Opera nu gratis

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Opera nu gratis

Post by Jonas Axman »

För ett tag sedan så firade webläsaren Opera jubileum genom att för en dag låta användare registrera sig och få en användarnyckel utan kostnad. Nu tar man dock ett ännu större steg och släpper Opera helt fritt. Det betyder alltså att man nu har tagit bort reklamen från webläsaren och man behöver alltså inte längre betala för att slippa se reklam i den.

:: Till Opera
:: Ars Technica förklarar hur detta är möjligt.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

För den som undrar skedde det ett litet misstag, så det låg två nyheter om Opera uppe samtidigt. Vi ber om ursäkt för det :)
» the empire never ended
avatar_orkar_inte_loggain

Post by avatar_orkar_inte_loggain »

släpper dom källkoden.. då tror jag microsoft kan känna sig ännu mer hotade! Plödsligt hamnade IE längst ner på skalan. Det ser ut att bli "maktskifte"..

http://www.kottke.org/04/04/google-operating-system
need i say more?
http://www.breakfastmedia.com/epic/ols-master.html
underbar konspiration <3

Lite OT där kanske.. men.. ja ;)
Anonym

Post by Anonym »

Sjysst att dem släpper det gratis.

Själv kommer jag att hålla mig till Mozilla Firefox, eftersom det ger mig mer frihet, är open-source, fri mjukvara, GPL och en allmänt trevlig webbläsare. :)
Lazat
Posts: 26
Joined: 2002-03-08 23:42:24
Location: Kramfors - Ångermanland
Contact:

Post by Lazat »

en fundering, drar opera mer eller mindre RAM än firefox ?
main: opteron 165 @ 2.5ghz | msi k8n neo2 plat | ocz pc4000 500mhz 2x1gb | leadtek 6800gt (trasigt) | boxkylning | antec smartpower 2.0 500w
laptop:
hp dv5003 | sempron 1.8ghz | 768 mb | xpress200 (lånar 128mb från ramet) | 4k rpm hdd
avatar_orkar_inte_loggain

Post by avatar_orkar_inte_loggain »

Ja opera drar mer, 50 mb gentmot firefox som drar 20
(har om båda och gått in på http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47833 endast).. ;)
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

avatar_orkar_inte_loggain wrote:Ja opera drar mer, 50 mb gentmot firefox som drar 20
(har om båda och gått in på http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=47833 endast).. ;)
Vilket bara visar att siffrorna är tomma, då mitt firefox för tillfället äter 43 MB, mot opera som snott till sig 26 MB.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Bra initiativ av Opera. Förvisso misstänker jag att det var en gest för att ta tillbaka de användare som gått över till Firefox på grund av att de blivit less på reklamen, men hur som helst är det ytterligare en webbläsare som kan bli ett potentiellt "hot" mot Internet Explorer.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Nicke wrote:Vilket bara visar att siffrorna är tomma, då mitt firefox för tillfället äter 43 MB, mot opera som snott till sig 26 MB.
Word, mitt firefox tog som standard 32MB då jag endast gått rakt in på det här forumet medan Opera tog 25MB. Det beror ju helt på hur många specialfunktioner man har aktiverat. Kan tänka mig att voice, ett gigantisk wand-arkiv som nyligen använts, live-RSS feeds, live-chat och många egengjorda musrörelser ökar minnesanvändningen obehindrat, precis som alla former av tillägg som finns till Firefox.

Det handlar nog mer om vilken browser man känner sig mest bekväm med och då kanske vilken browser som är mest effektiv just när man känner sig bekväm med den. Nu skulle jag verkligen vilja höra folks åsikter om varför FF är bättre än Opera dock, att det kostar pengar är det enda (mot)argumentet jag hört än så länge.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag tycker att Firefox är bättre än Opera för att det är fri mjukvara. Det är open-source.

Det gör att jag kan lita på den. Sen om de som utvecklar Firefox skulle sluta göra det, så kan nån fortsätta. Nån skulle även kunna "forka" Firefox och skapa en egen webläsare.

Edit: Tog bort en av dina två identiska inlägg på rad.
/elvenman
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Jag skrattade först men du kanske menade allvar? Att tro att open-source är bättre enbart för att det är just open-source är dumheter, det finns bra mycket skit som är open-source där ute precis som att det finns dålig closed-source. (Självklart påstår jag inte att FF är dåligt, jag använder det trots allt själv)
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

jo det är väl bra att Opera blir gratis men det måste ju endå vara surt för dom som nydligen betalat för det.

Och borde inte ett program bli mindre säkert om vem som hellst kan läsa källkoden utan problem ?
Pekz0r
Posts: 13
Joined: 2005-09-13 1:23:40

Post by Pekz0r »

Jag har suttit med opera länge, men när jag fromaterade datorn för ett halvår sedan så blev det firefox och jag har inte brytt mig om att byta tillbaka till opera trots att jag gillade det bättre
Men nu har jag bytt tillbaka till opera och jag är jättenöjd!
Finns mer roliga och inovativa funktioner i opera om man jämför med firefox
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Mind wrote:Och borde inte ett program bli mindre säkert om vem som hellst kan läsa källkoden utan problem ?
Tvärtom. Ju mer personer som kollar kan se sourcen, desto snabbare hittas fel, och desta snabbare kan de åtgärdas.
Vidare så ger Mozilla Foundation 500 USD för varje bug som hittas, eller nåt i den riktningen.
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Nästan, det gäller bara "valid critical security bugs".
» the empire never ended
avatar_orkar_inte_loggain

Post by avatar_orkar_inte_loggain »

Bra eller dåligt med öppen källkod, går alltid att diskutera och finns alltid undantag och variationer på allt. Det som dock är bra är att det nu kommit en till aktör på browsermarknaden som iofs funnits länge men ingen har egentligen kört den just pga reklamen och "ingen" orkar heller köpa det eller köra med key-generator. Det är helt enkelt för jobbigt då firefox trots allt finns lättillgängligt. Att vi nu fått en ny tung aktör på marknaden gör nog bara läget bättre.

Alternativ förnöjer!
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

En stark aktör är inte alltid bra. Den ska följa officiela webstandarder, och inte skapa egna, ala IE, ActiveX, blah blah...
Locked