Vattenkylning i väskdator...

Avdelningen för dig som skall överklocka eller kyla din dator.
Post Reply
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Vattenkylning i väskdator...

Post by m0hx »

Har ett vattenkylnings-kit (Asetek's billigaste) komplett med alla block, cpu, nordbrygga och gpu.
Väskan är inte särskilt stor och det blir lätt varmt i den, datorn stängs av ibland om det är varmt ute.
Att jag sen har min speldator inne i en liten garderob gör inte saken bättre (yes, i am a nurrd ;D ).
Eftersom jag har vattenblock till allt så hade jag tänkt kyla allt med vatten också, kan jag behöva en extra radiator för att det ska vara tillräckligt??
Datorn i fråga är en 2500+ Barton, ett 9700Pro på ett Abit NF7-S v2.0, allting rullar på oklockat.
Radiatorn som hör till är en Black Ice Pro med 120mm fläkt och pumpen drar runt 700L vatten i timmen.
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Såg visst att tråden hamnat lite fel, kan någon mod/admin flytta till kylning, bitte??
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
elvenman
Hedersbit
Posts: 12572
Joined: 2002-03-17 21:42:06
Location: Mora
Contact:

Post by elvenman »

m0hx wrote:Såg visst att tråden hamnat lite fel, kan någon mod/admin flytta till kylning, bitte??
Sure.
Fråga smart "Den som spar han har, men inte roligt"
Praxidike: Q9550/8GB/5180GB/DVD±RW/GTX760/24"TFT
Io: P-M 1,73/2GB/1000GB/DVD±RW/15"TFT
U32U: E-450 1,65/8GB/64GB SSD/HD6320/13,3"TFT
Kale: E6550/4GB/640GB/46"LED
User avatar
Json_81
Posts: 38
Joined: 2005-01-02 0:45:58
Location: Göteborg
Contact:

Post by Json_81 »

Låter ju som att det borde funka bra.
Men e inte meningen med en väskdator att den ska vara lätt att flytta?
Det motverkas ju lite med vattenkylning.
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

Json_81 wrote:Låter ju som att det borde funka bra.
Men e inte meningen med en väskdator att den ska vara lätt att flytta?
Det motverkas ju lite med vattenkylning.
Njae, jag ser inte att det skulle vara besvärligt att flytta en väskdator bara för att den är vattenkyld... så länge allting sitter fast ordentligt.
Oavsett om man har vattenkylning eller ej i en väskdator så måste man vara försiktig med en dator. Så att förflytta den ska nog inte vara några problem...
Jag har kommit över ett parti 120mm 230V-fläktar som jag lag beslag på när vi rev ett ställverk idag, ska testa dom imorgon för att checka ljudnivån som antagligen är EXTREMT hög ;D
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
Dannyboy
Posts: 600
Joined: 2002-03-08 10:16:41
Contact:

Post by Dannyboy »

Kör med en a64 3000 och 9800 pro med en likadan radiator och det funkar, får du bra luftflöde genom väskan borde de fungera utan extra radiator. Du får väl posta bilder under modd forumet..
Opteron 175 @2640 Prometeia cooled
Abit KN8 Ultra 2gig Corsair 4000Twinx
2*Raptor 36 gig raid 0
X1800XL @631/634 Stockcooling
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Se till att du bygger en fläkttunnel till din radiator så du inte dumpar värmen från alla komponenter rakt ner i väskan igen, men att bygga en sån fläktunnel är busenkelt.
Finns 130mm ventrör på classe för en billig penning, en slängklämmesats som du kapar till själv på samma ställe och lite meck med dremeln/sågen på fläkten (kapa av hörnen på ena sidan så du kan fästa ventröret med klämmorna) så är du GTG.
Enda problemet jag kan se egentligen, förutom platsbristen, är vinkeln på slangarna från vattenblocken, eftersom du inte har så mycket höjd att leka med. Men ett gäng L-vinklar tar hand om det.

Har själv en Black Ice Pro till min dator i signaturen, det är en radiator som klarar att dumpa mycket värme så den blir kalas :)
KTM + Akrapovic = [love]
triton242
Hedersbit
Posts: 1133
Joined: 2002-03-07 22:34:51
Location: Nyköping Tystberga
Contact:

Post by triton242 »

Flytta datorn borde inte bli några problem så länge du inte har en av de vattentankarna ja tror ingår i ditt system (om du ens har någon) de gillar inte att bli runt flyttade med tanke på hur locket moteras på dem..
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

phastas wrote:Se till att du bygger en fläkttunnel till din radiator så du inte dumpar värmen från alla komponenter rakt ner i väskan igen, men att bygga en sån fläktunnel är busenkelt.
Finns 130mm ventrör på classe för en billig penning, en slängklämmesats som du kapar till själv på samma ställe och lite meck med dremeln/sågen på fläkten (kapa av hörnen på ena sidan så du kan fästa ventröret med klämmorna) så är du GTG.
Enda problemet jag kan se egentligen, förutom platsbristen, är vinkeln på slangarna från vattenblocken, eftersom du inte har så mycket höjd att leka med. Men ett gäng L-vinklar tar hand om det.

Har själv en Black Ice Pro till min dator i signaturen, det är en radiator som klarar att dumpa mycket värme så den blir kalas :)
Jag har funderat på en fläkttunnel till radiatorn. Har även tänkt att blåsa luft utifrån och in genom radiatorn och sedan ha en fläkt strax efter radiatorn som drar ut den varma luften igen.
Men om jag får plats med en fläkttunnel så kommer jag att köra med det.
90 graders slangkopplingar har jag redan till alla vattenblock, de lär behövas eftersom min slang är ganska styv.
Har även funderat på att bygga en liten vattentank med kylfänsar i, kyla av vattnet ännu mer, får se om en sådan får plats eller inte...
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
User avatar
phastas
Posts: 1058
Joined: 2005-01-03 0:03:53
Location: Örebro
Contact:

Post by phastas »

Hehe, med dubbla fläktar så blir det inte mycket höjd kvar att bygga en tunnel på, men det är bara bra. Kylflänsarna på Black Ice är väldigt känsliga, så att skydda dom med en fläkt på varje sida är en ypperlig idé. Om du bara andvänder en fläkt, så sätt den så att den suger, det ger lite bättre verkan.

Kylflänsar I tanken?!
Eftersom vattentankar redan från början är rätt kassa på att överföra värme till omgivningen så behöver du inte sätta kylflänsar inuti för att transportera värme till utsidan. Enda det kommer göra är att fungera som skvalpskydd. Och den värmen kommer ju ändå dumpas i väskan.
Men se till att systemet alltid är så fullt med vatten eller att väskan alltid står på samma sätt när datorn är igång så att pumpen inte suger luft...blir dåligt då, och dyrt.
KTM + Akrapovic = [love]
User avatar
m0hx
Posts: 275
Joined: 2003-05-09 16:39:56
Location: Landskrona
Contact:

Post by m0hx »

phastas wrote:Hehe, med dubbla fläktar så blir det inte mycket höjd kvar att bygga en tunnel på, men det är bara bra. Kylflänsarna på Black Ice är väldigt känsliga, så att skydda dom med en fläkt på varje sida är en ypperlig idé. Om du bara andvänder en fläkt, så sätt den så att den suger, det ger lite bättre verkan.

Kylflänsar I tanken?!
Eftersom vattentankar redan från början är rätt kassa på att överföra värme till omgivningen så behöver du inte sätta kylflänsar inuti för att transportera värme till utsidan. Enda det kommer göra är att fungera som skvalpskydd. Och den värmen kommer ju ändå dumpas i väskan.
Men se till att systemet alltid är så fullt med vatten eller att väskan alltid står på samma sätt när datorn är igång så att pumpen inte suger luft...blir dåligt då, och dyrt.
Jag hade ju inte bara tänkt lägga lite flänsar i tanken, utan göra hål för dom och se till att dom har så mkt kontakt med vattnet som möjligt. Borde leda ut en del värme där oxå... förhoppningsvis.
Sen får man ju ha en fläkt som blåser där också. Men det projektet blir troligtvis inte av. Bara en kul tanke.
Men en fläkttunnel ska jag försöka få plats med så att inte all varmluft från radiatorn går rakt in i väskan, den ska ju helst komma ut direkt...
"En fiskares memoarer - 50 år bakom flötet"
Post Reply