Temperatur i ett nätagg - när börjar det bli farligt?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Temperatur i ett nätagg - när börjar det bli farligt?

Post by benjamin »

Jag håller på att bygga en minimal server (AMD k6-2 350, matx, wlankort, etc) och har ett 70watts nätagg som driver detta fint.

Nu är det så att jag stängde av fläkten i nätagget och tänkte att det borde klara sig fint utan den på tanke att det inte ens blir varmt med fläkten ikopplad.

Jag funderar även på att låta cpuns fläktutsugda luft gå igenom nätagget och sedan ut ur burken och skulle resultera i att temperaturen sönk avsevärd i nätagget.

Helt enkelt så skulle jag få en i stortsett ljudlös dator :-)

Men som sagt, vad för temperatur klarar ett nätagg? Beror givetvis om det är på en komponent eller om det är flera komponeter som bringar denna värme men lite generellt.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

Har för mig att jag någonstans, var det nu var, såg en tabell eller motsv. på vad olika komponenter inne i datorn alstrade. Kanske någon vet var den var, om inte annat borde väl farbror google veta det, om man frågar honom snällt (rätt?). Kanske kan hjälpa dig att lite smått beräkna vad det är för effekt det rör sig om.

Men borde det inte gå att optimera (flytta på allt onödigt som kan tänkas vara ivägen) och lösa all kylning med en (ev flera) nervarvade stor(-a) fläkt(-ar). Hur ser det ut idag? Hur är luftgenomströmningen? Fint vore det väl om man kunnat haft en eller kanske två insugsfläktar och sen typ öppet uppe på så att värmen fått flyga sin kos själv, eller är jag helt ute å cyklar då?

Generell fråga: Blir det någon tempskillnad om fläkten suger eller blåser (främst på cpun då, men även på andra. Eller beror detta helt på hur kylflänsen är konstruerad)?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Anledningen till att jag vill att den suger är att jag vill ha ur värmen i lådan, inte köra runt den i lådan. Sen så beror det också på hur flänsen är uppbyggd.

I och med att varken en AMD K6-2 350 eller ett 70watts nätagg genererar speciellt mycket värme så krävs det väldigt lite, en 60mm@5volt skulle nog räcka - nätagget går att köra passivt och processorn nästa den med.

Ska nog köpa en liten burk imorgon (aluminium) och meeka lite, vore hett att ha en server på skrivbordet som man inte ens hör (surret av en 60mm @ 5 volt hörs nog inte igenom låda, iaf om jag inte dämpar med mattor.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
skuggan|
Posts: 320
Joined: 2003-11-15 22:45:08
Location: Kungälv
Contact:

Post by skuggan| »

Låter väldigt najs det där Bim! Skulle också vilja bygga mig en helt tyst och liten server av gammalt skräp man har. Men som sagt, värmen är problemet..

Men det där med temperatur på nätaggregatet. Mitt Antec 380W går upp i över 50 grader när jag drar på rejält och så ligger det idle på ca 31 grad.

Vet inte vart smärtgränserna går dock..
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Okej, blir nog att jag suger ur cpun och låter sedan värmen går igenom nätagget och sedan ut :-)

tack för hjälpen, ni får se när det är färdig :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Civila komponenter är normalt klassade för max 70 grader.

Bäst kyleffekt med fläns fås när man blåser på flänsen, bäst kyleffekt av chassie fås när man suger ut luft, men med nackdelen att man drar in damm i alla springor.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
fragwolf
Hedersbit
Posts: 75
Joined: 2003-06-11 18:38:29
Location: Deje
Contact:

Post by fragwolf »

Tråden har flyttats till Överklockning/Kylning. Då skaparen av tråden egentligen hänvisar till kylning.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

fragwolf wrote:Tråden har flyttats till Överklockning/Kylning. Då skaparen av tråden egentligen hänvisar till kylning.
Jag tycker dock det är i högsta grad elektronik, nog att det har med värme men anser att det passar bättre där jag la tråden. Så om jag skapar en tråd om att min förstärkare blir för varm så ska den också flyttas?
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

bim wrote:Jag tycker dock det är i högsta grad elektronik, nog att det har med värme men anser att det passar bättre där jag la tråden. Så om jag skapar en tråd om att min förstärkare blir för varm så ska den också flyttas?
En omoddad stereo och en moddad dator är väl inte samma sak?
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

elvenman wrote:
bim wrote:Jag tycker dock det är i högsta grad elektronik, nog att det har med värme men anser att det passar bättre där jag la tråden. Så om jag skapar en tråd om att min förstärkare blir för varm så ska den också flyttas?
En omoddad stereo och en moddad dator är väl inte samma sak?
Nej, inte en apelsin och en citron heller - trots är de uppbyggda på samma princip.

För mig är Överklockning / Kylning mera cpu och så än nätagg, känns mera elektronik över det.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Ghlargh
Posts: 10236
Joined: 2002-07-27 18:34:53
Location: Stockholm/Bromma
Contact:

Post by Ghlargh »

Frågor om värme och kylproblem hos datorkomponenter hör definitivt hemma i OC/kylning, däremot kan man tänka sig att frågor om avancerade fläktstyrningar och tempmätare kan läggas i Elektronik.
Ghlargh ska inte hållas lagligen eller annars ansvarig om en 64bitare eller dennes utrustning dör eller skadas allvarligt efter att ha följt Ghlarghs tips, tipsen är avsedda endast som vägledning och inte som en exakt instruktion. Kan du inte, rör inte!
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Post by benjamin »

Ghlargh wrote:Frågor om värme och kylproblem hos datorkomponenter hör definitivt hemma i OC/kylning, däremot kan man tänka sig att frågor om avancerade fläktstyrningar och tempmätare kan läggas i Elektronik.
Håller jag inte med om :-)
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
Post Reply