Polisen prioriterar inte fildelare

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Polisen prioriterar inte fildelare

Post by Najze »

Det pratas just nu väldigt mycket om fildelning och om den nya lagen som kommer att träda i kraft den 1 juli. Den kommer att innebära att spridning av kopieringskyddat material kommer att bli förbjudet, oavsett om du laddar ner, eller delar ut.

På IDG kan man idag läsa svar från Citypolisen som svarar på frågor om tillslaget mot Bahnhof som skedde för några månader sedan. Av svaren ser man att polisen inte har lagt någon större tid på ärendet och de prioriterar större brott före Antipiratbyråns anmälan. Tidigast i höst kan närmare utredning bli på tal. Läs mer hos IDG.

Med dessa svar kan man fråga sig hur mycket tid och personal det kommer att finnas när den nya lagen träder i kraft för att jaga fildelare. Vad tror du? Kommer det att märkas någon skillnad och kommer lagen göra någon nytta?

I och med lagen så kommer det även att läggas högre avgifter på tomma CD och DVD-skivor. En avgift som kommer att märkas på priserna. Anser ni att detta är ett bra drag för att minska fildelningen och piratkopieringen?
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

det enda som kommer hända är att handlarna förlorar ännu mer pga att alla skivor köps på billiga sidor som t.ex. wesellcd
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Om "piratkopieringsagift" tillkommer på samtliga tomma skivor man köper borde det väl vara fritt fram att wareza, då man tar betalat (antagligen inte till de som "behöver" pengarna, utan till film/skivbolagen) ::)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Fenix wrote:det enda som kommer hända är att handlarna förlorar ännu mer pga att alla skivor köps på billiga sidor som t.ex. wesellcd
Ja det ligger ju i Danmark och vad jag förstått så kommer inte avgiften att läggas på då? Utan det gäller bara i Sveriges butiker.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Najze wrote:Ja det ligger ju i Danmark och vad jag förstått så kommer inte avgiften att läggas på då? Utan det gäller bara i Sveriges butiker.
"Ligger" wesellcd inte i tyskland (de har då +49 i början av sitt telefonnummer)?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Gosman
Posts: 1034
Joined: 2002-03-19 20:33:10
Location: Göteborg

Post by Gosman »

elvenman wrote:
Najze wrote:Ja det ligger ju i Danmark och vad jag förstått så kommer inte avgiften att läggas på då? Utan det gäller bara i Sveriges butiker.
"Ligger" wesellcd inte i tyskland (de har då +49 i början av sitt telefonnummer)?
Jo i tyskland.
Gosman - Rixhack Admin
Anonym

Post by Anonym »

Jag tycker att det är vrålkorkat. Högre avgifter på CD och DVD?
Det är (imho) kollektiv straffning och är in det olagligt?

Jag är ingen "warez snubbe", och använder inte piratkopierad mjukvara. Jag försöker hålla mig så mycket jag kan till fri mjukvara så som grejer under GNU GPL.

Om jag vill bränna en ISO av en Linux distribution som jag har tankat hem eller vill göra backup på data som jag har. Ska jag behöva straffas och betala extra dyrt för CD och DVD skivor för att vissa andra använder CD och DVD för piratkopiering?

Helt idiotiskt, väldigt orättvist.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Det skadar nog inte så mkt småwärezarna så mycket? Jag tror väl att det flesta använder D-tools och sådant? Inte bränner ut. Mest de som säljer skivor och de som bränner lagliga ISOS, backup och annat lagligt bruk av CD-/DVD-R-media.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
blizard
Posts: 267
Joined: 2005-03-03 2:30:51

Post by blizard »

Er en ikke skyldig å betale skatt uansett når en importerer varer? Generelt sett skal jo alle varere deklareres ved innførsel til toldverketm stemmer ikke dette?

Grunnleggende synes jeg det stinker av politisk underkastelse overfor de store plateselskapene og deres representanter. De som klarer å tjene penger på dette er så klart smugglere og de som har samme mentalitet som når de importerer av røyk og sprit både for seg selv og sin vennekrets. Vi som ikke har råd til å dra "utomlands" (24 timmers regel, dersom jeg ikke husker feil) eller de rette kontakter blir da straffede på pungen i dobbel forstand ettersom vi ikke kan dra nytte av handel utenfor grenserne og tvinges betale disse forvridne priser. Resten av svenske folket vil selvfølgelig synes det er en irriterende avgift, men rykke på akslene og siden dra på shopping tur til utlandet (eller bestille via MasterCard/Visa), med andre ord vil vi få et A og et B-lag også når det gjelder hvem som reelt betaler og hvilke som slipper.


*Er riktig sur på denne lovendring*
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

blizard wrote:Er en ikke skyldig å betale skatt uansett når en importerer varer? Generelt sett skal jo alle varere deklareres ved innførsel til toldverketm stemmer ikke dette?
Inte inom EU. Det är härligt med EU :D
DDS for life!
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Anonym wrote:Jag tycker att det är vrålkorkat. Högre avgifter på CD och DVD?
Det är (imho) kollektiv straffning och är in det olagligt?

Jag är ingen "warez snubbe", och använder inte piratkopierad mjukvara. Jag försöker hålla mig så mycket jag kan till fri mjukvara så som grejer under GNU GPL.

Om jag vill bränna en ISO av en Linux distribution som jag har tankat hem eller vill göra backup på data som jag har. Ska jag behöva straffas och betala extra dyrt för CD och DVD skivor för att vissa andra använder CD och DVD för piratkopiering?

Helt idiotiskt, väldigt orättvist.
Försök få tillbaka pengarna när du deklarerar.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

borz wrote:
blizard wrote:Er en ikke skyldig å betale skatt uansett når en importerer varer? Generelt sett skal jo alle varere deklareres ved innførsel til toldverketm stemmer ikke dette?
Inte inom EU. Det är härligt med EU :D
Det är ingen skatt, det är en avgift. Då kan de inte lägga på det i efterhand (eller?).
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Gosman wrote:
elvenman wrote:
Najze wrote:Ja det ligger ju i Danmark och vad jag förstått så kommer inte avgiften att läggas på då? Utan det gäller bara i Sveriges butiker.
"Ligger" wesellcd inte i tyskland (de har då +49 i början av sitt telefonnummer)?
Jo i tyskland.
"Frakt av produkterna utförs av PostDanmark.".
"WeSellCd.com
UST.ID-NT. DE813151295
CUR. DK11978754
REG.NR. 502061-5059
FO-Nummer 1925928-2

Alt Frösleer Weg 14C
24955 Harrislee"

Verkar finnas både i Danmark och Tyskland? Jag har för mig att det stått Danmark på de papper jag fått hem när jag beställt.
Sture

Post by Sture »

Alt Fröösleer Weg ligger svjv i Flensburg, det är en tysk stad precis på gränsen mot Danmark, troligtvis därför dom kan använda den danska posten, det är trots allt bara 1.2km till gränsen från deras gatuadress.
Andreas_ace
Posts: 24
Joined: 2004-10-28 16:35:08
Location: Andreas

Post by Andreas_ace »

Detta är ifrån mail som kommer från Wesellcd:
"Eftersom vi är ett Tyskt företag så kommer denna Kassettersättningen troligen inte påvärka oss. Men vi kan inte vara helt säkra att det inte kommer att bli så."
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Okej, då är jag med. Jag som alltid trott att det har varit danskt ;).
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Andreas_ace wrote:Detta är ifrån mail som kommer från Wesellcd:
"Eftersom vi är ett Tyskt företag så kommer denna Kassettersättningen troligen inte påvärka oss. Men vi kan inte vara helt säkra att det inte kommer att bli så."
Heh, snacka om att de svenska handlarna kommer att få det tungt isf.

Najze: Det är linc som är dansk ;)
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
ATIKO

Post by ATIKO »

Likheterna med denna avgiften och den tidigare föreslagna "mans avgiften" som alla män skulle betala till stöd för misshandlade kvinnor är slående. Den enda stora skillnaden är att förslaget gick igenom.

Nu när det inte längre är lagligt att tanka borde ju kassettavgiften försvinna helt och hållet, man kan ju inte ha en avgift till stöd för förlorade intäkter när det inte längre är lagligt. Det är ju som om det stod en polis i varje butik och med orden "jag vet vad du tänker göra" delar ut en böteslapp för varje skiva man köpt.
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Men är inte kassettavgiften och den skatt som läggs på CD/DVD:s till för att ersätta företagen för vår kopiering till våra "närmaste", som så vitt jag vet fortfarande är laglig?
hej.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Ska köpa några hundratals skivor nästa vecka, både jag & far är jävligt förbannade på den här lagen så det är väl lika bra att skaffa ett lager med brännskivor ;)
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Får bli att köpa sig ett par hundra skivor så man har :D
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

De tänker helt fel. De tror att piratkopieringen kommer att minska för att man höjer priset. Man kommer ändå köpa cd-skivor från utlandet. Man kan jämföra detta med alkoholskatten i Sverige. Vad har hänt? Jo vi åker till Danmark eller Tyskland och köper alkohol.

Nu får de allt lyssna på folket och sluta se på saken utifrån sina egna löner.
User avatar
MeAn
Posts: 613
Joined: 2002-03-07 23:26:10
Location: Hålan
Contact:

Post by MeAn »

PilotPencil wrote:De tänker helt fel. De tror att piratkopieringen kommer att minska för att man höjer priset. Man kommer ändå köpa cd-skivor från utlandet. Man kan jämföra detta med alkoholskatten i Sverige. Vad har hänt? Jo vi åker till Danmark eller Tyskland och köper alkohol.

Nu får de allt lyssna på folket och sluta se på saken utifrån sina egna löner.
Dom gör det inte för att minska piratkopieringen utan för att försöka ge igen förlorade intäkter till de utsatta vilket kommer bli:

0kr till artisterna
massor till skivbolagen



Men det känns som att varannan svensson kommer tänka så här:

-Nu när jag ändå betalar extra på skivorna kan jag väl ändå fortsätta och ladda hem.
ATIKO

Post by ATIKO »

MeAn, är ite det det med logiska då?
Silverridge

Dummaste jag hört

Post by Silverridge »

Det är ju som att höja körkortspriset för att komma tillrätta med rattonykterheten...

Piratkopior av programvara kommer ju att laddas hem av människor så länge det är billigare än att köpa orginalet, och det största problemet med det är ju inte spridningen via cd/dvd, utan över nätet. Vilket gör avgiften HELT bortkastad. Det finns ju inget som säger att man måste bränna ut ett program alls.
Så detta kommer ENBART resultera i att småhandlarna, som säljer datortillbehör, tappar försäljningsandelar på en marginalstark vara ur sortimentet.
Locked