Extra bredbandsavgift under diskussion

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Försvinner skivskatten när bredbandsskatten kommer? Känns ju som ett logiskt drag om inte annat.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

snigel wrote:Försvinner skivskatten när bredbandsskatten kommer? Känns ju som ett logiskt drag om inte annat.
Det tvivlar jag på.. kan de mjölka så gör de
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

snigel wrote:Försvinner skivskatten när bredbandsskatten kommer? Känns ju som ett logiskt drag om inte annat.
Du får inte glömma att snart kommer spisskatten eftersom krögarna torskar pengar varje gång du lagar mat hemma.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Det är en dålig idé att bestraffa alla och att alla ska behöva betala för att vissa gillar att tanka ner grejer de inte får. Jag kan göra det, men gör det inte. Även om jag fick göra det, så skulle jag ändå inte göra det.

Sen kommer det inte finnas nån anledning för dem att göra nåt bra. Då de inte får mer pengar för nåt bra än nåt dåligt.

Död åt skiv och film industrin!
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Men hur är det tänkt att det här ska fungera?

Man måste ju ha någon kontroll på vad som laddas ner så att pengarna kan fördelas rättvist.

Och för att man ska kunna ha det måste man antingen göra en ny eller modifiera en nuvarande fildelningsteknik som man måste använda för att vara laglig.

Dessutom måste varenda fil (dvs. varenda låt och film) släppas av någon myndighet så att man vet vad innehållet är (går ju inte om jag döper någon egen gjord låt till Britney Spears och så får britney pengar, man måste ha checksummor på allt).


Och hur ska ex. musiken köpas in?
Kan man ta för givet att alla bolag vill släppa musik i sverige där ersättningen per produkt garanterat är betydligt lägre än vad den är idag.

Är ju som att politikerna skulle få för sig att bestämma att priserna på CDs och DVDs skulle halveras till slutkund. Hur bra skulle det gå tror ni?

Missförstå mig inte, jag tycker lösningen vore bättre än vad det är idag men systemet skulle bli komplext och jag är mycket skeptisk till att något sådant kommer att kunna fungera i dagsläget.
User avatar
Zezo
Posts: 2734
Joined: 2004-01-30 14:34:41
Location: Heaven

Post by Zezo »

Ska vi flytta till bologna??

När vi ändå pratar om pengar så är inte skatt på sms/e-post aktuellt inom EU längre - www.uppsnappat.se/?url=news!read.jspx?newsID=8342
MB4.1 / 13.3 / 2.13 / 4GB / 500GB / 9400
A8N-SLI / 4800+ / 2GB / 1TB / X1600Pro
A8N-VM / 3500+ / 2GB / 8TB / 6150
Stop the big brother state. // "Hellre en binär etta än en digital nolla."
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Om de inför denna jävla avgift så ska de fan ta bort allt jäva DRM kraffs och mer där till!
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
putte_br
Posts: 262
Joined: 2005-12-11 18:29:51

Post by putte_br »

Skrattar!
Nu börjar dom i toppen bli desperata på att
vinna så många väljare som möjligt.
Om dom skaffar den där skatten/avgiften så
kommer nog en hel del nog bli medlem hos piraterna
och vi får ett nytt parti i toppen.

Dom gör allt för att få röster på respektiva partier
men vi väljare kommer nog rösta anorlunda när det är val igen.
Själv kommer jag lägga min röst på det partiet som
inte kommer skaffa flera bredbands avgiffter.

Spänadne när det blir val igen =)
Har dyslexi...
Datorn
[] cpu e6750 @ 2.66GHz (3.32 GHz) [] Gigabyte P35 DS3 [] 3gb ram 830MHz [] PowerColor Radeon X1650PRO 256MB GDDR3 [] 2 st satta 500gb [] 650W [] kylning luft
spaceman-75

Post by spaceman-75 »

Vaddå orättvist? Är det mer rättvist att man tvingas betala TV-licens även om man så HATAR att titta på 1:an och 2:an och hela "Sveriges fria television" för att ta ett ypperligt exempel på hur öppna och fria vi svenskar (vår regering?) egentligen är, för kommunism!..
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

spaceman-75 wrote:Vaddå orättvist? Är det mer rättvist att man tvingas betala TV-licens även om man så HATAR att titta på 1:an och 2:an och hela "Sveriges fria television" för att ta ett ypperligt exempel på hur öppna och fria vi svenskar (vår regering?) egentligen är, för kommunism!..
Jupp, TV licensen hatar jag också. Aldrig förstått den.
Milkmachine

Post by Milkmachine »

En bredbandsskatt skulle vara en fullständig katstrof för internet och dess infrastruktur...

En sådan skatt skulle dramatiskt sänka utveckligen av ALLT, då allt är så totalt genomkopplat via internet.

Det finns INGET som inte är kopplat mot nätet numera, ta ett exempel på typ cafeér eller liknande där man har tillgång till gratis bredband för sina kunder att sitta och surfa, en sådan avgift skulle bli helt knäpp att införa där...

Eller för alla utvecklare av tekniska ideér, eller grafiker... ja allt!

Man kan ju först tänka sig att om avgiften blir relativt liten (vilket den knappast lär bli, med tanke på att vi bor i sverige) så kommer folk att försöka att ignorera avgiften till stor del och sufra på i stort sett som vanligt...

Men jag tror knappast att det blir så för internet har varit gratis så länge att en extra avgift kommer att göra folk paranoida.
Specielt (!) föräldrar, "...Nee, jonas du får inte sitta där mer, det blir för dyrt...)
Hur f*n ska småbarnsföräldrar kunna låta sina barn kunna utforska internet (på gott och ont) när deras föräldrar måste konstant oroa sig för en massa extra utgifter.

Problemet med nerladdning är så jävla enkel men politikerna är så gamla och okunniga att dom inte kan fatta var problemet ligger...

Skulle jag plocka ihop varje människa i denna stan som har musikspelare, och stoppa in dom i ett rum så kan jag fan garantera att MAX 1 person av 200 skulle fortfarande gå omkring med en CD-spelare snarare än en MP3 spelare.
Det GÅR knappt att köpa musik rent digitalt som MP3 utan allt säljs fortfarande fysiskt på CD.

Dom ställerna på nätet som man faktist kan köpa musik på är fortfarande relativt krångliga, begränsade och framförallt DYRA att handla på...

Det som människor strävar efter är att allt ska vara så enkelt och funktionellt som möjligt, det är DET som har drivigt människans utveckling i flera tusen år.

Hur fasen kan Tomas Boström tro att han kan förändra det...?

Om jag vill kunna ladda ner en låt så krävs det numera inte mer än max två program (BitTorrent & Direct Connect), efter det så tar det nog max 1-2 minuter innan jag har hittat låten och börjat ladda ner den, redo att lägga in den i min MP3 spelare.

Med dom få lagliga lösningar så krävs det stora, otympliga program med reklam över halva skärmen, när man sedan hittat det man vill ha (om man har tur då utbudet inte är en hundradel så stort som det är på dom andra kanalerna) så måste man betala för det på något sätt.
Efter det när man väl har fått ner låten så är man dock begränsad till att kunna lägga in låten på sin MP3 spelare till kanske fem gånger.

Så såvida du inte har en REGÄLT stor MP3 spelare så måste du kanske ta bort låten för gott som du trots allt har betalat för...


Det FINNS sätt att göra det bättre på.
Skulle man låta ungdomar mellan 16-25 år sköta utveckligen av en programvara där man enkelt, snabbt och smidigt kunna köpa film, musik m.m så är jag f*n säker på att folk skulle vara villig att börja använda ett sådant system.

Men det är dessvärre bara halva jobbet, det största problemet skulle nog vara att försöka att få film & musikindustrin att inse att dom inte KAN ta ut så mycket betalt per film & låt.
Så länge dom vägrar inse det så kommer piratkopieringen att fortsätta, och ÖKA.
Defenetivt inte sjunka, det är jag säker på...!

//Milkmachine
sthlmskille82
Posts: 51
Joined: 2005-06-18 20:23:20
Location: Stockholm
Contact:

Post by sthlmskille82 »

Är det nån som vet hur mkt bredbandspriserna hade höjts om detta infördes?
User avatar
MooDHooDs
Posts: 2229
Joined: 2006-03-03 22:26:11
Location: Stockholm
Contact:

Post by MooDHooDs »

Anteaeg wrote:
Najze wrote:De drar nog in tillräckligt med stålar ändå, med tanke på avgifterna ;)

Håller med. Har nyss gjort två stycken operationer, skulle ha gått på över 4000:- om jag inte varit under 18. Dra åt pipan vad dyrt. Samtidigt förvånar det mig lite att dom inte väntade tills jag blivit 18, så jag måste betala.
Vi tar bort gratis tandställnigar för de under arton, eftersom att de kotar 20-30 000, eller?
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

MooDHooDs wrote:Vi tar bort gratis tandställnigar för de under arton, eftersom att de kotar 20-30 000, eller?

Schh!
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
r-son
Posts: 7
Joined: 2005-02-12 22:39:51

Post by r-son »

Ska Farfar,Farmor,Mormor,Morfar betala nedladdingsskatt för att bredbandansluting ingår ihyran där dom bor men inte har dator.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Moonsky wrote:
spaceman-75 wrote:Vaddå orättvist? Är det mer rättvist att man tvingas betala TV-licens även om man så HATAR att titta på 1:an och 2:an och hela "Sveriges fria television" för att ta ett ypperligt exempel på hur öppna och fria vi svenskar (vår regering?) egentligen är, för kommunism!..
Jupp, TV licensen hatar jag också. Aldrig förstått den.
Och har man ingen TV så kommer dom där jävla licensgubbarna och checkar en varje år trots att jag har sagt flera gånger att jag inte har nån TV (snart hänger en knytnäve löst). Dom kan vl för helsike lägga in det i deras databas. Vaför betalar man licens, för TV programmen? jag tror det är reklamen vi betalar för.
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Jag känner rent spontant(utan att ha läst på så mycket) att det är staten man skall vara sur på, inte skiv- och filmindustrin, i detta fall. Som sades tidigare i tråden, fördjävligt att staten skall ta på sig ansvaret att mocka skiv- och filmindustrins skit.

Vad vill man egentligen uppnå? Vill Sverige kunna skryta med att vi har minst utdelning av pritakopierat material i Sverige, eller vad ..? Är det rentav påtryckningar från företagen som gör att vi känner oss tvugna att "hjälpa till"?

Vad kan de egentligen hota emd, i så fall? Att populärmusiken inte får säljas i vårt land? Nå, det är rätt lönlöst, Internet är som sagt globalt ...
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
xerxes
Posts: 835
Joined: 2002-03-08 21:48:21
Location: Lund
Contact:

Post by xerxes »

Hunter wrote:Och har man ingen TV så kommer dom där jävla licensgubbarna och checkar en varje år trots att jag har sagt flera gånger att jag inte har nån TV (snart hänger en knytnäve löst). Dom kan vl för helsike lägga in det i deras databas. Vaför betalar man licens, för TV programmen? jag tror det är reklamen vi betalar för.
De som får del av licenspengarna(SVT, SR & UR) har ingen reklam.
There are 2 kinds of people in the world: Those who understand hexadecimal, and those who don't.
User avatar
ChriLLe^^
Posts: 254
Joined: 2004-09-23 19:09:05
Location: Örnsköldsvik

Post by ChriLLe^^ »

haha, det här är ju skrattretande. Istället för att sänka priset på filmer/cd-skivor så höjer dom istället bredbandsavgiften. GRATTIS!
User avatar
Martinos98
Posts: 77
Joined: 2003-12-04 16:12:20
Location: Göteborg

Post by Martinos98 »

Denna avgift kommer att skjuta tillbaka bredbandspriserna till deras ursprungspriser. D.v.s. 349 :- mån. för 0.5 mbit! Kanske är det värt det? Man slipper iaf bli kriminell!
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Det kommer aldrig att införas..bredbandsskatt alltså! :)
Så sluta va patetiskt oroliga!
User avatar
GS
Posts: 150
Joined: 2002-04-13 13:26:17

Korruptions-regering

Post by GS »

Lika stor chans att pengar från en bredbandsavgifts skull hamna hos vanliga artister som att Norrlänningarna skulle få fungerande vägar pga 80% skatt på bensin
Tons of gadgets
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Anzy wrote:Det kommer aldrig att införas..bredbandsskatt alltså! :)
Så sluta va patetiskt oroliga!
Precis vad jag tänkte.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
maruder

Post by maruder »

dom som inte laddar ner då. ja dom finns, jag tror inte att dom blir glada.
Joppe Topp

Javisst! Slopa TV licens - inför nerladdningslicens!

Post by Joppe Topp »

Mitt förslag:
Låt de som betalar en extra nedladdningsavgift, och skrivit avtal med bredbandsbolaget om det få ladda ner lagligt, medans de som inte betalar en extra statlig avgift och laddar ner få böta!
På det sättet får artister betalt, icke nerladdare blir nöjda, och kanske blir till och med nerladdningarna snabbare för oss som betalar - då kan bredbandsbolagen lägga upp musik gratis med maxhastighet !!
Locked