Samsung med 16GB flash-hårddisk

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Samsung med 16GB flash-hårddisk

Post by Najze »

Samsung har i dagarna meddelat att de ska komma ut med en flashbaserad hårddisk på upp till 16GB. Hårddisken som mest ska användas för mobil användning läser i 57MBps och skriver i 32MBps enligt ett test som Samsung gjort. Tack vara tekniken kan man spara in på batteriet då denna hårddisk drar ungefär 5% av vad dagens hårddiskar gör. Man planerar lansering kring augusti i år och storlekarna som kommer finnas är 8 samt 16GB 2,5", och 5 samt 8GB 1,8", där de senare är lämpade för t.ex. MP3-spelar-marknaden.

Läs pressmeddelandet hos Samsung.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Äntligen en bra disk att köra operativsystemet på!
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Förhoppningsvis kommer tekniken bli så billig att den utmanar eller tar över den nuvarande hårddiskbaserade mp3spelarmarknaden.

Det kunde varit värt att nämna att det inte är en hårddisk i ordets normala användning vi pratar om dock, inga rörliga delar, bara högdensitetsflashminnen, typ som en RAM-drive.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det där är framtiden. Det dröjer säkert länge innan skivorna har sagt sitt, men det här tror jag kommer att ta över.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
mrA

Post by mrA »

får hoppas att de får ett rimligt pris, liknande produkter kostar mer än skjortan... :-/
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det skall bli spännande att se var söktiden ligger på dessa diskar. Teoretiskt så finns det stora vinster att göra just där med flashminne, men i praktiken så har det tyckts vara en bra bit kvar att gå.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
phade
Posts: 481
Joined: 2005-01-24 18:53:00
Location: Södermalm - Stockholm
Contact:

Post by phade »

Vad är det för söktider på en sån disk egentligen?
ATHLON 2400@3800+|ASUS A8N-SLI DELUXE|ATI RADEON X850XT|2x512 KINGSTON PC3200@200MHz|MAXTOR 6B200M0 200GB|SEAGATE BARRACUDA 400GB

"What we experience, is not nature itself but nature according to our method of questioning." - Werner Heisenberg
Saul
Posts: 19
Joined: 2005-03-29 9:17:59
Location: Vintergatan

Post by Saul »

man får hoppas den håller lika länge som en vanlig hårddisk.
Homo sum; humani nihil a me alienum puto
JAC
Posts: 9
Joined: 2004-03-23 21:38:51
Location: Mullsjö

Post by JAC »

Hoppas den blir kompitabel med diverse kameror...
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Man undrar ju lite lätt vad det kommer att kosta.
Jag kommer ihåg att jag någon gång under andra halvan av 90-talet mailade till ett företag som då tillverkade SSD diskar (bl.a). Jag minns inte vilket företag det var men jag minns ungefär vad jag fick till svar. Jag minns den dåvarande prisbilden.
Jag fick till svar att de kostade från $17 USD per Megabyte. Jag har för mig att 0,5GB var det minsta och 2 eller 4GB var det största då.
Behöver jag nämna att jag inte köpte någon SSD ?


Jag tvivlar inte på att de har blivit billigare per Megabyte nu, men med hur mycket?
Säg exempelvis 50 cent/MB.
8GB = 8192MB
8192*0,5= 4096 USD
~ 29850 SEK

Nu är 50 cent bara en gissning, mestadels tagen ur luften, fast med vetskap att SSD har varit väldigt dyrt förr. Så kanske är de inte så dyra längre.
Men det räcker att de 'bara' kostar 5 000 - 10 000 kr styck för att det ska bli en ganska nischad produkt.


Jag tycker att 'hårddisk' utan rörliga delar är en bra ide, men jag är skeptisk till det som mainstream produkter, innan jag ser några prisuppgifter som säger att det skulle ligga på en nivå som de flesta har råd med.
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Saul wrote:man får hoppas den håller lika länge som en vanlig hårddisk.
isåfall skulle de nog aldrig bli speciellt populära...

en av de stora fördelarna med flashminnen är ju det att de inte har några rörliga delar, dvs slitdelar som slits ut med tiden.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

En NAND-drive skulle vad jag förstått fungera som en vanlig lagringsdisk fast med NAND-moduler, varvid sökningstiden inte lär vara långt ifrån de som finns i dagens vanliga mp3-spelare.

Om man bara kollar priset på vad 8GB skulle kosta med "färdiga" lösningar såsom USBminnen hamnar vi på nära 7000.. Jag tror inte det kommer följa en linjär skala men skulle nog höfta på ett introduktionspris på en 4000:- för 8GB iaf.. fast vem vet vad som händer inom minnestillverkning över sommaren. (Vad jag minns brukar det bli dyrare ::) )
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Klart att det kommer att vara svindyrt i några år till. Precis som det alltid är i lagringsbranschen så är de första produkterna i en ny nisch dåliga och dyra. Men det löser sig efter några år.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

spaceman75 wrote:
Saul wrote:man får hoppas den håller lika länge som en vanlig hårddisk.
isåfall skulle de nog aldrig bli speciellt populära...

en av de stora fördelarna med flashminnen är ju det att de inte har några rörliga delar, dvs slitdelar som slits ut med tiden.
Har inte flashminnen en begränsning om i hur ofta du kan skriva över information?

Isåfall är den inte särskilt lämplig som operativsystemsdisk och kommer i sådana lägen ha betydligt kortare livslängd än en normal hårddisk.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Det stämmer, och det diskuterades bland annat på BetaNews. Någon postade en artikel om just det från en annan tillverkare av liknande produkter som tar upp metoder för att förlänga livslängden:
Intelligent Flash drives will use a combination of write-back cache, wear leveling and bad block auto-remapping techniques that virtually extend Flash memory erase/write endurance by several orders of magnitude.
http://www.bitmicro.com/press_resources ... ssd_db.php

Den går även in i detalj på livslängden för sina diskar, och även om jag bara skummat artikeln så verkar den vara väldigt lång.

(Nu är det ju från en tillverkare, så man får ta vad de säger med en nypa salt)
» the empire never ended
Locked