Peltier ?

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
Dr.Kevorkian
Posts: 5
Joined: 2002-03-11 9:38:50
Location: Linköping
Contact:

Peltier ?

Post by Dr.Kevorkian »

Är den någon som kan förklara för mig vad som menas med peltier kylning. Jag har ingen aning om vad det är men det verkar bli grym kylning när man använder sig av det i alla fall...
| P4 HT 3.0 GHz | 1Gb DDR-400 | ATI Radean 9800 Pro |
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

hmm...

Post by benjamin »

Ett peliterelement är en tunn platta som blir varm på ena sidan och kall på den andra, så om man kör ex. vatten så kan man sätta den kalla sidan mot prollen och den varma sidan mot vattenblocket för att leda bort den värme som bildas.
På P2, P3 + sämre så kan man ha peliter kylning.
Det ska inte vara så bra på prollar som utvecklar mycket värme som Athlons mm..., har dock aldrig testat.
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
R3c
Posts: 451
Joined: 2002-03-07 22:51:20
Location: Borås
Contact:

Re: hmm...

Post by R3c »

Koopa wrote:Det ska inte vara så bra på prollar som utvecklar mycket värme som Athlons mm..., har dock aldrig testat.


jag tror inte att det skall spela nån roll vilken prolle man sätter den på bara man kyler den varma sidan ordentligt så skall det nog funka.
User avatar
benjamin
Posts: 6985
Joined: 2002-03-08 0:02:41
Location: Linnéstaden, Göteborg
Contact:

Re: hmm...

Post by benjamin »

R3c wrote:
Koopa wrote:Det ska inte vara så bra på prollar som utvecklar mycket värme som Athlons mm..., har dock aldrig testat.


jag tror inte att det skall spela nån roll vilken prolle man sätter den på bara man kyler den varma sidan ordentligt så skall det nog funka.
Oki, men med vanlig kylning....
Redskap: MacBook Pro och 24"-skärm
Server: Powermac Dual G4
-----------------------------------------------------------
Benis.se
Benjaminhasselgren.se
User avatar
Jonas Axman
Übertomte
Posts: 8138
Joined: 2002-02-13 22:25:41
Location: Göteborg
Contact:

Post by Jonas Axman »

peltiern skall vara på ungefär dubbla effektien mot vad processorn ger ifrån sig, annars kan det lätt bli så att man inte har någon processor längre :-/

Vilket gör det praktiskt svårt att använda peltier på allt annat än P3 och celeron2.
"I have come here to chew bubblegum and kick ass"
"... and I am all out of bubblegum"
Post Reply