Någon som vet vad det är för kylning?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
fisk

Någon som vet vad det är för kylning?

Post by fisk »

En kompis var på en datormässa i USA (kom just hem) och beskrev ett kylningssystem han sett där; tydligen användes någon form av strålning för att sänka processortemperaturen ; han kunde inte beskriva det särskilt konkret men tydligen satte man en kapsel ovanför processorn som sedan "bestrålade" själva kretsen och på så vis sänkte temperaturen. Tydligen var det TITAN som stod bakom detta, är det någon som har koll på vad detta kan vara, eller så?... Hittar inget på nätet om något liknande ... :P
User avatar
übermensch
Hedersbit
Posts: 3190
Joined: 2002-03-08 0:03:05
Location: Kista
Contact:

Post by übermensch »

Låter... tjae. Mysko :)

Inga namn eller så på teorin/principen bakom? Brukar ju skyltas ganska friskt med "häftiga" namn när det gäller hight-tech saker :)
In cars several processors are connected by a bus
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Jag vet att man kan tillverka ett system där man bestrålar en speciell yta med rött (lågenergiljus), men det ljus som reflekteras tillbaks är blått (högenergi), därför kyls ytan.

Denna kylning ska tydligen vara effektiv då man behöver kyla en liten yta som avger mycket energi... såg det på en väggplansh på skolan :P
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Guest

Post by Guest »

... skaffa mer information om dendär lösningen nån? verkar intressant.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

cooling

Post by lord_vasagos »

Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Parmardil
Posts: 786
Joined: 2002-03-08 9:12:23
Location: Landskrona, ursprungligen Borås
Contact:

Post by Parmardil »

måste säga att det låter...erhmm...dyrt! fast det verkar ju rätt coolt :)
"Some days you just can't get rid of a bomb." -Batman
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Re: cooling

Post by benjamin »

lord_vasagos wrote:här finns det lite info

http://www.photonics.phys.strath.ac.uk/ ... /cool.html
Jag fattar inte hur det funkar :/
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
fisk

Post by fisk »

Image

Skojar ni tuff grej, de lär ju ha lyckats göra den i ett mindre format, för den där går nog inte att få in i ett chassi ,)
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

fisk wrote:[BILD]

Skojar ni tuff grej, de lär ju ha lyckats göra den i ett mindre format, för den där går nog inte att få in i ett chassi ,)
Men hur funkar det?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Sundelin
Posts: 67
Joined: 2002-11-01 23:25:48
Location: Luleå
Contact:

Post by Sundelin »

Tror den får spö av min prometia, annars blir jag less om nån fjuttig laser skulle åstakomma samma sak då man lagt ut en halv förmögenhet på prometia.
System 1 | 2500+ @ 4200+ | Geforce 4 ti-4600 |

User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Sundelin wrote:Tror den får spö av min prometia, annars blir jag less om nån fjuttig laser skulle åstakomma samma sak då man lagt ut en halv förmögenhet på prometia.
Om du kan tro sådana saker så kan måste du fatta hur det funkar och förklara för mig. :)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Sundelin wrote:Tror den får spö av min prometia, annars blir jag less om nån fjuttig laser skulle åstakomma samma sak då man lagt ut en halv förmögenhet på prometia.
Nu handlar det ju inte om en futtig laser utan om en svindyr ffektlaser... denna metod skulle nog kunna användas mycket effektivt till att kyla CPUer och andra extremt varma smådetaljer, om man lyckas komma på ett bra sätt att göra sig av med det överblivna blåa ljuset... kanske inte så kul om CPUkylaren lyser upp rummet på nätterna
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
Post Reply