Nokia Lumia 920

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Nokia Lumia 920

Post by walliski »

Jahapp... Då sitter man med en Nokia Lumia 920 i handen då. Min HTC Desire gav upp lämpligt på en resa med mina föräldrar, så det blev en tidig julklapp (som jag visserligen betalar själv av också, om någon bryr sig).

Vet inte riktigt vad man skall säga om telefonen. Köpte den hel spontant och vet egentligen ingenting alls om den. I jämförelse med min 2,5 år gamla Desire är jag ungefärligt nöjd med den nya Lumia 920:an. Mycket är antagligen bara vanesak efter flera år med olika versioner av Android. Också storleken på telefonen är lite väl stor tycker jag, men det kanske man också vänjer sig vid.

I övrigt finns det några konstigheter med den. Facebook appen är riktigt konstig, doesn't make any sense at all tycker jag. Hur notifikationer länkas osv. Youtube "appen" var en besvikelse också. Laddade ner den från Store, och visade sig endast vara ett bokmärke som länkar till m.youtube.com.
Vad jag förstår så är även alla ljud på samma volym. DVS. du kan inte ställa in ljudet på musiken utan att ändra på ringsignalens ljud. Om någon kunde påpeka om detta stämmer eller ej vore jag glad :D


Positivt dock är kameran, som verkligen i mitt tycke ger bra bilder även i dåligt ljus. Även skärmen i överlag som är otroligt klar, och ljusstyrkan regleras helt okej automatiskt. Import av t.ex. Google Kalender och kontakter fungerade även bra. Gmail och Exchange email verkar fungera bra. Hittills har jag dock inte prövat lägga in något imap/pop3 konto.

Nog schabblat om massa saker man lätt kan googla sig fram till. Finns det någon som från förr har haf en Windows Phone 7.x, som kan komma med tips? Alternativt andra (lyckliga?) personer som skaffat Lumia 920:an och har tips på t.ex. appar?

Och för att ytterligare ge nåt att diskutera: Tror ni att Lumia 920 har en chans mot de andra telefonerna som finns i dagens läge, t.ex. iPhone och Galaxy s3..? Kommer den att hålla länge, eller blir den "gammal" snart?
Här var det tomt...
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Nokia Lumia 920

Post by mkk »

Volym-grejen har åtminstone varit en begränsning i tidigare Windows-phone, så det är nog tyvärr en mjukvarugrej som de inte löst på ett bra sätt ännu. Samma problem finns förresten i Windows 8 så det kan rent av vara ännu ett lysande designval. :(

Har inte pengar att lägga på en lur i den nivån, men skulle gärna haft dess kamera och rent fysiskt verkar den också mycket trevlig. Frågan är väl om mjukvaran Windows Phone 8 kommer att förbättras tillräckligt så att dess nackdelar minskar jämfört med konkurrenterna, samt ifall det säljs tillräckligt med enheter för att få "app-skaparna" tillräckligt taggade för plattformen. Det senare borde inte vara något problem så du har säkert en enhet som är intressant i ett par år framöver. Hur det går med själva operativet i Windows Phone som en bra plattform på lång sikt är nog det stora frågetecknet.

Lumia 920 borde många lockas till tack vare kameran, publicitets-debaclet till trots. Om kan lägga upp någon bild tagen med kameran så länka gärna. Kan vara lite knivigt att hitta en gratis bildtjänst som inte automatiskt förminskar så stora bildfiler, men gör det gärna.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Nokia Lumia 920

Post by walliski »

Snabbt fotograferade bilder inomhus vart ja sitter nu... Med risk för att länkarna inte alltid fungerar, och garanterat kommer dö om någon månad eller veckor...

Den första bilden är fotograferad i svagt ljus... Den är ljusare på bilden än vad det var i verkligheten. Den andra bilden med en dålig taklampa samt lite annat ljus från skrivbordslampa. Knappast nu de bästa bilderna man kan få, men i någorlunda normalt läge blir de såhär:

http://walliski.no-ip.org/lumia/1.jpg
http://walliski.no-ip.org/lumia/2.jpg

Själva telefonen ger nog intryck av att vara av bra kvalitet. Har även sett en video där dom slår den med en planka som en baseboll, flera meter mot asfalt utan att skärmen sprack. Dock blev den svart. Men den verkar tåla en hel del.

Jag hoppas att det börjar komma mera appar, speciellt eftersom HTC och andra även börjar sälja WP8 telefoner... Nu saknas till exempel ordentlig Facebook-app, Dropbox, Youtube och massa annat som man var van med i Android. Hittas säkert motsvarande till mycket via lite bök...

Får hoppas bara att även Microsoft lägger på lite mera fart och fixar till sådana saker som många klagar på, och inte bara dillar på med vad de nu sen vill göra..

Vill herrskapet ha flera bilder, eller har frågor angående åsikter om telefonen så fråga gärna. Och försök att inte DDoS:a min webbserver allt för hårt :D ::)
Här var det tomt...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Nokia Lumia 920

Post by snigel »

Kul att läsa lite mer personligt än många recensioner. Jag var själv intresserad av 920 tills jag insåg att den är väldigt stor och tills jag prövade windows 8. Då blev jag rabiat, bitter och bestämde mig för att det här är inget jag vill stödja.

Själv sitter jag med en spräckt iPhone 4, känns inte värt att reparera och jag vet inte vad jag ska skaffa för något nytt heller.

S3 är enormt stor och plastig, så det är inget alternativ, en så dyr telefon måste kännas välbyggd. iPhone 5 är i min mening också för stor, inte lika bekväm i handen som 4s.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Nokia Lumia 920

Post by walliski »

snigel wrote:Kul att läsa lite mer personligt än många recensioner. Jag var själv intresserad av 920 tills jag insåg att den är väldigt stor och tills jag prövade windows 8. Då blev jag rabiat, bitter och bestämde mig för att det här är inget jag vill stödja.

Själv sitter jag med en spräckt iPhone 4, känns inte värt att reparera och jag vet inte vad jag ska skaffa för något nytt heller.

S3 är enormt stor och plastig, så det är inget alternativ, en så dyr telefon måste kännas välbyggd. iPhone 5 är i min mening också för stor, inte lika bekväm i handen som 4s.
Den är faktiskt nästan allt för stor. Kan just och just hålla i den i en hand och skriva. Att den är otroligt hal gör inte saken bättre. Dock i fickan på jeansen märker man inte skillnad mellan den och HTC Desire som är 3,7".

Skulle egentligen ha velat ha en moderna version av HTC Desire Z. Dvs en telefon i storleksklassen 3,7", men ett qwery slide-tangentbord. Men när det inte finns och man har kalender, email och allt i telefonen -som dör- så måste man skaffa något. Kommer nog mer och mer överens med WP8, men hoppas som sagt på att de ändrar på vissa saker, och uppdaterar apparna så de blir mer användarvänliga.

WP8 är ju trots allt nytt, och till skillnad från WP7, så stöder det att appar körs i bakgrunden också. Vilket betyder att man nu kan laga t.ex. Viber liknande appar bättre. Tror det fanns andra större uppdateringar i API:n på WP8 som borde tillåta mer "avancerade" appar...
Här var det tomt...
Post Reply