VÄRME

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

VÄRME

Post by Muxxor »

Jag undrar om det finns nån databas där det står hur mycket värme det kommer ur olika cpu och vid olika spänning. btw går det att ta reda på hur mycket W datorn förbrukar? typ ett prog eller nått?
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Re: VÄRME

Post by mcrj »

Muxxor wrote:Jag undrar om det finns nån databas där det står hur mycket värme det kommer ur olika cpu och vid olika spänning. btw går det att ta reda på hur mycket W datorn förbrukar? typ ett prog eller nått?
DU måste nog prova dig fram jag & en granne har likadana datorer
men dom visar helt olika världen min visar cpu temp på 45 full load
Hans visar på 98 på full load (men det behöver inte betyda )
att din dator blir speciellt varm prova olika program
Mac mini
User avatar
syntetisk
Posts: 2708
Joined: 2002-03-28 23:48:58
Location: Uppsala

Re: VÄRME

Post by syntetisk »

Muxxor wrote:Jag undrar om det finns nån databas där det står hur mycket värme det kommer ur olika cpu och vid olika spänning. btw går det att ta reda på hur mycket W datorn förbrukar? typ ett prog eller nått?
Jag känner inte till nåt program för att mäta hur många watt datorn drar... men du kan ju alltid mäta manuelt genom att mäta volten och ampären och sedan ta hjälp av ohms lag som säger att typ volten multiplicerat med ampären = watten ;D ... men det är inget jag rekomenderar... :-/... för om du ska mäta manuelt så måste du nog mäta i nätsladden när datorn är på och det kan nog vara rättså farligt och pilla i
en ikopplad nät-sladd :(
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

varför tror du jag frågar efter ett program? ;)
User avatar
mcrj
Posts: 1125
Joined: 2002-03-08 13:58:49
Location: Umeå
Contact:

Post by mcrj »

Muxxor wrote:varför tror du jag frågar efter ett program? ;)
Man måste gissa sig fram du ka ju känna med fingret på kylflänsen och
få nogorlunda uppfattning om temp tillex.
Har du provat motherboard monitor det använder jag.
Mac mini
User avatar
aiwass
Posts: 1845
Joined: 2002-03-07 23:43:40
Location: Annorstädes

Post by aiwass »

Hm, det enda jag kan hjälpa till med är att AMD ska ha sagt att för att kunna köra deras 2GHz T-bred (1,65v) så måste moderkortet kunna leverera 45A. Oj.
Gold for the mistress, silver for the maid
Copper for the craftsman, cunning at his trade
Good said the baron, sitting in his hall
But iron, cold iron, is master of them all
User avatar
MadModder
Posts: 3297
Joined: 2002-03-20 19:43:10
Location: Madland
Contact:

Re: VÄRME

Post by MadModder »

elak wrote:
Muxxor wrote:Jag undrar om det finns nån databas där det står hur mycket värme det kommer ur olika cpu och vid olika spänning. btw går det att ta reda på hur mycket W datorn förbrukar? typ ett prog eller nått?
Jag känner inte till nåt program för att mäta hur många watt datorn drar... men du kan ju alltid mäta manuelt genom att mäta volten och ampären och sedan ta hjälp av ohms lag som säger att typ volten multiplicerat med ampären = watten ;D ... men det är inget jag rekomenderar... :-/... för om du ska mäta manuelt så måste du nog mäta i nätsladden när datorn är på och det kan nog vara rättså farligt och pilla i
en ikopplad nät-sladd :(
HEHE!!! Jag hade 3 såna här labbkablar från skolan med banankontaker på. passar perfekt i ett vägguttag. ;D Sen drog jag en kabel till mitt mätinstrument, en till en stiftet på nätsladden till datorn, och från det andra stiftet till mätinstrumentet. För att fästa kablarna på kontaktstiften använde jag "krokodilklämmor". Sen mätte jag. Har för mig det inte gick mycket högre än 1A när jag hade allt skit igång. Iaf, så skulle jag mäta hur hög spänningen var (det kan ju variera) OCH GLÖMDE BYTA UTTAG PÅ MÄTINSTRUMENTET!!!! PANG! sa det i väggkontakten precis innan säkringarna gick. både i proppskåpet och i mätinstrumentet... Hehe. fick i alla fall fram att min burk inte drar mer än 250W.
Muxxor
Posts: 473
Joined: 2002-03-17 2:19:00
Location: Uppsala

Post by Muxxor »

Post Reply