Apples övergång till Intel slutförd

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

Mars wrote:Jag blev litet nyfiken och har inget vettigare för mig, och satte samman denna lista hos Komplett.se:

Moderkort: Asus DSBF-D/SAS, I5000P, Socket-771, Dual,SATA/IDE/SAS, E-ATX, DDR2, PCI-Ex16
Processor: Intel Xeon 5130 2.0GHz 1333 Socket LGA771, 4MB, BOXED m/fläkt
Minne: Crucial DDR2 PC5300 512MB CL5 ECC, Unbuffered,1.8V,64Meg x 72, 240pin
Grafikkort: Gainward GeForce 7300GT 256MB Silent FX, PCI-Express,DDRII, "BP7300GT-256-TV-DVI"
Ljudkort: Creative SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail
Hårddisk: Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
DVD-brännare: NEC DVD±RW-brännare, ND-4571A, 16x, Dual, Ram, LabelFlash, Svart OEM
Chassi: Cooler Master Stacker Chassi Svart/Silver (utan nätagg)
Nätagg: Tagan Easycon 580W, Modular Cables, 120m fläkt, 4xSATA, ATX/EPS, SLI, 20/24pin
Tangentbord: Logitech OEM UltraX Media Keyboard USB, High End Silver Finish, Bulk
Mus: Logitech MX518 Optical Mouse, USB, PS/2

Kalaset kostade följande:

Code: Select all

1st moderkort      5795
2st processor      6700
2st minne            1990
1st grafikkort         899
1st ljudkort          1049
1st hårddisk           695
1st DVD-brännare   495
1st chassi           1498
1st tangentbord     259
1st mus                459
================
totalt                   21088
En Mac Pro med 5130-processorn kostar 21285, men då följer operativsystemet med dessutom.

Hemmabygge, med WinXP Home: 21088 + 949 = 22037
Hemmabygge, med WinXP Proffessional: 21088 + 1498 = 22586

Mac Pro är alltså värt sitt pris. Jag är imponerad. Att det dessutom går att köra Windows lär göra datorn attraktiv för den lilla marknad som har behovet av prestandan.

Tänk på att du måste ha FB-Dimm minnen till plattformen.

Det går ju att få ner priset ganska mycket mer, så tog mig en titt och kom fram till detta:

2x x5130 cpuer á 6200:-
Moderkort (asus dsbv-d) á 3300:-
Kingston 1GB FD-Dimm 667MHz ECC á 1700:-
7300GT á 800:-
Hdd 250GB sata2 á 700:-
NEC bännare á 400:-
Chieftec Chassi á 750:-
FSP 700W (Mycket bra kritik hos recensenter) á 1300:-
Audigy 4 ljudkort á 400:-
Mus + tangentbord (standard) á 300:-

Totalt: 15850:- (21285-15850 = 5435:-)
Grafikkortet kan man skippa om man känner för att nyttja det integrerade på moderkortet men räknar med det ändå.

Ska man sen ha tex winxp så släng på en tusenlapp och vi hanmar på runt 4500:- mindre än apples burk. köper man 3st tex så blir det 13500:- billigare att bygga själv vilket är väldigt mycket pengar.
User avatar
madr
Posts: 998
Joined: 2004-08-24 11:12:39
Contact:

Post by madr »

Minnet var en miss från min sida, det är sant.

Anledningen till att jag valde att inte pressa priset till max, särskilt chassit och nätagg, var för att Mac Pro troligtvis är mycket tyst och har smart ventilation och att jag ville försöka ta hänsyn till det.
antlion: 3,2 GHz i7 | 32GB | 180GB+120GB SSD SATA III | 2TB SATA III | Dell u2410 | GF 5600ti Arch linux + Win 7
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Mars wrote:Minnet var en miss från min sida, det är sant.

Anledningen till att jag valde att inte pressa priset till max, särskilt chassit och nätagg, var för att Mac Pro troligtvis är mycket tyst och har smart ventilation och att jag ville försöka ta hänsyn till det.
Det är korrekt, skulle närmast jämföra Macpro-chassit med dyrare lianli dito. Glöm inte heller att det troligtvis inte är standardkylning.
Att supernova jämför med billigt chassi och tangentbord+mus för 300kr känns ganska off.

Naturligtvis kan man pressa priserna och byta saker mot sämre, men ska man bygga ett så identiskt system som möjligt ser man snabbt att man inte slänger massa pengar i sjön.

Personligen lägger jag gladeligen 1000kr extra för att kunna köra både osx och windows på min burk. Flexibel plattform om något.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

Men herre gud!
Säg en nackdel med chieftecs CX chassi? Har en av marknadens bästa kylnings lösningar! Superb hdd-kylning, fläktfilter men framförallt, chassit består inte av massor med stansade hål! Ni som har chassin med stansade hål vet att dom drar in mycket mera damm, än chassin som inte har det!
Ni som pysslar med många datorer åt företag vet mycket väl hur jobbigt det är med allt damm och rengöring av datorer, för att förhindra värme/stabilitets problem!

Ni som har kollat på apples hemsida ser hur chassit ser ut, notera HDD kylningen tex... Ser inte alls ut att vara speciellt optimal.

300:- för tangentbord + mus är väl inte i underkan? ett Logitech Ultra X Flat (150:-) + en mus. Ser ingen gamingmus i applepaketet heller faktiskt...

Ang intels boxade kylare till Xeon 51xx så är dom skitfina! Så finns inget att klaga på hos kylarna!


Men det spelar ingen roll vad man säger, ni har ställt in er på att mac är så billig.
När man visar att man kan bygga ett mer eller mindre identiskt system billigare, klagar ni på det med "fel mus" osv...
Min poäng är korrekt! Man kan bygga ett likadant system billigare, det ser ni själva om ni ser på siffrorna ovan! Slutdiskuterat!
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

SuperNova wrote:Min poäng är korrekt! Man kan bygga ett likadant system billigare, det ser ni själva om ni ser på siffrorna ovan! Slutdiskuterat!
Det är väl uppfattningen om vad som är ett "likadant system" som skiljer. Du har hittat det billigaste du någonsin kan hitta och satt ihop det till ett system som skiljer cirka 20% i pris (hur blev det med licenser?).

Jag kan nog tycka att det är rimligt att anta att Apple inte använder det billigaste som går att uppbringa utan ställer vissa krav vad gäller kvalitet och tillförlitlighet. Om du gör det på dina komponenter, så ska du se att priset stiger en aning och din skillnad blir ännu mindre än vad den redan är.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
BIOS-Anders
Posts: 1
Joined: 2006-08-09 23:15:48

Post by BIOS-Anders »

Alltså... SuperNova...
Visst du kan knåpa ihop delar från DataImport AB och Listiga PEZEE-xperten och koppla ihop komponenterna på ett antal timmar och montera ihop det i ett SKETFULT PLAST-CHASSI! (Det finns nämligen bara fula chassin till PC), Då kan du nog tjäna ett par hundringar eller så.

Alltså missförstå mig inte, min egen PEZE är precis så, och så vill jag ha det! Det är kul att leta delar, det är kul att skruva ihop allt och kämpa lite för att tanka ned rätt drivare för till slut(efeter ett par dagar eller så), få PEZEN att funka som den ska, och kunna tweaka lite :). Det är skoj!

Men jag är ju en DataNerd :D

Men...
Så är det inte med en Mac! Den Lixom bara funkar när man kopplar in den!?

Det du helt glömmer är att du INTE kan köra MacOSX på din ihop-knåpade burk. Du får köra Xp/Vista eller i bästa fall Linux, men inte MacOSX.

Det är en jädra skillnad serru!

/jacozz
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

nem wrote:
SuperNova wrote:Min poäng är korrekt! Man kan bygga ett likadant system billigare, det ser ni själva om ni ser på siffrorna ovan! Slutdiskuterat!
Det är väl uppfattningen om vad som är ett "likadant system" som skiljer. Du har hittat det billigaste du någonsin kan hitta och satt ihop det till ett system som skiljer cirka 20% i pris (hur blev det med licenser?).

Jag kan nog tycka att det är rimligt att anta att Apple inte använder det billigaste som går att uppbringa utan ställer vissa krav vad gäller kvalitet och tillförlitlighet. Om du gör det på dina komponenter, så ska du se att priset stiger en aning och din skillnad blir ännu mindre än vad den redan är.

Det är är det absolut sista jag tänker säga i den här diskussionen!


Eftersom du verkar vara så insatt i komponenters kvalitet och tillförlitlighet kan du väl tala om för folk vad som var är fel på komponenterna jag har valt...

*Processorerna är ju identiska så här finns det ju inget att säga.

*Moderkortet, ett Asus DSBV-D finns det inget heller inget att klaga på. Asus är en mycket bra tillverkare, och kvaliteten är jättefin! Har en PCIe kontakt mindre än macbrädan men då har Asus å andra sidan ett integrerat atiraffe.
Om vi jämför med Macens OEM-kort så hittar ser man direkt saker man inte gillar. Du som kan så mycket kan väl berätta varför man alltid vill ha dimm platserna så när cpun/chipset? Ifall du inte vet så är det pga att man vill minska latenserna så mycket som möjligt. På macbrädan sitter minnes-modulerna i ”raisercards” vilket inte alls är speciellt bra.

*Minnena, Kingston 1GB 667MHz, FB-Dimm ECC.
Kingstons minnen håller en jättebra kvalitet (backas upp av livstids garanti). Tillförlitligheten/stabiliteten är mycket god i och med att minnena är ECC.

*Grafikkortet, ett Asus alt Leadtek. Korten följer referensdesign skillnaden är kylflänsarna och bundlad mjukvara. Båda tillverkarna gör mycket bra saker, även om korten med största sannolikhet kommer från flextronic.

*Hårddisken, en Seagate 7200.10 250GB. Hitta en bättre hårddisktillverkare än seagate blir svårt. Disken baseras på PRT (Perpendicular Recording Technology)och backas upp av 5 års garanti.

*Nätagget, ett FSP Epsilon 700W. FSP gör riktigt bra agg, OCZ gamexstream 700W använder sig av FPS Epsilon 700W pcb och kretsar tex.
Är ju inte så att macen kör ett dubbelt redundant agg precis, så man kan ju inte klaga på FSP aggen som håller riktigt bra kvalitet.

*Ljudkort, ett audigy 4. Creatives ljudkort är riktigt vassa, klart att det finns värre modeller på marknaden men macen kör ett integrerat. Creative korten ser jag inga kvalitets-brister/brister på tillförlitlighet i.

*Chassit, ett chieftec CX. Chassit är riktigt stadigt, alla kanter är bockade och runda så man inte gör illa sig, jättefina kylnings möjligheter, fläktfilter, jättelätt att jobba i. Finns inga nackdelar med detta chassi om man ser till funktionalitet eller stabilitet.

*DVD-RW, en NEC 4571A. Bränner alla format, inkl RAM, har stöd för LableFlash. NEC släpper firmware ofta för att funktionalitet och stabiliteten skall ligga i topp hos alla olika medier,och även för att stödja nya medier som kommer.

*Tangentbord, ett Logitech UltraX Flat. Har kört dessa bort i flera år och dom fungerar jättebra! Aldrig haft problem med mina och inte hört någon annan som har det heller.

*Mus, en vanlig optisk Microsoft/Logitech mus, fungerar perfekt! Ser inga som helst problem med det, ser ingen ”gamingmus” i Mac-paketet heller..

Så slutsattsen är att man kan bygga ett system som är likvärdigt (om inte bättre) för mellan 5500 och 4500:- billigare (beroende på om man kör en gratis linux dist eller winxp) så min poäng är korrekt!
Tycker man att Mac-chassits utseende (för ser man till funktion är chieftecet minst lika bra) och att kunna köra mac OS för 5500-4500:- extra så visst go for it! jag hade aldrig gjort det dock....

Ang Licenserna så var det i diskussionen om att bygga 15000 datorer själv varpå jag svarade att man köper inte 15000 macar till styckepris utan man skapar ett avtal där installation, leverans osv ingår. Den diskussionen är klar... och det var inte det vi diskuterade.

Hur licenserna ser ut beror helt på företagen, hur mycket man köper, hur långt avtalet, osv osv. Att sitta och generellt jämföra individuella licenser blir mycket svårt.
Så vill du sitta och jämföra priser totalt inkl licenser, är det inte alls säkert att ditt påstående, om att DELL/HP system blir så mycket dyrare än macar, stämmer då dom mycket väl kan gå med på/skriva bättre avtal. Speciellt om man ser till storleken på företaget och alla deras resurser. DELL och dom andra företagen har även fördelen att dom kan erbjuda andra system än Intels.
Just nu ligger Conroe/Woodcrest cpuer väldigt bra till men det såg helt annorlunda ut när när tex opteron konkurerade med intels netburstbaserade Xeon processorer.

Så sitta och prata pris på individuella licenser hör inte hit utan det var bara ev avstickare till en annan forummedlems inlägg.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Det är säkerligen utmärkta komponenter du har valt, att det var det billigaste du kunde hitta säger ingenting om kvaliten på var och en av komponenterna. Men faktum kvarstår, det är ett hopplock av det billigaste marknaden har att erbjuda, och ingen har testat hur komponenterna fungerar ihop eller hur tillförlitligheten på systemet är.
Om vi jämför med Macens OEM-kort så hittar ser man direkt saker man inte gillar. Du som kan så mycket kan väl berätta varför man alltid vill ha dimm platserna så när cpun/chipset? Ifall du inte vet så är det pga att man vill minska latenserna så mycket som möjligt. På macbrädan sitter minnes-modulerna i ”raisercards” vilket inte alls är speciellt bra.
I det här fallet är Apples lösning med minnesplatserna bättre. Jag vet det inte bara på grund av att elektronikkonstruktion är min profession utan också av den enkla anledningen att jag faktiskt jobbat med burken. För det första rymmer korten åtta minnesplatser, vilket ökar den maximala mängden RAM jämfört med det moderkortet du valt. Varför det är viktigt får du fråga en grafisk artist.

Nummer två är att du aldrig kan få plats med sex minnen med adekvat kylning när platserna sitter så tätt som de gör på kortet du valt. Du kan se minnena som Apple levererar för ett exempel på lämplig kylning. Sammantaget blir det inte lätt att faktiskt använda den datorn du valt för tyngre grafiska tillämpningar, eller andra områden som kräver mer än 4GB RAM.

Som en lämplig övning kan du göra om prisjämförelsen med Apples standardprocessorer, det är med den konfigurationen du gör ett riktigt bra köp.

En annan lämplig övning som du kan lära dig något på är att klura ut varför Apple alltid levererar Mac Pro med fler än ett minnesklipp, och varför ASUS färgat två av sina DIMM-platser vita. Lycka till.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Mars du har en bra poäng och priset är en bra motivator. Rätt pris kan få folk att byta läger.
Mungas

Post by Mungas »

SuperNova du har räknat fel...

1, Du skall räkna med 2 st 512 MB moduler, annars blir det bara en kanal.

2, Moderkortet har bara 2 st kanaler, lägg på ca 1000:- för ett med 4 st.

3, Frakt. Dessa priser ser ut att vara postorder + ca 250 - 500.

4, Byggtid + installation ca 2 - 4 h / dator, väldigt kostsamt för företag.


Studenter kan bygga en MacPro 2 GHz med 160 GB HD för 18 500 kr inklusive frakt. Man får även 1500 kr rabatt på en iPod (du får en 2 GB Nano för ca 500 kr). Samma med 2,66 GHz kostar 21 120 kr (+ ca 3050 för X1900XT 512).

Det är svårt att bygga en likadan PC billigare själv, just nu.
User avatar
Xmel
Posts: 1874
Joined: 2003-04-11 21:36:59
Location: Stockholm

Post by Xmel »

#mac.se @ EFnet
User avatar
Des
Posts: 3843
Joined: 2005-04-22 10:27:46
Location: Härnösand

Post by Des »

Mungas wrote:SuperNova du har räknat fel...

1, Du skall räkna med 2 st 512 MB moduler, annars blir det bara en kanal.

2, Moderkortet har bara 2 st kanaler, lägg på ca 1000:- för ett med 4 st.

3, Frakt. Dessa priser ser ut att vara postorder + ca 250 - 500.

4, Byggtid + installation ca 2 - 4 h / dator, väldigt kostsamt för företag.


Studenter kan bygga en MacPro 2 GHz med 160 GB HD för 18 500 kr inklusive frakt. Man får även 1500 kr rabatt på en iPod (du får en 2 GB Nano för ca 500 kr). Samma med 2,66 GHz kostar 21 120 kr (+ ca 3050 för X1900XT 512).

Det är svårt att bygga en likadan PC billigare själv, just nu.

Vilka studenter får 1500:- rabatt på iPod?
There's a guy works down the chip chop swears he's elvis
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Anteaeg wrote:Vilka studenter får 1500:- rabatt på iPod?
Alla som köper en mac.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

Sedär... en MBP och en iPod nano för ~15kkr ser trevligt ut.
När kommer ni leverera MBP med merom, nem? :)
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
SuperNova
Posts: 16
Joined: 2003-08-17 13:18:17

Post by SuperNova »

Blir ett svar till, pga att ni verkar utgå ifrån 1x1GB i min config.

Självklart utgår jag ifrån att man skaffar 2x512MB (1GB) totalt så man kan nyttja DC. Skrev aldrig 1x1GB, men såg att priset jag gick på var för 1x1GB så släng på 300:- för 2x512MB.
Ska man vara riktigt petig så nyttjar man inte den fulla potentialen med 2 stickor iom att man kan köra dual channel till varje cpu och således behöver man 4 stickor. Iom att man ändå inte nådde "full potential" så valde jag asuskortet då det passade bra i ATX chassin.

Om man sen ska ha en full minneskonfig (8x2GB) så får man slänga ut runt 55000:- extra (hos apple) medans minnena går på runt 27000:- om man tar tex kingston (För övrigt så har crucial väldit bra pris på sina FB-Dimm också).

Så ska man sitta med tex 8 minnesmoduler kan man med fördel ta intels S5000PSL, som kostar en 1000 lapp mer som det sas åvan men 55000-2700-1000 = 27000:- billigare.
Om man vill ha 8x1GB blir det ~24000:- hos apple och ~13500:- om man tar Kingston. Dvs man tjänar runt 9000:-
För övrigt så är klarar Intelbrädan 32GB minne (8x4GB moduler).

x1900Xt kortet från apple levereras med lägre klockfrekvenser än referensversionen.

Som svar på frakt och tid att bygga burken svarar jag:
När man handlar för så här mycket pengar brukar det i regel inte vara några problem att förhandla till sig frakten.
Byggtid/Installation räknar jag inte med då jag (som jag sagt flera gånger) bara sa att det gick att bygga likvärdigt billigare. Hade jag haft ett litet företag med bara 2-3 anställda hade jag byggt burkarna själv. Kunskapen har jag och tiden får man ta sig, under en helg tex. Det hade jag i alla fall tjänat på.

Självklart gör stora företag det inte och det har jag aldrig påstått heller!


En liten fråga ang Mac OS X Tiger... det är väl ett 32bits OS som kan adressera 64bits minne om jag inte missförstått det?
Lite synd om så är fallet på så fet hårdvara. Känns lite trist att behöva köpa nytt os (när det kommer) och uppdatera för att nyttja den fulla potentialen. Inga jättepengar men dryga 1000-lappen...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

OS X nästa inkarnation, Leopard, kommer att vara det första Mac-operativet som är 64-bit fullt ut. Tycker också att det har dröjt onödigt länge med detta, särskilt som herr Jobs gärna hånar MS för att vara på efterkälken i alla lägen. XP 64-bit + 2003/64 funkar ju helt suveränt. Men men, Leopard ska väl inte vara så fett långt borta, och hade onekligen en massa nya roliga finesser, även om jag inte ser nåt riktigt värde i iChat med realtidsspecial-defects... :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Mungas

Post by Mungas »

Det är oftast billigare att köpa minnen och hårddiskar hos andra leverantörer än Apple. I mitt exempel valde jag 160 GB HD, vilket spar ca 650 kr jämfört med 250 GB.

Kan någon visa var man kan köpa minnen som passar till Mac Pro?

Var står det att X1900XT hos Apple kör lägre frekvens?

Alla API'n (Carbon, Cocoa) i Tiger är inte 64 bitar, men minneshantering o.s.v i "BSD-skalet" är 64 bitar.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Mungas wrote:Det är oftast billigare att köpa minnen och hårddiskar hos andra leverantörer än Apple. I mitt exempel valde jag 160 GB HD, vilket spar ca 650 kr jämfört med 250 GB.

Kan någon visa var man kan köpa minnen som passar till Mac Pro?

Var står det att X1900XT hos Apple kör lägre frekvens?

Alla API'n (Carbon, Cocoa) i Tiger är inte 64 bitar, men minneshantering o.s.v i "BSD-skalet" är 64 bitar.
"The Radeon X1900 XT used in the Mac Pro appears to have a 1.3GHz memory clock, which is slower than the 1.45GHz clock of the PC version. The core clock is also slower than the PC version at 600MHz, instead of 625MHz. Historically, ATI Mac Edition cards have always been clocked lower than their PC counterparts; ATI explained the reasoning behind this disparity as having to do with basic supply and demand. The demand for Mac video cards is lower than their PC counterparts, so ATI runs them at lower clock speeds to maintain their desired profit per card regardless of whether they are selling to Mac or PC markets."

Har varit så, så länge jag kan minnas. G4:orna hade ju tragiskt slöa versioner av ATI:s budgetkort. Antar att det beror på att relativt få Macar används till 3d-spel av tyngre karaktär...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Mungas

Post by Mungas »

ballkula wrote:"The Radeon X1900 XT used in the Mac Pro appears to have a 1.3GHz memory clock, which is slower than the 1.45GHz clock of the PC version"
Vem skrev ovanstående?
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Mungas wrote:
ballkula wrote:"The Radeon X1900 XT used in the Mac Pro appears to have a 1.3GHz memory clock, which is slower than the 1.45GHz clock of the PC version"
Vem skrev ovanstående?
www.anandtech.com
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

ballkula wrote:OS X nästa inkarnation, Leopard, kommer att vara det första Mac-operativet som är 64-bit fullt ut. Tycker också att det har dröjt onödigt länge med detta, särskilt som herr Jobs gärna hånar MS för att vara på efterkälken i alla lägen. XP 64-bit + 2003/64 funkar ju helt suveränt. Men men, Leopard ska väl inte vara så fett långt borta, och hade onekligen en massa nya roliga finesser, även om jag inte ser nåt riktigt värde i iChat med realtidsspecial-defects... :P
Ja det kan man ju tycka. Men det är ju delvis Apples val av Intel och Intels fel.
iMac G5 exempelvis har 64bitars processor och kan köra 64bitars program om man kör ett 64bitars OS på den. Men den nuvarande iMac:en med Intel Core Duo är 32bitars och kan inte köra 64bitars program. Mac Pro som nyheten behandlar har 64bitars processorer men den datorn är släppt ganska nyligen.

- Kom och köp det nya Mac OS X för 64bitars Intel Macar. Men för att kunna använda det så får du vänta ett halvår på de nya Macarna.

Det hade väl inte varit den smartaste strategin.


Så onödigt länge?
Om de hade behållt PowerMac eller bytt till AMD:s Athlon 64/Opteron/Turion - Ja
Om de byter till Intel som de har gjort - Nej*


* Om man inte i "onödigt länge" inkluderar att det tagit Intel "onödigt länge" att komma med några vettiga 64bitars processorer, förutom Itanium då. Men Itanium är ju så pass ovanliga och dyra att Mac nästan är en 'allemansdator' i jämnförelse med de system som har Itanium.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Niklas Berggren wrote:När kommer ni leverera MBP med merom, nem? :)
Jobbar nem för Apple?
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

GuessWho wrote:
Niklas Berggren wrote:När kommer ni leverera MBP med merom, nem? :)
Jobbar nem för Apple?
Well, inte riktigt. Jag har ett internship, men det tar slut snart.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

GuessWho wrote:Ja det kan man ju tycka. Men det är ju delvis Apples val av Intel och Intels fel.
iMac G5 exempelvis har 64bitars processor och kan köra 64bitars program om man kör ett 64bitars OS på den. Men den nuvarande iMac:en med Intel Core Duo är 32bitars och kan inte köra 64bitars program. Mac Pro som nyheten behandlar har 64bitars processorer men den datorn är släppt ganska nyligen.

- Kom och köp det nya Mac OS X för 64bitars Intel Macar. Men för att kunna använda det så får du vänta ett halvår på de nya Macarna.

Det hade väl inte varit den smartaste strategin.


Så onödigt länge?
Om de hade behållt PowerMac eller bytt till AMD:s Athlon 64/Opteron/Turion - Ja
Om de byter till Intel som de har gjort - Nej*


* Om man inte i "onödigt länge" inkluderar att det tagit Intel "onödigt länge" att komma med några vettiga 64bitars processorer, förutom Itanium då. Men Itanium är ju så pass ovanliga och dyra att Mac nästan är en 'allemansdator' i jämnförelse med de system som har Itanium.
De hade väl ändå kunnat haft 64-bitsversion redo direkt då Pro:n släpptes..? Bad excuse...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
Mungas

Post by Mungas »

ballkula wrote:De hade väl ändå kunnat haft 64-bitsversion redo direkt då Pro:n släpptes..? Bad excuse...
Tiger kommer alltid i 64-bitsversion:
http://www.apple.com/macosx/features/64bit/

Man behöver inte köpa en speciell 64-bitsversion av OS X, det är bara med Windows man måste det. Det är därför jag aldrig använt några 64-bitars "finesser" med min AMD 64.
Locked