Framtida kylning - joniska vindar?

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

snigel wrote:
Flip_Chip wrote:Vad blev det med den där antibuller tekniken med ljudsensor och högtalare?
Den med "spegelvänt" ljud? Det undrar jag med.
Japp, exakt den. Verkar som de flesta idéerna är bara skrivbordsprodukter som kommer till prototypstadiet som längst.
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

Flip_Chip wrote:Vad blev det med den där antibuller tekniken med ljudsensor och högtalare?
Kan man sin fysik så inser man att det inte funkar, går bara att släkca ut ljudet lokalt.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

Diemon! wrote:
Flip_Chip wrote:Vad blev det med den där antibuller tekniken med ljudsensor och högtalare?
Kan man sin fysik så inser man att det inte funkar, går bara att släkca ut ljudet lokalt.
Ser inte riktigt problemet med det om man själv sitter i bullerområdet.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Diemon! wrote:Kan man sin fysik så inser man att det inte funkar, går bara att släkca ut ljudet lokalt.
Det går att släcka ut det hyfsat i områden, men inte helt utan bara dämpa då. Finns eller kommer snart i lite dyrare bilar, osäker på om det implementerat än.
In cars several processors are connected by a bus
Diemon!
Posts: 232
Joined: 2002-03-08 16:53:56

Post by Diemon! »

snigel wrote:
Diemon! wrote:
Flip_Chip wrote:Vad blev det med den där antibuller tekniken med ljudsensor och högtalare?
Kan man sin fysik så inser man att det inte funkar, går bara att släkca ut ljudet lokalt.
Ser inte riktigt problemet med det om man själv sitter i bullerområdet.
Problemet är att datorn måste hålla reda på var du sitteri förhållande till den så den kan släcka ut ljudet där. Sen om du flyttar på dig kommer det att låta. I vissa punkter blir ju ljudet förstärkt också.
Anledningen till att det funkar bra i t.ex. bilar är ju att man vet var personerna befinner sig hela tiden.
Tekniken finns redan nu i vissa flygplan.
Guest

Post by Guest »

Tekniken används även på tex stationära maskiner som avger ganska konstant ljud. Finns hur mycket forskning som helst inom område, bara att googla. Gjorde ett signalbehandlingsprojekt under min studietid som handlade om just detta...
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Har 64bits fortfarande julledighet eftersom det är så få nyheter? Lite synd
gnulten

Post by gnulten »

Hej på er! undrar samma som ovanstående inlägg, det har varit väldigt lugnt på 64 bits ett låååååångt tag nu, är staff på malaga och dricker joltcola spetsad med vodka ;D
The Mutt
Posts: 17
Joined: 2002-10-28 22:01:30

Post by The Mutt »

Är det bara jag som inte vill ha högspänning i datorn? Jag förstår att intel förmodligen har tänkt på det redan men blir det inte en massa andra problem med högre magnetisk strålning eller större risk för person skada?
oveRclOCKER
Bärbar: Pentium-m 2.0Ghz|6800go|240Gb Hdd Raid 0
05: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=1585603
03: http://service.futuremark.com/compare?2k3=4487669
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Inga nyheter om E4300?
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

The Mutt wrote:Är det bara jag som inte vill ha högspänning i datorn? Jag förstår att intel förmodligen har tänkt på det redan men blir det inte en massa andra problem med högre magnetisk strålning eller större risk för person skada?
Eftersom det är likspänning och extremt låg ström så blir det nog inga problem med magnetfält. Däremot är det som du säger skaderisk, om man kör in fingrarna i den.
In cars several processors are connected by a bus
Diemon

Post by Diemon »

Blir nog inga problem med farligheten heller.
Eftersom den bara ska dra några Watt och spänningen är på några kilovolt så kommer strömmen (om man strömbegränsar) att bli för låg för att kunna döda någon.
stampede

"Stulet" från inventgeek

Post by stampede »

Detta känns väldigt likt articklarna på iinventgeek... shame on you intel
User avatar
Flip_Chip
Posts: 233
Joined: 2002-03-30 15:51:53
Location: Umeå
Contact:

Post by Flip_Chip »

Vad har hänt med 64bits? Har jag något fel på min dator eller är nyheterna helt frånvarande?
agazza

Post by agazza »

som jag förstår detta enligt inventgeek så bildas det ozon också? vill bara påpeka att jag bara skummat igenom byggloggen och tyckte jag såg detta. Men hur som helst så är väl det otroligt onyttigt att sitta i ett litet datorrum med en sådan?

"One of the biggest concerns was with regards to the air moving through the computer possibly having a imbalanced electrical charge or alternately producing to much ozone and possibly damaging components in the system."

wiki "Gasen är giftig och är en hälsofara när den förekommer på marknivå "

//sweclockare som är fullt utbildad dator/el tekniker men har stora svårigheter i svenska pga uppväxt i norrland.

så inge besserwisser kommentarer om felstavning osv.
G0banskI

Post by G0banskI »

Det borde ju gå åt mindre ström i ett vattenkylt system!! eller?
babaa

babaa

Post by babaa »

Vad är det fär ämne på den här tråden egentligen ?!?
Locked