Antivirusföretag uppmanar användare att byta till Mac

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Hunter
Posts: 835
Joined: 2006-05-01 13:04:19
Location: Västervik

Post by Hunter »

Skulle alla gå över till Mac så skulle det skapas virus för den datorn. Skulle jag surfa med Atari eller Amiga så skulle troligtvis aldrig få virus tack vare att jag skulle säkerligen vara ganska ensam av att använda dessa märkena
AMD Vishera FX-8350@4.5GHz - Asus Crosshair V Formula-Z (AM3+) - Sapphire R9 290 4GB - 8GB G.Skill TridentX 2400MHz - Samsung 500GB - Samsung 1TB - Western Digital 1TB - Asus Xonar Essence STX - Bitfenix Ghost - BenQ XL2410T
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Du kan ju fortfarande dra på dig gamla virus från den tiden dessa plattformar var populära (bortsett från nostagli).

Men du har nog rätt i att det antagligen inte kommer några nya virus för dessa system. Det är nästan enbart entusiaster som fortfarande använder dem och om man ska skriva ett virus, varför göra det för sin älsklingsplatform?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Hunter wrote:Skulle alla gå över till Mac så skulle det skapas virus för den datorn.
Ett ofta upprepat, men aldrig någonsin bevisat argument.

Jag tror att den här bubblan med publicitet kring faktumet att Mac är säkrare har blivit så stor nu att det finns mängder med människor som vill skapa ett virus bara för nöjet att spräcka illusionen om den perfekta plattformen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
raptorftl

Post by raptorftl »

Marcus.Wallen wrote:
nem wrote:Jag tror att det argumentet kan förklaras värdelöst vid det här laget.

Att lyckas med att skapa ett virus för OS X skulle göra skaparen långt mycket mer berömd än ytterligare ett virus för Windows. Så incitamentet för att skapa virus för Mac är minst lika stort, sannolikt större, än incitamentet för att skriva nästa Melissa.
Kanske, men det finns fortfarande dom virus-skapare som gör det för att jävlas!

Men som du säger, att skapa ett virus för OS X är större än att skapa ett för Win, men det inte tillräckligt stort för att slå igenom i alla medier, medans dom flesta Win-virusen gör det...

Mac-mus: k
Men ja, jag är väl ofrivilligt en inbiten Windowsanvändare... =/
Locked