Overclocking much?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Overclocking much?

Post by mkk »

Långt borta är de tider man tog sin Celeron från 266 till 450, men att överklocka lite lagomt med bibehållet låg temperatur/ljudnivå kan fortfarande vara kul. Så när jag nyligen såg verkligheten i vitögat och uppgraderade till en Ivy Bridge i5 3570K så kunde jag inte låta bli. Tydligt är att temperaturen stiger snabbt på dessa om man höjer spänningsmatningen trots god kylning, men nu tänkte jag inte gå så långt och kanske till och med sänka en aning.

Till min förtjusning hittade jag något intressant i inställningarna på moderkortet från MSI, en möjlighet att reglera turbo-frekvenserna separat(har inte haft Intel hemma sedan Core 2 Duo). Samt möjligheten att tvinga turbon att aktiveras fullt ut på alla kärnor samtidigt. Vanligtvis når ju denna processor upp till 3,8GHz på en kärna vid belastning så steget blir inte så stort, men att i slutändan få turbon att lägga sig på 4,0 GHz på samtliga kärnor vid stabilitetstest känns helt okej. Dessutom stabilt med spänningsmatningen låst till 1.10V istället för att låta dem gå upp omkring 1.20V som den gör per moderkortets automatiska hantering. Vad en processors egentliga standardspänning vid belastning må vara tycks vara en bra fråga generellt nuförtiden. En fördel med att ha låtit den vara kvar på automatisk hantering hade varit en lägre spänning vid vila. Neråt 0.9V vad det verkar och då alltså om man kan överklocka och samtidigt lämna strömsparinställningarna orörda som här. Jag ska ta och koppla in en wattmeter någon dag och jämföra men antagligen är det ingen större förlust.

Som kylning använder jag en Thermalright HR-02 Macho med en 140mm fläkt från Scythe som får gå kontant på 500 RPM. En timmes belastningstest gör att en av de fyra kärnorna tar sig över 60-strecket, så det känns mer än okej. Låg ljudnivå är den viktigaste faktorn av alla för min huvuddator.
Last edited by mkk on 2012-06-26 19:11:46, edited 1 time in total.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Overclocking much?

Post by snigel »

Kul läsning :) Själv överklockar jag fortfarande även om min hårdvara inte är lika purfärsk nu som den brukade vara.

Kör för tillfället en s1156 i5 i 4GHz, som utan problem klarar även 4.2GHz. Men det känns bättre att köra den med lite lägre spänning. Har tyvärr inga värden i huvudet.

Nu för tiden när jag klockar vill jag det ska gå stabilt, så jag brukar se till att moderkortet håller sig hyfsat inom specifikationerna och minnena med. Vad gäller CPUn vill jag ha någorlunda marginaler så den inte överhettar eller hänger sig även om datorn skulle damma igen.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
walliski
Posts: 1432
Joined: 2005-07-15 16:30:21
Location: Finland

Re: Overclocking much?

Post by walliski »

Har nog aldrig riktigt hängt med på hela grejjen med att överklocka. En stationär dator jag köpte som min första var en Fujitsu-Siemens färdigt ihopsatt. Fanns inte många möjligheter till att överklocka då. Minns att jag lekte lite med grafikkortet nog, men inte mycket man kan med ett passivt kylt. Detta var på tiden då Amd Athlon 64 s939 var nytt...

Blev inte mera lekt med den datorn heller, köpte lite till RAM, nytt grafikkort som jag aldrig hade behov av att överklocka då CPUn ändå halsade i alla spel. Sedan blev det laptop, inte mycket att överklocka där heller...

Dock har jag läst in mig mycket på ämnet och finner intresse i det. Alltid roligt att kolla vad folk drar till med för desperata metoder för att nå nya rekord, eller för att hitta en setup som billigt passar i hemmet.
Här var det tomt...
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Overclocking much?

Post by snigel »

walliski wrote:Har nog aldrig riktigt hängt med på hela grejjen med att överklocka.
För mig har det varit nyfikenheten men främst att det inte är ekonomiskt försvarbart att köpa en dyr processor om prestandan går att få gratis och helt stabilt. Det känns som ett sånt slöseri om jag vet att det finns ett enormt spelrum med prestanda som ligger outnyttjat.

Kan nämna några lyckade exempel
Fick en Dell-laptop, 1.7GHz Pentium-M samt ett Radeonkort (minns ej modell). Denna datorn gick fint att köra i 2.13GHz, en ökning på 33%. Grafikkortet orkade också 33% frekvenspåslag. Datorn gick från att inte klara av spel som Battlefield 2 / 2142 och 720p-material till att klara det galant. Temperaturerna då? Ja, de var knappt förändrade, steg med ett fåtal grader på sin höjd.

När Core 2 kom köpte jag en e4400, 2GHz @ 3.2GHz, dåvarande toppmodell var e6700, 2.6GHz. Min billiga CPU var snabbare än någonting som gick att köpa och prestandaskillnaden var märkbar i både windows och spel, utan fps-mätare eller benchmarks.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Overclocking much?

Post by mkk »

Kritiskt tänkande mot överklockning är bara sunt. :) Ett annat läge där man kanske kan överklocka även när det inte ger så mycket är som med mitt HD5850 som börjar bli lite tunt i det häftigare spelen. Det skall säkert bytas ut i vinter så jag överklockar det bara för att få en gnutta extra från det under slutet av sin praktiska livslängd. Men förståss inte så att jag riskerar att det går sönder genom höjd spänningsmatning eller så, man kan ju trots allt få några hundra för det om man hittar en köpare... Tidigare körde jag det istället på standardfrekvenser men med sänkt spänning, vilket är gott för både temperatur(ljudnivå) och livslängd.

Att sänka spänningsmatningar en aning när det går eller rent av också underklocka en gammal varmgående processor som inte längre används till något krävande, är minst lika intressant för mig nuförtiden. Dagens nya processorer är annars riktigt bra på att klocka ner sig själva när de inte belastas. Min personliga favorit på den fronten är min AMD Llano som går ner till 800 MHz och med lite extra hjälp av ASUS´ styrprogram samtidigt sänker spänningen till hisnande låga 0,5V.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Re: Overclocking much?

Post by lord_vasagos »

brukade klocka mina burkar hela tiden men när dom började bli flerkärninga kändes det inte lika viktigt för oftast är det inte cpu prestandan som är problemet men ändå har jag nog kört klockat på allt från pII 350 mhz tiden tills i dag
senaste bytet så vart den en fx8120 8 kärnig testade att maxxa ur den och omkring 4800 mhz så börjar den storkna och blir bra varm och vill ha volt i massor:) roliga är att 4500 kan man köra på ganska snäll volt
men ärligt så märks det inte stor skillnad med oc eller utan nu är ju fx ganska kass i få core spel så det är väll där man kan gå + men den klarar dom utan problem stock sen kör man bf3 så tar det ca 35-40% cpu prestanda så jag gick med andra hållet
båda är ju roligt när man kan optimera och pilla lite :)

kör den stock på minimal volt och kör minimum volt på vcore cpunb på nb ram fläktarna går i ca 600 rpm och den står i ett skåp så man hör den inte och med 2 x 120 mm pull and push på cpun så är den riktigt sval så är ganska behaglig och går nog faktiskt riktigt strömsnålt för en fx :) kollade förut och ligger då lägre på volt än 95w tdp versionen av 8100 eller vad den hette som amd lämnade spec på men jag har aldrig sett nån sälja :S
tyckte ett 7850 passade bra till den som är strömsnålt och tyst men tyvärr så är det på rma än :P
så kör med ett passivt 5570 vilket inte är uphetsande på nått vis men 650/400 är orginal hastighet det klarar 800/500 igenom furmark och håller en temp under 60c passivt :)
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Re: Overclocking much?

Post by mkk »

Tänkte bara dela med mig av min nyliga erfarenhet av vad jag kallar Fegklockning. ;)

Efter att ha tröttnat på att köra min 3570K med 4,0 GHz i Turbo-frekvens över samtliga kärnor med en fast, sänkt spänning testade jag hur långt jag kunde komma med VCore på standardinställning. Det visade sig hamna på 4.2 GHz med stabilitet utan krångel, medans 4,3 snabbt visade sig instabilt. Så 4,2 skulle ju fungera även om det blev ganska varmt vid stresstest med alla kärnor hårt belastade. Även med VCore ställd på normalvärde så höjer moderkortet automatiskt spänningen lite vid högre inställningar av turbo-multiplar efter någon profil som ligger förinställd i BIOS. Förmodligen med lite hjälp av riktlinjer ifrån Intel inom värden där det finns produkter representerade. Hursomhelst inte tillräckligt för att göra 4,3 GHz stabilt och lika gott så. På äldre moderkort kunde man ibland få tok-nivåer för VCore ifall man överklockade med någon auto-inställning där.

Eftersom VCore ändras "live" med multiplarna så testade jag av någon anledning, troligen hade jag tråkigt, att köra med multipeln för 4-kärnors turboläge på standardvädet 3,6 GHz. Det visade sig vara ett intressant alternativ eftersom man då får en liten boost till 4,2 GHz så länge som upp till tre kärnor belastas hårt, medans det hela lugnar ner sig om något verkligen maxar alla fyra kärnor. Det är mest vid syntetisk last eller typ Folding@Home som man får konstant hög belastning på fyra kärnor, spel inberäknat. Skillnaden i värmeutveckling mellan att köra 4,2 GHz på alla kärnor med ca 1,2V eller 3,6 GHz och ca 1,10V är ganska märkbar. Kanske något för mindre system där man inte kan ha så stor kylare. Den dag jag kör något nytt tungt spel igen så får jag göra lite prestandajämförelser också, kylningen är ju inget problem direkt.

Gjorden en tabell medans jag undersökte effekterna av lite olika multiplar. Mätningarna gjordes med HWiNFO64 under körande av Intelburntest och Prime95 i full 4-kärnslast.
Image
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Re: Overclocking much?

Post by snigel »

Kul! Gillar att se att du utnyttjar turbo till att göra precis det du vill. Det är sådan klockning som känns så 64.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply