Antivirusföretag uppmanar användare att byta till Mac

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Antivirusföretag uppmanar användare att byta till Mac

Post by elvenman »

Det är i Sophos senaste säkerhetsrapport som de uppmanar användare att byta till Mac. Till en början känns det lite fel, att ett företag som tjänar mycket pengar på att sälja antivirusprogram till windowsanvändare, att rekommendera ett byte till Mac.

Som bekant har Macintosh-plattformen mycket mindre hot att oroa sig för än windowsanvändare. Just nu följer Sophos 180 292 olika former av virus, malware, maskar, trojaner och spyware skrivna för windowsplatformen. Hoten till OS X kan räknas på en hand. Opener, ett trojanscript som när det kördes installerade sig själv i användarens uppstartsmapp och försökte knäcka användarnas lösenord. Nu senast Leap-A ett självspridande virus som spred sig över instant messaging (till exempel MSN, ICQ), ingen av dessa spred sig särskilt mycket.

Läs hela säkerhetrapporten hos Sophos.

Källa: Ars Technica.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
[Stefan]

Post by [Stefan] »

jo jag kan ju faktiskt hålla med... jag har aldrig upplevt ett virus på min mac... men på min windowsburk kommer dom ju hela tiden, där blir man ju orolig om norton inte hittar ett virus på när min shemalagda sökning, söker en gång i månaden...

windows äe ju ett stort virus hela oset! ;P
var det inte för spelen och lite annat så skulle jag bara köra mac...och det kommer jag nog gå över till helt när jag blir lite äldre...

//Stefan
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

vad är det i sig som gör att macar är bättre mot virus/inte har lika många virus att skydda sig mot?
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

CSM101 wrote:vad är det i sig som gör att macar är bättre mot virus/inte har lika många virus att skydda sig mot?
Antagligen för att windows är mer öppet, genom att IE är så pass introcklad i operativet (med bla ActiveX osv).
http://arstechnica.com/news.ars/post/20060706-7204.html wrote:More plausible reasons for the lack of malware involve Internet Explorer's use of ActiveX controls, which while theoretically useful are typically used by dubious web sites to install spyware. Another likely reason is that it is easier for virus writers to write Windows malware—many viruses are hobbled together from existing virus code in Visual Basic, for example. Windows users are more likely to be running as an Administrator account, which prevents the user from seeing any warning messages before applications make certain changes to the system (Windows Vista will address this concern by making limited user access accounts the default).
Last edited by elvenman on 2006-07-08 15:10:04, edited 1 time in total.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
CSM101
Posts: 1568
Joined: 2006-03-16 22:39:51

Post by CSM101 »

ok, tur att man kör ff då :P
Silverstone Temjin TJ05B | Rampage Formula | Q66@3,6 | 8GB Domniator 1066MHz | HD4890 | X-Fi Xtremegamer Low Profile | F1 1TB | F1 750 GB | T166 320GB | Corsair HX520 |
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

PC = många användare = fler som åker på viruset...

Mac = "få" användare = färre som åker på viruset...
User avatar
XzzXzz
Posts: 136
Joined: 2005-12-05 17:51:01
Location: Lidköping

Post by XzzXzz »

Har bara fått ett enda virus med windows.
O det var när jag laddade ner ett program som jag trodde var Worms Armageddon :P
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Säg att MacOS (X m.fl.) skulle vara lika mycket använt som Windows (XP m.fl). skulle det då vara lika virusdrabbat som Windows XP? Jag själv tror att det skulle vara nästan lika mycket drabbat då fler skulle göra virus för operativsystemet och att det finns en kritisk massa som gör att virusen inte självdör.
HC

Post by HC »

Flip_Chip wrote:Säg att MacOS (X m.fl.) skulle vara lika mycket använt som Windows (XP m.fl). skulle det då vara lika virusdrabbat som Windows XP? Jag själv tror att det skulle vara nästan lika mycket drabbat då fler skulle göra virus för operativsystemet och att det finns en kritisk massa som gör att virusen inte självdör.
Myten om att det skulle vara fler som gör virus är just bara en myt, De som gör de "bra, effektiva" virusen gör det mest troligtvis för att få "ära" Varför då inte göra ett virus som slår stort som bara den på en plattform som många säger är bra mycker mer resistant? "Äran" skulle bli många gånger större.

Hela skillnaden är hur systemen är uppbyggda. Alla *nix varianter (*bsd, linux, OsX, etc) har långt mycket bättre uppbyggnad när det kommer till att ha ett säkert system. Användaren har inte per automatik fulla rättigheter!

Sedan är uppdateringsprocessen alldeles för komplicerad på Windows. Sedan det dumma påhittet att bara släppa uppdateringar en gång i månaden en stor faktor. Se t.ex. linux och framför allt ubuntu som har ett mycket enkelt, snabbt och effektivt uppdateringssystem. Som dessutom uppdaterar alla program på datorn, inte bara operativsystemet.

Men den största faktorn är just att användaren har administratörsrättigheter, hade användaren inte haft det så skulle inte systemfiler kunna bli infekterade.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Re: Antivirusföretag uppmanar användare att byta till Mac

Post by Xmel »

elvenman wrote:Det är i Sophos senaste säkerhetsrapport som de uppmanar användare att byta till Mac. Till en början känns det lite fel, att ett företag som tjänar mycket pengar på att sälja antivirusprogram till windowsanvändare, att rekommendera ett byte till Mac.
Smart sätt att få trafik till sin site och uppmärksamhet.
#mac.se @ EFnet
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

... men inte om alla deras kunder faktiskt bytte till Mac, och om dom då (som sades) inte har några säkerhetslösningar för mac, utan bara för Win, så är dom ju körda =/
User avatar
Hipshot
Posts: 2372
Joined: 2002-08-01 13:56:19
Location: Stan.
Contact:

Post by Hipshot »

Förstår ett sådant utalande, sa till min granne förra veckan då han fick massa shit som jag var tvungen att fixa, "Get with the game or get Macintosh".
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Marcus.Wallen wrote:PC = många användare = fler som åker på viruset...

Mac = "få" användare = färre som åker på viruset...
Det finns inget fungerande virus till OSX.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Mac är säkrare än Windows.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

nem wrote:Det finns inget fungerande virus till OSX.
I det citerade menade jag varför inte folk skapar virus för OSX...
User avatar
HLC
Posts: 2146
Joined: 2004-09-25 10:08:21
Location: Kista

Post by HLC »

Marcus.Wallen wrote:I det citerade menade jag varför inte folk skapar virus för OSX...
Och som det har diskuterats i oändlighet tidigare så är OSet, precis som många andra OS, uppbyggt på ett sådant sätt som gör Virus relativt harmlösa, precis som Microsoft hoppas på att ha lyckats med i Vista, på grund utav användarrättigheter.
"Broadcom and Apple are the antithesis of free disclosure of information." - Theo de Raadt
"Unconditional love costs extra." - Sun Microsystems
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

Ja, visst, men jag kommer väl ändå aldrig byta Mac, del pga. deras möss?

OM dom ser likadana ut som för 8 år sedan (då jag senast såg en), sedan är det ju pga min inbitenhet i Windows...

För dom flesta kan man ju använda: en gång Win, alltid Win
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Marcus.Wallen wrote:
nem wrote:Det finns inget fungerande virus till OSX.
I det citerade menade jag varför inte folk skapar virus för OSX...
Jag tror att det argumentet kan förklaras värdelöst vid det här laget.

Att lyckas med att skapa ett virus för OS X skulle göra skaparen långt mycket mer berömd än ytterligare ett virus för Windows. Så incitamentet för att skapa virus för Mac är minst lika stort, sannolikt större, än incitamentet för att skriva nästa Melissa.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Marcus.Wallen wrote:Ja, visst, men jag kommer väl ändå aldrig byta Mac, del pga. deras möss?

OM dom ser likadana ut som för 8 år sedan (då jag senast såg en), sedan är det ju pga min inbitenhet i Windows...

För dom flesta kan man ju använda: en gång Win, alltid Win
Högerklick funkar på en mac sedan åratal tillbaka. Deras standardmöss har dock bara en knapp som man istället får hålla nere för att få sekundärklick. De nya bärbara har en touchpad som gör det enklare: klicka med två fingrar, så är det ett högerklick.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Raspberry
Posts: 1808
Joined: 2006-06-16 19:51:58

Post by Raspberry »

nem wrote:Jag tror att det argumentet kan förklaras värdelöst vid det här laget.

Att lyckas med att skapa ett virus för OS X skulle göra skaparen långt mycket mer berömd än ytterligare ett virus för Windows. Så incitamentet för att skapa virus för Mac är minst lika stort, sannolikt större, än incitamentet för att skriva nästa Melissa.
Kanske, men det finns fortfarande dom virus-skapare som gör det för att jävlas!

Men som du säger, att skapa ett virus för OS X är större än att skapa ett för Win, men det inte tillräckligt stort för att slå igenom i alla medier, medans dom flesta Win-virusen gör det...

Mac-mus: k
Men ja, jag är väl ofrivilligt en inbiten Windowsanvändare... =/
User avatar
Gebba
Posts: 1235
Joined: 2006-06-17 17:49:51
Location: östergötland

Post by Gebba »

felet med mac är att dom datorerna är så jävla dyra tycker jag.
det roliga med pc är att man kan bygga själv o gimmar man inte windows så är linux ett bra alternativ tror jag.
"Im buying her a vacuum cleaner,i heard chicks likes them"
User avatar
DeCaff
Posts: 2352
Joined: 2004-03-16 1:08:04

Post by DeCaff »

Branstrom wrote:Högerklick funkar på en mac sedan åratal tillbaka. Deras standardmöss har dock bara en knapp som man istället får hålla nere för att få sekundärklick. De nya bärbara har en touchpad som gör det enklare: klicka med två fingrar, så är det ett högerklick.
Alla macar säljs väll med mighty mouse idag och den har ju högerklick. dock är det ju en ganska dålig mus överlag.
"I USA bestämmer Nixon hur bilarna ska se ut" -Teknikens Värld #19 1972
Ultra'an: Ph2X4 965 BE \ 8GB \ 5250GB \ DVD±RW \ EVGA GTX295
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Marcus.Wallen wrote: Men ja, jag är väl ofrivilligt en inbiten Windowsanvändare... =/
Ofrivilligt inbiten? Ta en tugga OS X frivilligt, så ska du se att du nog gillar det :)
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
User avatar
Branstrom
Hedersbit
Posts: 3487
Joined: 2002-02-22 16:46:37
Location: Härnösand
Contact:

Post by Branstrom »

Gebba wrote:felet med mac är att dom datorerna är så jävla dyra tycker jag.
http://www.osnews.com/story.php?news_id=11844

Jag tycker att det vore trevligt om macar vore billigare (duh)... men de är egentligen väl värda de extra procenten relativt en Windowsburk, om man verkligen ser till alla fördelar.
Fredrik Bränström. Blogg + portfolio, så småningom.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

nem wrote:Att lyckas med att skapa ett virus för OS X skulle göra skaparen långt mycket mer berömd än ytterligare ett virus för Windows. Så incitamentet för att skapa virus för Mac är minst lika stort, sannolikt större, än incitamentet för att skriva nästa Melissa.
Det beror ju lite på varför man gör viruset.

Om det är för att bevisa någon skicklighet på att leta brister och programmeringskunskaper så borde man ha ännu större motivation att attackera OpenBSD, som brukar räknas som ännu säkrare.

Vill man däremot göra det för att få så stor spridning som möjligt så bör Windows vara ett bättre mål.
Virus med stor spridning har ganska bra chans att komma med i diverse nyheter, även om de "bara är till windows". Så för uppmärksamhet, åtminstånde kortvarig, är också ganska bra.

Ytterliggare en anledning kan vara någon form av idealiska skäl.
"Ni bygger erat operativsystem på öppenkällkod, era j_vlar och ger bort det gratis, era kapitalistsvin" känns inte helt logiskt.
Att anklaga exempelvis Slackware för att ha en monopolistisk ställning och försöka ta över världen, etc, känns också ganska långsökt.
Microsoft och SCO är väl bland de företag som har sämre rykte än genomsnittet för äffärsmetoder och dyl.

Om man vill sälja antivirus som är först ut med att ta bort de virus man skapar bör windows plattformen också vara ett bra val eftersom man har fler potentiella kunder att locka.

Dessutom ju mer Microsoft anstränger sig att försöka förbättra säkerheten, desto mindre blir skicklighetsskälet att inte välja Windows.


Summering.
Microsoft Windows är ett ganska bra mål för en virusmakare. Även om det naturligtvis kan finnas skäl att välja andra mål.

DeCaff wrote:
Branstrom wrote:Högerklick funkar på en mac sedan åratal tillbaka. Deras standardmöss har dock bara en knapp som man istället får hålla nere för att få sekundärklick. De nya bärbara har en touchpad som gör det enklare: klicka med två fingrar, så är det ett högerklick.
Alla macar säljs väll med mighty mouse idag och den har ju högerklick. dock är det ju en ganska dålig mus överlag.
Sen har väl åtminstånde alla Macar som är tillräckligt nya för att ha levererats med Mac OS X USB portar.
Det är ju inte så svårt att hitta USB möss med mer än 1st knapp om det inte måste stå "Apple" på den och Mac OS X stöder USB möss med mer än en knapp.
Så har man en stationär Mac som är tillräckligt ny för att köra OS X och 200kr+ att lägga på en ny mus så är det verkligen inget problem (Det går att köpa en datormus för mindre än 100kr också, men de kan vara mindre bra).

På bärbart kan det vara ett större problem då det inte alltid är praktiskt att använda extern mus.
Lösningen med två fingrar för högerklick låter visserligen ganska smart. Men om de bara är på Intelmacarna(?) så finns det fortfarande en del bärbara macar som är relativt nya, definitivt tillräckligt nya för att kunna köra OS X, som inte har det.
Dessutom brukar det inte fungera att använda touchpad för saker där man behöver 'hålla clicket' och flytta markören, vilket normalt brukar vara vanligare för vänsterknappen, men kan förekomma för högerknappen.
Att styra med ett finger och använda ett annat finger för att trycka på en knapp kan också ge något bättre precision än att touchpad-clicka.

Sen är det ju visserligen frågan om man gör saker som kräver musprecision och högerclicksflytt när man är någonstans där man inte har möjlighet att använda en extern mus.
Personligen tycker jag ändå att flerknappsmöss och touchpads hade varit bättre än att göra lösningar där man kan 'ha fler knappar utan att faktiskt ha fler knappar'. Det ena behöver inte nödvändigtsvis utesluta det andra heller. På touchpaden så skulle man kunna ha både två knappar och ha möjlighet att använda både enfingers och tvåfingers-click, så kan användaren välja själv vilken metod som passar bäst. Men det är väl någon form av prestigé grej. "Har vi en gång sagt att det är bättre med en musknapp så ska vi hålla fast vid det" eller liknande.
Locked