HTC Desire

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

HTC Desire

Post by walliski »

http://www.htc.com/europe/product/desire/overview.html

Jag utlovade en recension när jag fått tag på mobilen... Fick den på posten idag, har laddat den och använt i ca 2 timmar. Är helt nöjd med den, inte funnit något att klaga på. Allting känns nytt, men ändå logiskt och det är lätt att lära sig.

Mer kommer senare, då jag använt den en tid...
Här var det tomt...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: HTC Desire

Post by snigel »

Glöm inte att posta lite bilder, både på telefonen men även med telefonens kamera. Det är ju ganska lätt nu sen man kan lägga till bilder i sina inlägg :)
Är det Android den kör?
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
borz
Posts: 2893
Joined: 2002-10-18 21:17:26
Location: Hässleholm
Contact:

Re: HTC Desire

Post by borz »

Om man redan sitter på en Androidmobil finns det någon anledning att byta upp sig? Tänker främst på HTC Magic...
Är nyfiken på Desire!
DDS for life!
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: HTC Desire

Post by mkk »

HTC Desire verkar ha vad jag skulle vilja få ut av en liten PDA med WLAN. Undrar om den blir kinkig om man inte ens bryr sig om att sätta i ett SIM-kort? :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: HTC Desire

Post by snigel »

mkk wrote:HTC Desire verkar ha vad jag skulle vilja få ut av en liten PDA med WLAN. Undrar om den blir kinkig om man inte ens bryr sig om att sätta i ett SIM-kort? :)
I värsta fall går det säkert att stoppa i ett utgånget kontantkort :)
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: HTC Desire

Post by walliski »

Vet inte om jag orkar posta några bilder, finns massvis med testvideor och sådant på youtube :P (Både på telefonen, och kameran..) Men vi får se imorgon om jag orkar trycka upp några...
(Imorgon och imorgon... Hade totalt glömt denna tråd. Får se hur det blir.. Imorgon :P)

Jag är helnöjd med min Desire. Magic VS. Desire ger: Dubbelt upp med RAM, antagligen snabbare processor, bättre och större skärm, 2 megapixlar till till kameran (5 MP totalt). Det är såklart svårt för mig att säga huruvida du bör byta upp dig eller inte. Har du ~5000kr över, och är pryl-snål kan det vara en rolig grej att införskaffa. Har inte testat Magic, men om den är slö i menyer, webbläsaren och sådant kan det vara en bra idé att införskaffa en Desire.

Nu är jag inte 100% säker, mera runt 70%. Men jag har för mig att man kan köra telefonen helt utan SIM-kort. Skulle kanske kunna testa detta om det ligger i ditt stora intresse. Annars ser jag inte varför man inte skulle vilja ha den som telefon, om man ändå tänker släpa runt på den? Eller så skulle ett mobilt bredband kontantkort sitta bra? Man kan nämnligen stänga av all datatransfer via mobilt bredband, så den endast använder WLAN.

Har nu i övrigt använt den en dag. Efter att ha varit i skolan ca 8h, surfat en hel del, lite showoff, visat saker på den osv. med GPS avstängd, WLAN på, så hade den 60% batteri kvar. Ett tredjepartsprogram på den säger att fullt batteri räcker till 410 h standby, 7h talk time, 4 h video playback, 7,5h audio playback, 4,5 h web surfing.

Jag hade aningen problem med att lära mig hantera skärmen först. Nu efter en tid har jag lärt mig att skriva nästan helt felfritt. Som tur är finns det en intelligent stavningskontroll som föreslår ord åt en, fastän man skrivit fel bokstäver. På så sätt gör de små missarna inte så stor skada. Skärmen är i övrigt mycket känslig. Det räcker med att man nuddar så lite att man knappt känner den för att den skall registrera det. Har inte märkt några problem med multitouchbuggen. Tangentbordet är engelskt, saknar åäö. Dessa får man genom att hålla in a repektive o, eller skriva a eller o och räkna med att stavningskontrollen snappar upp det.

Android Market fungerar bra för mig. Programmen laddas ner i bakgrunden medan du kan fortsätta använda telefonen. De flesta program man kan tänkas behöva finns där. Är man ute efter totalt meningslösa program finns de i överflöd. I nuläget verkar det endast finnas gratisprogram tillgängligt (i Finland iaf.)

En sak har jag hittat att klaga på:
När man går till listan med namn på personer, visas både SIM-kortets och telefonens (Google mail) kontakter. Där kan man välja att gömma simkortets.
Dock när man skall ringa, så kommer en annan lista upp. Där finns både telefonens och SIM-kortets kontakter. Detta gav mig dubbletter, vilket ledde till att jag tömde mitt SIM-kort.

I överlag känns telefonen stabil då man håller i den. Kanske aningen hal på baksidan. Lite plastig känsla får man när man tar bort baksidan av skalet. Men detta stör inte speciellt mycket under normal användning. När den väl är hopplockad känns den som sagt kompakt och stabil. Jag vet inte hur skärmen känns; har lagt en gummifilm ovanpå. Detta ger en aningen gummiaktig känsla, som var lite störande till först. Nu när gummit är lite nedklottat med fett från fingrarna flyter allt på bra ;)

Man har sju stycken "home screens" som man kan lägga till program och shortcuts till program på. Dessutom kan man laga flera olika scheman åt sig. Dessa scheman ändrar utseendet på alla sju home screens. Behändigt om man vill ha ett annorlunda utseende på telefonen när man är på arbete. Dock har jag märkt att jag klarar mig riktigt bra på 4 home screens som det är för tillfället...

De va de för den här gången.. Fråga på mera bara.. Det är lättare att skriva då ;)

EDIT: Några turkfel och lite tillägg..
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: HTC Desire

Post by mkk »

En kollega har haft en Hero någon månad och den fungerar riktigt bra, vilket gjorde mig lite intresserad. Jag bär gärna en "vanlig" nalle vid sidan om och kanske kan man spara lite batteritid genom att inte ringa på sin "PDA", var en tanke. Jag lär inte köpa någon innan skatteåterbäringen och antar att det går alldeles utmärkt att köra utan SIM-kort, men har någon tid att testa förr eller senare så vore det bara kul att läsa om.

Jag skulle instiktivt införskaffa en kapacitiv stylus samtidigt och ser att flera sådana är på väg. Lite synd att de inte hade någon slags mini-penna inbyggd även om jag förstår att tanken är att man ska använda fingrarna hela tiden. Jag lär använda den en del till videouppspelning då jag varit nära att införskaffa en dedikerad minispelare. Det lär öka behovet av skärmputsande. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: HTC Desire

Post by walliski »

Har nu använt den ett par månader. Är fortfarande nöjd med den.

Minneskortet gick sönder efter en tid. Slutade plötsligt att fungera. Köpte ett nytt 16 GB med samma, men skickade även ett mail till HTCs support. För någon dag sedan kom ett nytt minneskort på posten. Otroligt bra service av HTC!

När jag har telefonen i fickan har jag lite problem med att den låser upp sig själv. Detta trots att jag har lagt till ett extra knapplås, som på samma gång fungerar som en säkerhetsåtgärd.
Här var det tomt...
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: HTC Desire

Post by walliski »

http://www.unwiredview.com/2011/03/31/h ... -in-april/

Desiren kommer att få Gingerbread, 2.3 uppdateringen. Detta kommer antagligen att vara den sista stora uppdateringen dock. Desiren håller på att bli gammal rent hårdvarumässigt.

Frågan är bara den, kommer vi användare att få tillgång till http://www.htcsense.com? Får se, uppdateringen borde komma i slutet av april, senast i början på maj!
Här var det tomt...
Post Reply