Apples övergång till Intel slutförd

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Mungas wrote:Tiger kommer alltid i 64-bitsversion:
http://www.apple.com/macosx/features/64bit/

Man behöver inte köpa en speciell 64-bitsversion av OS X, det är bara med Windows man måste det. Det är därför jag aldrig använt några 64-bitars "finesser" med min AMD 64.
Ehm.. XP-64 är väl inte en "speciell" version? Det är ju en version som ersätter tidigare version om man så önskar. Precis som de olika inkarnationerna av OS X. 64-bits Windows är hur som haver inget nytt, utan är en bra fungerande och mogen produkt då MS tjuvstartade med IA64-versionen.

Någon som har koll på om Leopard kommer att rätta till OS X tillkortakommanden när det gäller server och gaming?
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Bästa Herr Ballkula,

Det hela beror ju på när man räknar ifrån och vad man har för tidsperspektiv.


Om man räknar från lanseringen av Mac Pro och tycker att det har tagit olidligt lång tid hitils, då är man nästan lika otålig som ett litet barn dagen före julafton.


Om man räknar sen lanseringen av Intel macarna, när den nuvarande iMacen och Mac Book Pro släptes. Då har jag större förståelse att du tycker det har tagit lång tid. Men då har vi problemet med att det inte fanns några 64bits x86 Macar. Något som åtminstånde jag tycker var ett vettigt skäl att inte släppa OS X 64bit x86 version redan då. Även om de kunda ha släpt det under devisen att den som väntar på något gott väntar aldrig för länge.


Om man ser till Microsofts lansering av Windows XP Professional x64 edition, ja när var det den kom ut? För ungefär ett och ett halvt år sen eller något sådant? Ja då borde Apple kommit ut med sitt nya OS X för minst ett år sen, men gärna två år sen.
Det var väl ungefär 3 år sen som Apple kom ut med PowerMac G5. Man kan ju tycka att de kunde haft ett 64bits OS X redan då. Vilket inte borde ha varit omöjligt, men då hade det inte varit för x86 platformen.


Om man ser till när 64bitars datorer var något relativt nytt, även för de som inte faller under kategorin "normal användare". Ja då borde Apple kommit med 64bits datorer och operativsystem redan för 15-20 år sen.




Det tidsperspektiv jag hade i åtanke när det talades om att det har tagit lång tid. Var från lanseringen av de första Intel Macarna, eller eventuellt sen Apple gick ut med att de skulle gå över från PowerPC platformen till x86 platformen.

Utifrån det tidsperspektivet tyckte jag det verkade rimligt att inte släppa ett operativsysten som 'ingen' kan köra (undantaget de som har utvecklingskit, kör något hack eller via emulator).
Athlon 64/Opteron/Turion fanns redan då och var/är okej processorer, så det borde inte varit omöjligt att ha x86 datorer och operativsystem för ett halvår sen (när x86 iMacen och Mac Book Pro kom), men det hade kunnat leda till komplikationer i samarbetet med Intel.
Om de första x86 Macarna hade haft 64bits processorer och Apple kännt till att det var så det skulle bli långt i förväg så är det ju fullt möjligt att redan de första x86 OS X hade varit 64bitars. Men det är ju bara ren spekulation om vad som skulle kunna ha varit om utifall att...
Man kan eventuellt tycka att Apple hade dålig timing i sin övergång, vilket må så vara.


Förövrigt finner jag det aningen lustigt att du tycker att bara för att hårdvaran 'inte finns', så är det inget giltigt skäl att inte släppa mjukvara för den.
Ungefär som att bara för att PlayStation 3 inte är lanserad ännu är det en dålig ursäkt för att inte börja sälja spelen redan nu.

B.b.b.b.b.b.baaaaaaaaaad bad to the bone excuse or not,
Om du är så otålig att de senaste 8 dagarna har varit en lång lång väntan för dig så kanske du ska försöka koppla av. Annars kan du ju alltid beställa en Mac Pro nu och köra något annat OS under tiden i väntan på nästa Mac OS X och skaffa det när det kommer.
Locked