Core 2 Duo för bärbara

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Core 2 Duo för bärbara

Post by Jonas Axman »

Idag så har Intel lanserat sina Core 2 Duo-processorer även för den bärbara marknaden. Core 2 Duo för bärbara datorer har gått under arbetsnamnet Merom och lanseras nu i hastigheter från 1.66 GHz till 2.33 GHz. Processorn skiljer sig i grund och botten inte från den stationära Core 2 Duo men man använder sig av lägre spänning, lägre busshastighet samt att man använder de energisparande funktionerna till fullo för att få processorn mer energisnål.

Vill du läsa mer om Merom så rekommenderar vi följande artiklar:
:: Ars technica om Core 2 Duo
:: trusted Reviews om Core 2 Duo.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

Nu är alla processorer på marknaden 64bit utom VIAs patetiska försök.
Dags att regga 128bits.se
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Längtar till macbook kommer med merom, då är det dags att slå till :)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

snigel wrote:Längtar till macbook kommer med merom, då är det dags att slå till :)
Varför är apple så rädda för att låta osx köra på en PC? nu när de är "billigare" än PC?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

SBeaver wrote:
snigel wrote:Längtar till macbook kommer med merom, då är det dags att slå till :)
Varför är apple så rädda för att låta osx köra på en PC? nu när de är "billigare" än PC?
Jag ser två direkta skäl;

1. De tjänar pengar på hårdvaran.
2. De har lätt att garantera att det fungerar bra och det går fort att styra upp de hårdvaruspecifika problem som dyker upp. På så sätt slipper användaren till stor del bry sig om problemen och användning av tredjepartsprogram.

För det är just det med att köpa en "vanlig" laptop, alla funktioner är tillverkarnas egna fulhack, vilket tredjepartsbloat är du tvungen att köra för att det ska fungera? Jag har haft ett gäng pc-laptopar och det är just den där helheten som apple tillhandahåller som är så skön.
Vill du nu köra osx på din pc går ju det att göra, men funktionaliteten blir ju just sådär, och väldigt mycket blir ett projekt att få att fungera.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

snigel wrote:
SBeaver wrote:
snigel wrote:Längtar till macbook kommer med merom, då är det dags att slå till :)
Varför är apple så rädda för att låta osx köra på en PC? nu när de är "billigare" än PC?
Jag ser två direkta skäl;

1. De tjänar pengar på hårdvaran.
2. De har lätt att garantera att det fungerar bra och det går fort att styra upp de hårdvaruspecifika problem som dyker upp. På så sätt slipper användaren till stor del bry sig om problemen och användning av tredjepartsprogram.

För det är just det med att köpa en "vanlig" laptop, alla funktioner är tillverkarnas egna fulhack, vilket tredjepartsbloat är du tvungen att köra för att det ska fungera? Jag har haft ett gäng pc-laptopar och det är just den där helheten som apple tillhandahåller som är så skön.
Vill du nu köra osx på din pc går ju det att göra, men funktionaliteten blir ju just sådär, och väldigt mycket blir ett projekt att få att fungera.
Det enda sättet alla ska kunna välja OS fritt är alltså om alla har en mac, denna dröm kommer aldrig att infinna sig får man verkligen hoppas.
Så för eller senare måste de ju släppa loss sitt OS så att alla kan få använda det annars kommer de att försvinna eller alternativt vara lika små på marknaden som de är idag.
Är det inte bara så att deras ekonomigossar sitter och knackar sina siffror och så fort den extra inkomsten på hårdvaran går under en acceptabel nivå så släpper de loss osx till alla och mac blir bara ännu en pc som dell, hp, eller liknande. har jag rätt?
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

SBeaver wrote:Det enda sättet alla ska kunna välja OS fritt är alltså om alla har en mac, denna dröm kommer aldrig att infinna sig får man verkligen hoppas.
Så för eller senare måste de ju släppa loss sitt OS så att alla kan få använda det annars kommer de att försvinna eller alternativt vara lika små på marknaden som de är idag.
Är det inte bara så att deras ekonomigossar sitter och knackar sina siffror och så fort den extra inkomsten på hårdvaran går under en acceptabel nivå så släpper de loss osx till alla och mac blir bara ännu en pc som dell, hp, eller liknande. har jag rätt?
Det är ju mycket diskussioner kring detta, personligen trivs jag med apples datorer så därför har ju inte jag några komplikationer med att det ser ut som det gör. Det gynnar trots allt mig som kund att operativet fungerar väl med deras hårdvara. Rent prismässigt står sig deras datorer relativt bra om man slänger på studentrabatten, så jag ser inte som att jag betalar några stora summor för det jag vill ha.

Ser inte riktigt varför du har ont att de gör som de gör? Vill du köra osx, köp en mac eller fulhacka dig fram med en pc.
Men jag förstår inte vad du ser för problem med att man har störst valmöjlighet med en mac, jag menar, vill du inte ha valmöjligheten köp inte en mac? Vill du inte ha en dell, köp inte dell.

Varför släpps inte windows till powerpc när vi ändå är igång? AmigaOS 4 borde släppas till macintosh, det är ju endas sättet för dem att växa sig stora.

Frågar du mig är det en fråga om kvalitet ut mot företag och kunder, inte en fråga om du tycker det är roligt att köra alla operativ på din dator.
Du köper inte osx, du köper en helhet.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Eneriz
Posts: 192
Joined: 2005-07-19 9:15:35
Location: Luleå

Post by Eneriz »

SBeaver wrote:
snigel wrote:
SBeaver wrote:
snigel wrote:Längtar till macbook kommer med merom, då är det dags att slå till :)
Varför är apple så rädda för att låta osx köra på en PC? nu när de är "billigare" än PC?
Jag ser två direkta skäl;

1. De tjänar pengar på hårdvaran.
2. De har lätt att garantera att det fungerar bra och det går fort att styra upp de hårdvaruspecifika problem som dyker upp. På så sätt slipper användaren till stor del bry sig om problemen och användning av tredjepartsprogram.

För det är just det med att köpa en "vanlig" laptop, alla funktioner är tillverkarnas egna fulhack, vilket tredjepartsbloat är du tvungen att köra för att det ska fungera? Jag har haft ett gäng pc-laptopar och det är just den där helheten som apple tillhandahåller som är så skön.
Vill du nu köra osx på din pc går ju det att göra, men funktionaliteten blir ju just sådär, och väldigt mycket blir ett projekt att få att fungera.
Det enda sättet alla ska kunna välja OS fritt är alltså om alla har en mac, denna dröm kommer aldrig att infinna sig får man verkligen hoppas.
Så för eller senare måste de ju släppa loss sitt OS så att alla kan få använda det annars kommer de att försvinna eller alternativt vara lika små på marknaden som de är idag.
Är det inte bara så att deras ekonomigossar sitter och knackar sina siffror och så fort den extra inkomsten på hårdvaran går under en acceptabel nivå så släpper de loss osx till alla och mac blir bara ännu en pc som dell, hp, eller liknande. har jag rätt?
'

Även fast vissa (Läs: Snigel) försöker bortförklara detta in i det sista, så tror jag du har rätt.
Hade gärna sett osx till PC. Inte för att det är bättre än windows, men alltid trevligt med valmöjligheter.
Mobile AMD Athlon64 2800+/512mb Corsair value PC3200/200gb S-ATA/Asus K8N S754/Radeon 9200 128mb AGP
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

snigel wrote:2. De har lätt att garantera att det fungerar bra och det går fort att styra upp de hårdvaruspecifika problem som dyker upp. På så sätt slipper användaren till stor del bry sig om problemen och användning av tredjepartsprogram.

För det är just det med att köpa en "vanlig" laptop, alla funktioner är tillverkarnas egna fulhack, vilket tredjepartsbloat är du tvungen att köra för att det ska fungera?
Det är ju bara att följa valfritt open-source-OS och se hur skoj det är för dem
att försöka supporta skum 3e-parts-hårdvara och bizarra implementationer
av apm/acpi osv. Hur kul är det med laptops som inte kan sova om man fäller
ihop locket, system som inte kan rapportera batteristatus osv?
Allt sånt slipper man om man inte har en driver skriven av maskintillverkaren,
något som vore trist för Apple att försöka få till stånd.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
User avatar
enix
Posts: 3511
Joined: 2002-04-16 17:41:11
Location: Stockholm

Post by enix »

Typiskt att John Bauer gymnasiet inte kunde vänta tills nu, då hade de ju kunnat ta in core2duo laptops istället för core duo :)

Nåja, man kan inte få allt.
Workstation: Core i5 750 2.66GHz, 4GB DDR3, 3TB HDD, HD4890 1GB, Windows7 Pro x64
Laptop: AMD Athlon64 X2 QL-60 1.90GHz, 3GB DDR2, 250GB HDD, HD3450 256MB, Windows Vista Home Premium x86
iPhone 3G 8GB | PS3 40GB | XB360 20GB | Wii 8GB | PSP 2GB | PS2
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Eneriz wrote:'

Även fast vissa (Läs: Snigel) försöker bortförklara detta in i det sista, så tror jag du har rätt.
Hade gärna sett osx till PC. Inte för att det är bättre än windows, men alltid trevligt med valmöjligheter.
Den valmöjligheten finns redan idag.
1. tanka ned valfri piratversion och försök få igång på fel hårdvara
2. Köp "rätt" hårdvara och kör en bootcd och där efter kan du köra originalskivor och på så sätt köra operativet lagligt så sätt att du åtminstone köpt det.

Valmöjligheten finns redan, fast inte officiellt.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

Vi är på väg in i en ny era. Att Apple säljer en helhetslösning öppnar dörrarna för bättre bättre tekniska lösningar som blir mer och mer konkurrenskraftiga jämfört med konkurrenterna. Tidigare har detta lett till högre kostnader vilket stundtals lett till både högre pris och komponenter som varit sämre än alternativen.

När nu hårdvaran är mer kommoditiserad, och halva Mac OS X är open source försvinner dessa nackdelar. Man kan dra nytta av det som finns fritt att tillgå och kan satsa resurser på integration och extra finesser som förhöjer användarens upplevelse i förhållande till en grå PC som är ett hopplock av allt möjligt.

Ge det fem till tio år, men sedan kommer "vertikal integration" vara nya modeord. Dell släpper en egen distribution med Linux och MS överväger att börja tillverka datorer. Kom ihåg var du läste det här första gången. ;)
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

SBeaver wrote:Så för eller senare måste de ju släppa loss sitt OS så att alla kan få använda det annars kommer de att försvinna eller alternativt vara lika små på marknaden som de är idag.
Du får det senare att låta negativt, rent av omöjilgt.

Det finns inget egenvärde i att vara störst, det som räknas för aktieägarna är marginaler och avkastning. Sett ur det perspektivet är Apple idag den mest framgångsrika datortillverkaren. Tillsammans med Dell var man den enda tillverkaren som inte gick med stora förluster efter att bubblan sprack, och marginalerna är de bästa i industrin.

Apple är inte ett företag som håller på att gå under, de är det just nu mest framgångsrika i hela industrin. Att de skulle vara tvungna att överväga att gå över till en modell som Dell + MS och sluta sälja helhetslösningar är vansinne. Då kan man räkna med att företaget snabbt hade slutat på samma sätt som IBMs PC-avdelning eller alla konkurrenter till MS som försökt konkurrera med MS genom att sälja OS löst.

Din analys verkar byggd på vad du önskar skulle ske, så att du kan köpa OSX till din hembyggda burk. Det hade säkerligen gagnat dig kortsiktigt, men långsiktigt hade det betytt att Apple hade försvunnit.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

nem wrote:
SBeaver wrote: Din analys verkar byggd på vad du önskar skulle ske, så att du kan köpa OSX till din hembyggda burk. Det hade säkerligen gagnat dig kortsiktigt, men långsiktigt hade det betytt att Apple hade försvunnit.
Jag skrev det bara på det sättet för att försöka mjölka ur er på lite svar, jag skulle inte skaffa osx även om jag kunde.
Personligen har jag aldrig gillat macar, men det är nog en kvarleva från när jag senast använde en mac, en classic II eller vad de där fula burkarna hette.
Jag vet att mac har gått mycket framåt de senaste åren, och jag vill inte att osx ska försvinna, däremot vill jag att mac-användarna med deras "livstilslösningar" och annat flum ska försvinna.
Apples datorer existerar bara så länge som det inte går att jämföra dem med resten.
och mac är väl lika mycket hopplock som vilken PC som helst föresten.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Post by nem »

SBeaver wrote:Jag skrev det bara på det sättet för att försöka mjölka ur er på lite svar, jag skulle inte skaffa osx även om jag kunde.
...
Jag vet att mac har gått mycket framåt de senaste åren, och jag vill inte att osx ska försvinna, däremot vill jag att mac-användarna med deras "livstilslösningar" och annat flum ska försvinna.
Jo, det vore väl trevligt om det fanns lite mindre valmöjligheter så att folk inte valde fel. Tänk vad bra det vore om det bara fanns en av varje produkt, så att alla kunde få det bästa och inte kunde luras av företags lögnaktiga marknadsföring.
SBeaver wrote:Apples datorer existerar bara så länge som det inte går att jämföra dem med resten.
och mac är väl lika mycket hopplock som vilken PC som helst föresten.
När Apples datorer plötsligen fick prestanda som gick att jämföra med resten gick marknadsandelen för bärbara upp från 6% till 12% i USA på mindre än ett halvår. Men det är nog bara ännu ett tecken på den när som helst nu™ förestående konkursen.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
SBeaver
Posts: 266
Joined: 2002-03-07 23:32:13

Post by SBeaver »

kom av mig lite ;D

edit: va vad det jag skulle säga hm.. ja just det

Vad är det för hårdvara i en mac som apple står för nu?
Jag skulle se efter på deras hemsida men den var nere.
Men de tillverkar väl inte processorer, minnen, grafikkort eller ljudkort så är det moderkort de tillverkar och fina lådor till? de kanske gör skärmar också men de gör väl inte lcd-panelerna själva utan de gör endast skalet, får jag för mig. jag kan ha fel där
User avatar
IcePic
Hedersbit
Posts: 6061
Joined: 2002-03-08 16:09:38

Post by IcePic »

SBeaver wrote:kom av mig lite ;D

edit: va vad det jag skulle säga hm.. ja just det

Vad är det för hårdvara i en mac som apple står för nu?
Jag skulle se efter på deras hemsida men den var nere.
Men de tillverkar väl inte processorer, minnen, grafikkort eller ljudkort så är det moderkort de tillverkar och fina lådor till? de kanske gör skärmar också men de gör väl inte lcd-panelerna själva utan de gör endast skalet, får jag för mig. jag kan ha fel där
Det intressanta är inte att de inte gör sin egen hw, utan att de _väljer_ sin
egen.
Oh give me a clone, my very own clone,
with the Y chromosome changed to X!
And since she's my own, of my own flesh and bone,
she'll be thinking of nothing but sex!
blubb

Post by blubb »

IcePic wrote:
SBeaver wrote:kom av mig lite ;D

edit: va vad det jag skulle säga hm.. ja just det

Vad är det för hårdvara i en mac som apple står för nu?
Jag skulle se efter på deras hemsida men den var nere.
Men de tillverkar väl inte processorer, minnen, grafikkort eller ljudkort så är det moderkort de tillverkar och fina lådor till? de kanske gör skärmar också men de gör väl inte lcd-panelerna själva utan de gör endast skalet, får jag för mig. jag kan ha fel där
Det intressanta är inte att de inte gör sin egen hw, utan att de _väljer_ sin
egen.
Panelerna beställs från lg.philips tror jag bestämt.
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Det snackas mycket om helhetslösningar och skräddarsydd hårdvara.

Löjligt rakt igenom i mina ögon. Du får en lika bra helhetskänsla från vilken annan kvalitetstillverkare som helst, om inte bättre (apple har trotts allt bara ett par produkter som ska täcka hela världens behov - det kan omöjligen räcka).

De flesta försöker komma undan så billigt som möjligt, köper det billigaste man kan komma över och då apple inte har riktiga budgetgrejjer så blir upplevelsen ofta bättre.

Eftersom tillverkarna vet att kunderna är idioter så skiter de i att skriva vettiga drivrutiner vilket gör att det inte riktigt fungerar som det ska. Köper man bra hårdvara med bra drivrutiner så finns det inget som heter instabilitet oavsett vilket system man använder (visst finns det det, finns buggar i alla system - men trotts Apples totala kontroll av hårdvara så är inte OS X stabilare än andra system).

*nix är ju bland de sämsta på området eftersom väldigt få (relativt sett) stödjer det samt att många drivrutiner inte riktigt håller måttet. Men självklart, har man bra produkter för ändamålet så är det klockrent. Precis som för windows och precis som för OS X.

Den där helhetskänslan kommer direkt från reklambladen samt att det är det enda stället man kan få OS X ifrån.

Jag säger inte att folk inte får tycka att det är en helhetskänsla men att påstå att det är mer helhetskänsla över apple än någon annan är ärligt bara trams.
Väldigt mycket av denna helhetskänsla ligger i designen. Och eftersom apples design är så prisad så blir även helhetskänslan lätt det.



Vore riktigt roligt om lenovo kunde skeppa sina datorer med merom på en gång - men det vågar jag inte hoppas på :(
Känns lite B att skaffa en dyr bärbar med 32 bitar idag - när jag tänkt att den ska hålla _länge_ (med i ekvationen bör det nämnas att jag är något av en prylgalning ;)).
User avatar
Hein
Posts: 1291
Joined: 2002-03-09 19:38:38
Location: Norrland
Contact:

Post by Hein »

Sitter och väntar på 'core duo'-bärbar(a) att droppa i pris...
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Hein wrote:Sitter och väntar på 'core duo'-bärbar(a) att droppa i pris...
Vet inte om det kommer bli någon större skillnad. Känns mest som om core 2 duo kommer att ta över.
Det är ju egentligen ingen större skillnad prestandamässigt och det är exakt samma pris på de nya.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

tjoff wrote:Det snackas mycket om helhetslösningar och skräddarsydd hårdvara.

Löjligt rakt igenom i mina ögon. Du får en lika bra helhetskänsla från vilken annan kvalitetstillverkare som helst, om inte bättre (apple har trotts allt bara ett par produkter som ska täcka hela världens behov - det kan omöjligen räcka).

De flesta försöker komma undan så billigt som möjligt, köper det billigaste man kan komma över och då apple inte har riktiga budgetgrejjer så blir upplevelsen ofta bättre.

Eftersom tillverkarna vet att kunderna är idioter så skiter de i att skriva vettiga drivrutiner vilket gör att det inte riktigt fungerar som det ska. Köper man bra hårdvara med bra drivrutiner så finns det inget som heter instabilitet oavsett vilket system man använder (visst finns det det, finns buggar i alla system - men trotts Apples totala kontroll av hårdvara så är inte OS X stabilare än andra system).

*nix är ju bland de sämsta på området eftersom väldigt få (relativt sett) stödjer det samt att många drivrutiner inte riktigt håller måttet. Men självklart, har man bra produkter för ändamålet så är det klockrent. Precis som för windows och precis som för OS X.

Den där helhetskänslan kommer direkt från reklambladen samt att det är det enda stället man kan få OS X ifrån.

Jag säger inte att folk inte får tycka att det är en helhetskänsla men att påstå att det är mer helhetskänsla över apple än någon annan är ärligt bara trams.
Väldigt mycket av denna helhetskänsla ligger i designen. Och eftersom apples design är så prisad så blir även helhetskänslan lätt det.
Antingen har du inget grepp om helhetskänsla eller så har du helt enkelt inte tagit dig en titt på många tredjepartsimplementationer som man är tvungen att köra med laptopar för att samtliga funktioner ska fungera.

Du skriver själv att tillverkare skriver dåliga drivrutiner och det enda sättet att få det att fungera på ett vettigt sätt är att välja den hårdvara som har bäst drivrutiner.
Sätt dig nu in i situationen att du ska ha en laptop, där du faktiskt inte kan välja hårdvara på samma flexibla vis, kanske blir du tvingad att köra med någon tredjepartsskrot som var fulkodad i alla fall.

En av anledningarna till att jag skriver det här är knappast någon form av macfanatism utan att jag har kasserat ett par pc-laptopar bakom mig, jag har jobbat en del som servicetekniker och i mångt och mycket är det inte roligt med vad man får dras med när det är tredjepart.
Intels problem med centrinodrivrutiner är knappast något man kan avhjälpa genom att välja ett företag som utvecklar bra drivrutiner?
För att inte ta min mormors laptop, dyrare compaq, ingen tredjepartsbloat, men det integrerade grafikkort trivdes inte bra under xp med över 512mb ram, vilket krävde att jag själv fick kombinera ati-drivrutiner tills det fungerade. Just sådant slipper jag, för det bara fungerar. Naturligtvis är det inte felsäkert, men med en mindre hårdvarubas blir det lättare att hitta fel och snabbare att rätta till dem. Skönt om man inte har all tid i världen för hemmapul längre.

Sen förstår jag inte riktigt varför jag eller någon annan som är intresserad av helhetskänsla skulle bry oss det minsta om att det finns kunder som varken ser eller förstår detta.
Helhetskänsla är bra design med ett välfungerande operativ och att de fungerar bra med varandra, utan drivrutinsskivan, utan pill på nätet. Utan någon research innan. Vem som helst ska kunna köpa datorn och det ska fungera, det är en helhet.

Vad många här inne verkar missa är att det är en väldigt markant skillnad mellan att bygga en stationär dator och få den välfungerande mot windows än ett bärbart dito med en radda specialfunktioner.
Personligen hade jag inte klagat om dell hade haft ett eget os som fungerade superbt med sina laptops. Hade blivit en roligare marknad.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

För att bryta den ganska ot diskussionen lägger jag till en länk som jämför prestandan mellan core duo och core 2 duo (merom) på ett bra sätt.

http://anandtech.com/cpuchipsets/showdo ... i=2808&p=1
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
Moonsky
Posts: 2256
Joined: 2005-09-21 15:52:41

Post by Moonsky »

Merom, passivt kyld?
tjoff
Posts: 267
Joined: 2002-03-13 16:53:30

Post by tjoff »

Sa jag att alla hade bra helthetskänsla?
Jag sa ju att de flesta enbart bryr sig om priset och då tummas det på allt annat vilket ger kass helhetskänsla.

Centrinodrivrutinerna beror väl främst på tillverkarnas implementation av det trådlösa nätverket?
I vilket fall så är inte apple immuna mot problem heller. Apple släpper ofta produkter som inte verkar särskilt testade.

Av alla bärbara jag köpt (köper då och då åt andra) har jag fått med ett välfungerande OS som funkat bra med hårdvaran - utan drivrutinsskivan, och utan pill på nätet.

Hur ska du veta att jusst apple ger bra helhetskänsla utan research på nätet? Chansa?

Finns INGET (apple är verkligen inget undantag) man kan köpa i datorvärlden utan att behöva göra research på nätet. Visst kan man chansa men det finns inget märke som bara ger ut bra produkter - eller som enbart innehar produkter med bra helhetskänsla (TM). För att ta apple som exempel så var det riktigt stora problem med deras 23" cinema displays i "början". Utan reserach hade jag inte vetat det och utan research kan man aldrig vara säker på vad man får (oavsett varifrån det kommer). Så enkelt är det.
Moonsky wrote:Merom, passivt kyld?
ULV processorerna kan man kyla passivt i bärbara. Har väl inte kommigt någon Core Duo eller Core 2 Duo som ULV men det kommer väl.

Dell X1 och Samsung Q30 är två ultraportabla bärbara som är passivt kylda.
Men de kör alltså singlecore på ~1.2 GHz så de är inga prestandamonster.
Locked