Risker med klockning?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
ZonkeD
Posts: 31
Joined: 2004-07-04 13:57:35
Location: Sörping

Risker med klockning?

Post by ZonkeD »

Hej!
Jag fundera på o köpa en ny dator, och om jag gör de så tänkte jag klockan..., men jag vill absolut inte riskera att förstöra nåt det första jag gör. Så nu undrar jag vad man tar för risker när man klockar processorn, minnena och grafikkortet...? riskerar man att bränna nån komponent, eller säger datorn ALLTID ifrån innan detta händer?

?!? ?!? ?!? ?!? ?!? ?!? ?!? ?!? ?!? ?!? ?!?
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

Värme och hög spänning är det som dödar, ser du till att du inte har det så klarar du dig från skador på hårdvara. :)
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

dom flesta nya moderkort har värme skydd man kan använda sig av för att ha sitt på det torra när man överklockar "det kan du ställa in i bios"
men det är som axman säger värme å volt dödar
men lite extra volt gör datorn klockar mer ;D "inom rimliga gränser"

kolla snigels guide för överklockning där får du nog svar på dom flesta frågorna http://www.64bits.se/forum/viewtopic.php?t=8752
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
ZonkeD
Posts: 31
Joined: 2004-07-04 13:57:35
Location: Sörping

tack

Post by ZonkeD »

tack så mycke, har redan läst den.
Sorry att jag e ett new-bie asså men det står inte förklart någonstans vad BIOS är?
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

Man riskerar att ångra att man kom på tanken!
Vad jag har märkt så vinner man mer värme framför prestanda med att överklocka. asså med andra ord: Det är inte lönt!
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

spaceman75 wrote:Man riskerar att ångra att man kom på tanken!
Vad jag har märkt så vinner man mer värme framför prestanda med att överklocka. asså med andra ord: Det är inte lönt!
Då måste du ha en ineffektiv kylning.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
<skalman>
Posts: 2302
Joined: 2003-04-02 19:02:49

Post by <skalman> »

spaceman75 wrote:Man riskerar att ångra att man kom på tanken!
Vad jag har märkt så vinner man mer värme framför prestanda med att överklocka. asså med andra ord: Det är inte lönt!
att klocka en AMD 2500 till en 3200 tycker jag är väldigt lönt. Man sparar en massa pengar ;)
Stacker:X2 4200+/DFI ultra-D/1024mb/37gb raptor/7800gt/1TB
User avatar
spaceman75
Posts: 245
Joined: 2004-07-04 22:55:04

Post by spaceman75 »

elvenman wrote:Då måste du ha en ineffektiv kylning.
skalman wrote:att klocka en AMD 2500 till en 3200 tycker jag är väldigt lönt. Man sparar en massa pengar
Jo det må hända fast syftade mer till ett befintligt system med befintliga fläktar... Självklart kan man som skalman säger, klocka en processor så man i teorin tjänar ca 900 spänn jämfört med om man skulle köpa en processor i samma frekvens... Men vad skulle int det kräva i specialkylning som kanske skulle kosta lika mycket som en ny prolle i samma frekvens och hur stabilt skulle det bli egentligen? (då menar jag som ex. om man köper en processor + specialkylning, osv. i jämförelse)

ok har väl kanske inte den bästa erfarenheten i just den frågan men jag har klockat processorer tidigare och testade för ett tag sedan, eftersom jag var tvungen att köpa ny fläkt till ett grafikkort, att överklocka ett sådant några procent, med den nya kopparkylningen (Titan TTC-CUV1AB) utan framgång pga just den högre värmeutväcklingen i proportion till effektvinning...
Datorhistoria:
Stationär: Abit AT8 / AMD 64 Venice / Samsung: 512Mb / Seagate 160Gb /
ATI Radeon X300se [PCIe] / NEC ND-2500A DVD / Plextor DVDR PX708A. //
Bärbar Acer 1312XC: Athlon XP-M 2000+ / 512Mb / 30Gb / DVD/CD-RW Combo / 14.1" TFT.
User avatar
-Viper-
Hedersbit
Posts: 357
Joined: 2002-06-25 20:18:52
Location: Jkpg

Post by -Viper- »

spaceman75 wrote:
elvenman wrote:Då måste du ha en ineffektiv kylning.
skalman wrote:att klocka en AMD 2500 till en 3200 tycker jag är väldigt lönt. Man sparar en massa pengar
Jo det må hända fast syftade mer till ett befintligt system med befintliga fläktar... Självklart kan man som skalman säger, klocka en processor så man i teorin tjänar ca 900 spänn jämfört med om man skulle köpa en processor i samma frekvens... Men vad skulle int det kräva i specialkylning som kanske skulle kosta lika mycket som en ny prolle i samma frekvens och hur stabilt skulle det bli egentligen? (då menar jag som ex. om man köper en processor + specialkylning, osv. i jämförelse)

ok har väl kanske inte den bästa erfarenheten i just den frågan men jag har klockat processorer tidigare och testade för ett tag sedan, eftersom jag var tvungen att köpa ny fläkt till ett grafikkort, att överklocka ett sådant några procent, med den nya kopparkylningen (Titan TTC-CUV1AB) utan framgång pga just den högre värmeutväcklingen i proportion till effektvinning...

Jag kör min barton 2500+@3200+, den kostade 995kr bulkad, samtidigt kostade en 3200+ ej bulkad 3100kr, så man sparade en slant på det som sagt. 8)
AMD Barton 2500+@3200+ || Epox EP-8RDA+ || 1024 DDR-DIMM PC3200/DDR400 184pin 400MHz CAS2.5 || Radeon 9600Pro || Thermaltake Highest Xaser III V2000A Super Tower || NEC 2500 DVD brännare || 19 tum TFT Samsung SyncMaster 940B
User avatar
rokk
Posts: 4975
Joined: 2002-08-01 1:27:11
Location: Bollnäs
Contact:

Post by rokk »

spaceman75 wrote:
elvenman wrote:Då måste du ha en ineffektiv kylning.
skalman wrote:att klocka en AMD 2500 till en 3200 tycker jag är väldigt lönt. Man sparar en massa pengar
Jo det må hända fast syftade mer till ett befintligt system med befintliga fläktar... Självklart kan man som skalman säger, klocka en processor så man i teorin tjänar ca 900 spänn jämfört med om man skulle köpa en processor i samma frekvens... Men vad skulle int det kräva i specialkylning som kanske skulle kosta lika mycket som en ny prolle i samma frekvens och hur stabilt skulle det bli egentligen? (då menar jag som ex. om man köper en processor + specialkylning, osv. i jämförelse)

ok har väl kanske inte den bästa erfarenheten i just den frågan men jag har klockat processorer tidigare och testade för ett tag sedan, eftersom jag var tvungen att köpa ny fläkt till ett grafikkort, att överklocka ett sådant några procent, med den nya kopparkylningen (Titan TTC-CUV1AB) utan framgång pga just den högre värmeutväcklingen i proportion till effektvinning...
Körde min AMD XP 2400+ i 2.2Ghz med 400Mhz FSB, den blev 5*C varmare overall pga voltaget med en fläkt+fläns som kostade 150KR ^^
Den var prime-stabil i en halv vecka, sen orkade jag inte mer :)
GiNN mk3 - Core 2 Duo E8500 3.8Ghz @ 1.25v, Xigmatek S1284, Asus P5E-VM HDMI, WD Blue 640GB, 4x 2048MB PC2 6400, Asus 9800GTX+ Dark Knight, Asus Xonar DX mod. LM4562 + Thule IA60B, Samsung 2032BW, Corsair TX650, XP x64.
Validated
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

elvenman wrote:
spaceman75 wrote:Man riskerar att ångra att man kom på tanken!
Vad jag har märkt så vinner man mer värme framför prestanda med att överklocka. asså med andra ord: Det är inte lönt!
Då måste du ha en ineffektiv kylning.
Det beror på om man talar om temperaturen processorn körs i eller processorns värmeutveckling. Om du höjer spänningen till processorn så genererar den mer värme, men det går fortfarande att kyla den till minusgrader med rätt kylning.

Personer som lägger 5-siffriga belopp (räknat i svensk valuta) på kylningen till sin dator får knappast en dator som har bra pris/prestanda mot en budget dator. Men har man det som hobby så kanske pengarna spelar mindre roll. Det är ju knappast billigt att renovera gamla bilar eller bygga en båt eller liknande saker heller.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag kör med barton 2500 i 2300 mhz med en kylflläns som kostade 125 kr står max 1700 xp på den ;D ligger på 49c efter ha spelat spel ett par timmar
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
User avatar
snigel
Hedersbit
Posts: 9632
Joined: 2002-03-08 15:06:33
Location: Göteborg

Post by snigel »

spaceman75 wrote:
elvenman wrote:Då måste du ha en ineffektiv kylning.
skalman wrote:att klocka en AMD 2500 till en 3200 tycker jag är väldigt lönt. Man sparar en massa pengar
Jo det må hända fast syftade mer till ett befintligt system med befintliga fläktar... Självklart kan man som skalman säger, klocka en processor så man i teorin tjänar ca 900 spänn jämfört med om man skulle köpa en processor i samma frekvens... Men vad skulle int det kräva i specialkylning som kanske skulle kosta lika mycket som en ny prolle i samma frekvens och hur stabilt skulle det bli egentligen? (då menar jag som ex. om man köper en processor + specialkylning, osv. i jämförelse)

ok har väl kanske inte den bästa erfarenheten i just den frågan men jag har klockat processorer tidigare och testade för ett tag sedan, eftersom jag var tvungen att köpa ny fläkt till ett grafikkort, att överklocka ett sådant några procent, med den nya kopparkylningen (Titan TTC-CUV1AB) utan framgång pga just den högre värmeutväcklingen i proportion till effektvinning...
Tja, sålänge inte saker går stekhett går det ju oftast att klocka en del. Så länge spänningsökning inte är involverat är värmeökningen väldigt försumbar.

Vad du har gjort vet jag inte, men att en dator inte går att överklocka med originalkylning tyder ju på att befintlig kylning antagligen är undermålig redan från början.

Själva anledningen till att det går att överklocka alls är ju främst att det finns personer som köper skitkylare, som de kör i sina dåligt ventilerade lådor med dåligt moderkort och svagt nätaggregat. Om det är en sådan dator du köper, nej överklockning är inget för dig.

Satsar man någorlunda kvalite rätt igenom är inte överklockning några som helst problem.

Kan säga att jag kör med en kylare för 125kr i en dator, med en fläkt på 7v och det går att överklocka ändå, även om man ökar vcore. Det är en 1600+

Mina grafikkort har jag alltid klockat bra med originalkylning, att byta kylning har gjort att jag tjänat några enstaka mhz. Samma sak gäller processor, man tjänar inte mycket från kylare till kylare, mest när man går från steget, "billigaste kylaren på biltema" till något okej det är stor skillnad.

Tar vi just 2500+@3200+ som exempel så är det fullt tillräckligt med en kylare för ~170kr. En vän till mig kör precis så. Någon specialkylning är det inte tal om.

Så jag säger, skaffa dig lite kunskap i ämnet, överklockning är ofta inte dyrare än vad man gör det.


Sen vill jag gärna att du specificerar det där med högre värmeutveckling, för det har du nog fått om bakfoten. Det är ingen direkt temperaturökning bara för att du höjer frekvensen med 20%, några få grader celcius. Däremot om du ökar spänningen med 20% så kan jag tänka mig den värmeökning du pratar om. Men jag antar att du inte voltmoddat ditt grafikkort.

Jag ser det gärna såhär, de flesta komponenter är gjorda för att vara stabila i chassin som är varma, säg 40-50c chassitemp. Om jag nu har en vettig chassitemp på 30c, bör jag ju kunna överklocka en hel del för att uppnå samma temperaturer som det hade varit i ett varmt chassi.
Jag tror folk är alldeles för rädda för temperaturer överlag, det är sällan saker brinner upp om man använder lite vett.
http://sniglom.blogspot.com
Work |i5 760@4.2GHz|16GB|P55|GTX 670|850 500GB|Xonar D2|2TB
Extra |q9550@3.4GHz|8GB|P45|GTX 670|830 256GB|Audigy 2
MacB.|p8600@2.4GHz|8GB|320m|BX100 500GB
Serve|c1037@1.8GHz|8GB|NM70|X25-M 80GB|Seagate 4TB
Post Reply