Tyg för dammfilter?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Tyg för dammfilter?

Post by mkk »

Efter att ha läst en tidigare tråd om ämnet (http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=18362) så undrar jag om någon har något ytterligare tips på vad för tyg eller liknande smidigt material som passar bra att använda? Gasbinda och strumpbyxa var två material som kom fram i den tråden och de låter ju bra. Men jag tänkte att efter en tids användning så kanske någon har kommit fram till något mer, som en specifik typ av textilietyg eller liknande. :)

Det är ju en fördel om materialet är ungefär så billigt som de två tidigare exemplen eller åtminstone inte direkt dyrt, så att man kan placera det lite varstans och slänga materialet när det blivit för sunkigt. Fast det är förståss bra om det går att tvätta någon gång också.

Hade tänkt att ta damm-frågan på allvar i samband med lite planerade ombyggningar i höst. Så som det såg ut i processorns kylfläns senast jag gjorde rent inuti så tror jag att jag skall prova någon slags strump-konstruktion för den fläkten utöver filter för chassi-fläktarna. Särskilt som det skall överklockas en del. :)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

knästrumpor funkar perfa.
iDon't care about your problems.
User avatar
BeeFCakE
Posts: 397
Joined: 2003-05-10 11:55:03
Location: Stockholm
Contact:

Post by BeeFCakE »

Jag har kört med tillklippt damstrumpbyxa i över ett halvår, det är felfritt... :) Enda problemet är att du får dammsuga rent filtrena 1-2 gånger i månaden, men det är ju ingen större uppoffring mot de tusenlappar jag fick lägga när mitt förra moderkort brann... Dessutom döljer de åderbrock, missfärgningar i pigment, osv. ;)
Har återupptäckt den vackra världen som är 8-bits gaming!
User avatar
BoogieMan
Posts: 718
Joined: 2002-03-07 23:29:57

Post by BoogieMan »

säger som föregående talare
Nylonstrumpor svarta
har alltid kört med det ;) de funkar hur bra som helst
samt de kan du köpa på ICA, Pressbyrån, Konsum mm ;D
AMD XP 2500+@XP 2700+|1024Mb DualDDR Samsung PC3200|A7N8X|Leadtek GF4 TI4400|80+120Gb HD SeaG ATA100|Chieftec+360W+2 Enermax Silent 80mm|19" 959NF***Amilo 1425 1,7|1024Mb|80Gb|ATI 9700 128Mb
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Jag passade på att använda mig av gasbinda när jag bytte moderkort igår, så jag får se hur det fungerar. Skall botanisera efter textiltyger på någon affär vid tillfälle. Eller så köpa nylonstrumpor på något annat ställe än den närmaste ICA-butiken. ;)
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

varför inte bar aåka ner till biltema o köpa ett kupe filter eller ett luftfilter till lämplig bilmodell o modda till så att det passar
eller ta ett sådant dära filter som brukar följa med när man köper damsugarpåsar ???
Annars snacka med en som jobbar med ventilation dom har sådana filter tyg på lösmeter som man kan få för ett par tior
User avatar
mkk
Posts: 5084
Joined: 2002-03-08 0:04:08
Location: Gefle
Contact:

Post by mkk »

Många vanliga filtertyper är tyvärr lite väl täta för så svaga fläktar som det ändå rör sig om i datorsammanhang, så att luftflödet sänks för mycket. Men det kanske finns tunna varianter även för bilbruk så det kan säkert vara värt att kolla upp.
Tyst dator: i5-3570K @ 4.1GHz, HR-02 Macho, Sapphire HD7950 boost, MSI Z77A-G45, Fractal Design Define R4 chassi, medföljande fläktar som insug och TY-140 som utblås, 2st SSD + 1st Seagate 4TB. Seasonic X-650.
RCC
Posts: 320
Joined: 2003-06-12 22:37:11

Post by RCC »

saken är ju den att _om_ man har platts det är ju alltid frågan om platts så kan man ju ha ett filter som är större än själva fläkten. och desutom så är ju bil luftfilter så fint utformade med sin veckning så att det blir ju stor yta.

Men bäst av allt är nog ladda kompressorn sedan är det bara o blåsa o riktigt nära så man ser trensistorerna flyga
Eller var det dammet ?
User avatar
Kojak
Posts: 170
Joined: 2002-03-24 20:10:35
Location: Södertälje
Contact:

Post by Kojak »

Köpte speciella filter från kylning.com. De var helt värdelösa, när man satte dit dom på fläktarna så passade inte fläktarna i mitt chieftec chassi.

Tänk visste inte att så många här gick omkring med strumpbyxor. :P
AMD Athlon XP2500+ Barton 333MHz bus
Asus A7N8X Deluxe/GD
Sapphire Radeon 9700
2x256MB PC3200 DDR
Seagate 7200.7 SATA 120GB
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

jag installerade fläktfilter i går i min nya datta :D
jag gick å grinade på mamma lite för att mammor har alltid en tendens att komma med en lösning eller hitta nått man har tappat bot etc. :D

så hon rotade en liten stund och hittade nått form av fint tvättnät eller nått sånt det va nån nätpåse med små små små hål i så jag klippte lite och klippte lite mer tills jag hade 2lika stora delar.

sen tog jag och leta upp lite kardborreband (fy fan va smart jag kännde mig) som jag visste att mamma hade i sylådan. på ena sidan av kardborren var det klister och på andra var man tvugen att sy fast så jag jag å funderade över att jag absolut inte orkade sy några minuter sen kom jag på att vi har en häftaparat :D

valet var då inte så svårt jag slet fram den och häftade tyget längst med kanterna. sedan tog jag och mätte lite kardborreband och klistrade på innanför plastfronten (som det är på skeftekk) sen häftade jag fat den motsatta sidan av kardborret på filtret och satte fast det. extremt smart enligt mig. lätt att tag av och rengöra etc :)¨

om det är några frågor så kan jag ta nån bild eller nått.
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
crossfire
Posts: 1609
Joined: 2002-11-24 15:07:46
Contact:

Post by crossfire »

smorgar wrote:jag installerade fläktfilter i går i min nya datta :D
jag gick å grinade på mamma lite för att mammor har alltid en tendens att komma med en lösning eller hitta nått man har tappat bot etc. :D

så hon rotade en liten stund och hittade nått form av fint tvättnät eller nått sånt det va nån nätpåse med små små små hål i så jag klippte lite och klippte lite mer tills jag hade 2lika stora delar.

sen tog jag och leta upp lite kardborreband (fy fan va smart jag kännde mig) som jag visste att mamma hade i sylådan. på ena sidan av kardborren var det klister och på andra var man tvugen att sy fast så jag jag å funderade över att jag absolut inte orkade sy några minuter sen kom jag på att vi har en häftaparat :D

valet var då inte så svårt jag slet fram den och häftade tyget längst med kanterna. sedan tog jag och mätte lite kardborreband och klistrade på innanför plastfronten (som det är på skeftekk) sen häftade jag fat den motsatta sidan av kardborret på filtret och satte fast det. extremt smart enligt mig. lätt att tag av och rengöra etc :)¨

om det är några frågor så kan jag ta nån bild eller nått.
Underhållande berättelse ;)
AMD XP2700+, DualDDR 2x512mb PC3200 Kingston, Epox-8rda+ Nforce2, Radeon 9600xt, Chieftec Dragon - Silver
.Undrar du vad jag pysslar med på bilden? Titta här.
User avatar
fisk
Posts: 7485
Joined: 2003-03-18 21:09:30
Location: Örebro / Sverige
Contact:

Post by fisk »

Kojak wrote:Tänk visste inte att så många här gick omkring med strumpbyxor. :P
Vi med flickvänner har ett nästintill ändlöst upplag av dylika.
Aotearoa - tino rangatiratanga
User avatar
smorgar
Posts: 2091
Joined: 2002-06-10 22:21:38
Location: Göteborg
Contact:

Post by smorgar »

crossfire wrote:
smorgar wrote:jag installerade fläktfilter i går i min nya datta :D
jag gick å grinade på mamma lite för att mammor har alltid en tendens att komma med en lösning eller hitta nått man har tappat bot etc. :D

så hon rotade en liten stund och hittade nått form av fint tvättnät eller nått sånt det va nån nätpåse med små små små hål i så jag klippte lite och klippte lite mer tills jag hade 2lika stora delar.

sen tog jag och leta upp lite kardborreband (fy fan va smart jag kännde mig) som jag visste att mamma hade i sylådan. på ena sidan av kardborren var det klister och på andra var man tvugen att sy fast så jag jag å funderade över att jag absolut inte orkade sy några minuter sen kom jag på att vi har en häftaparat :D

valet var då inte så svårt jag slet fram den och häftade tyget längst med kanterna. sedan tog jag och mätte lite kardborreband och klistrade på innanför plastfronten (som det är på skeftekk) sen häftade jag fat den motsatta sidan av kardborret på filtret och satte fast det. extremt smart enligt mig. lätt att tag av och rengöra etc :)¨

om det är några frågor så kan jag ta nån bild eller nått.
Underhållande berättelse ;)
tack :)
Sonny: What the hell is this?
Clemenza: It's a Sicilian message. It means Luca Brasi sleeps with the fishes.
E8200 @ 3,8GHz 1,42V | Gigabyte EP35 DS4 | OCZ Reaper 4-4-4-15 @ 2,2V | XFX Radeon 4890 Black 1GB
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

tycker inte ni det känns lite konstigt att köpa strumpbyxor ?
User avatar
Gnuet
Posts: 3736
Joined: 2003-04-06 14:20:38
Location: Savannen, Stockholm
Contact:

Post by Gnuet »

Mind wrote:tycker inte ni det känns lite konstigt att köpa strumpbyxor ?
Nej? Varför skulle det?
iDon't care about your problems.
User avatar
Mind
Posts: 1032
Joined: 2002-12-26 22:22:04
Contact:

Post by Mind »

en grabb som köper strumpbyxor....
goto look funny.
Post Reply