Nya Macbook Pro sänker prestandan utan batteri

Vårt gamla nyhetsforum. Nyheter ska postas på framsidan istället, men för det behövs ett konto. Vill du skriva hos oss, hör av dig till Fredrik Ågren.
Locked
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Nya Macbook Pro sänker prestandan utan batteri

Post by snigel »

Något förvånande sänks prestandan i nya macbook pro om man kör datorn utan batteriet i. Svaret till detta kan man faktiskt hitta i apples kb-databas:
If the battery is removed from a MacBook or MacBook Pro, the computer will automatically reduce the processor speed. This prevents the computer from shutting down if it demands more power than the A/C adaptor alone can provide.
Detta är ju rätt underligt i min mening eftersom laddningen av batteriet drar en del ström av laddaren. Om datorn faktiskt kan kräva mer ström av A/C-adaptern när den inte laddar borde den ju kunna ladda ur medan man laddar den!

Läs mer:
http://technologyexpert.blogspot.com/20 ... ttery.html
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Det låter ju onekligen som att de snålat in på strömklossen. Korkat men inte alltför förvånande.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
nem
Hedersbit
Posts: 4678
Joined: 2002-04-12 15:48:33
Location: Lund

Re: Nya Macbook Pro sänker prestandan utan batteri

Post by nem »

snigel wrote:Detta är ju rätt underligt i min mening eftersom laddningen av batteriet drar en del ström av laddaren. Om datorn faktiskt kan kräva mer ström av A/C-adaptern när den inte laddar borde den ju kunna ladda ur medan man laddar den!
Den momentana toppeffekten är vitt skild från genomsnittseffekten, så scenariot du nämner kan inte inträffa.

mkk: Tänk storlek och vikt snarare än kostnad. Du har för övrigt inte nog på fötterna för att kalla någon korkad, så lite mer ödmjukhet hade varit på sin plats.
"Rightful liberty is unobstructed action according to our will within limits drawn around us by the equal rights of others."- Thomas Jefferson
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Nya Macbook Pro sänker prestandan utan batteri

Post by snigel »

nem wrote:
snigel wrote:Detta är ju rätt underligt i min mening eftersom laddningen av batteriet drar en del ström av laddaren. Om datorn faktiskt kan kräva mer ström av A/C-adaptern när den inte laddar borde den ju kunna ladda ur medan man laddar den!
Den momentana toppeffekten är vitt skild från genomsnittseffekten, så scenariot du nämner kan inte inträffa.

mkk: Tänk storlek och vikt snarare än kostnad. Du har för övrigt inte nog på fötterna för att kalla någon korkad, så lite mer ödmjukhet hade varit på sin plats.
Känns fortfarande underligt om du skulle kunna ha en "längre" momentan effekt som överstiger datorns maximala kontinuerliga förbrukning plus laddningen av batteriet. De flesta nätdelar jag sett har inte samma toppvärden som kontinuerliga värden heller, vilket gör en överbelastning rätt osannolikt i mina öron. Uppstart av dator brukar ofta vara något som anses pika strömförbrukning, men att starta upp macbooken från laddaren utan batteriet i är inga problem.

Troligtvis startas inte processorn direkt in i speedstep innan de olika strömsparnivåerna initierats.

Det enda jag kan tänka mig är en "better safe than sorry"-mentalitet för macbook pro där datorn kan dra mer än laddaren kan leverera vid maximalt strömuttag på alla portar samtidigt som båda grafikkorten är aktiverade, detta borde kunna bli 5w usb, ~8w firewire, ytterligare någon watt för ljud, lan och skärmutgång samt ett par watt för expresscard-platsen. Det skulle säkerligen kunna överstiga laddarens dimensionering under plötslig strömtoppar.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Locked