

Re: Uppgraderingsförslag för att kunna spela CoH2?

Post by hasten80 »

Tänkte bara tillägga att jag inte fick några märkbara förbättringar med X3 450-systemet hur jag än vände och vred på inställningarna, kanske en bugg just för CoH2?
Efter att ha konfigurerat till i3 så har jag nu 43 FPS i snitt (samma inställningar som förut, 1920x1080 alla andra prylar min/off) så nu kan man spela en stund till :)

Alltså en otrolig skillnad systemen emellan från 23 till 43 FPS.
Post Reply