Vista är nya Longhorn

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Vista är nya Longhorn

Post by Jonas Lundh »

Microsoft har nu, inte långt före första betaversionen av Longhorn, gått ut med operativsystemets officiella namn. Efter att ha kallats Longhorn under flera år har namnet nu blivit Windows Vista.

Windows Vista, operativsystemet som skall göra Windows säkrare, snyggare och bättre med hjälp av tekniker som Avalon, Aero och Indigo skall komma i en första betaversion den tredje augusti i år.

De riktigt stora teknikförändringarna är som bekant försenade och WinFS, det nya lagret ovanför filsystemet, kommer inte finnas med i den första utgåvan av Windows Vista. Samma sak gäller den nya kommandotolken, inte heller denna kommer hinna bli färdig utan är senarelagd.

De kvarvarande funktionerna är i mångt och mycket en förbättrad skrivbordsmiljö och ett nytt kommunikationssystem mellan program.

Windows Vista
Last edited by Jonas Lundh on 2005-07-23 18:12:34, edited 1 time in total.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
JAC
Posts: 9
Joined: 2004-03-23 21:38:51
Location: Mullsjö

Post by JAC »

Dom kunde ju valt ett bättre namn...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

HAHHAH, fulare namn har jag inte någonsin hört, omg lol.
Windows VISTA, HAHHAHAHAHAH
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

longhorn är då bra mycket bätre namn än vista :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

Låter som en sökmotor.
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

alltså kunde dom inte ha haft namnet longhorn, jag hadde juh jusst vant mej vid tanken.
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
Xhargh
Posts: 1177
Joined: 2002-10-21 15:05:32
Contact:

Post by Xhargh »

Windows Vista - WinVI - Windows NT 6? (tänk romerska siffror, VI = 6)
Windows 98 på 4.38 MB, Nano98
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Xhargh wrote:Windows Vista - WinVI - Windows NT 6? (tänk romerska siffror, VI = 6)
De är inte smarta nog att tänka så långt.
DIM kalsonger As String
Bury
Posts: 106
Joined: 2004-05-14 16:45:23
Location: Ramlösa

Post by Bury »

Najze wrote:Låter som en sökmotor.
www.altaVISTA.com ;)
Moo
Anonym

Post by Anonym »

Microsoft lover alltid snabbare, stabilare, säkrare, men det är mycket snack, lite sanning.

Vad som troligen kan förväntas är DRM, nya säkerhetshål, nya buggar, måste-vara-online för att registrera, måste registrera för att uppdatera och diverse kraffs som gör att Microsoft och datorn äger dig istället för att du äger datorn.
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

http://d45.yousendit.com/F/3GP9GRNMH5Z8 ... 0Vista.tif

Behöver jag säga mer?

http://www.99mac.se/forum/attachment.ph ... entid=5750


Tiger eats Cow.

Ladies, we have a winner.

Sen kan man ju påpeka att det kommer bli "Leoprad eats Cow" ;D
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Anonym wrote:Microsoft lover alltid snabbare, stabilare, säkrare, men det är mycket snack, lite sanning.
Belägg?
Anonym wrote:Vad som troligen kan förväntas är DRM, nya säkerhetshål, nya buggar, måste-vara-online för att registrera, måste registrera för att uppdatera och diverse kraffs som gör att Microsoft och datorn äger dig istället för att du äger datorn.
Jag är inte så säker, jag börjar mer och mer bli övertygad om att Vista blir det sista Windows som datorkunniga privatpersoner fortfarande kan tänkas vara intresserade av. DRM finns givetvis där, men TCPA vill jag minnas att det har dumpats från Vista. Det blir förmodligen när TCPA kommer inrullande som konsumenter börjar bli ordentligt avskräckta.

Säkerhetshål finns säkerligen, men eftersom användarmodellen ska bli mer unix-lik (användare behöver inte längre administratörsrättigheter för att få ett användbart system) kommer spyware, malware och maskar få det mycket svårare att infestera systemet. Man kan (och jag brukar) säga vad man vill om Microsoft, men de har utvecklat sitt säkerhetstänkande på sistonne.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Anonym wrote:Microsoft lover alltid snabbare, stabilare, säkrare, men det är mycket snack, lite sanning.
Tja, faktum är att det faktiskt blir det mesta av det där vid varje uppdatering, dock på olika nivåer.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Nicke wrote:
Anonym wrote:Vad som troligen kan förväntas är DRM, nya säkerhetshål, nya buggar, måste-vara-online för att registrera, måste registrera för att uppdatera och diverse kraffs som gör att Microsoft och datorn äger dig istället för att du äger datorn.
Jag är inte så säker, jag börjar mer och mer bli övertygad om att Vista blir det sista Windows som datorkunniga privatpersoner fortfarande kan tänkas vara intresserade av. DRM finns givetvis där, men TCPA vill jag minnas att det har dumpats från Vista. Det blir förmodligen när TCPA kommer inrullande som konsumenter börjar bli ordentligt avskräckta.
Med tanke på DRM så trodde jag Windows XP var det sista Windows för datorkunniga privatpersoner.
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

spaceman75 wrote:Med tanke på DRM så trodde jag Windows XP var det sista Windows för datorkunniga privatpersoner.
Windowsanvändare har tagit all möjlig skit från Microsoft nu, så lite DRM lär kunna smygas in. Jag tror att det blir TCPA som får bägaren att rinna över.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Tjacke wrote:http://d45.yousendit.com/F/3GP9GRNMH5Z8 ... 0Vista.tif

Behöver jag säga mer?

http://www.99mac.se/forum/attachment.ph ... entid=5750


Tiger eats Cow.

Ladies, we have a winner.

Sen kan man ju påpeka att det kommer bli "Leoprad eats Cow" ;D
Ja det tycker jag att du bör, då båda dina länkar inte visar (iaf mig) något.

Länk nummer 1: "You have clicked on an invalid or stale link."

Länk nummer 2: "Du måste registrera dig innan du kan få tillträde till denna sida."
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Halvarsson
Posts: 850
Joined: 2004-05-15 11:59:49
Location: Norrland

Post by Halvarsson »

elvenman wrote:
Tjacke wrote:http://d45.yousendit.com/F/3GP9GRNMH5Z8 ... 0Vista.tif

Behöver jag säga mer?

http://www.99mac.se/forum/attachment.ph ... entid=5750


Tiger eats Cow.

Ladies, we have a winner.

Sen kan man ju påpeka att det kommer bli "Leoprad eats Cow" ;D
Ja det tycker jag att du bör, då båda dina länkar inte visar (iaf mig) något.

Länk nummer 1: "You have clicked on an invalid or stale link."

Länk nummer 2: "Du måste registrera dig innan du kan få tillträde till denna sida."
Hmm, jadu. Tar och lägger upp TIFF bilden på en annan server. Snart så.
"En leder, resten följer" - Steve Jobs
User avatar
Anton Österberg
Posts: 22
Joined: 2004-10-11 18:43:59
Location: Stockholm
Contact:

Post by Anton Österberg »

Anonym wrote:Säkerhetshål finns säkerligen, men eftersom användarmodellen ska bli mer unix-lik (användare behöver inte längre administratörsrättigheter för att få ett användbart system)...
Var glädjande att höra, då har de ju faktiskt lärt sig någonting. ;)
A.Ö
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Microsoft windows "Vista" SUGER!!!, iaf. nu. en kompis installerade de på en celerion.
SEGT SOM FAAAAAAN. jag la in gamemaker på den. installera DirectX och starta om den. då gick de såklart inte att starta upp OS:et. Fick errorn "Video drivers failed. System halted. Snacka om bra beta.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Beta? Vista är väl inte ur alfa än? Att den inte fungerar i en Alfa (och för den delen en tidig beta heller) är knappast överaskande.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

486-Moddare wrote:Microsoft windows "Vista" SUGER!!!, iaf. nu. en kompis installerade de på en celerion.
SEGT SOM FAAAAAAN. jag la in gamemaker på den. installera DirectX och starta om den. då gick de såklart inte att starta upp OS:et. Fick errorn "Video drivers failed. System halted. Snacka om bra beta.
En betaversion som inte fungerar bra? Vem kunde tro det? Microsoft har gång på gång berättat att Vista (longhorn) kommer ha extrema (med dagens mått) hårdvarukrav, och inte kommer det släppas än på ett år.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
ta_bort_mig

Post by ta_bort_mig »

Du kanske har rätt. men jag kommer iaf vänta till 2009 minst så att MS hinner fixa 1/10 000 av buggarna ;D
Ibis!

Post by Ibis! »

486-Moddare wrote:Du kanske har rätt. men jag kommer iaf vänta till 2009 minst så att MS hinner fixa 1/10 000 av buggarna ;D
Lite det som är meningen med en Beta :P Att klaga på att en beta har buggar är som att påpeka att himlen är blå.
User avatar
Clearion
Posts: 94
Joined: 2005-06-02 13:58:13

Post by Clearion »

DRM, TCPA? nu har jag allt missat nått, kan nån förklara? är det nåt i stil med Paladium? ?!?
Jag är unreal fanatiker och det är jag stolt över!
User avatar
linc
Administratör
Posts: 7602
Joined: 2002-02-13 22:22:11
Location: Skåneland
Contact:

Post by linc »

Clearion wrote:DRM, TCPA? nu har jag allt missat nått, kan nån förklara? är det nåt i stil med Paladium? ?!?
DRM står för Digital Rights Management (borde vara Digital Restrictions Management, men men..), ett samlingsnamn på alla tekniker som hindrar spridning av filer.

TCPA är den standarden som Palladium (eller NGSCB som det heter nu) tar nytta av.

Så har jag förstått det iaf, rätta mig gärna.
hej.
Locked