Ta bort förinstallerade appar i Android

Diskussioner om musikspelare inkl. tillbehör, mobiltelefoner och handdatorer.
Post Reply
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by K.J. »

Är det någon som vet om det finns något sätt att bli av med vissa av de förinstallerade apparna i Android?

Appar man installerat själv får man avinstallera, men de andra har inte samma möjligheter. Har försökt använda en app-manager, men den tillåts inte avinstallera de förinstallerade apparna. Stör mig så på skräpet som besudlar min fina Xperia X10 mini pro...
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Re: Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by Dynamitsven »

Typ offtopic: Inte för att jag vet hur man gör, men hur är luren? Vad är det för appar som kan tänkas "besudla" en sån? Tänkte nämligen knata in till affären och köpa en X10 mini pro i nästa vecka och nu har det uppstått frågor som i viss mån kräver ett svar :) .
DIM kalsonger As String
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by walliski »

Jag skulle kolla på HTCs lurar om du inte gjort det ännu. Äger själv en Desire som jag efter ett par månaders användning ännu är nöjd med!Kom även ihåg att x10:orna kör på Android 1.6, medan HTC håller på att fixa uppgradering till 2.2 för deras nyare lurar.

Men för att hållas på topic: Det verkar som att enda sättet du får bort förinstallerade applications på är att roota telefonen.
Här var det tomt...
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Re: Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by K.J. »

ontopic:
Trist. Hade inte kollat upp det så mycket innan, men jag väntade mig mer flexibilitet av Google. Kan man dölja oönskade appar på något sätt kanske?

offtopic:
Det är sant att X10:an levereras med Donut (1.6) men Sony Ericsson har enligt egen utsago hottat upp den så att den ska matcha Eclair (2.1). Om den gör det eller inte är jag inte rätt man att svara på. Oavsett så ska X10:an kunna uppgraderas till en modernare version av Android senare i år. http://blogs.sonyericsson.com/products/ ... gradeable/

Har en polare som har en Desire (eller Desiré som han väljer att kalla den) och den verkar helt rätt val om man gillar den klassiska Iphone-typen på telefonen, men inte vill vara en I-fåne. Själv har jag alltid haft förkärlek för fysiskt QWERTY-tangentbord på mobiler, och var ute efter något som inte tar upp så mycket plats i fickan, så X10 mini pro passar mig som handen i handsken!
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by walliski »

On topic:

Vet inte hur det är på X10:orna, men på Desire har man 7 stycke "home screens" där man får widgets, shortcuts till program och sådant. På dessa får man lägga till och ta bort det man vill ha och inte ha. Däremot finns det inget sätt att i "All applications" listan välja om applikationer skall synas eller ej.

Off topic..:

http://www.youtube.com/watch?v=FL7yD-0pqZg - Om iPhonen...

Saknar nog till viss del ett fysiskt QWERTY-tangentbord. Och Desiren känns lite stor ibland. Men den är otroligt bra storlek när man surfar och sådant. Kollade faktiskt på X10:an då jag skulle beställa Desiren. Men då åtminstone hade X10:an gammal android version, sämre skärm, samt SE:s egna system (Motsvarande HTC Sence) var fullt med buggar. Telefonen upplevdes slö osv...
Här var det tomt...
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Re: Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by K.J. »

Android ser väl mer eller mindre likadan ut, oavsett mobilmärke?
Jag får väl packa undan alla apparna jag inte vill veta att jag har längst bak i listan... :-/

Hehe, det slutar inte att vara roligt att mobba Apple-användare... :-)

Man ska ju försöka komma fram till vad man vill ha mobilen till när man väljer märke och modell. Ska man surfa mycket och titta på film så är det klart att man bör välja en mobil med stor skärm. Min fokus hamnade inte så mycket där, utan snarare att lyssna på musik och skriva text. Och då kan man räkna hem alla fördelarna med det mindre formatet.

Men det tycker jag alltid ska vara en huvudregel - rätt verktyg till rätt behov.
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by walliski »

Själva Android operativsystemet ser lika ut. Dock har HTC, Sonyericsson och säkert många andra valt att bygga ut operativsystemet ytterligare. Detta är orsaken till varför Nexus One, Googles telefon, som även kör Android får alla uppdateringar först, de behöver inte anpassas av tillverkaren då den kör vanilla Android. Däremot använder HTC något de kallar HTC Sense, vilket ändrar utseendet på operativsystemet.

Likaså har Sonyericsson det de kallar Timescape. Det var Timescape som var orsaken till att X10:an var så otroligt slö och buggig då den först släpptes. Den kanske har blivit bättre med tiden, men det vet jag inget om.
Här var det tomt...
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Re: Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by K.J. »

Okej, jo tillverkarna ska ju alltid in och pilla för att vara unika. :-/
Har inte orkat analysera om Timescape är något att ha. Det lät inte så på beskrivningen, så jag har låtit den vara än så länge...
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
User avatar
Dynamitsven
Posts: 1268
Joined: 2004-02-17 9:34:48
Location: Typ Halmstad / n ö Skåne

Post by Dynamitsven »

Offtopic: Jag har tittat på alla andra telefoner. Efter att ha haft en HTC s730 har jag velat ha en lur med qwerty-tgb, men utan windows. X10 mini pro är perfekt! Mycket trevlig lur. Men jag håller med trådskaparen att man borde kunna ta väck lite appar som inte intresserar en.
DIM kalsonger As String
User avatar
K.J.
Posts: 221
Joined: 2002-03-11 19:52:12
Location: Boda (4,5 mil norr om Sthlm)
Contact:

Re: Ta bort förinstallerade appar i Android

Post by K.J. »

Off topic:
Efter att ha haft telefonen i lite över en vecka så är de enda klagomålen jag har att komma med på telefonen (Androidproblem åsido):
-Att batteritiden inte är något att hurra för (men på hur många smartphones är den det egentligen?)
-Att power-knappen är lite svårklickad
-Att tangentbordet saknar vettiga piltangenter

Men det är också det enda. :-)
Friskt kopplat, hälften brunnet!

Vem behöver kärnkraft, när det finns elektricitet?

M.Sc.EE - EnergoRetea
Post Reply