Kylning av RIMM,CPU

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Kylning av RIMM,CPU

Post by skywalker »

Jag har en P3 1GHz slot1 prolle som jag nu ska få igång när mitt moderkort kommer.
till moderkortet kommer jag att köra rambus minnen.

då undrar jag, prollen ska egentligen sitta i en server å har en riktigt stor fin fläns men ingen fläkt.
jag körde sisoft sandra när den arbetade i 900MHz (polarens datorn palla inte mer), då kom den upp till 80c! vi stängde av datorn å tog ut prollen sen.
Vad jag har hört så har Pentium en jekla hög arbetstemp men det kan inte vara så nyttigt om den blir så varm?

:: Ska jag sätta på en fläkt på den?
:: Ska jag kyla ner minnena?

Jag kommer ju att clocka lite ;)

//
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Det är aldrig fel med en fläkt extra, i det här fallet både till prollen och nån som blåser på minnena.

Om det inte finns några lämpliga sätt att skruva fast en fläkt på kylflänsen. Så kan man sätta en "vertikal fläkt" (en sån fläkt som blåser åt sidan, har tappat namnet :-/ ) har sett att sånna oftan kan sitta i just serverdatorer för att blåsa på prollens stora kylfläns...

Och det är nog just p3:s som blir varma inte alla pentium processorer, det e AMD som e kända för att göra "varma" processorer
User avatar
Stoneman
Posts: 1072
Joined: 2002-03-08 11:16:52
Location: Sollentuna (Stockholm)
Contact:

Post by Stoneman »

Jag har aldrig hört talas om en P3 tillsammans med Rambus minnen. Tror inte deras prestanda kommer att utnyttjas av en P3. De kom ju tillsammans med P4:an. Men men, prova och se om det fungerar. Skulle vara kul att se om och hur det fungerar.
Intel P4 2.4B GHz 533 MHz buss | ASUS P4T533-C | 512Mb Kingston PC1066 RDRAM | 3 st 80 Gb, 1 st 60 Gb, 1 st 30 Gb, 1 st 180 Gb | Promise Ultra100TX2 | CL GeForce 4 Ti4600 | LG 52x CD-ROM | Plextor 16/10/40 | XP Pro | Chieftec FullTower | Antec 550 Watt |
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

P3 1 GHz bör inte bli så varma. Antar att du fått tag på en av de ovanliga slot-coppermine. Halva den tempen du har vore normalt.
De är ganska så svala av sig.

Och RDRAM på en P3 är bortkastat. För det första så är det halva bandbredden jämfört med P4 som kör dual channel.
Dessutom tillkommer RDRAM`s usla latency som gör att RDRAM + P3 är långsammare än P3+SDRAM.

Dessutom är ju i820 inte vidare buggfritt.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
Ola
Posts: 610
Joined: 2002-03-08 11:57:57
Location: Stockholm - Älvsjö
Contact:

Post by Ola »

Lustigt att p3 med rdram e långsammare än med sdram (men vem vågra kritisera självaste axman?? ;) )

Men visst är det väll så att en p3 är varmare än p2:s? Mina pentium 2 datorer går sällan över 35C trots överklockning... och p4 an är väll inte så jätte varm den heller...?
SantaClaus
Posts: 103
Joined: 2002-03-08 10:07:27
Contact:

Post by SantaClaus »

Twister wrote:Lustigt att p3 med rdram e långsammare än med sdram (men vem vågra kritisera självaste axman?? ;) )

Men visst är det väll så att en p3 är varmare än p2:s? Mina pentium 2 datorer går sällan över 35C trots överklockning... och p4 an är väll inte så jätte varm den heller...?
Den nya P4 northwood ska iallafall vara väldigt kall
apapap
Posts: 510
Joined: 2002-03-08 16:42:11

Post by apapap »

Klart du ska köpa fläkt. köp en som är rekomenderad för
typ 200 mhz snabbare är du har.
.
Post Reply