Apples övergång till Intel slutförd

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Apples övergång till Intel slutförd

Post by Jonas Lundh »

Apple har idag slutfört övergången till Inteltillverkade processorer. Nu är även alla stationära datorer och servrar x86-baserade. PowerMac har ersatts av Mac Pro, en dator som till det yttre nästan är identisk med föregångaren. Den stora yttre skillnaden är att Mac Pro har plats för två optiska enheter. Insidan skiljer desto mer. Alla datorer levereras med dubbla dualcoreprocessorer, alltså fyra kärnor allt som allt. Processorerna är Intels processorer för servrar och arbetsstationer: Xeon 5100, tidigare känd som Woodcrest. Dessa finns i klockfrekvenserna 2,0 GHz, 2,66 GHz och 3,0 GHz

Grafikkorten som datorn levereras med är ett eller flera av följande: Nvidia GeForce 7300 GT, Ati Radeon X1900 eller Nvidia Quadro FX 4500.

Även servern Xserve har numera utrustats med Xeon 5100-processorer. För servern handlar det om de snabbare versionerna, de på 2,66 GHz och de på 3,0 GHz. Den har även fått redundanta nätagg och är fortfarande 1u hög.

Expansionsportarna är i både Mac Pro och Xserve PCI Express.

Apple har mer information om de nya produkterna och även en del information om den kommande uppdateringen av Mac OS X Leopard.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

De har inte krämat på lite där inte...

Och PCI-E :o
Var kanske lika bra men PCI-X på Macsidan blev då inte långlivat.

Håller på å ser keynoten nu och såg att de har grafikkortet längst ner med kylningen ovanför DVI-kontakterna osv. Detta verkar ju rätt skumt, om detta kommer kräva speciadesignade grafikkort så kommer de antagligen bli svindyra.
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Mac Pro maxkonfad var ingen dålig burk inte ;D
Quad Xeon...holy shit ;D

Men som vanligt är ju Apples datorer så fruktansvärt dyra :(
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Fredrik [enix] wrote:Men som vanligt är ju Apples datorer så fruktansvärt dyra :(
Eller, som tydligt i det här fallet, är de billiga i förhållande till vad man får och prisvärda i en jämförelse med konkurrenter men dyra i förhållande till den genomsnittliga fjortonåringen.

Försök hitta en väsentligen billigare Dell eller HP med quad core och 4 MB L2 cache.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Lite skillnad är det ju ändå.

Quadcore säljs inte till privatpersoner på samma sätt på PC sidan. En server har inte alls samma prispress på sig utan där värderar man support extremt mycket mer. Är mycket sådant man betalar för.


Lite roligt att iPhoto hängde sig under keynoten :p
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

Det handlar ju inte om en quadcore cpu utan 2st Dualcore cpuer som det står i nyheten.
För övrigt så är woodcrest cpuerna inte speciellt dyra. En 5130 (2GHz) kostar lite över 3000:-, så att säga att macen väldigt prisvärd är ju fel om man tex jämför med ett system man byggt själv och ser till prestanda/krona.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Jag måste nog för första gången någonsin hålla med om att dessa nya burkar faktiskt står sig bra i pris. Glöm trams som att jämföra med hembyggen, det är ju inte sånt som Mac Pro:n konkurrerar med. Skönt också att slippa alla lögner från Apple som då de har släppt sina Powermacar tidigare, nu vet ju alla vilka prestanda det handlar om då det är en x86/64-pc förutom operativet. Verkar mer och mer som att övergången till Intel var ett smart drag, i synnerhet sen Intel släppte Core...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

ballkula wrote:Jag måste nog för första gången någonsin hålla med om att dessa nya burkar faktiskt står sig bra i pris. Glöm trams som att jämföra med hembyggen, det är ju inte sånt som Mac Pro:n konkurrerar med. Skönt också att slippa alla lögner från Apple som då de har släppt sina Powermacar tidigare, nu vet ju alla vilka prestanda det handlar om då det är en x86/64-pc förutom operativet. Verkar mer och mer som att övergången till Intel var ett smart drag, i synnerhet sen Intel släppte Core...
Som jag sa, om man ser till prestanda/krona!
Sen om man just vill ha en mac så är det ju en annan sak! För att vara mac var den inte superdyr, men förlorar fortfarande mot liknande system om man jämför prestanda/pris.
En del tycker att dessign och specfika operativsystem osv är väldigt viktigt, andra tycker det inte.
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

SuperNova wrote:Som jag sa, om man ser till prestanda/krona!
Sen om man just vill ha en mac så är det ju en annan sak! För att vara mac var den inte superdyr, men förlorar fortfarande mot liknande system om man jämför prestanda/pris.
En del tycker att dessign och specfika operativsystem osv är väldigt viktigt, andra tycker det inte.
Som ballkula sa, det går inte att jämföra en Mac Pro med ett hemmabygge. Mac Pro konkurrerar snarare med arbetsstationer från Dell och andra sådana företag. Mac Pro liksom motsvarande datorer från Dell är inte byggd för hemmaanvändaren. De är byggd för proffs som behöver kraften och inte har tid att pilla med strulande hemmabyggen.

Det har inget som helst med design eller operativsystem att göra.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

Jonas Lundh wrote:
SuperNova wrote:Som jag sa, om man ser till prestanda/krona!
Sen om man just vill ha en mac så är det ju en annan sak! För att vara mac var den inte superdyr, men förlorar fortfarande mot liknande system om man jämför prestanda/pris.
En del tycker att dessign och specfika operativsystem osv är väldigt viktigt, andra tycker det inte.
Som ballkula sa, det går inte att jämföra en Mac Pro med ett hemmabygge. Mac Pro konkurrerar snarare med arbetsstationer från Dell och andra sådana företag. Mac Pro liksom motsvarande datorer från Dell är inte byggd för hemmaanvändaren. De är byggd för proffs som behöver kraften och inte har tid att pilla med strulande hemmabyggen.

Det har inget som helst med design eller operativsystem att göra.
Har inte sagt vem den konkurrerar med... Oavsett så är prestanda/pris-kvoten inte den bästa. Om man sen betalar för monteringen service osv, absolut!
Ska man vara riktigt ärlig så är det ju inte världens jobb att mecka ihop en workstation, skillnad om det var en bladeserver eller så.
Men som jag sa innan, den var inte speciellt dyr för att vara en mac men oavsett vem/vad den är avsedd för så kan man få samma prestanda till en billigare peng, det är det enda jag har sagt!
User avatar
Stuggi
Posts: 1157
Joined: 2005-02-24 20:04:04
Location: Jakobstad, Finland

Post by Stuggi »

Joo-o, det är nog ganska svårt att få ihop en arbetsstation om man inte hållit på ett tag med datorer, och som J. Lundh sa, folk som behöver sådana här maskiner så har inte tiden/kunskapen att sätta ihop en maskin.

Och snälla, använd svenska ord om de finns, man är inte coolare för att man använder engelska.
Main: A64 3800+ Venice med AC Freezer 64 Pro | 1 Gb RAM | X850XT/2HDTV med Zalman VF700-Cu | 4x 250 Gb WD Caviar SataII
Laptop: Hp Nx6125 | Amd Turion ML-32 1,8 Ghz | 512 Mb RAM |Radeon X300 | 60 Gb
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

SuperNova wrote:
Jonas Lundh wrote:
SuperNova wrote:Som jag sa, om man ser till prestanda/krona!
Sen om man just vill ha en mac så är det ju en annan sak! För att vara mac var den inte superdyr, men förlorar fortfarande mot liknande system om man jämför prestanda/pris.
En del tycker att dessign och specfika operativsystem osv är väldigt viktigt, andra tycker det inte.
Som ballkula sa, det går inte att jämföra en Mac Pro med ett hemmabygge. Mac Pro konkurrerar snarare med arbetsstationer från Dell och andra sådana företag. Mac Pro liksom motsvarande datorer från Dell är inte byggd för hemmaanvändaren. De är byggd för proffs som behöver kraften och inte har tid att pilla med strulande hemmabyggen.

Det har inget som helst med design eller operativsystem att göra.
Har inte sagt vem den konkurrerar med... Oavsett så är prestanda/pris-kvoten inte den bästa. Om man sen betalar för monteringen service osv, absolut!
Ska man vara riktigt ärlig så är det ju inte världens jobb att mecka ihop en workstation, skillnad om det var en bladeserver eller så.
Men som jag sa innan, den var inte speciellt dyr för att vara en mac men oavsett vem/vad den är avsedd för så kan man få samma prestanda till en billigare peng, det är det enda jag har sagt!
Du resonerar som Kalle 18 år som bygger en ny dator varje år. Försk att sätta dig i och tänka som Martin 54 år VD för ett företag med 15000 anställda och som bygger 15000 workstations med egna händer... varje år... samt lämnar support... samt hämtar eller reparera dem på plats... samtidigt som han sköter ett företag med 15000 anställda... FÖR ETT FÖRETAG så går det inte att få mer prestanda för billgiare peng.
DDS for life!
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

borz wrote:
SuperNova wrote:
Jonas Lundh wrote:
SuperNova wrote:Som jag sa, om man ser till prestanda/krona!
Sen om man just vill ha en mac så är det ju en annan sak! För att vara mac var den inte superdyr, men förlorar fortfarande mot liknande system om man jämför prestanda/pris.
En del tycker att dessign och specfika operativsystem osv är väldigt viktigt, andra tycker det inte.
Som ballkula sa, det går inte att jämföra en Mac Pro med ett hemmabygge. Mac Pro konkurrerar snarare med arbetsstationer från Dell och andra sådana företag. Mac Pro liksom motsvarande datorer från Dell är inte byggd för hemmaanvändaren. De är byggd för proffs som behöver kraften och inte har tid att pilla med strulande hemmabyggen.

Det har inget som helst med design eller operativsystem att göra.
Har inte sagt vem den konkurrerar med... Oavsett så är prestanda/pris-kvoten inte den bästa. Om man sen betalar för monteringen service osv, absolut!
Ska man vara riktigt ärlig så är det ju inte världens jobb att mecka ihop en workstation, skillnad om det var en bladeserver eller så.
Men som jag sa innan, den var inte speciellt dyr för att vara en mac men oavsett vem/vad den är avsedd för så kan man få samma prestanda till en billigare peng, det är det enda jag har sagt!
Du resonerar som Kalle 18 år som bygger en ny dator varje år. Försk att sätta dig i och tänka som Martin 54 år VD för ett företag med 15000 anställda och som bygger 15000 workstations med egna händer... varje år... samt lämnar support... samt hämtar eller reparera dem på plats... samtidigt som han sköter ett företag med 15000 anställda... FÖR ETT FÖRETAG så går det inte att få mer prestanda för billgiare peng.
Att det ska vara så svårt att förstå min poäng....
Som du ser ovan står det "..att mecka ihop en workstation". Inte 15000st
För att klargöra det hela en gång för alla.
Person A sa att Apples datorer är dyra, person B svarar då att dom i är prisvärda (speciellt i det här fallet). Jag svarar då med att det finns billigare alternativ (när det gäller mac generellt sett) om man ser till prestandan INGET annat.

För övrigt så går inte ett företag med massor med anställda in och köper datorer till "styckepris", man gör avtal. Jag vet inte hur ni gör i era jätteföretag men tror inte ni beställer 15000 arbetsstationer till styckepris och slår till på gratis frakt erbjudandet för att sedan gå och plugga in 15000 burkar. I avtalet skriver man att datorerna skall tas till arbetsplatsen och installeras, priset beror helt och hållet på vad som står i avtalet.

Är mycket väl medveten om hur det fungerar i företag! Inte bygger man massor med datorer till hela företaget, men det betyder inte att man kan få ett likvärdigt system billigare, om man ser till prestandan! Om man har ett litet företag med 1-3 anställda så skulle i alla fall jag bygga burkarna själv, det blir billigare så...
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Var det inte Apple som hela tiden sade att PowerPC var överlägset x86?
Och nu går de över till x86, heh...

Riktigt trevligt med dubbla dual-core iaf. Tråkigt att "vi andra" PC/x86 användare inte kan få det. :(
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

SuperNova wrote:
borz wrote:
SuperNova wrote:
Jonas Lundh wrote:
SuperNova wrote:Som jag sa, om man ser till prestanda/krona!
Sen om man just vill ha en mac så är det ju en annan sak! För att vara mac var den inte superdyr, men förlorar fortfarande mot liknande system om man jämför prestanda/pris.
En del tycker att dessign och specfika operativsystem osv är väldigt viktigt, andra tycker det inte.
Som ballkula sa, det går inte att jämföra en Mac Pro med ett hemmabygge. Mac Pro konkurrerar snarare med arbetsstationer från Dell och andra sådana företag. Mac Pro liksom motsvarande datorer från Dell är inte byggd för hemmaanvändaren. De är byggd för proffs som behöver kraften och inte har tid att pilla med strulande hemmabyggen.

Det har inget som helst med design eller operativsystem att göra.
Har inte sagt vem den konkurrerar med... Oavsett så är prestanda/pris-kvoten inte den bästa. Om man sen betalar för monteringen service osv, absolut!
Ska man vara riktigt ärlig så är det ju inte världens jobb att mecka ihop en workstation, skillnad om det var en bladeserver eller så.
Men som jag sa innan, den var inte speciellt dyr för att vara en mac men oavsett vem/vad den är avsedd för så kan man få samma prestanda till en billigare peng, det är det enda jag har sagt!
Du resonerar som Kalle 18 år som bygger en ny dator varje år. Försk att sätta dig i och tänka som Martin 54 år VD för ett företag med 15000 anställda och som bygger 15000 workstations med egna händer... varje år... samt lämnar support... samt hämtar eller reparera dem på plats... samtidigt som han sköter ett företag med 15000 anställda... FÖR ETT FÖRETAG så går det inte att få mer prestanda för billgiare peng.
Att det ska vara så svårt att förstå min poäng....
Som du ser ovan står det "..att mecka ihop en workstation". Inte 15000st
För att klargöra det hela en gång för alla.
Person A sa att Apples datorer är dyra, person B svarar då att dom i är prisvärda (speciellt i det här fallet). Jag svarar då med att det finns billigare alternativ (när det gäller mac generellt sett) om man ser till prestandan INGET annat.

För övrigt så går inte ett företag med massor med anställda in och köper datorer till "styckepris", man gör avtal. Jag vet inte hur ni gör i era jätteföretag men tror inte ni beställer 15000 arbetsstationer till styckepris och slår till på gratis frakt erbjudandet för att sedan gå och plugga in 15000 burkar. I avtalet skriver man att datorerna skall tas till arbetsplatsen och installeras, priset beror helt och hållet på vad som står i avtalet.

Är mycket väl medveten om hur det fungerar i företag! Inte bygger man massor med datorer till hela företaget, men det betyder inte att man kan få ett likvärdigt system billigare, om man ser till prestandan! Om man har ett litet företag med 1-3 anställda så skulle i alla fall jag bygga burkarna själv, det blir billigare så...
You got a point mate!
This one is yours!
DDS for life!
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

Moonsky wrote:Var det inte Apple som hela tiden sade att PowerPC var överlägset x86?
Och nu går de över till x86, heh...

Riktigt trevligt med dubbla dual-core iaf. Tråkigt att "vi andra" PC/x86 användare inte kan få det. :(
Visst kan vi det! xeon 51xx prollarna kombinerat med ett 771 mobo med stöd för woodcrest så har du ett dualcpu system (där varje cpu är dualcore).
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Från PowerPC tiden:
[url=http://www.anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2520&p=1]AnandTech: No More Apple Mysteries, Part Two[/url] - Date: September 1st, 2005 wrote:Introduction
A little bit more than a month ago, AnandTech published "No more mysteries: Apple's G5 versus x86, Mac OS X versus Linux" with the ambitious goal of finding out how the Apple platform compares, performance-wise, to the x86 PC platform. The objective was to find out how much faster or slower the Apple machines were compared to their PC alternatives in a variety of server and workstation applications.

Some of the results were very surprising and caught the attention of millions of AnandTech readers. We found out that the Apple platform was a winner when it came to workstation applications, but there were serious performance problems when you run server applications such as MySQL (Relational Database) or Apache (Webserver). The MySQL database running on Mac OS X and the Dual G5 was up to 10 times slower than on the Dual Opteron running Linux.

We suspected that Mac OS X was to blame as low level OS benchmarks (Lmbench 3.0) indicated low OS performance. The whole article was a first attempt to understand better how the Apple platform - Mac OS X + G5 - performs, and as always, first attempts are never completely successful or accurate. As we found more and more indications that the OS, not the CPU, was the one to blame, it became obvious that we should give more proof for our "Mac OS X has a weak spot" theory by testing both the Apple and x86 machines with Linux.
En tanke som slår mig. Om operativsystemet (då Mac OS X Tiger) är det som gör/gjorde att macen suger (prestandamässigt, åtminstånde till vissa användningsområden), löser man då problemet genom att komma med ny hårdvara?

Visst kan man köra andra operativsystem än Mac OS X på de nya macarna. Men de flesta som köper mac kommer nog att köra OS X. Det är inte heller direkt en nyhet att det går att köra andra operativsystem på macarna än Mac OS, det gick med de PowerPC baserade macarna också.


Jag säger inte att "G5" processorn är/var det bästa som någonsin gjorts. Men det verkar lite som att den får agera syndabock även för andra problem.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

SuperNova wrote:Det handlar ju inte om en quadcore cpu utan 2st Dualcore cpuer som det står i nyheten.
För övrigt så är woodcrest cpuerna inte speciellt dyra. En 5130 (2GHz) kostar lite över 3000:-, så att säga att macen väldigt prisvärd är ju fel om man tex jämför med ett system man byggt själv och ser till prestanda/krona.
Lite över i det här fallet är mer än det dubbla av vad du påstår. Jag har inte sett dem i någon svensk affär än, men i USA säljs de Xeon som Apple använder i sin standardkonfiguration (5150, 4MB cache, 2.66GHz, 1.33 GHz FSB) för närmre $800. Det sitter två av dessa processorer i varje dator, som kostar $2500. En person som bygger sin dator själv får alltså betala två tredjedelar av Mac Pros kostnad enkom för processorerna. Jag utmanar dig att försöka sätta ihop ett paket med samma standardkomponenter som Apple använder till ett väsentligt lägre pris. Lyckas du inte med det så har du en del felaktiga påståenden att ta tillbaka.

Lycka till.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
Estada

Vad säger du ??

Post by Estada »

Alltså gå in på komplett.se och se själv innan du säger så...
Dom kostar *** inte så mycket som du påstår iaf...
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Re: Vad säger du ??

Post by Xmel »

Estada wrote:Alltså gå in på komplett.se och se själv innan du säger så...
Dom kostar *** inte så mycket som du påstår iaf...
Jodå

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=323548
#mac.se @ EFnet
Estada

Okej..

Post by Estada »

OKej om man tar just 2,66 och 3,0 som går på mellan 7 och 8,5 tusen så har du rätt men man kan få 2,0 som är riktigt pris värd för lite över 3 tusen :P
User avatar
Jonas Lundh
Hedersbit
Posts: 2513
Joined: 2002-03-07 22:43:22
Contact:

Post by Jonas Lundh »

Det är ju 2,66 varianten Apple använder i modellen för $2500, så självklart får vi jämföra med den processorn om vi ska jämföra med det priset.
"One does not simply walk into the Signals and Systems exam. Its black gates are guarded by more than just exam guards. There is evil there that does not sleep."
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Okej..

Post by nem »

Estada wrote:OKej om man tar just 2,66 och 3,0 som går på mellan 7 och 8,5 tusen så har du rätt men man kan få 2,0 som är riktigt pris värd för lite över 3 tusen :P
Är det här ditt sätt att ta tillbaka dina felaktiga påståenden?
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Re: Okej..

Post by ballkula »

nem wrote:
Estada wrote:OKej om man tar just 2,66 och 3,0 som går på mellan 7 och 8,5 tusen så har du rätt men man kan få 2,0 som är riktigt pris värd för lite över 3 tusen :P
Är det här ditt sätt att ta tillbaka dina felaktiga påståenden?
Hehe... Spot on!

Nåja, en av anledningarna (tror man iaf) till valet av Intel, var just Intels frikostiga rabatter till leverantörer som exklusivt väljer Intel som leverantör. Apple betalar självfallet ett kraftigt rabatterat pris för processorerna, vilket gör att det blir svårt att bygga nåt själv för samma slantar om man ska uppnå samma prestanda OCH kvalité.
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Jag blev litet nyfiken och har inget vettigare för mig, och satte samman denna lista hos Komplett.se:

Moderkort: Asus DSBF-D/SAS, I5000P, Socket-771, Dual,SATA/IDE/SAS, E-ATX, DDR2, PCI-Ex16
Processor: Intel Xeon 5130 2.0GHz 1333 Socket LGA771, 4MB, BOXED m/fläkt
Minne: Crucial DDR2 PC5300 512MB CL5 ECC, Unbuffered,1.8V,64Meg x 72, 240pin
Grafikkort: Gainward GeForce 7300GT 256MB Silent FX, PCI-Express,DDRII, "BP7300GT-256-TV-DVI"
Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail
Hårddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
DVD-brännare: NEC DVD±RW-brännare, ND-4571A, 16x, Dual, Ram, LabelFlash, Svart OEM
Chassi: Cooler Master Stacker Chassi Svart/Silver (utan nätagg)
Nätagg: Tagan Easycon 580W, Modular Cables, 120m fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin
Tangentbord: Logitech OEM UltraX Media Keyboard USB, High End Silver Finish, Bulk
Mus: Logitech MX518 Optical Mouse, USB, PS/2

Kalaset kostade följande:

Code: Select all

1st moderkort      5795
2st processor      6700
2st minne            1990
1st grafikkort         899
1st ljudkort          1049
1st hårddisk           695
1st DVD-brännare   495
1st chassi           1498
1st tangentbord     259
1st mus                459
================
totalt                   21088
En Mac Pro med 5130-processorn kostar 21285, men då följer operativsystemet med dessutom.

Hemmabygge, med WinXP Home: 21088 + 949 = 22037
Hemmabygge, med WinXP Proffessional: 21088 + 1498 = 22586

Mac Pro är alltså värt sitt pris. Jag är imponerad. Att det dessutom går att köra Windows lär göra datorn attraktiv för den lilla marknad som har behovet av prestandan.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
Locked