Extra bredbandsavgift under diskussion

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Extra bredbandsavgift under diskussion

Post by Najze »

Det är inte bara om The Pirate Bays tillslag som det diskuteras om. Efter att allt fler partier backar om fildelningsfrågan (kanske för att vinna röster?) så diskuteras det nu att man ska lägga på en extra avgift på bredband för att ge ersättning till artister och författare.

Thomas Bodström står öppen för frågan.
"– Det här var ju en sak som diskuterades förra året med samtliga partier och där alla avfärdade det. Om man nu har några nya idéer om hur artister och författare ska få betalt så är jag naturligtvis beredd att diskutera det, det är ju det som är det avgörande, säger han till Ekot."
Tror ni att en extra avgift är lämpligt för att lösa fildelningsfrågan?

● Källa: IDG.
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Kasettskatten fast en gång till? Nu börjar det kännas löjligt.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Länge leve kommunismen.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Om jag fattar det rätt så ska dom höja kostnaden på alla bredbands leverantörer ? Kan man ens göra så, tänk på dom som inte laddar ner eller skaffade det billigaste segaste bredbandet för att det just var så billigt, ska det gå ut över dom också ? Nej, det är jag emot om detta är fallet.
The town where i was born...
User avatar
AntzZ|
Posts: 1529
Joined: 2005-02-15 21:48:32
Location: Göteborg

Post by AntzZ| »

Nicke wrote:Länge leve kommunismen.
Nej.
The town where i was born...
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Jag vet inte om det här skulle lösa problemen. Det måste ju lösas från båda sidor, då det är ganska uppenbart att folk snålar med sina pengar när det gäller film/musik/spel/programvara ("varför köpa något när det finns att ladda ner?" så tänker de flesta tror jag). Men man vill ju göra rätt för sig.
Ska de ha en avgift på bredbandet så måste de väl ändra andra lagar inom det här området också? Att t.ex inte sätta dit fildelare om de betalar för bredbandet med extra avgift?

Sen är det också vi konsumenter som måste bli lite ärligare och göra mer rätt för oss än vad vi gör i dagsläget. T.ex att köpa mer och så. Men då måste företagen också SÄNKA på sina priser för att det ska vara rimligt att köpa. De flesta medelsvensons har ju ingen überstor inkomst, eller hur?
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Utmärkt. Staten tar åter på sig rollen att säkra intäkter för stora företag, företrädesvis utländska. Det måste ju vara ett solklart samhällsuppdrag från befolkningen, eller?

Nä, låt för helvete mediabranschen själva klura ut hur de ska få intäkter i framtiden...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Dagens regerande politiker verkar smått blåsta när det gäller datorvärlden, ungefär jag och bilvärlden.


En (mystisk) tanke: Om detta går igenom så är det väl inte långt kvar tills att det blir billigare att köpa t.ex laglig CD-skiva än att piratkopiera den och bränna ut.
Last edited by Fluffy on 2006-06-09 17:01:11, edited 1 time in total.
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Fluffy wrote:En (mystisk) tanke: Om detta går igenom så är det väl inte långt kvar tills att det blir billigare att köpa t.ex laglig CD-skiva än att piratkopiera den och bränna ut.

Man måste ju ändå betala det extra på bredbandet, alltså tjänar man inget på att köpa en CD-skiva, om det inte är så att man inte har bredband.


Jag tycker att idén är totalt idiotisk.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
bearZ
Posts: 129
Joined: 2002-03-08 6:46:22
Location: Stockholm
Contact:

Post by bearZ »

Nää nu ......
Som bilmekaniker så kräver jag spärrskaftskatt för alla som köper verktyg för att laga sina bilar. Det är nog en del mekaniker som blir arbetslösa p.g.a. försäljningen.

Undrar om tandläkarna kan kräva avgift på all försäljning av tandborstar.
I Iraq blir fångar torterade genom att tvingas äta griskött, dricka sprit och utföra sexuella handlingar.
I Sverige kallar vi detta för julbord.......
User avatar
whiz
Hedersbit
Posts: 5154
Joined: 2002-02-14 22:43:32
Contact:

Post by whiz »

Nej, nej nej.

Det är ett synnerligen idiotiskt förslag som inte kommer att fungera i praktiken.
Last edited by whiz on 2006-06-09 16:16:09, edited 1 time in total.
» the empire never ended
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Post by Najze »

bearZ wrote:Undrar om tandläkarna kan kräva avgift på all försäljning av tandborstar.
De drar nog in tillräckligt med stålar ändå, med tanke på avgifterna ;)
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Najze wrote:De drar nog in tillräckligt med stålar ändå, med tanke på avgifterna ;)

Håller med. Har nyss gjort två stycken operationer, skulle ha gått på över 4000:- om jag inte varit under 18. Dra åt pipan vad dyrt. Samtidigt förvånar det mig lite att dom inte väntade tills jag blivit 18, så jag måste betala.
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
ADiS
Posts: 5732
Joined: 2003-04-04 22:24:03
Location: Gävle
Contact:

Post by ADiS »

Detta är orimligt. Fatta hur de som inte är pirater hur de skulle påverkas. Det går inte.
http://www.buildlog.eu - Din egna bygglogg på nätet
SpuXx

Post by SpuXx »

Men det är i alla fall ett steg på vägen mot att mötas inte sant? Istället för att vi kör på Medias hårda "häng alla pirater" så har någon i alla fall börjat fundera, sen om detta är lösningen är en helt annan fråga som jag inte vill ska diskuteras för det är helt fel att ytterligare höja avgifterna. Men som sagt dialog i alla fall.
User avatar
nitram
Posts: 4
Joined: 2004-02-09 22:14:51

Post by nitram »

om man vill sprida något gratis då ::)
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Jag tycker att det är dåligt för att jag laddar inte ner upphovsrättad material så jag borde inte behöva betala bara för att en massa andra väljer att göra det. Det finns en massa "fri mjukvara" som är gratis och open source, använder mycket hellre det.

Sen finns det folk som inte använder datorer eller har Internet, inte ska de behöva betala för det...
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Najze wrote:
bearZ wrote:Undrar om tandläkarna kan kräva avgift på all försäljning av tandborstar.
De drar nog in tillräckligt med stålar ändå, med tanke på avgifterna ;)
OK, lite offtopic. Men när det gäller tandläkarbesök så ska dom gå tillbaka till det gamla systemet igen (har jag hört), för folk har inte råd att laga sina tänder längre eller gör det utomlands

Ontopic:
Dom får gärna slå igen alla fildelningsställen för mig (för jag laddar aldrig ner på såna ställen), men rör INTE avgiften på bredband!!!
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
THX 2.1
Posts: 34
Joined: 2006-04-02 11:52:27

Post by THX 2.1 »

utbud och efterfrågan?

Med generell avgift så de ju sluta göra bra filmer, och bara release skräp! De blir ju ingen köpkraft, där man bara köper de filmer man tycker om.

Det är väl inte svårare än at tex sälja downloads för xxkr. Så de som vill ha, får det det dom vill. Och då blir balansen mellan utbud och efterfrågan, som vanligt också, eftersom man köper vanligtvis inget man vet om är dåligt. Men eftersom det är film man pratar om så, får man ju kolla trailers eller nåt för att få uppfattning om filmen.
User avatar
Fenix
Hedersbit
Posts: 6236
Joined: 2002-03-08 2:55:18
Location: Mölndal
Contact:

Post by Fenix »

Kollektiv bestraffning.. heja sverige

ALLT UTOM ATT SÄNKA PRISERNA!
What is Odyssey5?

www.roaddogs.se
User avatar
Opus
Posts: 1
Joined: 2003-06-28 12:00:12

Post by Opus »

På nått sett tror jag att sony pictures och company i det stora utlandet inte skulle gå med på att vi kan ladda ner deras musik, filmer osv bara för att vi betalar en avgift i Sverige.
Ibland undrar jag om Sveriges och världens andra regeringar fattar att Internet faktiskt är globalt :P
Quantum Mechanics: The dreams stuff is made of
User avatar
Andrej
Posts: 3465
Joined: 2005-05-01 7:56:58
Location: Stockholm

Post by Andrej »

Det är Bonnier och Sony som är i maskopi, så är det.
Ödmjuk är jag, det är inte mitt fel att ni har fel.
User avatar
SWEDISH_-_M@SSACRE
Posts: 166
Joined: 2005-10-19 16:12:22

Post by SWEDISH_-_M@SSACRE »

Jag pyntar, inga probs men då skall det inte vara "NÅGOT" Tjöt om vad jag tankar!

Dom kan fan inte ha kakan samtidigt som dom äter upp den, så jävla naiv kan man bara inte va, sure lägg på en extra avgift, men se för fan till att upphovsmännen får dom då, inte artisterna, då dom redan har del av kassettersättningen och stim!

Väljer man att ta ut ersättning, så kommer inte många att köpa vare sig film eller musik, men det är väl så man vill ha det?

/S
INTEL CORE DUO 2 @ 3.0
ASUS P5W DH DELUXE
X1900XT "Crossfire" DUAL
CORSAIR 2048
XFI FATAL1TY
User avatar
jakethecake
Posts: 6
Joined: 2005-12-22 2:52:23

Post by jakethecake »

Det är ett resultat av Pp:s enorma medlemstillväxt plus deras ökade exponering i media. De är troligen om Mp i medlemsantal om bara några veckor. Som politisk-taktik lånar man då populistiska frågor från varandra. 2005 var alla partier för den nya upphovsrättslagen, nu är alla emot i varierande omfattning. Kul att fildelning får ett sådant utrymme =)
Kothoga
Posts: 31
Joined: 2005-08-30 23:06:54
Location: Södermanland, Vingåker

Post by Kothoga »

Detta är nog det enda sättet som kan hjälpa bolag,artister etc... att få pengar för sitt leverbröd, bara att avgiften in blir förstor och påverkar priset på uppkoppling..

Det är ju också det enda som kan få fildelningen under kontroll
Locked