P3 tyst!

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
Ancalagon
Posts: 550
Joined: 2002-03-08 14:16:41
Location: Stockholm

P3 tyst!

Post by Ancalagon »

Tja!
Jag vill tysta min p3 processor...
Går det att köra utan fläkt?

om inte hur fäster jag smidigast en 80 mm fläkt på den liggande avlånga kylfälnsen ?

/Anca
Konto
Posts: 1450
Joined: 2005-02-16 22:22:51

Post by Konto »

Ja, det finns passiv kylning som är helt tyst utan någon fläkt. ;)
User avatar
skywalker
Posts: 357
Joined: 2002-03-08 9:17:18
Location: Sthlm/ Huddinge
Contact:

Post by skywalker »

skulle jag vara du så skulle jag nog jaga den största kylflänsen du hittar i "fynda" korgen å sätta fast den på din p3a med en 80 eller 120mm fläkt på 5V.
User avatar
lord_vasagos
Posts: 4075
Joined: 2002-11-01 6:23:59
Location: falun

Post by lord_vasagos »

jag håller med skywalker
en p3 blir så pass varm att man ska helst ha en fläkt på så ta en 80 mm kör den på 5v så hör du den inte
Asus mobbo fx 8120 8gb ram ati 7850 oc
Fluffy
Hedersbit
Posts: 7384
Joined: 2002-02-13 23:56:00

Post by Fluffy »

Vad är det för en P3 du har? Modellinfo m.m.? Denna information står på processorn och med det och faktablad så kan man se hur mycket värme de producerar och om de skulle gå att kyla passivt. Kortfattat så kan man säga att ju äldre processorn är ju mindre värme produceras och lättare att kyla passivt.

Om den skall kylas passivt så behövs troligen en kylfläns av modell större än normalt och allmänt bra luftdrag i chassit. Jag skulle hellre rekommendera en större kylfläns och sedan t.ex en lågvarvig 80mm-fläkt på kylflänsen. Sedan svagt luftdrag genom burken.
GuessWho
Posts: 1650
Joined: 2004-01-09 22:01:48

Post by GuessWho »

Minns att jag läste någon artikel i Datormagazin tror jag det var, men för kanske 2-3 år sen. Där skribenten köpte aliminium block och tillverkade sin egen kylning. Processorn var en Pentium III 1200MHz om jag inte missminner mig. Processorkylningen blev som så att han hängde en kylfläns på baksidan av datorn. Sen så med de aliminium han hade köpt så gjorde han en bit som hade förbindelse med processorn och kylflänsen på baksidan så att värmen skulle ledas ut på de viset. Han gjorde även konvertering av nätagget med en stor kylfläns ovanpå datorlådan och lödde bort och fäste de varmaste komponenterna i nätagget mot den kylflänsen. Han fick naturligtvis löda dit sladdar också så att komponenterna fortfarande har förbindelse med kretskortet i nätagget. Har för mig att han använde en 5400rpm hårddisk i en ljuddämpad låda och typ radeon 9200 eller vad som nu fanns ute då, som klarade sig med passiv kylning.

Resultat blev en helt fläktlös dator som inte var någon riktig värstingdator, men som trotts allt inte var så klen.

Det blir dock lite avancerat med sådanna lösningar med att tillverka egna kylblock och grejer. Det beror naturligtvis på vad man kan och har tillgång till för verktyg också.

Ska man ge sig på något sådant så är det nog lämpligare om man kan få tag på en Athlon XP Mobile eller Pentium M processor istället. Ganska bra prestanda och kräver inte lika mycket av kylningen.


Det går säkert att fixa, frågan är väl mest hur mycket tid, pengar och arbete man vill lägga ner på det. Samt även vad man klarar av att göra, tillgång på verktyg och material och vad man kan få hjälp med.

Att använda sig av en fläkt med låg ljudnivå gör det hela mycket enklare.
Post Reply