Anonymitet möjligt via nya tjänst från Piratpartiet

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Anonymitet möjligt via nya tjänst från Piratpartiet

Post by lither »

Det omtalade enfrågespartiet Piratpartiet har lanserat en kommersiell darknet-tjänst. Det skriver de själva i ett pressmeddelande på deras webbplats. Tjänsten i sig innebär att en användare får en anonym identitet, en ospårbar adress. Det är högteknologiföretaget Relakks som förser användaren med en neutral IP-adress ovanpå internetuppkopplingen genom en krypterad VPN-förbindelse.

- Det finns många legitima skäl till att vilja vara anonym på Internet, säger Rickard Falkvinge, ordförande för Piratpartiet i deras pressmeddelande. Om statsmakterna kan läsa allt som varje medborgare tycker, skriver och känner, så kan ingen medborgare längre granska statsmakten. Rätten att kommunicera privat är grundläggande för en fungerande demokrati. Utan att kunna kommunicera anonymt och bekvämt över Internet, så är den rätten tillintetgjord.

Den enda gången Relakks kan lämna ut deras kunders uppgifter är "om svenska myndigheter kan påvisa bort rimligt tvivel att de har grund för att kräva användareuppgifterna från RELAKKS (de måste i så fall vara av uppfattningen att straffet inte kommer att bli böter) måste RELAKKS överlämna de abonnentuppgifter som du som användare har lämnat", skriver Relakks i deras FAQ.

Hela pressmeddelandet kan du läsa här.
Last edited by lither on 2006-08-15 14:00:35, edited 1 time in total.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Re: Anonymitet möjligt via nya tjänst från Piratpartiet

Post by Lyngan »

Erik Blomqvist wrote:Det omtalade enfrågespartiet Piratpartiet har lanserat en kommersiell darknet-tjänst. Det skriver de själva i ett pressmeddelande på deras webbplats. Tjänsten i sig innebär att en användare får en anonym identitet, en ospårbar adress. Det är högteknologiföretaget Relakks som förser användaren med en neutral IP-adress ovanpå internetuppkopplingen genom en krypterad VPN-förbindelse.

- Det finns många legitima skäl till att vilja vara anonym på Internet, säger Rickard Falkvinge, ordförande för Piratpartiet i deras pressmeddelande. Om statsmakterna kan läsa allt som varje medborgare tycker, skriver och känner, så kan ingen medborgare längre granska statsmakten. Rätten att kommunicera privat är grundläggande för en fungerande demokrati. Utan att kunna kommunicera anonymt och bekvämt över Internet, så är den rätten tillintetgjord.

Den enda gången Relakks kan lämna ut deras kunders uppgifter är "om svenska myndigheter kan påvisa bort rimligt tvivel att de har grund för att kräva användareuppgifterna från RELAKKS (de måste i så fall vara av uppfattningen att straffet inte kommer att bli böter) måste RELAKKS överlämna de abonnentuppgifter som du som användare har lämnat", skriver Relakks i deras FAQ.

Hela pressmeddelandet kan du läsa här.
Helt rätt!! ;)
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Post by borz »

Lätt att jag abonnerar på en sådan tjänst!
DDS for life!
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Pirater som börjar ta betalt... vad hände med "information wants to be free"? :P
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

ballkula wrote:Pirater som börjar ta betalt... vad hände med "information wants to be free"? :P
W00t!? :o ska dom ta betalt för tjänsten :-[ läste inte hela :-/
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
lither
Hedersbit
Posts: 9507
Joined: 2002-03-09 21:12:13
Location: Göteborg
Contact:

Post by lither »

Lyngan wrote:
ballkula wrote:Pirater som börjar ta betalt... vad hände med "information wants to be free"? :P
W00t!? :o ska dom ta betalt för tjänsten :-[ läste inte hela :-/
Tjänsten, som är gratis för alla som bor i Sverige fram till valet i höst, finns att beställa nu på www.relakks.com. För alla andra kostar tjänsten 5 euro per månad.
1. Nigger guy, two words which by themselves are harmless, but when combined they form a verbal missile of hate.
2. Vivaldi
3. Buffalos ...
User avatar
ballkula
Posts: 2473
Joined: 2002-05-03 23:42:04
Location: Västerbotten

Post by ballkula »

Erik Blomqvist wrote:
Lyngan wrote:
ballkula wrote:Pirater som börjar ta betalt... vad hände med "information wants to be free"? :P
W00t!? :o ska dom ta betalt för tjänsten :-[ läste inte hela :-/
Tjänsten, som är gratis för alla som bor i Sverige fram till valet i höst, finns att beställa nu på www.relakks.com. För alla andra kostar tjänsten 5 euro per månad.
Fram till valet - det är inte någon lång period direkt...
Processor: Core 2 Quad QX9650
Grafikkort: Asus Geforce 8800GTS 512MB
Minne: 8192MB DDR2-800MHz
HD: 2xRaptor 150GB, 2x1TB Samsung F1
Moderkort: Asus P5E X38
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

Erik Blomqvist wrote:
Lyngan wrote:
ballkula wrote:Pirater som börjar ta betalt... vad hände med "information wants to be free"? :P
W00t!? :o ska dom ta betalt för tjänsten :-[ läste inte hela :-/
Tjänsten, som är gratis för alla som bor i Sverige fram till valet i höst, finns att beställa nu på www.relakks.com. För alla andra kostar tjänsten 5 euro per månad.
Dåså ;)
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
Lyngan
Posts: 580
Joined: 2002-10-14 9:32:14
Location: Småland / Sverige

Post by Lyngan »

ballkula wrote:
Erik Blomqvist wrote:
Lyngan wrote:
ballkula wrote:Pirater som börjar ta betalt... vad hände med "information wants to be free"? :P
W00t!? :o ska dom ta betalt för tjänsten :-[ läste inte hela :-/
Tjänsten, som är gratis för alla som bor i Sverige fram till valet i höst, finns att beställa nu på www.relakks.com. För alla andra kostar tjänsten 5 euro per månad.
Fram till valet - det är inte någon lång period direkt...
Politik i ett nötskal ::)
Gamestation: 4400+, 936GB, 2024mb, 256mb
Workstation: 2,8ghz, 80gb, 512mb, 64mb
Server: IBM Netfinity 5500
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Det är ju inte direkt gratis för dem så det är klart att det kommer att kosta.
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

poller wrote:Det är ju inte direkt gratis för dem så det är klart att det kommer att kosta.
Det är inte gratis att driva TPB heller men såvitt jag förstått går de med stor vinst på donationer.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Niklas Berggren wrote:
poller wrote:Det är ju inte direkt gratis för dem så det är klart att det kommer att kosta.
Det är inte gratis att driva TPB heller men såvitt jag förstått går de med stor vinst på donationer.
Jag skulle inte bli förvånad om de fick några kronor på reklamen.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Den här nyheten reporteras det om på Slashdot, Sweclockers och digg också. Ganska stor nyhet som fått mycket publicitet.

Den använder 128-bits kryptering. Inte så jätte starkt...
Och för att använda tjänsten anonymt, så måste man först uppge namn...
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Moonsky wrote:Den här nyheten reporteras det om på Slashdot, Sweclockers och digg också. Ganska stor nyhet som fått mycket publicitet.

Den använder 128-bits kryptering. Inte så jätte starkt...
Och för att använda tjänsten anonymt, så måste man först uppge namn...
Måste man knappa in sitt namn eller kan man hitta på ett? Hmm...
User avatar
Longstock
Posts: 1370
Joined: 2006-05-25 10:04:03
Location: Stockholm

Post by Longstock »

Fluffy wrote:
Moonsky wrote:Den här nyheten reporteras det om på Slashdot, Sweclockers och digg också. Ganska stor nyhet som fått mycket publicitet.

Den använder 128-bits kryptering. Inte så jätte starkt...
Och för att använda tjänsten anonymt, så måste man först uppge namn...
Måste man knappa in sitt namn eller kan man hitta på ett? Hmm...
Henrik Pontén ftw.
User avatar
poller
Hedersbit
Posts: 4387
Joined: 2002-03-11 10:33:23
Contact:

Post by poller »

Niklas Berggren wrote:Det är inte gratis att driva TPB heller men såvitt jag förstått går de med stor vinst på donationer.
De drar väl in en hel del pengar på reklam också. Något som inte är lika lätt för ett darknet att få till.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

ballkula wrote:Pirater som börjar ta betalt... vad hände med "information wants to be free"? :P
Det är ju inte information man betalar för i detta fall, utan anonymitet.
Kan visserligen låta lite motsägesefullt, eftersom information om vem du är och vad du gör också är information. Men det är ju en viss skillnad på en privatpersons anonymitet och frihet att utrycka åsikter utan att tala om vem han eller hon är i verkliga livet. Eller på företag och myndigheter som försöker mörka saker. Eller för den delen ettorna och nollorna i en piratkopierad film/album/spel/whatever som antagligen var det du syftade på.



Fluffy wrote:
Moonsky wrote:Den använder 128-bits kryptering. Inte så jätte starkt...
Och för att använda tjänsten anonymt, så måste man först uppge namn...
Måste man knappa in sitt namn eller kan man hitta på ett? Hmm...
Det är ju en bra fråga. Antagligen så vill de att man ska skriva in sitt riktiga namn, kanske måste verifiera det på något sätt också.

Iden med anonymiseringstjänster är inte dum. Frågan är bara hur pass bra anonymitet får man om de som driver tjänsten kan spåra det man gör och har ens personuppgifter.
Om den är tillräckligt bra för de som piratkopierar att inte åka fast kommer det säkert få en del kunder.
Men hur är det med folk som verkligen behöver bra anonymitet. Personer som har "farliga åsiker" eller som vet för mycket om något de inte borde känna till?
User avatar
Niklas Berggren
Hedersbit
Posts: 3524
Joined: 2002-03-08 17:53:04
Location: Göteborg (Skövde)
Contact:

Post by Niklas Berggren »

poller wrote:De drar väl in en hel del pengar på reklam också. Något som inte är lika lätt för ett darknet att få till.
Jag erkänner att jag inte brytt mig över hövan om TBPs ekonomi, men vad jag läst och hört så kommer en betydande av det ekonomiska stödet genom donationer, mer än tillräckligt för att hålla projektet flytande och tillochmed växande.
"How about the government sticks to courts, police, defense and corruption and leave compassion to the people who have it?" - Penn Jillette.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Tjänsten är otroligt seg, eller ja, "The page cannot be displayed" snarare. Kan iofs vara för att jag sitter just nu på en 0,5mbit lina, undra om det har något med det att göra?
pcguru
Posts: 2
Joined: 2006-08-16 1:13:18

Anonymitet...

Post by pcguru »

Datalagringsdirektivet kommer att göra det möjligt att lista ut vem som är bakom den "anonyma IP-adressen" ändå, det här är ett smart sätt för Piratpartiet och Labs2 att tjäna pengar på fildelande människors rädsla för APB, RIAA och MPAA.

Prestandan kommer alltid att vara ett problem, särskilt eftersom det är en central punkt involverad. Att kryptera all trafik som passerar Relakks kostar mycket pengar och cpu-kraft. Dessutom kostar mappningen av anonym->reellt IP. Hastigheten kommer inte att bli den utlovade.

Att du har 0.5 Mbit påverkar inte, du skulle fått 0.5 Mbit då också om de höll vad de lovade, fast med en något högre ping.
Campaigner

Post by Campaigner »

Känns onödigt utom för de som gör datorbrott som bara leder till böter (piratkopiering).

Men de som har "farliga åsikter" och som SÄPO vill ha tag i kan nog inte gömma sig även bakom DarkNet så det verkar bara vara till för en sak.
mutex

Re: Anonymitet...

Post by mutex »

pcguru wrote:Datalagringsdirektivet kommer att göra det möjligt att lista ut vem som är bakom den "anonyma IP-adressen" ändå, det här är ett smart sätt för Piratpartiet och Labs2 att tjäna pengar på fildelande människors rädsla för APB, RIAA och MPAA.

Prestandan kommer alltid att vara ett problem, särskilt eftersom det är en central punkt involverad. Att kryptera all trafik som passerar Relakks kostar mycket pengar och cpu-kraft. Dessutom kostar mappningen av anonym->reellt IP. Hastigheten kommer inte att bli den utlovade.

Att du har 0.5 Mbit påverkar inte, du skulle fått 0.5 Mbit då också om de höll vad de lovade, fast med en något högre ping.
Prestandan behöver inte vara ett problem för en central nod, ta en titt på VIA's C7 cpu, den har stöd för AES,3DES,MD5,SHA-1 i kärnan och ska tydligen klara att kryptera AES upp till ca 27Gb/s.
Men det jag inte förstår är varför folk kallar det för en darknet tjänst? Vad jag har förstått så att det en vanlig vpn server som routar trafiken vidare, rätta mig gärna om jag har fel.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Re: Anonymitet...

Post by Moonsky »

Campaigner wrote:Känns onödigt utom för de som gör datorbrott som bara leder till böter (piratkopiering).

Men de som har "farliga åsikter" och som SÄPO vill ha tag i kan nog inte gömma sig även bakom DarkNet så det verkar bara vara till för en sak.
Den kanske inte är till för att folk ska använda den för olagligheter?
Alla som önskar anonymitet är inte folk som sysslar med olagligheter.
Själv föredrar jag anonymitet, jag gör ingenting jag inte bör göra, men gillar anonymitet pga. blandannat principskäl. Tycker det är en självklarhet att jag ska kunna vara anonym.
mutex wrote:Prestandan behöver inte vara ett problem för en central nod, ta en titt på VIA's C7 cpu, den har stöd för AES,3DES,MD5,SHA-1 i kärnan och ska tydligen klara att kryptera AES upp till ca 27Gb/s.
Men det jag inte förstår är varför folk kallar det för en darknet tjänst? Vad jag har förstått så att det en vanlig vpn server som routar trafiken vidare, rätta mig gärna om jag har fel.
För att "darknet" låter så mycket tuffare! ;D
pcguru wrote:Datalagringsdirektivet kommer att göra det möjligt att lista ut vem som är bakom den "anonyma IP-adressen" ändå, det här är ett smart sätt för Piratpartiet och Labs2 att tjäna pengar på fildelande människors rädsla för APB, RIAA och MPAA.
Jo kanske, men det kanske inte är tänkt att den ska erbjuda 100 procentig anonymitet. Men jag kan surfa utan att min IP address hamnar i någons loggar, utan oroa mig för "geocoding", dvs att siter vet vilket land, vilken stad jag bor i genom att sin min IP address, och sedan kan använda det för bla reklam-banners, etc.
Kan chatta på bla. IRC nätverk utan avslöjja min IP address till scriptkiddies, och kan undvika portscans, (D)DoS attacker, etc.
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Tråkigt nog kommer det nog att finnas idioter som missbrukar denna tjänst för att skicka spam (såvida inte port 25/SMTP är blockerad), och för att vandalisera wiki's, etc.
Sen finns det massa idioter som tycker att det är nödvändigt att beté sig som idioter.
Sen finns det en massa störiga script kiddies.
Mig med
Posts: 2336
Joined: 2005-06-17 10:33:09

Post by Mig med »

Moonsky wrote:Tråkigt nog kommer det nog att finnas idioter som missbrukar denna tjänst för att skicka spam (såvida inte port 25/SMTP är blockerad), och för att vandalisera wiki's, etc.
Sen finns det massa idioter som tycker att det är nödvändigt att beté sig som idioter.
Sen finns det en massa störiga script kiddies.
Därför är det skönt att det kommer att kosta senare, så att vi slipper, om inte allt, iaf lite granna av allt sådant ;)
Locked