Bill Gates trappar ner

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Najze
Hedersbit
Posts: 4992
Joined: 2002-03-09 13:14:24
Location: Mölndal

Bill Gates trappar ner

Post by Najze »

Microsoft har gått ut med att Bill Gates kommer att ägna den största tiden framöver åt sin välgörenhetsorganisation,"Bill & Melinda Gates Foundation", som han och hans fru driver. Gates lämnar inte Microsoft men kommer succesivt trappa ner arbetet som styrelseordförande i företaget.

Den som får chansen att ta steget upp och ersätta Gates är Ray Ozzie, som bland annat varit med i utvecklingen av "Visicalc" och "Notes".

Läs mer på CNN Money och Microsoft.
User avatar
Anzy
Posts: 2271
Joined: 2004-12-29 16:22:34
Location: Skellefteå

Post by Anzy »

Jag hade oxå trappat ner arbetstimmarna om jag rullat in X antal miljarder på kontot! ;D
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Säg vad man vill om honom, att trappa ner från sit jobb enbart till förmån för att kunna joba med sin hjälporganisation är nobelt.

Och han ska få 2 ersättare, inte bara en. Och de komemr ersätta honom först om ca två år ( enligt nyheterna på radio igår :P).

Kan ska dckf ortfarande sitta kvar i styrelsen lr nåt sånt...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Eftersom han fortfarande är en av majoritetsägarna så har han självfallet fortfarande en plats i styrelsen.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Han vill ha fredspriset.
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAARGH
UUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUUURGH
RAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAWR
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Longstock wrote:Han vill ha fredspriset.
Det var ju snack om att Bush skulle få den med, o då anser jag att gates är mycket bättre kandidat...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

jag är kluven, det är trots allt han som har tagit MS till vad det är idag, utan honom kanske inte AoE-serien skulle ha kommit till, hemsk tanke! =/
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

CSM101 wrote:
Longstock wrote:Han vill ha fredspriset.
Det var ju snack om att Bush skulle få den med, o då anser jag att gates är mycket bättre kandidat...
Bush? Skrattretande. ;)

Annars... Microsoft tillverkar, i allmänhet (exkl säkerhet inräkant), bra produkter för standard-Svensson och tar ut lite överpriser av sina produkter. Tyvärr med tiden då man är intresserad av datorer (Inte spelande i huvudsak) så kan man lätt växa ur Microsoft-kostymen. Jag är väl en av dom men känner inte för att punga ut ett antal tusen för en Mac bara för att kunna köra Mac OS X då Apple har försvårat det hela att köra detta operativsystem på valfri maskin. Min erfarenhet av *nix-världen är att den inte är så användarvänlig som man hoppats på, men små program finns det i mängder. (Ja, det finns olika distar som är anpassade till olika endamål.)
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Undrar om detta kommer att påverka Microsoft och som då positivt eller negativt...

Gates verkar lite kluven, han håller mycket på med välgörenhet och har donerat stora summor pengar, men samtidigt så är hans företag ganska ruttet...
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

Fluffy wrote:Bush? Skrattretande. ;)
Jo jag vet, men inget jag hitar på.
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
DanneL

Post by DanneL »

Är det så ruttet microsoft? Självklart försöker ett stort företag tjäna pengar. Jag tycker att detta "hata MS" har gått till överdrift, känns som en tonårs/punk pryl.
User avatar
LEE Cordon Bleu
Posts: 64
Joined: 2004-08-30 14:15:17
Location: Skanz sjön - Krutholmen

Gates välgörenhet

Post by LEE Cordon Bleu »

Bills Gates välgörenhet hmmmm NICE !
Är det någon som vet vart man får tag på ansöknings blanketter ?

Mvh. /LEE Cordon Bleu
LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism.
TT V6000A Intel Prescott 3.2 Cache 1MB - ABIT AA8 3dr Eye - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD Raptor - Antec Neo HE 500
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Re: Gates välgörenhet

Post by CSM101 »

LEE Cordon Bleu wrote:Bills Gates välgörenhet hmmmm NICE !
Är det någon som vet vart man får tag på ansöknings blanketter ?

Mvh. /LEE Cordon Bleu
tror han klarar sig fint utan mina och dina pengar (eller var du sarkastisk ;) )
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
LEE Cordon Bleu
Posts: 64
Joined: 2004-08-30 14:15:17
Location: Skanz sjön - Krutholmen

Ohhhh no !

Post by LEE Cordon Bleu »

Snarare ironisk !

Jag som köpt så många Microsoft produkter genom åren kan väl nu få ansöka om att få återbäringen.
Det är ju vi kunder som gjort Bill så rik.
Så man kan ju säga att han fick låna pengarna av oss som han nu kan återbetala ´med lite välgörenhet.
Ja om man nu ska kalla det för välgörenhet förstås.
Men okey låt honom tro at det är så men ge nu tillbaka det du tagit ifrån oss stackare som lockats köpa den senaste versionen av Ms program.

Låt se snappt räknat så skulle det bli hmmm 1300 Kronor + ränta på 500 % som det var den dagen jag köpte det enda Os skivan.

Äh var hygglig nu en mille kan jag få tycker jag för jag gillar ju dig ju ! ;D

Mvh. /LEE Cordon Bleu
LEE Cordon Bleu fri från Guantánamo basen på Kuba.efter 2 års studier i Dator talibanism.
TT V6000A Intel Prescott 3.2 Cache 1MB - ABIT AA8 3dr Eye - 1 GB DDR2 Corsiar Pc5400 667 MHz - Pci-Express Sapphire X600 XT 256 - WD Raptor - Antec Neo HE 500
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Re: Ohhhh no !

Post by CSM101 »

LEE Cordon Bleu wrote:Snarare ironisk !

Jag som köpt så många Microsoft produkter genom åren kan väl nu få ansöka om att få återbäringen.
Det är ju vi kunder som gjort Bill så rik.
Så man kan ju säga att han fick låna pengarna av oss som han nu kan återbetala ´med lite välgörenhet.
Ja om man nu ska kalla det för välgörenhet förstås.
Men okey låt honom tro at det är så men ge nu tillbaka det du tagit ifrån oss stackare som lockats köpa den senaste versionen av Ms program.

Låt se snappt räknat så skulle det bli hmmm 1300 Kronor + ränta på 500 % som det var den dagen jag köpte det enda Os skivan.

Äh var hygglig nu en mille kan jag få tycker jag för jag gillar ju dig ju ! ;D

Mvh. /LEE Cordon Bleu
Bra resonemang, jättebra...
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
pimen

Post by pimen »

CSM101 wrote:
Longstock wrote:Han vill ha fredspriset.
Det var ju snack om att Bush skulle få den med, o då anser jag att gates är mycket bättre kandidat...
Bush wrote:I´m a president of war!
cham
Posts: 23
Joined: 2005-04-24 15:05:46

Post by cham »

Moonsky wrote:Undrar om detta kommer att påverka Microsoft och som då positivt eller negativt...

Gates verkar lite kluven, han håller mycket på med välgörenhet och har donerat stora summor pengar, men samtidigt så är hans företag ganska ruttet...
vet inte om jag tycker företaget e så särskilt ruttet,...
det hade aldrig varit vad det är idag om dom inte hade försökt spela med samma regler som alla andra.
ett företags första och största syfte bör väl vara att utveckals och gå framåt för att ha en chans att överleva.. hur kan det då vara fel att tjäna pengar.
Ne.. jag tycker Gates har gjort ett strålande jobb som byggt upp något så stort från ingenting. att sen ägna sig åt välgörenhet i den grad som han gör å gjort dom sista åren oxå är bara att lyfta på hatten för.
jag förstår faktiskt inte varför han får så mycket skit från alla håll.
tycker inte han förtjänar det alls.
Locked